۱۳۹۰ مهر ۲, شنبه

احمدی نژاد از "حق مسلم ماست" عقب نشینی کرد. آیا غرب خواهد پذیرفت!

Circe Offering the Cup to Ulysses



1- احمدی نژاد در نیویرک به خبرنگار بلومبرگ گفته است که حاضر است برای تعلیق غنی سازی ارانیوم مذاکره کند. او می گوید:

خبرنگار بلومبرگ خطاب به احمدی​نژاد گفت اگر چه غنی​سازی اورانیوم حق مسلم شما است اما فکر نمی​کنید که می​توانید کمی کوتاه بیایید تا ین مساله حل شود؟ او هم پاسخ داد: ما همواره آماده گفت​وگو هستیم. پاسخ نامه اشتون را هم دادیم. دیروز هم وزیر خارجه ما با این خانم دیدار داشت و گفت​وگو کرد. ما معتقدیم که تنها راه حل مساله هسته​ای ما گفت​وگو است که ما آماده آن هستیم.

2- احمدی نژاد که قبلا" بصراحت گفته بود در صورت دادن ارانیوم مورد نیاز رآکتور تهران حاضر است غنی سازی 20 در صد رامتوقف کند. - اصلاً معلوم نیست همه اش بلوف نبوده باشد - اینک و در مقابل سؤال خبرنگار که صراحتاً کوتاه آمدن در کل چرخۀ غنی سازی را منظور دارد. بدون اینکه قیقاج حرکت کند و شعار حق مسلم ماست بدهد، یا همانطور که همیشه شعار داده ما هسته ای شده ایم و دیگر موضوع غنی سازی 3/5 درصد از روی میز مذاکرات ما با غرب کنار رفته است و بهیچوجه حاضر به حتی طرح آن در هیچ مجمع و مذاکره و مباحثه ای نیستیم؛ قبول می کند که اولاً راجع به غنی سازی مذاکره کند و ثانیاً توقف آن را مورد بررسی قرار دهد.

3- ولی واقعیت امر این است که من گمان نمی کنم غرب حتی به توقف غنی سازی هم دیگر دست از یقۀ جمهوری اسلامی بردارد. زیرا که غرب به این نتیجه رسیده است که اگر رژیم بشدت تضعیف شدۀ فعلی جمهوری اسلامی را با برداشتن تحریم ها که شرط اصلی احمدی نژاد برای توقف غنی سازی است؛ رها کند. چند صباحی طول نخواهد کشید که جمهوری اسلامی با حل مشکل صنعت نفت خود و اطمینان از درآمد های نفتی -اینک بخطر جدی دچار شده اش- بازی تهدید غرب را از سر خواهد گرفت و روز از نو و روزی از نو.

4- غرب در ماه های اخیر و بویژه بعد از سقوط قذافی و بحرانی بودن وضع سوریه به یک شعار قطعی رسیده است: "بزانو در آوردن جمهوری اسلامی یا الان و یا هیچوقت." بنابراین با اطمینانی هم که پیدا کرده از قریب الوقوع نبودن پروسۀ خطر تسلیحات هسته ای جمهوری اسلامی؛ هر روز شرایط سنگین تری را طلب می کند از رهبران ایران و مثل صفحۀ خط افتاده ای مرتب تکرار می کند که  ایران صداقت ندارد و گفته هایش و قول هایش قابل اعتماد نیست.

5- بطور قطع می توان داوری کرد که این لحن از روی ضعف احمدی نژاد؛ در مذاکرات صالحی وزیر خارجه اش با مقامات بریتانیایی و اتحادیۀ اروپا بسیار بسیار ملایم تر و آشتی خواهانه تر هم بوده است. و در حقیقت جمهوری اسلامی بنوعی "بابا هرچه شما بگویید. فقط داد نزنید برای آگاهی مردم ایران" رسیده است و صالحی نشان داد که تنها او بود که سفر نیویورک خیلی بکارش آمده. زیرا احمدی نژاد را که کسی تحویل نگرفت و مجبور شد برود سراغ دوتا کشور اعشاری در جزایری دورافتاده، و آن دیگران که اصلاً نخودی بودند و فقط برای سیاحت و گردش همراه هیئت ایرانی رفته بودند. و فقط صالحی بود که توانست با برخی وزرای خارجۀ مهم کشورهای اروپایی دیدار و تسلیم پنهان ایران به شرایط آن ها را اطلاع دهد. البته صالحی خیلی مدت است که می خواست این موضع را به اطلاع غرب برساند ولی وقت ملاقات نمی دادند و مرتب سر می دواندند. یا...هو

۴ نظر:

Unknown گفت...

آی خوش خوشخوشانم است که ج ا اینطوری نه پیسی افتاده و دارد واپسین نفس های شومش را می کشد ! بزودی ایران عزیز بدون این جانوران موذی چه کیفی دارد !

ناشناس گفت...

سوخت بیست در صد با چرخه سوخت بسیار متفاوت است احمدی نژاد هیچ وقت از غنی سازی سه و نیم درصد که چرخه سوخت را تکمیل می کند کوتاه نیامده ولی همان طور که خودش هم توضیح داد برای کاربرد راکتور تهران علاوه بر سوخت بیست درصد نیاز به صفحه های سوخت هم هست که ساخت آن برای ایران مقرون به صرفه نیست هرچند الان به اجبار این کار را می کند ولی پیشنهاد احمدی نژاد که در دو سال اخیر هم تلاش زیادی برای به ثمر نشاندنش کرده است این است که این سوخت بیست درصد را از خارج تهیه کند که تا به حال به هر دلیل میسر نشده. اینها هیچ کدام به معنی تعلیق غنی سازی که به تازگی تأسیساتش را زیرزمینی هم کرده اند تا از هرگونه حمله احتمالی حفظ شود ندارد. امیدوارم تلاش شما برای ضعیف و ناموفق نشان دادن احمدی نژاد موجب آن نشود که تحلیل های غلط بکنید.

nik گفت...

این اصل خبر بلومبرگ است و صحبت از غنی سازی ۲۰ درصد نه کلّ غنی سازی
http://www.bloomberg.com/news/2011-09-23/ahmadinejad-seeks-new-nuclear-plants-in-iran-talks-on-dispute.html

Dalghak.Irani گفت...

سلام به ناشناس

من هم اظلاعات شما را بهمان دقتی که جزیی کرده اید دارم و درمتن نوشته ام هم ادعا نکرده ام که احمدی نژاد مستقیماً تعلیق یا توقف چرخۀ غنی سازی را پذیرفته و اعلام کرده است. من عین سؤال و جواب را هم رفرنس داده ام که موضوع تحلیلم دقیق باشد. خبرنگار می پرسد که غنی سازی حق مسلم شماست ولی آیا بهتر نیست کمی کوتاه بیایید تا این معضل حل شود. بدیهی است که منظور خبرنگار مربوط به ارانیوم 20 در صد و میله های سوخت نیست چون اصولاً اختلاف ایران وغرب بر سر این مقوله نیست بعلاوۀ اینکه خبرنگار می داند که احمدی نزاد رسماً توقف 20 در صد را بمحض پذیرش آژانس در تأمین آن پذیرفته و اعلام کرده است. پس اگر سؤال مربوط به موضوع اختلاف باشد که هست. این کوتاه آمدن همم مربوط به همان چرخۀ غنی سازی می شود و نه چیز دیگر. که من پاسخ ملایم و سازشکار احمدی نژاد را که گفته است ما آمادۀ مذاکره هستیم را دلیلی بر ضعف ادعایی ام آورده ام. چرا که خوب می دانیم که علت قطع مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول این بوده که ایران مدعی است که از مرحلۀ تثبیت چرخۀ غنی سازی 3/5 در صد عبور کرده است و بهیچوجه حاضر نیست حتی بطرح آن بعنوان مبنا یا حاشیۀ مذاکرات تن بدهد و آمادگی اش فقط در چهارچوب طرح مشترک مدیریت جهانی پیشنهادی خودش است که باید دستور کار مذاکرات قرار بگیرد. ولی احمدی نژاد با فهم دقیق منظور حبرنگار رگ های گردنش بیرون نمی زند راجع به "حق مسلم و تثبیت شده و غیر قابل مذاکرۀ بارها اعلام شده"اش. و اعلام امادگی می کند برای مذاکره در مورد همان تابوی 3/5 درصد. یک جمله هم راجع به آن مقرون بصرفه نبودن تولید میله های سوخت بگویم و تمام. به باور مستند من اقتصاد همۀ رژیم های ایدئولوژیک - با تأکید به همه _ سیاست زده است و باید باشد و هیچ کدام از اقدامات چنین رژیم هایی از جنبۀ هزینه فایدۀ منطق اقتصاد صرف مقرون به صرفه نیست و علت فروپاشی لاجرم شان هم در همین نکتۀ مهم زیان بار بودن عملی اقتصاد کلان و سیاست زده شان است. و هیچ رژیم ایدئولوژیکی عملیات برتری طلبانۀ تسلیحاتی خود را -برای حقنۀ هژمونی ایدئولوژیش به سایرین و حفظ دست برتر موضع خود در برابر دشمن!- متوقف نمی کند الا به یک دلیل مشخص: عدم توانایی فنی و علمی جهت رسیدن بهدف تخریبی! یا...هو

پاسخ نیک هم مستتر است. با احترام.