۱۳۹۲ خرداد ۲۰, دوشنبه

آقای زیبا کلام عزیز؛ لطفاً حرفتان را پس بگیرید در مورد قالیباف!

File:The Peacemakers 1868.jpg

1- دکتر صادق زیبا کلام که هم لیبرال دموکرات اصلاح طلب است و هم روشنفکر عرصۀ عمومی تحلیلی نوشت بر آخرین مناظرۀ کاندیداهای ریاست جمهوری در روزنامۀ اعتماد که با استقبال و ذوق زدگی زیادی هم همراه شد در بازنشر همه یا تقطیع شدۀ آن در مطبوعات و سایت های خبری و تحلیلی دیگر. دکتر زیبا کلام در تحلیل خودش دو نکته را بسیار برجسته دید و کرد از مواضع نامزدها. که اولی نمرۀ درخشان او بود به علی اکبر ولایتی در به چالش گرفتن پروندۀ اتمی و مذاکرات بی حاصل سعید جلیلی با ائتلاف جهانی. این روشنفکر خوب و صادق چنان ولایتی را درخشان دیده بود در این مناظره که خاطرش نماند نوع سیاست ورزی و دیپلماسی ناموفق ولایتی در گذشتۀ دور؛ و بهایی هم نداد به سکوت منفعل ولایتی در مقابل جلیلی که همۀ ادعاهای ایجابی و کامیابی های ولایتی را مستند به پرونده های زیر بغلش دروغ خواند و جوابی نگرفت.

2- تا اینجای کار اما می توان پروپاگاندای خارج از واقعیت دکتر زیبا کلام در مورد ولایتی را ناشی از دغدغۀ روشنفکری او دانست و اعتقادش به اینکه همین طرح صریح موضوع هسته ای بعنوان بنیادی ترین مشکل استراتژی کشور را چنان مهم می دانسته که هرکس ان را مطرح می کرد زیبا کلام استقبالی چنین ذوق زده نشان می داد. اما دکتر زیبا کلام به این بسنده نکرد و در دنبالۀ نمره دادن هایش به مناظرۀ هر کدام از نامزد ها نیش پررنگی هم به قالیباف زد و با گفتن اینکه از او کمی نا امید شده و او را در حدی که تصور می کرده موفق (بخوان تک شعار بدون راستی آزمایی ولایتی) ندیده است.

3- بدیهی است که دکتر زیبا کلام بعنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب و هوادار اصلاح طلبان و میانه روان ائتلاف هاشمی - خاتمی حق داشته و دارد که از نامزد خاصی حمایت بکند یا نکند. اما او در وجهۀ روشنفکر عرصۀ عمومی محق نیست که تحلیل های روشنگر خودش را با جهت گیری سیاسی بنویسد. اما من احساس کردم که تحلیل او از مناظرۀ سیاسی نامزدها رگه هایی از شیطنت سیاسی دارد. به این معنا که با پررنگ کردن و دیدن موضع ولایتی همزمان با تخفیف قالیباف این هدف پنهان را تعقیب می کند که با عَلَم شدن بهتر ولایتی در مقابل قالیباف از آرای قالیباف کم کند تا روحانی نامزد مورد حمایت خودش بتواند با قالیباف ضعیف تری رقیب باشد.

4- پناه می برم بخدا از این بدبینی ام نسبت به صادق عزیز که برخوردار از مسمای عینی هم در نام مبارکش است. لذا دستم نمی رفت که این حس بدبینم را به روی کاغذ بیاورم. اما وقتی دیشب ویدیوی بسیار بسیار زیبای صحبت قالیباف با نخبگان را دیدم در شبکه 4 تلویزیون (اینجا)؛ خوشحال شدم که وسیلۀ خوبی می تواند باشد تحلیل و تفسیر این ویدیو از سوی زیبا کلام و رفع سوء تفاهم بدبین من از روشنفکر کشورم. تا خدای ناکرده خودش را در حد بوق تبلیغ سیاستمداران پائین نیاورد آن هم بدون اعلام شفاف آن در چشم و گوش مخاطبان بسیارش که به انصاف و بی طرفی او ایمان دارند.

5- از آنجائیکه سخنان استراتژیک و معرفت محور قالیباف در حوزه های کلان سیاست و اقتصاد و فرهنگ از چنان برجستگی و درخشندگی علمی برخوردار بود و است در این مصاحبۀ تخصصی که قطعاً حتی طرح نظری آن هم تا کنون دیده و شنیده نشده است از هیچ و هیچ سیاستمدار ایرانی؛ تا چه رسد که دکتر قالیباف این مبانی نظری درخشان را با نشان دادن راه های عملی کاربردی هم کرده بود؛ حالا می طلبد و میدان جولان زیبا کلام لیبرال روشنفکر عرصۀ عمومی است که قلم از نیام بکشد و با رفتن به عمق ذهن زیبا و معرفت مکفای خود حق مطلب را ادا کند. و ضمن پس گرفتن حرف خود در مورد عقب نشینی قالیباف؛ او را از منظر یگانه بودن معرفتی بین کاندیداها به جامعۀ هدف نیز معرفی نماید.

6- تأکید می کنم که من به حق انتخاب زیبا کلام متعرض نیستم؛ اگر ایشان اعلام کند که فعلاً در کمپین انتخاباتی فلان کاندیدا فعال است و نوشته ها و گفته ها و مقالاتش را با جهت گیری تبلیغات پیروزی بخش برای کاندیدای مورد حمایتش می نویسد. اعتراض من به خلط بین روشنفکری زیبا کلام در عرصۀ عمومی است با موضع سیاسی او در حمایت از یک کاندیدا. زیرا مخاطبان زیبا کلام هم وسیعند و هم تأثیر پذیر از آرای او بعنوان روشنفکر مرجع. و هر گونه خلطی بین فعالیت مشخص سیاسی با بی طرفی روشنفکری آدرس غلط دادن و فریب مخاطب است. با پوزش از حضرت شان و تشکر از تحملشان نسبت به قلم یک دوستدار. یا...هو

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

تیمسار
دلبستگی شما به آقای دکتر زیباکلام
و ایضا سایت بالاترین از یک جنس هستند

آقای دکتر زیبا کلام رو ایتقدر شاخص نگیرید و بالاترین را .

تحلیل های شما بسیار پخته تر از افاضات
آقای دکتر زیباکلام است
پیره مرد ناشناس

ناشناس گفت...

اینجادیگه سیرک نیست تیمسار
یکی دو هفته میشه که کمتر به شما سر میزنم چون هر بار میام احساس میکنم به رجا نیوز سر زدم, اسم وبلاگ رو هم عوض کنید,
بذارید " کودکانه های تیمسار"

جی...میل

آینده گفت...

دلقک عزیز، با فهم ادبیات مرسوم سیرک برای تحریک و تهییج، اما :
1-فکر نمیکنید این نیت خوانی شما از زیبا کلام از جنس همان نیت خوانی نکوهیده ی حسن فریدون روحانی از سردار، در آن صحنه ی کثافت و نامردی باشد؟

2-و اگر حس زیباکلام صادقانه باشد(همذات حس صادقانه ی شما به سردار) آیا ایشان حق دارند بر آن پافشاری کنند یا نه؟ ولو روشنفکر باشند و همزمان اصلاح طلب و مرجع تصمیم عده ای دنباله رو؟ چون به هر حال از منظر ایشان بیان صادقانه ی این مواضع جزء مسوولیت و دغدغه ایشان محسوب میشود از جنس همان رسالتی که دنیا را زیباتر میخواهد.

3- حتی اگر واقعا اینگونه که ایشان می کوید نباشد، اگر تشخیص ایشان بر این باشد که روحانی برای رییس جمهوری شایسته تر و کارا تر است(خصوصا با رویکرد تقدم سیاست بر اقتصاد) آیا ایشان حق دارند به عنوان یک روشنفکر مسئول(به اعتراف خود شما در یک پست جداگانه) در راستای تشخیص خود و مصلحت جامعه عمل کنند یا نه؟

4-من و خیلی ها در این سیرک(که کامنتهایش موجود است) و خیلی ها خارج از اینجا بدون گرایش و یا شیطنت، بازنده ی آن صحنه را سردار دیدیم و از نظر من کلام زیبا کلام نباید آلوده به شیطنت بوده باشد.

5-باز به گمان من این واکنش شما ریشه در عشق شمس و مولانا دارد و ربطی به آنچه واقعا رخ داده و یا زیبا کلام یا امثالهم گفته اند، ندارد.

6-این مساله تاثیر چندانی بر افزایش یا کاهش رای سردار ندارد و مکانیسزمهای بسیاری با توجه به لیاقت و شایستگی سردار برای جبران مافات محتمل است، پس جای نگرانی نیست.

دوره گرد گفت...

در مورد قالیباف این لینک را ببین دلقک جان و نظرت را بنویس اگر خواستی :
http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/archive/2013/june/10/article/21-4.html

راستی حداد هم مثل اینکه کناره گیری کرد :
http://www.asriran.com/fa/news/278828/%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

دوره گرد گفت...

در ضمن بچه ها می گویند که عارف هم کنار رفته ظاهرا... اگر این طور باشه فضا دو قطبی میشه بین قالیباف و روحانی و کار شما سخت تر میشه...

Dalghak.Irani گفت...

پیرمرد ناشناس. سلام
شما لطف دارید. اما نه؛ دکتر زیبا کلام روشنفکر و استاد دانشگاه و نویسندۀ چندین کتاب خوب و مشهور و مرجع است و مطلقاً با من قابل مقایسه نیست. ایشان درس آموخته و زحمت کشیدۀ حوزۀ تخصصی خودشان هستند و قابل احترام. یا...هو

آینده زیاد سؤال می کنی. من در متن هم توضیح داده ام که ما روشنفکر سیاسی نداریم. روشنفکر باید فقط روشنفکر باشد. ما فعال سیاسی داریم که روشنفکر هم می تواند فعالیت سیاسی هم بکند. مشروط بر اینکه بین حوزۀ فعال سیاسی بودن و حوزۀ روشنفکریش خط فارق مشخصی بکشد تا مخاطبش دچار اشتباه نشود. در عین روشنفکری زیر جلکی فعال سیاسی بودن یک نوع تقلب در بهره برداری از سرمایه ای غیر مرتبط در حوزۀ قدرت است و روشنفکر بزرگترین خصیصه اش صداقت و عدم تقلب است. یا...هو

دوره گرد وقت کردم می بینم. یا...هو

ناشناس گفت...

گیرم که زیباکلام تلاش کرده به نحوی روی ولایتی تاکید کنه تا از رای قالیباف کم شود، این کار چه ایرادی دارد؟ او هم مثل هر کس دیگر سعی می کند مردم را به طرف کاندیدایی که به نظرش بهتر است سوق بدهد. کجای این کار با روشنفکری و ... تضاد دارد؟ اتفاقا در حالی که همه کس بدون دانش سیاسی به خود اجازۀ صدور احکام قطعی باب سیاست را می دهند، امثال زیباکلام باید در این زمینه نظر بدهند.
اما با این منطقی که در پیش گرفتی می شود از خود شما پرسید چرا چند روزی است همۀ توانت را برای تبلیغ یک نامزد به کار گرفته ای؟
البته من این کار را حق شما و هر کس دیگر می دانم، اما با منطقی که خودت آن را ترویج می کنی نمی سازد.

ناشناس گفت...

نکته ای که فراموش شد آن که: شما اولین کسی هستی که زیباکلام را در کشمکش های سیاسی اخیر ایران در صف بی طرف ها می گذارد، البته برای این که بتواند به او انتقاد کند.
همه به خوبی می دانند که نظر سیاسی او البته با احتیاط و دوری از رادیکال شدن، کدام است.

Dalghak.Irani گفت...

توضیح واضحات چندم.
من روشنفکر نیستم آن هم از نوع مرجع و زیبا کلامی اش. من یک وبلاگ نویسم. ولی با این همه روزی که به تبلیغ قالیباف شروع کردم صراحتاً گفتم که دارم کار سیاسی هم می کنم بسود قالیباف بنا بتشخیص خیر جامعه ام. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

گرایش سیاسی داشتن منافاتی با روشنفکر بودن ندارد. این موقع تحلیل و تفسیر است که روشنفکر حق ندارد گرایش سیاسی خودش را اعمال کند. یا...هو

ناشناس گفت...

سلام.جناب ایرانی نه خودت را دست کم بگیر ونه خوانندگان وبلاگت را (بعضی هاشان)اگر جورزمانه واین حوادث 40 ساله نبود جای خیلی ها عوض میشد .مثلا"تاقبل طرفداری وسیاسی بازی انتخاباتی خیلی از مطالب کوتاه شما را درهیچ نشریه کاغذی ودیجیتالی نمیتوان یافت والحق لذت میبریم .فعلا" مانده ایم این چند روز بگذرد وسیرک مثل قبل بشود .باورکنید مسائل دیگری هم هست که بکش بکش انتخابات را ندارد .تقصیر شما هم نیست روزگار ناجوری است برای میهن.

ناشناس گفت...

میبینم که پستهایی که باب میلت نیست رو سانسور میکنید تیمسار,
اگر دقت کنید شمار نظرات و کلا بازدید کننده های وبلاگتون از زمانی که تحلیل های آبکی میدید کلی کم شده, بنده قصد رای دادن نداشتم, ولی امروز که کابینه قالیباف شامل 21 سردار سپاه رو دیدم مصمم شدم که به روحانی رای بدم
همون مساله بد و بدتر

جی...میل
دکتر زید

ناشناس گفت...

بیخودترین تحلیل های عمرم رو تو این مب سایت میخونم و میخندم واقعا به اسمت میاد تحلیل هات شما داری خودت رو با زیبا کلام مقایسه میکنی خنده داره حداقل انقدر مرد هست و که مونده تو ایران و حرف میزنه از طرفی هنوز یادم نرفته ظهر روزی که اعلام صلاحیت ها قرار بود اعلام بشود شما پست زدی که جنتی جرات رد صلاحیت هاشمی را ندارد اما زیبا کلام اونروز قبل از هر کسی گفت با توجه به شواهد هاشمی رد شده و حکم حکومتی هم در کار نیست چه شده که شما مدافع قالیباف و جلیلی شدی؟
پرونده های جلیلی هم مانند پرونده های احمدی نژاد بود شما بر چه اساس میگی بر مبنای مدارک گفت "دروغ" دوست عزیز یه کم تفکر کن مردم ایران انقدری احمق نیستند که به کسی که میگوید من چماق دستم گرفتم مردم رو زدم یا دستور شلیک به سمت مردم سمیرم رو مستقیما داد و .... رای به ریاست جمهوری بدهند خلبان و کاسکت مال جهانبانیان و ستاری و دوران و غیرو بود که جونشون رو واسه خاک ایران دادند نه بقیه که نیم ساعتی توی جنگ بودن الان ادعای خلبانی میکنند با یه عکس:دی
شما در کمال وقاحت داری میگی سردار سلیمانی عامل رهایی ایران از این بن بست هست:دی

تحلیلت در باره جلیل کاملا اشتباه هست مشخص است که کادیدای نظام قالیباف و جلیلی هستند از رفتار صدا و سیما کاملا مشخص است شما تحلیل هایت بسیار ابکی و نقل قول از این و ان و گرته برداری است یکبار دیگر این تحلیل هایت رو بخون

http://www.dalghakirani.blogspot.co.uk/2013/05/blog-post_23.html

حوصله بقیه رو بیارم ندارم برو و خوش باش :دی مطالعه کن برادر مطالعه و از اساتیدی همچون زیبا کلام استفاده کن