۱۳۹۲ خرداد ۱۳, دوشنبه

ریاست جمهوری قالیباف یعنی پایان سریع و قطعی حصر موسوی و کروبی!


1- اظهار نظر مختصری را دیدم چند روز پیش از عارف که گویا گفته بود در صورت رییس جمهور شدن در رابطه با رفع حصر آقایان موسوی و کروبی اقدام خواهد کرد. اما امروز خبر مهم تری منتشر شده است و آن این است که سید محمد خاتمی در دیدار با دختران موسوی ابراز تمایل و آرزو کرده است که انشاء الله بعد از انتخابات ریاست جمهوری حصر آقایان و خانم رهنورد هم پایان بپذیرد. لذا بر آن شدم که راجع به این موضوع تحلیلی بنویسم.

2- بدواً اینرا بگویم که بنظر من بغیر از جلیلی هر کدام دیگر از 7 نامزد دیگر رییس جمهور آینده بشود بطور حتم حصر آن سه نفر در یک بازۀ زمانی شش ماهه تمام و آنان آزاد خواهند شد. در این مورد رییس جمهوری قالیباف سریعترین زمان پایان حصر را به ارمغان خواهد آورد و انتخاب عارف طولانی ترین زمان تحقق این مورد را. اما قبل از ورود به استدلالم در مورد این دیر و زودی می خواهم نگاهی بکنم به علت حصر آقایان و موضع آیت الله خامنه ای نسبت به آن.

3- واقعیت این است که ما تا کنون در جایگاه اپوزیسیون همواره سویۀ منفی حصر موسوی و کروبی را برجسته کرده ایم. اما این حصر سویۀ مثبتی هم دارد از نگاه آیت الله خامنه ای. درست است که خامنه ای بخاطر حفاظت از حکومت و جمهوری اسلامی تحت رهبری خودش دستور حصر موسوی و کروبی را داده است. اما یک وجه قضیه هم از نظر او حفاظت از این رهبران در مقابل استفادۀ براندازان بوده است. زیر او قطعی می داند که موسوی و کروبی خودشان برانداز نیستند و امکان صعود به رهبری براندازی جمهوری اسلامی هم ندارند. چون خودشان کمترین تمایلی به این کار ندارند. لذا خامنه ای در اولین فرصتی که احساس کند بیرون بودن آقایان امکان استفادۀ اپوزیسیون برانداز از آنان را ندارد دستور رفع حصر خواهد داد.

4- چون با کنار رفتن احمدی نژاد از قدرت علت العلل مخالفت موسوی و کروبی هم بپایان خواهد رسید و آنان دیگر نه تمایل و نه زمینه ای برای مخالفت نخواهند داشت و حداکثر به منتقدانی در حد همین اصلاح طلبان مذهبی بیرون یا در زندان تغییر موضع خواهند داد. و این درست هم است زیرا کروبی و موسوی با ریاست جمهوری هیچکدام از 7 نفر از این 8 نفر مخالفت نخواهند کرد و تنها استثناء سعید جلیلی است که بدلیل مواضع همسان احمدی نژاد و ناشناس و بی تجربه و تندرو بودن ایشان است که کروبی و موسوی را متقاعد به سکوت نخواهد کرد.

5- بنابراین بعد از انتخابات هم خامنه ای تمایل خواهد داشت که حصر آقایان تمام شود و هم دولت جدید علاقه مند خواهد بود که فتیلۀ تنش های سیاسی در جامعه را از کمی تا زیاد پائین بکشد تا بتواند در فضای بهتر و همدل تری بجنگ این همه مشکلات بیرونی و داخلی برود. تنها موضوعی که می ماند زمان و سرعت پایان این حصر است که آن هم بستگی به این خواهد داشت که رییس جمهور و نیروهای امنیتی در ریاست جمهوری کدام یک از آقایان زودتر تضمین امنیتی خواهند داد به آیت الله خامنه ای.

6- بطور کلی پیروزی اصولگرایان در انتخابات حصر آقایان را زودتر پایان خواهد داد. یکی بدلیل همسویی نیروهای امنیتی با آنان و هم اینکه این عمل از سوی اصولگرایان یک پز اصلاح طلبانه و آشتی جویانه خواهد بود که سخت به آن نیاز دارند و هم آیت الله خامنه ای تضمین رییس جمهور اصولگرا را با اعتماد بیشتری خواهد پذیرفت. اما پیروزی روحانی کمتر و پیروزی عارف بیشتر این پایان حصر را دچار تأخیر خواهد کرد. به دلایل معکوس آنچه که در مورد اصولگرایان گفتم. البته نه اینکه این دو نفر خودشان مورد اتهام باشند که از پایان حصر چشم داشت استفادۀ سیاسی داشته باشند. بلکه به این دلیل بدیهی که آزادی آقایان در زمان یک دولت غیر اصولگرا بخودی خود فضای سیاسی کشور را رادیکال می کند.

7- تنها استثناء در این مورد قالیباف خواهد بود که اگر رییس جمهور شود بنظر من اولین سیاست داخلی اش پایان دادن به حصر آقایان خواهد بود. زیرا قالیباف هم نفوذ خوبی در نیروهای امنیتی دارد و مهمتر اینکه او بسیار مسئولیت پذیر است و تضمین قوی تری می تواند به خامنه ای بدهد. و هم آیت الله خامنه ای به تضمین او بیش از همه بها خواهد داد. زیرا کارنامۀ او در نیروی انتظامی نشان داده که او خیلی خوب می تواند مدیریت بحران بکند بدون ابزارهای پلیسی و خیلی خشن. یا...هو

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

همین مونده قالیباف آزادشان کنه!اصلا کسی بهشون فکر نمیکنه که بخوان آزاد بشن. این دو مرد بزرگ و همسرانشان کلا فراموش شدند

ناشناس گفت...

آقای تیمسار دلقک تیر خلاصو بزن و یک بارکی مقاله بعدیت را تیتر بزن "ریاست جمهوری قالیباف مساوی است با بازگشت به دوران شاه خدا بیامرز" خیال ما و خودتو راحت کن.

ناشناس گفت...

مدیریت بحران بدونن ابزار پلیسی و خیلی خشن !!!!!!!!
شما تقصیری ندارید این ما بودیم که در کوی دانشگاه خشن بودیم.

لندن خوش بگذره. هواش خوش خیالی میاره

Dalghak.Irani گفت...

سلام. درجهان سوم و اخیراً در جهان اول هم دخالت پلیس در ناآرامیهای سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی و... منجر بکشته نشدن کسی یا حتی کشته شدن یک یا دو نفر با توجه به حجم و شدت و خشونت نا آرامی ها "خیلی خشن" ارزیابی نمی شود. در حالیکه در طول فرماندهی قالیباف به پلیس من نشنیده ام کسی در نا آرامی های خیابانی کشته شده باشد. با واقعیت داوری کنید نه برمبنای گزارش این و آن منبع بی منبع. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقك جان، اين اخلاق و رويه ايرانيان مقيم ايران است كه شما و من امثال شما را كه سالهاى متمادى بعد از جنگ هم در ايران تلاش كرده ايم و موفق نشده ايم را حالا به جرم خارج نشينى انگ متوهم بودن ميزنند و خوش خيالى و غيره. در صورتى كه خبر ندارند كه ما هم موقعى كه ايران نشين بوديم بقيه دنيا را متوهم ميدانستيم در صورتى كه خودمان متوهم بوديم. بعد از چند سالى به قول ناشناس هوا خورى خوش خيال نيستيم بلكه توانايى ديدن واقعيتها را از هر دو سو داخل و خارج پيدا كرديم (متاسفانه) . اصولا بايد بگويم ملت ما در توهمى بزرگ گرفتار شده اند كه از دوران خود بزرگ بينى شاه شروع شد و در جمهورى اسلامى آمريكا هيچ غلطى نميكند ادامه پيدا كرد و همگى ما به دنبال چه نميخواهيم هستيم و آنهايى هم كه فكر ميكنند ميدانند چه ميخواهند و در كتابها خوانده اند و دنبال آزادى و دمكراسى هستند فاصله زيادى با واقعيت اين لغات دارند و در صورت مواجهه با نوع واقعى و در حال اجراى آن در كشورهاى ديگر، آنرا هم نخواهند خواست.
در نتيجه مطالعه كامنتهاى اين چند روز اخير اين امر بيشتر به من ثابت شد كه اين اصل در مورد اكثر تماشاچيان سيرك هم صادق است همگى خوب ميدانند كه چه نمى خواهند ولى نمى توانند بگويند كه چه مى خواهند و اگر هم به خواسته شان اشاره مى كنند نهايتا چيزى بيشتر از رويا پردازى نيست. متاسفانه اين واقعيت جامعه ايران شده و زمينه يكه تازى بسيار آسان داخلى در ٣٠ سال اخير و خارجى در آينده اى نزديك كاملا فراهم شده.
شما هم هر چقدر سعى ميكنى كه با شدت وحدت و با لحن رك و يك جانبه اين پيام رو بدى كه بابا ، مردم بدانيد كه چه ميخواهيد ، من ميگويم قاليباف بهترين است . اگر ميدانيد چه بهتر، اگر نميدانيد من مبلغ پر و پا قرص اين طرفم به اين دليل و آن دليل ، حالا اگر شما گزينه بهترى در اين ٨ نفر داريد ، همينجا در سيرك تبليغ كنيد و همه رو مجاب كنيد ، اما چه ميبينيم؟ همه تبليغ قاليباف نميخواهيم را با هزار دليل مياورند ودوباره بر ميگرديم به متوهمين چه نميخواهيم.

دلقك جان من و شما هم بايد برويم همان هواى خارج را بخوريم و خوش خيالتر شيم. واقعا فكر ميكنى اين جماعت از ما بهترون ارزش اينهمه حرص و جوش رو دارند؟
با عرض معذرت براى تلخى ، شايد راه درست را عمو دلار عزيز انتخاب كرده و با ادبيات زيبا از زندگى لذت ميبرد.
ارادتمند. افشين قديم.

ناشناس گفت...

aghaye ghalibaf bohran ro az poshte motor ba chub hedayat mikone in ham ke kheili khashen nist.khodavand dele khoshtari be shoma ata kone jenabe dalghak.

ناشناس گفت...

قالیباف اگر برای اوصانلو و دیگر زندانیان سندیکای شرکت واحد کاری کرد برای موسوی و کروبی هم می کندو خوشخیالی تیمسار.

ناشناس گفت...

agha ina ke inja nazare mokhalef mizaran ye meghdar pool roo ham bezarim shayad az mablaghe ehdayee ghalibaf be weblog ha bishtar beshe bedim dast az in bi manteghi shoon bardaran

ناشناس گفت...

نادانی واقعاْ که فکر می کنی این استدلال های مزخرفت رو مردم باور می کنن

ناشناس گفت...

اقای دلقک فکر نکنم اصلا بیانیه های رهبران جنبش سبز رو خونده باشید وگرنه این حرفو نمیزدید!!!!!
لطفا یک بار کامل بیانیه ها رو بخونید!!!!!!
تو بیانیه ها نسبت به آقای خامنه ای انتفاد شده تازه اگه نسبت به احودی نژادم باشه مگه باز به قبای آقای خامنهای نیست که کامل حمایتشون کردند!!!!
کلا به نظر من تو نظر نده اعصاب ما رو هم خورد نکن!!!!

Dalghak.Irani گفت...

ناشناس سبز عزیز.
فقط می توانم عذرخواهی کنم از بابت خرد کردن اعصاب شما که قصدم نبود. حس کردم که راست می گویی و چقدر می تواند نا امید کننده باشد روایت من برای سبزی که سه سال است با رؤیای صادق زندگی کرده و امیدوار بوده است. از بن جان آرزو می کنم که گفته ام درست نباشد و آنچه که شما فکر می کنید تحقق یابد. بازهم متأسفم از ناراحتی تان. یا...هو

ناشناس گفت...

... تنها موضوعی که می ماند زمان و سرعت پایان این حصر است که آن هم بستگی به این خواهد داشت که رییس جمهور و نیروهای امنیتی در ریاست جمهوری کدام یک از آقایان زودتر تضمین امنیتی خواهند داد به آیت الله خامنه ای....

خوب اصولا چرا این آقای قالیباف ساخته و پرداخته شما باید بخواهد که این حصر برداشته بشه؟! چه برسه به اینکه بخواهد بابتش تضمین امنیتی هم به کسی بده ؟!