۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

اینکه بی بی سی نمی خواهد قالیباف رییس جمهور ایران شود. مثبت است یا منفی.


1- کلید طلایی هر نوع رسانه ای اولاً و هر نوع خبرنگاری ثانیاً و برای نقض بی طرفی و دست بردن در شکل و محتوای هر نوع اطلاع رسانی از نوع خبر و شایعه و گزارش و مصاحبه و محصول مطبوعاتی این جملۀ کوتاه است:
"رسانه و روزنامه نگار حق دارد محصول مطبوعاتی را تقطیع کند. زیرا کارکردن همۀ محصولات رسانه ای بدلیل حجم زیاد آن ها نه مقدور است و نه مفید."
2- البته روزنامه نگاران و رسانه ها ابزار زیاد و دیگری هم دارند تا بتوانند مخوف ترین قدرت تولید شده در دنیای مدرن که همان قدرت رسانه و روزنامه نگار است  را جامۀ عمل بپوشانند. منظور من از جملۀ بالا مؤثرترین این ابزارهاست. فرقی هم نمی کند که این رسانه یا روزنامه نگار در دنیای دموکراتیک باشد یا در کشوری استبدادی. تنها فرق در دو چیز است: 1- مشی رسانه و 2- وجدان و شرف خبرنگار.

3- لذا هنگامی که از روزنامه نگار یا رسانه ای سؤال شود که چرا فلان محصول رسانه ای و اطلاع رسانی را در فلان حجم و بهمان رویکرد انتشار داده اید و این نقض استقلال و بی طرفی رسانه یا خبرنگار است. پاسخ همیشه همان کلید طلایی است:
ما جانبدارانه عمل نکردیم. تقطیع خبر ناگزیر بوده است و رویکرد محتوایی هم نظر و تشخیص روزنامه نگار ماست.
4- با این مقدمه مدعی هستم که تلویزیون  فارسی بی بی سی در مورد پوشش اخبار مربوط به محمد باقر قالیباف جانبدارانه عمل کرده است، و نشان می دهد که تمایلی به ثبت تصویر مثبت او در نزد بینندگانش ندارد. به سه نمونه اشاره می کنم:

الف- بی بی سی هیچ نوع برنامه ای چه مستند اخباری یا تولید شده توسط خودش و رسانه های دیگر در مورد قالیباف را تا کنون کار نکرده است. در حالیکه از ابتدای شروع موضوع انتخابات 92 در ایران قالیباف یکی از قطعی ترین و معروف ترین و دارای پایگاه اجتماعی ورأی در جامعۀ ایران بوده است؛ و بی بی سی موظف بود با توجه به فراگیری عناصر مهم خبری مثل معروفیت و تعداد مخاطب تقاضا کنندۀ بالقوه و ... در مورد قالیباف چنین عملی را انجام دهد.

ب- بی بی سی نه تنها در مورد قالیباف اطلاع رسانی مورد انتظار جامعۀ مخاطبان را انجام نداده بلکه در مواردی هم که اخبار عمومی انتخابات را پوشش داده بخش های مربوط به قالیباف را طوری گزینش و تقطیع کرده است که بیشتر بخش منفی چهرۀ او را نمایان کند. و از طرح نکات مثبت او حتی الامکان جلوگیری شود. بعنوان مثال بعد از انتشار اولیۀ نوار معروف جلسۀ بسیجیان قالیباف از سوی سایت غیر معتبر و غیر رسمی و مربوط به مخالفان قالیباف؛ بی بی سی اولین و مشهورترین و پرمخاطب ترین رسانه ای بود که بخش های گزینش شدۀ سایت کلمه از نوار را پخش کرد و فاجعه بارتر اینکه گویندۀ خبر خانم فرناز قاضی زاده در مقام یک مدعی و طرف قالیباف ظاهر شده و با سؤال ها و لحن نیشدار کلام و لبخند ها تمسخر و تعجب کارشناس دعوت شده به استودیوی خبر(امید معماریان اگر اشتباه نباشد نامش) را تحت فشار موضع گیری علیه قالیباف قرار داد. این تازه بغیر از این تخلف بود که بی بی سی مشی اعلام شده اش در مورد تأیید اخبار قابل انتشار حداقل از دو منبع معتبر را هم فراموش کرده و فقط خبر یک سایت نامعتبر (کلمه) را پوشش داده بود.

پ- یا در جریان همین مناظرۀ اخیر و چالش بین قالیباف و روحانی؛ فیلم خبری این ماجرا را طوری تقطیع کرد که عملاً هجوم روحانی پررنگ و دفاع قالیباف کم رنگ جلوه کند. تازه این فقط مربوط به مشروح اصل خبر و مناظره در برنامۀ شصت دقیقۀ روز اول بود. بعد از آن بی بی سی بارها برنامه های تولیدی خودش در تفسیر و تحلیل اخبار انتخابات دیگر از همان مختصر صداقت اولیه هم خبری نبود و فقط بخش های حملۀ روحانی نمایش داده می شد و بزرگنمایی می گردید. و جالب تر اینکه تحلیل های هیستریک دنیای مجازی هم مبنای تحلیل و تفسیرهای مربوطه قرار می گرفت.

5- این گزاره اعلام شده و گفته شده و تأیید شده است که مشی کلی بنگاه خبری بسیار معظم بی بی سی و در همۀ بخش ها و همۀ زبان ها توسط دستگاه سیاسی بریتانیا تنظیم و اعمال می شود. این را هم می دانیم و واقعیت است که غالب نزدیک به مطلق گردانندگان و کارکنان بخش رسانه ای و نرم بی بی سی فارسی از خبرنگارانی تشکیل شده است که متعلق به جریان مشهور به سبز هستند.

6-  لذا نقض هر نوع بی طرفی رسانه ای در بی بی سی فارسی - در اینجا مشخصاً راجع به قالیباف - می تواند ناشی از یکی از دو دلیل فوق یا هردوی آنان باشد. به این معنا که موضع ضد قالیباف می تواند ناشی از گرایش سیاسی اعم کارکنان و خبرنگاران سبز باشد. یا این موضع طراحی شده و ابلاغ شده از سوی خط مشی کلی بی بی سی در اتاق سیاست بریتانیا باشد. و در وضعیت سوم این ضدیت می تواند ترکیبی از هردو باشد. یعنی هم انگلیس قالیباف را نمی خواهد و هم سبزها بطور طبیعی و حزبی قالیباف را رقیب بالقوۀ قوی برای خود می دانند.

7- من خودم داوری ندارم و نمی کنم. راستش کمی هم می ترسم که داوریم سر از خواست انگلیسی ها سر در بیاورد بر ضد قالیباف. چون بنظر نمی رسد سبزها با همۀ قدرت مجازی که در چهارسال گذشته تولید کرده اند - مأسفانه با خشونت زیاد هم - بتوانند بر مشی ابلاغی بی بی سی تأثیر تعیین کننده ای داشته باشند. لذا مجبورم نقش مخالف انگلیس را پررنگ ببینم در ضد قالیباف بودن بی بی سی فارسی. و اینجاست که داستان پزشکزاد دردانه و دایی جان ناپلئون و سانفرانسیسکوی پرویز صیاد و ... ذهنم را می انبارد و می گویم اگر این درست باشد که هیچ برگی از درختی در هیچ کجای زمین به خاک نمی افتد مگر اینکه یک خواست انکلیسی هم پشتش باشد. آنوقت رییس جمهور شدن قالیباف چرا با مخالفت بریتانیای کبیر مواجه است. آیا آنان از میلیتاریسم و چکمه های ضد دموکراتیک قالیباف می ترسند بنفع ایران. یا در جنم این مرد جوان توانی از پیشرفت و نجات ایران می بینند و رسیدن به توسعه؟! شما هم فکر کنید. یا...هو

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

چته اینقدر قالیباف قالیباف می کنی نکنه همذات پنداری و سمپاتی نظامی گری ات گل کرده مطمئن باش قالیباف رئیس جمهور بعدی نیست این را به عنوان یک ایرانی حاضر در کف جامعه می گویم

ناشناس گفت...

ناشناس عزيز، از آنجايى كه ايران در قعر جدرل استفاده كنندگان و دسترسى اينترنت قرار دارد، شما يك ايرانى كف جامعه تشريف نداريد بلكه در نزديكيهاى صدر هستيد ، ايرانى كف جامعه زمانى كه شما زبان سرختان را پشت كيبرد مى گردانى و در مورد كل مملكت حكم مى دهى مشغول شيفت سوم مسافر كشى است تا شكم زن وبچه اش رو سير كنه، درست ميگى آخر سر ايرانى كف جامعه رييس جمهور رو تعيين مى كنه . ولى اون جنابعالى و بنده و دلقك نيست.
ارادتمند. افشين قديم.

ناشناس گفت...

تا اونجایی که من دور وبرم تو مترو و بی آر تی و ... صحبت های مردم رو میشنوم اکثرا رایشون قالیباف هست. بقیه هم بین چند نفر تقسیم میشه یعنی حتی حالت دو قطبی هم نیست. این آقایی که از کف جامعه حرف میزنه فکر کنم جامعه اش تو اعضای انجمن دور دور بازهای خیابون فرمانیه و ایران زمین تعریف میشه.

دوره گرد گفت...

صدرصد موافقم با اینکه بی بی سی خطی عمل می کند و هرکه را بخواهد بالا می کشد و بد روزگار است که ما از درد بی رسانه ای رو آورده ایم به رسانه های انگلیسی و البته این را هم بگویم که این چینش و هل دادن مخاطب را بسیار تمیز انجام می دهند لاکردارها نه مثل صدا و سیمای خودمان که در هر کاری دم خروس 10 متری باقی می گذارد.. این هم که چرا او را نمی خواهند مشخص است که عاشق چشم و ابروی ما نیستند.. می خواهند کسی بیاید که روابط را با اروپا اصلاح کند چون این شرایط بیشتر از همه به ضرر اروپایی هاست که کلا دارند از ایران به سود روسیه و آمریکا حذف می شوند... آنها همیشه پشت اصلاح طلبان بودند و هستند و اساسا یک سر بازی و این مصیبت فراگیر همین مساله است که حوصله ندارم بنویسم...
ولی خواهشم برای چندمین بار این است یک مقدار تامل کنی...
بابا شما در ابندا نوشتی که قالیباف حدش را می شناسد و تدارکاتچی خوبی است و با بالا مشکل ندارد و غیره اما روز به روز آتشت تند تر شد و از صداقت و نجابت و گونه های سرخ از شرم و غیره نوشتی... استدلال اولت را پذیرفتم و نوشتم برایت که حرفی ندارم، اما این حرفهای جدید را خداییش در مغز هیچ ایرانی دستکم داخل کشور نمی توانی فرو کنی که یک نیروی ارشد نظامی- امنیتی از شرم سرخ شود و غیره... به کامنت هایت نگاه کن...
از ما گفتن...

ناشناس گفت...

سلام،
با چپ بودن و چپ دیدن مشکل داری و خودت در این پست چپ نوشته ای.
از دید یک واقعگرا رسانه هایی مثل بی بی سی و یا وی او ای مروج دیپلماسی عمومی کشور متبوعشان هستند...این ربطی هم به سبز و بنفش و غیره ندارد.

ناشناس گفت...

هرچقدر سعي كني، بوي تعفن سپاهي بودن رو با ماسك دلقكي يا اداي زندگي در خارجستان نمي‌توني مخفي كني. (كمي در مورد پايگاه اجتماعي كه ازش صحبت كردي تا بهتر لمسش كني)

ناشناس گفت...

masholak
طی دو سه روز گذشته صحبت از اعطلاف بین عارف و روحانی شدت گرفته سوالی که تو ذهن پیش میاد اینه که ایا امکان همچین اعطلافی برای اصلاح طلبها وجود داره ؟ ایا سرنوشت همچین اعطلافی مانند اعطلاف جریان اصول گرایی دچار خواهد شد؟
با توجه به اینکه حاکمیت در چهار سال گذشته هزینه زیادی جهت خروج اصلاح طلبان بر خود تحمیل کرده است ایا اجازه برگشت به قدرت را به انها خواهد داد ! یا اینکه حضور اصلاح طلبها فقط جنبه نمایشی خواهد داشت؟ با تو جه به تمکین عارف و روحانی از شورای نگهبان و اذهان و اعتراف عارف به اشتباه موسوی و کروبی جهت کشاندن مردم به خیابان ایا در صورت تقلب نمایندگان جریان اصلاح طلبی تمکین خواهند کرد.؟با توجه به موارد بالا ایا صحیح است که انتخابات فقط برای جریان اصول گرا است و قرار است هر کسی که از بین جریان اصولگرایی بیشترین ارا رو انتخاب کند ریسجمهور شود با توجه به اینکه خامنه ای نمیخواد اشتباهی که دفعه قبلی در مورد احمدی نژاد مرتکب شد را تکرار کند و هزینه انخاب را بر عهده مردم بگذارد با تشکر از شما دلقک عزیر

میثم گفت...

دلقک عزیز سلام
به شخصه مدتهاست که تلویزیون را سه طلاقه کرده ام هم ملی و هم اجنبی اش را.
پس اینکه میگویی بی بی سی چهره قالیباف را تخریب کرده نمیتوانم تایید یا تکذیب کنم چه اینکه شاید مشابه یا بدترش را با سایر کاندیدها نیز کرده باشد و شما فقط قسمت مربوط به قالیبافتان به چشمتان آمده است مانند قصه "طوطی و کیسه شکر"*
اما نمی توان از عملکرد رسانه ی بریتانیا یک معنای قطعی برداشت کرد چرا که ممکن است به قصد تخریب حمایت کنند یا به قصد حمایت تخریب. اشاره میکنم به قسمتی از بیانیه انتخاباتی هاشمی که اشاره کرده است به "دوستان نادان و دشمنان دانا".
و شاید تخریب قالیباف توسط بی بی سی از نوع دوم و از جنس حمایت رجوی از هاشمی باشد.
الله اعلم
زیاده جسارت است
میثم
* قصه طوطی و کیسه شکر : تاجری یک طوطی سخنگو داشت . یه شب همه داراییش رو سپرد به طوطی و گفت اگه کسی اومد و به چیز با ارزشی دست زد منو خبر کن. وقتی برگشت دید همه چیز رو دزدیدن غیر از طوطی و کیسه شکر. وقتی به طوطی گفت چرا خبرم نکردی؟ طوطی جواب داد که تنها چیز با ارزش (از نظر خودش) همین کیسه شکر بود که کسی بهش دست نزد.

ناشناس گفت...

جناب دلقک سلام خیلی وقت است که هرشب نوشته هایت را با علاقه واشتیاق می خواندم ولی متاسفانه چندروز است مرتب درمدح چماقدار کف خیابانهای تهران سوار بر موتور هزار سردار شهردارقالیباف قلم میفرسایید .اینقدر قالیباف قالیباف کردی نظرم ازنوشته هایت برگشت .بسیاربرایتان متاسفم .

ناشناس گفت...

بی طرفی در نقد .بی طرفی در نقد . تو که بی طرف نیستی خودت چرا دلت میخواد بی بی سی بی طرف باشه .اونم به نفع نامزد محبوبت قالیباف

ناشناس گفت...

این روش ضد تبلیغات برای قالیباف اولا برای نظام یک تحدید درست کردی احساس خطر از قدرت یابی هاشمی2.مردم(خوانندگان)وبلاگ معمولا با حمایت افراطی موافق نیستند از طرفداری افراطی بیزارند و بر عکس عمل میکنند ضمنا حمایت افراطی و تعریف زیاد گاهی به ضد خود تبدیل میشه

ناشناس گفت...

این روش ضد تبلیغات برای قالیباف اولا برای نظام یک تحدید درست کردی احساس خطر از قدرت یابی هاشمی2.مردم(خوانندگان)وبلاگ معمولا با حمایت افراطی موافق نیستند از طرفداری افراطی بیزارند و بر عکس عمل میکنند ضمنا حمایت افراطی و تعریف زیاد گاهی به ضد خود تبدیل میشه