۱۳۹۲ خرداد ۱۱, شنبه

شو انتخاباتی: غروب کامل یک خبرنگار؛ طلوع مبارک یک سردار!

The Stages of Life


1- شو انتخاباتی سیمای جمهوری اسلامی را که بغلط نام مناظره به آن داده بودند را دیدم. و چقدر خندیدم به ظرافت نامگذاری بلافاصلۀ آن در مقایسه با مسابقۀ هفتۀ مرحوم منوچهر نوذری. اما من برخلاف اکثر ناظران و هم میهنان دلسوز مطلقاً متعجب نشدم. تعجب من هنگامی بود که آن مناظره های فراتر از کلاسیک مدرن (پست کلاسیک) سال 88 را می دیدم. زیرا بارها گفته ام که انتظار رفتار حکوت مدرن و تمام - بدون توجه به نوع صورت بندی آن - از رژیم سیال و انقلابی و نیمه حکومت آیت الله خامنه ای مصداق انتظار و نگاه کلاسیک به امر غیر کلاسیک است و علت تامۀ عدم توفیق روشنفکران و اپوزیسیون ایران هم در جهت مبارزه با جمهوری اسلامی بهمین اشتباه و عدم شناخت مربوط است. زیرا وقتی صورت مسئله را غلط فهمیدی؛ طبیعی است که راه حل آن را هم غلط خواهی فهمید. خلاصه اینکه مناظرۀ دیشب کاملاً با استاندارد حکومت فعلی ایران منطبق بود حتی می توانم بگویم که باز هم جا دارد مسخره تر از این بشود. اما این شو یا مسابقه یک تأسف و یک خوشحالی هم برای من داشت.

2- تأسفم برای قطعی شدن غروب مرتضی حیدری خبرنگار مستعد و توانای سال های نه چندان دور تلویزیون بود که گمان می کردم انشاء الله با پایان یافتن کابوس احمدی نژاد و آن مصاحبه های تکلیفی حیدری هم بتواند خودش را بازسازی کند و مجدداً برگردد بمدار روزنامه نگاران شریف. اما امیدم نا امید شد به این دلیل که از نوع اجرا گذشته نوع دفاع حیدری از نحوۀ طراحی مناظره نیز نشان می داد که خود حیدری طراح و ایده پرداز اصلی این مناظره بوده است. بهمین خاطر باید بحالش تأسف خورد و اورا تمام شده دانست و به جامعۀ روزنامه نگاری ایران تسلیت گفت.

3- در سویۀ خوشحام اما از طلوع مجدد قالیباف لذت بردم و امید هایم باز هم پررنگ تر شد؛ زمانی که دیدم در همین شو مسخره واقعاً یک سر و گردن از هر 7 نفر دیکر سرتر بود که هیچ بلکه استانداردهای سیاست مدار مدرن شش دانگ را هم داشت. همین پاسخ های جویده جویده و ناقص و تک کلمه ای و تستی و عکسی هم نشان داد که چه مهارتی دارد در فشرده گویی و منظورش را می تواند با مخاطب به اشتراک بگذارد. به دو نمونه از برجسته ترین پاسخ هایش اشاره می کنم و بقیه اش هم به همین شفافی و قابل دریافت بود.

الف- یکی آنجایی که عکس کشتی را نشان دادند و او تنها نامزدی بود که به ترجیع بند بسیار خطرناک از منظر خامنه ای و رفقا اشاره کرد و در حالیکه آن دیگران داستان می بافتند و یا مثل عارف و حداد می گفتند که اگر کشتی حامل صادرات باشد و بطرف خارج خوشحال می شویم و اگر بسمت داخل باشد و در حال حمل وارات ما ناراحت می شویم. قالیباف گفت که این کشتی اگر اجناس داخلش در راستای چرخۀ پیشرفت و توسعه باشد و پازل برنامۀ من چه واردات باشد و چه صادرات عزیز است فقط قاچاق نباشد. و شما می دانید که چه وحشتی دارد خامنه ای ازواژه های پیشرف و توسعه. تا جایی که حتی بکار بردن واژۀ توسعه را ممنوع کرده است و یکی از چالش های قالیباف با حزب اللهی ها بودن کلمۀ توسعه در یکی از مقالات سال 86 اش است.

ب- مورد دوم هم باز مربوط به عکس آلودگی هوا و ترافیک بود که بحث سیاسی شد و در انتقاد از عدم اقدام شهرداری و مسئولان نیشی به قالیباف زده شد. قالیباف هم عارف را بعنوان معاون اول خاتمی شاهد گرفت که 18 ماه در دولت خاتمی پشت دفتر عارف رفته است در زمان فرمانده پلیس بودنش و بالاخره موفق نشده است که مشکل متولی آلودگی هوا را پاسخ بگیرد و حل کند. دکتر عارف هم پاسخ داد که آن زمان احمدی نژاد شهردار بود و قالیباف رییس پلیس هیچ کدام زیر بار نمی رفتند. بعد هم که احمدی نژاد رییس جمهور شد و قالیباف شهردار اما بازهم مشکل حل نشد. 

پ- منظورم اینجا به پاسخ قالیباف مربوط است و نکتۀ بسیار مهم مدیریتی که یکی از بزرگترین اشکالات دولت خاتمی هم بود. قالیباف گفت: من و احمدی نژاد اگر اختلاف نداشتیم که کار بدولت و شما نمی کشید. لذا این دولت است که بعنوان تصمیم گیرنده نهایی باید به تصمیم می رسید و تصمیمش را ابلاغ می کرد. نه اینکه چون دو زیر مجموعه با هم کنار نمی آیند حوزۀ مهمی مثل آلودگی هوا بدون متولی رها شود. همۀ این بحث مختصر  و مؤدب بین قالیباف و عارف که شرحش برای شما مفصل شد؛ هم از اینجا ناشی شد که قالیباف به نکتۀ کلیدی بسیار مهم دیگری انگشت گذاشت. او گفت در کشور ما امور مختلف یا چندین متولی موازی دارند و یا رها شده و بی صاحب و بی متولی هستند. خوشحالم که قالیباف دقیقاً همان محتوایی را بروز می دهد که از او می شناسم. یا...هو

۳۲ نظر:

ناشناس گفت...

تیمسار ما هم گاهی احساساتی تحلیل می نویسد. قالیباف در مناظره دیروز هم مثل جلسات انتخاباتی که می رود به نحو مضحکی تلاش میکند رای جمع کند. قالیباف نفر سوم الویت من است. اما دیروز عارف عالی بود. موجز، منطقی، قاطع و خردمندانه حرف زد. نظر سنجی دیروز ایسنا هم نشان داد که عارف با حدود ۵۰ درصد به مراتب بیش از دیگران در جلب نظر مخاطبین موفق بوده است.

شهریار گفت...

سلام
مدتهاست که مطالب شما را میخوانم و هرچه زمان میگذرد بارها سسعی در گذاشتن کامنت داشتم که نشد. چند روزی است که می بینم از قالیباف به عنوان آلترناتیو بسیار مطلوب خود برای ریاست جمهوری می پردازید. البته این حق هر ایرانی است که آنچه می خواهد برگزیند اما به نظر میرسد دفاع تمام عیار شما از قالیبافی که در بیخ گوش ما و نه بیخ گوش شما جولان میدهد از جنس دفاع تمام قد آقای خامنه ای از احمدی نژاد است.
دوست عزیز هر چند من هم اگر در شرایط مناسب و نرمال و در یک سازوکار نظام مند دمکراتیک قرار داشتم هیچکدام را شایسته ی ریاست جمهوری نمی دانستم اما اکنون در این شرایط حداقل به قالیباف هم رای نخواهم داد. قالیباف مرا به یاد کارتون بارباپاپا و آن شخصیتهای عجیبش می اندازد که هر از گاهی شکل عوض میکنند. لایه های پنهان بازیگری خوش چهره که چشمهایش شاید ما ایرانیها را بیشتر از رفتارش جذب کند شاید تنها به چشم آنانی بیاید که قالیباف را در مناصب گوناگون آزموده اند. قلیباف اگرچه به زعم من ظرفیتهای خوبی دارد که در یک دولت ائتلافی از او یک گاندیدای جدی برای یک پست مدیریتی خوب که نیاز به مدیریتی عملگرا به همرا همه ی عملیات روانی و تبلیغاتی جانبی دارد میدانم ولی اساسا سالهاست که معتقدم ظرفیتش انتهایی اش همین شهرداری تهران است و نه بیشتر.شاگرد او مرتضی طلایی در نیروی انتظامی را به خاطر بیاورید که بسیار کوشید تا ژست مدرن و شبه قالیباف بگیرد ولی چون انعطاف قالیباف و هوشمندی او را نداشت نتواست پیشرفتی کند و در شورای شهر ترمز کرد. دوست گرامی میدانی و میدانیم که بازگشت آرامش به کشور بیشتر از آنکه مستلزم رفع موانع داخلی و برداشته شدن جو امنیتی داخلی باشد نیازمند تعاملی سازنده با دنیای بیرون است و قالیباف حتی اگر آن قدیس برساخته ی دل و مغز شما باشد برای دنیا از ولایتی هم عقب تر و غیرقابل پذیرش تر است. من شخصا بدلایل زیادی در حال حاضر، اگر به جمع بندی نهایی رای دادن برسم، به گزینه ای جز عارف نخواهم اندیشید حتی اگر چون خاتمی لحجه داشته باشد و گاهی هم نتواند خود را چون قالیباف مسلط بر اوضاع نشان دهد.

ناشناس گفت...

سلام
با نظرت در مورد مناظره و به طوره خاص تصویر کشتی خیلی موافقم چون مقابله با واردات هم یکی از اون کلیشه های مسخره شده (مثل سخت افزار و نرم افزار). ولی هنوز نتونستم قالیباف رو از اتهام حمایت از دخالت سپاهی ها در فعالیت های اقتصادی تبرئه کنم. چون به طور مشخص در حیطه مسئولیت خودش در شهرداری پروژه های بزرگ و زیادی رو به برادران قاچاقچی سپرد.
ممکنه شما دفاع کنی که کسی غیر از قرارگاه خاتم و یا موسسه شهید رجایی توان مالی و فنی انجام پروژه های بزرگی مثل اتوبان صدر رو نداشته باشن که من با این توجیه اصلن موافق نیستم

ناشناس گفت...

واکنش سطح پایین و بدون درک قالیباف و محمد غرضی، در موقعیت سیاسی که در مرکزش قرار گرفته بودند

تحلیل نویسنده "کافه سینما" از بخش تستی مناظره ی تلویزیونی امروز

لینک مطلب:

http://www.caffecinema.com/news-iran/34-news-iran/11376---q-q----------------------.html

شهریار

Dalghak.Irani گفت...

بسیار هم عالی شهریار خوب و نازنین. همین که از قالیباف معروف به اصولگرا و مورد پشتیبانی بخش مهمی از گنده حزب اللهی های سابقاً چماقدار مثل قدیانی و امید حسینی و البته لیبرال هایی مثل دلقک ایرانی ایرادی مستند نگرفته ای و فقط داوری انتزاعی خودت را گفته ای که او را در قوارۀ رییس جمهوری - بین این 8 نفر منظورم است - ندانستی خودش مجوز خوبی است که من هم بگویم من او را در این قواره می دانم و به او متمایل باشم. خیلی خوشحالم که یکی از طرفداران محمدرضا عارف عزیز اینقدر دموکرات هست که مرا بخاطر رأیم سرزنش نکرده است. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

رأی جمع کردن در انتخابات ابداً شکل مضحکی نیست و اصل هدف است بشرطی که کلاغ را رنگ نکنی بجای قناری بفروشی. و قالیباف اینقدر باشرف است که تا کنون حتی یک بداخلاقی نکرده و دروغ نگفته. یا...هو

ناشناس گفت...

جناب دلقک به نظر میاد تصمیمی گرفته اید و در لابلای کوه عوامل منفی سعی می کنید شاهدی برای اثبات درست بودن تصمیم خود بسازید اما متاسفانه در یک برداشت بی طرفانه از آقایان ، قالیباف تنها یک بچه مدرسه ای جلوه کرد که سعی دارد با عجله برتری خود را نسبت به هم شاگردیهایش نشان دهد. اما سکوت او و چهار کاندیدای دیگر نشان داد که این برتری نه تنها وجود ندارد که او هم مثل دیگران یک مهره خوار و خفت پذیر ایت که حتی از خود نیز نمی تواند دفاع کند تا چه رسد به حقوق من و شما

Dalghak.Irani گفت...

من با روزا لوکزامبورگ و هانا آرنت با شمشیر استالین تهدید شدم تسلیم نشدم حالا چرا گمان می کنی که با نوشته ای در پیتی بخاطر نام مبارک سینما وا خواهم داد. بقول قران که می گوید "قل هاتو برهانکم! این هم از سواد سنتی ام. یا...هو

ناشناس گفت...

من دوباره باید قربان هیکل ورزشی شما بگردم جاب تیمسار . اشکال نداره که به هر دلیلی انتخاب شما قالیبافه. ولی اینکه هر جوری بتونی بخواهی او را تو مخ خواننده هات حقنه کنی و همه اش توجیه کنی مشمئز کننده است -و شاید اصلا حق نداری - بالاخره ما هم اینجا سرقفلی داریم و فکر نکن این فضا ۱۰۰٪ مال خوده. مگه بخواهی واگذار کنیم و بریم.

Dalghak.Irani گفت...

حقنه ای در کار نیست. من فقط سرنوشت ایران را به بحث می گذارم. خوب همه اش تو سیرک بزنیم برقصیم که کافی نیست گاهی هم یک ده روزی جدی تر اندیشه کنیم و برای نظرات مان استدلال بیاوریم. و البته این سیرک خیلی هم طولانی نخواهد پایید قبلاً گفته ام حداکثر یک ماه. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک جان،

اول اینکه من احتمال دستکاری رای ها (ولو یک رای که میتواند رای من باشد) را میدهم پس رای نمی دهم. دوم اینکه عارف اگر تهدیدی برای دیکتاتوری خامنه ای بود، مانند صدها اصلاح طلب دیگر که برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری رد صلاحیت شدند، به اینجا نمیرسید. اما - (به قول خودت) این اما مهم است - اگر من تمام صفاتی که تا کنون در نوشته هایت به قالی باف نسبت دادی را هم درست بدانم، باز این مرد را سیاست مداری شجاع، مستقل و باهوش نمی پندارم و احتمال قوی میدهم که حتی به دور دوم انتخابات هم راه پیدا نکند.

ولی شما حق داری که تا شب رای گیری برایش دار برپا کنی، محمد باقر قالی ببافد و موجب عصبانیت (به جای خنده ی) بازدید کننده های سیرک شوی. البته میترسم بعد از انتخابات دیگر آفتابی نشوی که آنوقت من دلتنگت خواهم شد. چون من عاشق سیرکی هستم که در آن دلقکی "حیوانات ملتزم به قانون اساسی جنگل جمهوری اسلامی" را آنالیز می کند.

شهریار

Unknown گفت...

من ازت ناامید شدم به کل
خیلی مخلصم
ولی نظراتت رو قبول ندارم

ناشناس گفت...

تشکر سینماگران از قالیباف
http://www.youtube.com/watch?v=aFt3_Hl7kks

ناشناس گفت...

جنس اکثریت شما ها را می شناسم. و می دانم که بدنبال سیاست و مخالف جمهوری اسلامی اینجا جمع شده ایم. اما جنس من کمی با خیلی از شما متفاوت است. من ازجنس حریرم و شما از جنس فاستونی فاخر . من از جنس روحم و شما از جنس ماده . من از جنس فلسفه و احساسم و شما از جنس دانش و منطق. و ... وجه غالب را می گویم و در نزد خودم هیج کدام بهم ترجیح نداریم بخاطر جنسمان. اما من حرفم اگر هم سیاسی است از جنس ادبیات و هنر و فلسفه و سینماست. من با روحم می توانم جنس آدم ها را بو بکشم. من چهار سال بیشتر است که فقط و فقط از راه چند سایت و روزنامۀ داخلی تحلیل اجتماع داخل را می کنم. یادتان است که چند بار گفته ام قالیباف سینما و از همه مهمتر سینما آزادی را ساخته است. و شما ارتباط برقرار نمی کنید که ساختن یک سینما حتی اگر حزب اللهی ها آتشش زده باشند چیز مهمی نیست. این ویدیو بالا را ببینید که بزرگان چه می گویند. یا...هو

آریس فاکینوس گفت...

.جناب تیمسار به دلیل اعتراضات گسترده سال 88 هزینه مهندسی ضمن انتخابات بسیار بالا رفته است. اینبار طرح سازمان یافته ای برای مهندسی پیش از انتخابات درحال اجراست. رد قاطع صلاحیت هاشمی، تهدید اصلاح طلبان به فاصله گرفتن از مباحث انتخاباتی و های و هوی سنگین رسانه ای پشت سعید جلیلی هم بخشی از این سناریوست که دلهای مردم به محمد باقر قالیباف با ظاهری تکنوکرات گرایش پیدا کند. این روش ریسک بالاتر ولی هزینه کمتری دارد و تا چند هفته پیش تصور میرفت حمایت نهادهای تندرو از جلیلی رای اصلاح طلبان را به سبد قالیباف منتقل می کند. اما مهمتر از عملکرد قالیباف و تصویرش در ذهن مردم ، هدف نهایی است که قالیباف یکی از ابزارهای عملی کردن این هدف شوم است. تصور عمومی اینست که مسیری که قالیباف طی خواهد کرد از ایران لااقل یک ترکیه خواهد ساخت. اما با درک واقعیت های قدرت و عمق درگیر شدن نهادهای امنیتی-اقتصادی سپاه با فساد مالی(که هیچگاه بخش واقعی آن رسانه ای نمی شود ) از یکسو و پروژه گسترش نفوذ ج.ا.ایران در سوریه لبنان و خاورمیانه از سوی دیگر، منجلابی از دیوانسالاری پنهان سپاه ایجاد شده که به صورت مجمع الجزایر در تمام نهادهای حکومتی و دولتی پراکنده شده و عملا هیچ رئیس جمهوری نخواهد توانست(حتی اگر بخواهد) مسیری جز مسیر تعیین شده را بپیماید. هدف نهایی و مسیر شوم کسب امنیت نظامی در سایه تسلیحات هسته ای است بدون دغدغه اینکه سایر صنایع تولیدی به همین نسبت رشد کنند. قالیباف متعد است در یک طرح ضربتی مسکن درمانی کند تا مشکلات داخلی به صورت شورش های طبقه مستضعف سربرنیاورد، همین و بس. در این طرح شوم نه برنامه جامعی برای توسعه اقتصادی هست و نه دورنمایی از اندکی آزادی. ریاست جمهوری قالیباف بخشی از این طرح "اقتصادجنگی" است که نام غلط انداز اقتصاد مقاومتی را یدک می کشد. پیش بینی آینده دشوار است ولی این مسیر کشور را به سوی نظام های الیگارشی شبیه پاکستان(مسلما چند پله مترقی تر) و فربه شدن نهادهای امنیتی-اقتصادی سپاه و نه تکنوکراسی بخش خصوصی سوق می دهد. واقعیتی که درتحلیل شما مغفول مانده سرسختی نهادهای امنیتی-اقتصادی سپاه در حفظ منافع کلیدی خود است که حتی درسایه تحریم نیز با سیستمی اندکی هوشمند تر از احمدی نژاد قابل تامین است. چنین سیستمی در سطح اقتصادی ،ملزومات و پیامدهای خود را در سطح سیاسی درپی خواهد داشت. متاسفانه خبری از مدل رضاشاهی یا آتاتورکی نیست تیمسار عزیز. به این دلیل ساده که گردانندگان قالیباف کیلومترها با دغدغه آتاتورک یا رضاشاه فاصله دارند.
مهندسی پیش از انتخابات البته ریسک بالاتری دارد ولی گویا ریسک های این طرح هم شناسایی شده، از جمله اینکه تا چند هفته پیش گمان نمیرفته روحانی یا عارف رای بالایی داشته باشند(ولی اخیرا وزن این ریسک افزایش یافته) و حتی به فرض بعید پیروزی دیگران اصولگرا، رضایی یا ولایتی باز هم این طرح با ضریب کارایی کمتر قابل پیاده سازی است.
به واسطه شغلم ارتباط مستقیمی با برخی اعضای کلیدی سپاه داشته و دارم. این جمله را نه برای تایید دربست حرف های خودم که برای شناختم از روحیه دست اندرکاران امنیتی-اقتصادی سپاه که فرسنگ ها با روحیه پراگماتیستی تکنوکراتها فاصله دارد گفتم.
از شما که صاحب این منطقگاه فلسفی هستید و سعی می کنید از نشانه ها راهی به کشف حقایق بیابید بعید است اینگونه حمایت تمام قد از محمد باقر قالیباف...لطفاً بذر ساده اندیشی را در فضای مجازی نپاشید.

پسر شجاع کاشی گفت...

غرضی یک رایی بیاره، شوک آ ور تر از رای کروبی 84!
غرضی را با همین ادبیات لمپن باید جدی تر گرفت!
خصوصا که اردوگاه ِرای ِروشنفکران برای قالیباف و ... رقیب زیاد هست و در اردوگاه لمپنیزم، عجالتا خودش هست و خودشً!

Dalghak.Irani گفت...

نه من بذر ساده اندیشی می پراکنم چون من فقط ساده ام چون مدرنم. و هالو نیستم چون در لندن زندگی می کنم. و نه شما بذر پیچیده اندیشی می کارید. چون معلوم است که پیچیده اید و پیچیده ها که ساده نیستند. بلکه بعنوان دو نفر که حرف هیچکدام مان هم بردی ندارد اختلاط می کنیم و نظرمان را می گوییم که چند نفر دیگر مثل خودمان نگاه بکنند یا نکنند. بنابراین من نمی توانم منطق حرف شما را درک کنم که چون دشمن خیلی سرسخت و مادر قهبه است پس باید خانه را دربست دراختیارش قرار بدهیم بلکه همسایه ها آمدند کشتندش یا خودش از پله ها افتاد و یا حتی دست بخودکشی زد و ما خانه را پس گرفتیم و خوشبخت شدیم. ما با هر آنچه روی صحنه است بازی می کنیم و بقیه اش هم مثل پدران مان می گوییم توکل بخدا. البته بخش مهمی از تحلیل شما در مورد سپاه و مافیا و ... را قبول دارم ولی بخش "همۀ اینها یک نقشه و مهندسی است" را مطلقاً قبول ندارم. یا...هو

دکتر زید گفت...

من که خسته شدم از انتخاب بین بد و بدتر
یعنی میشه یه روز تو این خراب شده بین خوب و بهتر بخوایم انتخابی انجام بدیم؟
تیمستر با منویات شما کاری ندارم، ولی همه نظر سنجی ها به نفع عارف هستش، به نظرم اگه آرا شمرده بشه عارف انتخاب میشه، ولی اگه مهندسی بشه شاید این سردار چشم آبی که دیروز از دزدی های سپاه حمایت کردن بشه رئیس جمهور

Dalghak.Irani گفت...

جناب دکتر زید عزیز فعلاً که در نظر سنجی! اینترنتی سایت انتخاب روحانی با اختلاف فاحش نفر اول است و تا کنون از نظرسنجی های بنفع عارف خبری نبود که شما منشاء خیر شدید و باطلاع رساندید البته بدون ذکر منبع. دنیای مجازی کار خودش را می کند و دنیای واقعی هم راه خودش را می رود. حداقل تا اینجای کار خود صاحبان عله هم همه قالیباف را با اختلاف نسبتاً زیاد نفر پیشتاز می دانند. باید ببینیم چه می شود. من حتماً کمترین تأثیری نه در انتخاب قالیباف خواهم داشت و نه در عدم انتخاب عارف. بنابراین عیشم را منقص نکن و بگذار مردم انتخاب کنند. تقلب در این دوره را بضرر قالیباف می توانم باور کنم بخاطر اینکه مجری احمدی نژاد است یک انتی قالیباف کبیر و سمج. اما بنفع قالیباف تقلب شدن محال است زیرا او در آبدار خانه بی کس است. باز ولایتی را می گفتی که همۀ فسیل های الیگارشی دنبالش راه افتاده اند بیشتر قابل باور بود. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

من امروز کمی سرم شلوغ است و ممکن است کامنتها را دیر منتشر کنم. لزومی به تکرار کردن نیست. کامنت ها می رسد و منتظر تأیید من می مانند اگر بلافاصله منتشر نمی شوند.
ز فرصت استفاده کنم و در پاسخ دوستانی که نگاه من به قالیباف را نگاه یک رضاخان دیگر می فهمند بگویم که اشتباه می کنند و من خودم جنسم از تفنگ نیست بلکه بیشتر جنس قلمی دارم و نگاهم به قالیباف هم از رویکرد فلسفی رژیم و جامعه شناختی ام از جامعۀ واقعاً موجود در ایران متأثر است و قالیباف را میانگین و متوازن کنندۀ سنت و مدرنیته در ایران امروز می بینم از جنبۀ نظری که اتفاقاً آدم با عرضه و عملگرایی هم است. من به دانشگاه های تفکیک جنسیتی فکر می کنم. من به حداقل آزادی های زنان کشورم فکر می کنم. من به مرگ سینما فکر می کنم. من می خواهم تئاتر شهر نمیرد. من معتقدم که نه روحانی و نه عارف نمی توانند جلو سد تحجر را اگر هم بخواهند بگیرند چون آنان انگ خورده هستند و الیگارشی و جناح راست به آنان میدان عمل نمی دهند ضمن اینکه اعتراف می کنم که در آن ها توان اجرایی خاصی هم تشخیص نمی دهم. قالیباف با حوزه و روحانیت ارتباط خوبی دارد حداقل بدلیل نام لعنتی اصلاح طلب اصولگرا جزو اصولگراها به آمار صوری است و عقبه ای در سپاه دارد که همه معتقدید برگی از درخت ایران نمی افتد مگر اینکه سپاه راضی باشد. قالیباف در نقطۀ وسط پرگار است و نشان داده که توانایی حفاظت از خودش در روی این پل صراط را دارد. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک داستان این روزهای تو داستان عاشقیست که عیب معشوق به چشمش نمیاد!

آرسین گفت...

امیرعزیز
اگر در نوشته ام همچنان اندکی تلخی در کامتان حس میکنید بخاطر شیرینی مصنوعی تصور و نوشته خودتان است که حقیقتی ندارد.
دوستی اینجا گفته که عیب معشوق به چشم عاشق نمی آید! و چه زیبا و خلاصه توصیف کرده...
جالبتر اینکه شما باز هم از این مناظره خواستید قوت قالیباف را استخراج کنید. در حالی که برآیند آن نه قوت که ضعف بود. غرق شدن در محتوا و غافل شدن از ماهیت بزرگترین عیب قالیباف در مناظره بود. کودکانه سعی در بهترین پاسخ ها داشت در مسابقه ای که از اساس نباید درخور شخصیتش می بود.

شخصا شما را به بیطرفی و نگاهی فراجناحی و نه شخص محور می شناسم و هنوز از رگبار پست های حمایت از قالیبافتان شگفت زده ام و هر بار تصور میکنم که -حتی با تذکز دوستان- این آخرین تیر است. اما همچنان نه من که همه خوانندگان را ناامید میکنید.

ناشناس گفت...

قديما بهتر و عاقلانه تر تحليل مى كردى. تيمسار عزيز

ناشناس گفت...

اصولاً اینکه چه کسی انتخاب بشه نه دست ماست و نه زیاد فرقی برای من نوعی داره
امیدوارم قالیباف انتخاب بشه و شما هم به مراد دلتون برسید ان شاالله!

Dalghak.Irani گفت...

اینقدر پند و اندرز و نگاه حکیمانه و از سر دلسوزی و نجات من و اوه طفل معصوم و بی گناه من و پیرمرد پاک از دست رفت و این قبیل فرمایشات زیاد شده است که اگر هم مخاطب را سر قوز بیندازد و ناخودآگاه بوادی لجاجت و سماجت بیفتد بعید نیست. یکی می گوید تو عاشقی که عیب معشوق نمی بینی اما خودش هم نه کمکی می کند در گفتن از عیب معشوق و نه کاری دارد به محاسن معشوقه های دیگر و تشویق برای تست کردن مزۀ پیشنهادی او. دومی می آید که تو دیگر تمام کردی و چه بد که آخر عاقبت دلقکی نباید جز این می شد که شده و چه مسمای بی مسمایی است دلقک دیوانه زیرا که دلقک ماسک پوش از ابتدا دیوانه بود. سومی می گوید دومی راست می گوید. چهارمی می گوید اولی نیکو گفته است. پنجمی و ششمی و چندمی معلوم نیست. اما هر چندمی هم باشد فرقی نمی کند فقط بنجات من فکر می کند و اینکه شیء بی خطری - حتی دلپذیری - را نشانم بدهد و بگوید نرو دست بزن حیزِّ میسوزی.
دوستان خوب و نازنینم. من خوبم و بیشتر از همۀ عمرم - که دیوانگی هم بخش لاینفک آن است - مرض جسمی و روحی ندارم. بنابراین بجای همۀ پند و نصیحت ها و روانکاوی و چه بلایی سرش آمده و توصیه های شفابخش بمن لطفاً چند عیب دیده و ندیده بنویسید برای قالیباف یا حداقل یک حسن بنویسد برای ترجیح خودتان چه تحریم باشد و چه فرد دیگری از این جعبۀ شعبدۀ کثیف جمهوری اسلامی. البته با آدرس و نشان دادن ظهور و بروز آن حسن و عیب در روی زمین و قابل رؤیت و اندازه گیری. مثلاً این عیب نمی تواند باشد که من شنیده ام و دوست من که رفتگر شهرداری بود می گفت و از این استنادات نباشد. و اگر از شخص دیگری حمایت یا معرفی می کنید هم همین رویه را در شمردن یک حسن بکار ببرید. مثلاً بگویید که ایکس در فلان تاریخ - مثل دوقرن پیش - در فلان سازمان مسئول بوده و برون دادش بهمان شاهکار بوده که یا در تاریخ و یا در جغرافیا - بغیر از تاریخ و جغرافیا که دیگر فضایی نداریم برای نشان دادن آثار - ردش مانده و می توان مراجعه و رؤیت کرد مثل همان برج میلاد یا اتوبان صدر و گلهای تهران و پلیس 110 و بنز الگانس و از این قبیل.
البته هر کدام از ما - چه من چه شما - حق داریم که بگوییم بدون هیچ دلیلی داوری من و حس من برتری را به این یا آن یا هیچکدام می دهد و من می خواهم با تبعیت از داوری و حس خودم رفتار کنم. اما بیشتر از این فقط باید مستدل و مستند باشد و "من دلم می خواهد" تنها نمی شود.

احساس بدی دارم وقتی می خواهید نجاتم بدهید. بهتر است مرا بگذارید در توهم خویش بمانم و مرا مخاطب دارو های خود قرار ندهید و نظر خودتان را ایجابی و برای رونمایی از این پاسدار - نام پاسدار تنها جرمش است - به معایب او متمرکز کنید. هر چیز دیگری هم مجازید در محدودۀ مجاز که بنویسید حتی بد وبیراه و توهین مؤدب بمن. فقط نصیحت نکنید و روانکاوی. یا...هو

ناشناس گفت...

آقاي دلقك ايراني
من نوشتم عيب بزرگ اين مشهدي سبزچشم را شما متوجه نشدي
برادر من نهاد ساز و جريان ساز نيست كه شما دل بستي در اين زمينه كاري بكند. هنرش حداكثر ساخت پل و اتوبان بوده تا حالا و اگر رئيس جمهور شود كارخانه و سد و نيروگاه و پالايشگاه
ايران الان رئيس جمهور سازندگي نمي خواهد كسي را مي خواهد كه بر تغيير رويكردها موثر و نقش آفرين باشد
خواهشم اين است دوباره 110 را مثال نزن

دوره گرد گفت...

سلام دلقک جان

من بن تحلیلت را کاملا درک می کنم اما به مظرم چند مسئله وجود دارد که به آنها توجه نمی کنی :
1. تضمین سلامت انتخابات : چه تضمینی هست که اگر همه رفتیم به قالیباف رای دادیم اسم او در بیاید
2. احتمال وحدت دوباره رهبر با احمدی نژاد روی جلیلی : بعد از حذف اصلاح طلبان به نظر من زمان حذف جناح راست هم فرا رسیده و این کار فقط از احمدی نژادی ها بر می آید به حجم داد و فریاد اصولگرایان بر علیه جلیلی در این چند روزه نگاه کن... ظاهرا آنها می داننند چه خبر است
3. با این نحوه تحلیل هر حرفی که قالیباف یا هر کس دیگر هم بزند قابل تفسیر و تایید است و می توان تفسیری تراشید تا مناسب از آب در بیاید... هر حرفی... این از نظر متدلوژیک مسئله ایجاد می کند در فهم افراد....

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
من هيچ ترديدي در برتري اقاي قاليباف نسبت به هفت نفر ديگر ندارم
ولي چند تا ايراد و يك تعريف از ايشان دارم
١- اقاي قاليباف چرا در مناظره ديروز به كارنامه اجرايي ديگر كانديداها ، حمله نكرد؟ در حاليكه بزرگترين نقطه قوت خودش و نقطه ضعف ديگر نامزدها ، همين سابقه اجرايي مي باشد
٢- چرا از حس نفرتي كه مردم از عملكرد صدا و سيما دارند ، به نفع خودش استفاده نكرد؟ در حاليكه عارف به خوبي از ان بهره برد
٣- اين ايراد به همه كانديداها وارد است ، ولي جرم قاليباف بيشتر است به نظرم ، كسي كه مي خواهد رييس جمهور كشور شود ، نبايد قبل از حضور در مناظره اي به اين مسخره اي ، نماينده خود را براي اگاهي از كم و كيف و سبك اجراي مناظره - ولو با مخالفت صدا و سيمايي ها - بفرستد ؟
٤- در تاييد جوانمرد بودن قاليباف از نظر شما ، ديروز در اغاز مناظره ، دو بار كه نوبت صحبت به اقاي غرضي رسيد ، ايشان به طرز چندش اوري فرياد مي كشيد تا اينكه حرف بزند ، همه ما مي دانيم كه رفع اين نواقص و ايرادات و دادن تذكر به كانديدا ، وظيفه اعضاي كمپين انتخاباتي و كارشناسان اطراف كانديدا مي باشد ، ولي اقاي قاليباف به ارامي به غرضي گفت كه نيازي به فرياد كشيدن نيست ، در حاليكه به طور طبيعي نبايد اينكار را مي كرد ( در تصاوير مناظره و تغيير طرز حرف زدن غرضي پس از صحبت قاليباف ، اين نكته كاملا روشن است )
٥- انتقادي هم از شما دارم ، كه چرا به علت العلل تبديل مناظره به شوي تلويزيوني ، اشاره اي نكرديد ؟
پاينده باشيد

ناشناس گفت...

1. فکر می کنم روی مورد خوبی شرط بندی کرده اید. در ستاد های قالیباف این روزها نوشته شده: جهاد ادامه دارد. رهبر ایران هم گفته به رییس جمهوری رای بدید که روحیه جهادی داره. فکر می کنم می شه امید داشته باشید که قالیباف شما، کاندید مورد حمایت رهبر ایران هم باشه. البته شاید.
2. پست قیلی شما کاملاٌ درسته و من موافقم -نه تنها قالیباف که برای هر فرد دیگری که رییس جمهور ایران شود- که باید با دادن گارانتی هایی به الیگارش سپاه، به گونه ای بطئی و زیر پوستی قالیچه رو از زیر پای برادران سپاهی کشید و هر حرکت دفعی و یکباره ای ممکن است به بدتر شدن اوضاع و تمامیت خواهی بیشتر این الیگارش قرتمند در ایران شود. به نظرم این کاری بود که هاشمی رفسنجانی نیز در نظر داشت.
3. ما که در جوانی به خاتمی و در اثر یک تشخیص غلط و آرمانگرایانه امید بستیم، امیدمان نا امید شد و بخشی از شیشه ی حیات جمهوری اسلامی به همین خطای ما بر می گردد. پس از اون هم و حالا که پخته تر شدیم هم که از راه مدنی و رای گیری به نتیجه ای نرسیدیم. شما در پیرانه سری به این آدم و حرفاش که برای من خیلی تکراری به نظر می رسه و کلی و کلیشه ای دل ببندید، شاید نتیجه ای گرفتید. چه فرقی دارد ویرانه آباد شود، به دست قالیباف، خاتمی، هاشمی، رضا پهلوی یا حتی خود احمدی نژاد. البته به نظرم بیشتر یه آرزو به نظر می رسه. ولی اگه بشه فرد پیش برندش تفاوتی نمی کنه.
4. من از هیچ کودوم این هشت تا چیزی دندونگیر و درست و درمون نشنیدم. همه به یک اندازه فاقد برنامه و بیشتر به نظر به دنبال راه پیدا کردن به کریدورهای هزار توی قدرت در ایران بودند.
5. فقط برای یک مورد از عملکردهای نادرست قالیباف همین بس که قیمت مسکن در تهران از سال 84 تا 92، چیزی در حدود 10 برابر رشد داشته است. یک دلیل عمده ی آن این بوده است که علی رغم مشکل مسکن در اقتصاد ایران که در بخش عرضه و کمبودهای فوق العاده و انباشت شده ای که وجود دارد، به جای سیاست های انبوه سازی- که دیروز هم خود قالیباف اشاره ای داشت به بافت های فرسوده ی تهران و زمینه ی مساعد برای اجرای انبوه سازی- که می توانست این مشکل را در همین هشت سال ملایم تر کند، با فروش بی حد و حصر و فرا قانونی تراکم های ساختمانی به بساز بفروش ها و برج سازان خرده پا جهت کسب درآمدی که باز هم خود او دیرزو اشاره به موفقیت درآمد زدایی شهرداری داشت بدون ذکر روش های نامشروع تحصیل آن، افزایش بی سابقه ی مسکن در اقتصاد ایران و به خصوص شهر تهران را رقم زد. از این دست بی قانونی ها و فرایندهای نادرست و غیر اقتصادی در کارنامه ی ایشان هم مانند سایر مدیران و نخبگان سیاسی ایران وجود دارد. بنابراین تفاوت های چشم گیری نه در برنامه ریزی و نه در اجرا در کارنامه ی او قابل ارزیابی نخواهد بود.
6. البته این انتخاب و تلاش برای اثبات درستی آن از سوی شما به منزله ی یک حق قابل پذیرش و احترام خواهد بود.

Dalghak.Irani گفت...

سلام شهروند.
راستش کمی احتیاط می کنم در حرف زدن بخاطر اینکه متهم به عشق و موارد احساسی نشوم. اما در مورد فرمایش متین شما عرض می کنم که بنظر من:

قالیباف هم خودش صاحب شناخت خوبی از جامعه شده و هم گویا مشاوران خوبی هم دارد. زیرا قالیباف استراتژی تبلیغاتی اش را دور از هر گونه تنش و ایجابی انتخاب کرده چون فکر می کند که جامعۀ بستر و هدف رأی او غیر سیاسی و یا حداقل خسته از سیاسی کاری هستند. لذا تاکتیک این استراتژی دور از تنش را هم اینطور برگزیده که نفر شروع کنندۀ هیچگونه حمله ای به اشخاص حقیقی و حقوقی نباشد و نشود. او فقط برای چند ساعت کمی ترسید و یک موضع گیری تهاجمی ولی با معیار های مدرن و ادیب و نقاد در برابر هاشمی گرفت. اینک دیگر برای خودش رقیب خطرناکی احساس نمی کند که بخواهد به او یا به دیگری مثل سازمان برگزار کنندۀ مناظره هجوم کرده و خودش را وارد فضای گفتمان سیاسی تبلیغات انتخاباتی کند. چون هم در این فضا هست از مدت ها پیش و هم همانطور که گفتم فضای هیجانی مخاطبانی را که معلوم هم نیست اصلاً رأی بدهند یانه مهم نمی داند و چون هدفش توده های غیر سیاسی است هرگونه ورودش به چالش را مضر برای هوادارن خود می شناسد. در حالیکه کسی مثل عارف هم نیاز دارد که با جهش خودش را وارد فضا کند و هم سازمان رأی عارف در میان سیاسیون هیجانی و اقشار خاکستری است که باید اول به تصمیم مشارکت برسند تا درثانی به تصمیم بکدام رأی بدهند برسند. اما قالیباف رأی دهندگان بالفعل دارد و هر نوع حرکت سیاسی معنی دار اگر ده نفر اضافه کند ممکن است 50 نفر هم کم کند. لذا این هم که او از نقطه ضعف اجرایی سایرین و نقطه قوت خودش استفاده نکرد بر می گردد به همین استراتژی دور از هر گونه تنشش. و شما دیدی که در دو مورد بصورت ایجابی استفاده کرد و مثال زد از اقداماتش در شهرداری و پلیس. من هم استراتژیش را می پسندم و اگر فضا بسمت مناظره های رو در رو و چالشی نرود همین استراتژی بهترین پاسخ را خواهد گرفت. اگر هم به آن سمت برود و کسی قالیباف را به چالش بگیرد قطعاً می دانم که طرف بازنده خواهد بود و قالیباف می تواند از پس هر 7 نفر بر بیاید. در مورد ایراد خودم هم قبول دارم و چرا آن! من از یک برانداز دیروز به معاون مجازی خامنه ای تغییر ماهیت و روش داده ام. علتش هم این است که دیگر تمرکز کردن بر چیزهای بدیهی این سی ساله وجهی ندارد در این 15 روزی که انتخاب آینده انجام خواهد شد بدون تردید و توجه به نقاط قوت و ضعف. لذا برایم اهمیتی ندارد رژیم چگونه بازی می کند چون دستم بجایی بند نیست و همۀ تلاشم این است که از همین وضع افتضاح هم آینده ای بدتر از این انتخاب نکنیم. خطر کاملاً جدی است. یا...هو

ناشناس گفت...

آقاي دلقك ايراني
پس از هل من مبارز شما يك كامنت پست كردم. نرسيد يا صلاح نبود منتشر شود؟ منظورم تكرار همان حرفي است كه در پست قبلي شما نوشتم كه قاليباف فقط مجري طرحهاي ساختماني خوبي است نه بيشتر؟

ناشناس گفت...

سلام بر دلقک عزیز
یک سایت نظرسنجی انتخابات به آدرس :
www.nazareakhar.ir
www.nazareakhar.tk

هست که نتیجش داره جالب میشه
بد نیست ببینیدش یا حتی رای هم بدید