۱۳۹۰ شهریور ۲۹, سه‌شنبه

آیت الله خامنه ای به دستبوس پاسبان ها رفته است برای اولین بار! چرا؟

Napoleon



1- لطیفه ای یادم مانده از قبل از انقلاب که در ارتباط با کُرکُری خواندن های مرسوم بین اقشار و صنوف مختلف جامعه است. و آن این است که وقتی نیروهای مسلح اعم از سه نیروی زمینی و هوایی و دریایی می خواستند برای شهربانی (نیروی انتظامی) کری بخوانند یکی از مرسوم ترین ها این بود که می گفتند شاه همه جور لباس و یونیفورم اعم از نظامی یا سیویل می پوشد بغیر از یونیفورم نیروی انتظامی را. این لطیفه که برگرفته از واقعیت بیرونی هم بود نشانه ای از ارزش های درجه دوم نیروهای انتظامی در بین نیروهای مسلح بود تا جاییکه همواره فرماندهان رده اول نیروی انتظامی را از نیروهای دیگر و بویژه نیروی زمینی ارتش انتخاب می کردند - همانطور که بعد از انقلاب نیز فرماندهان نیروی انتظامی از سپاه تعیین می شوند-. و شاه ایران نیز هیچگاه در مراسم آموزشی و فارغ التحصیلی مستقلی از سوی شهربانی کل کشور شرکت نمی کرد و مراسم فارغ التحصیلی آنان را توأم با نیروهای نظامی در دانشکدۀ افسری نیروی زمینی یا هوایی برگزار می کردند.

2- این عرف و رسم نانوشته مثل خیلی از دیگر سنت های رفتارهای شاهنشاهی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هم به ارث رسید، و بعد از انقلاب نیز سابقه ای نداریم که ولی فقیه فرمانده کل قوا در مراسمی مستقل مربوط به نیروی انتظامی شرکت کرده باشد. امروز اما آیت الله خامنه ای برای اولین بار این رسم را شکسته و به بازدید از مراکز آموزشی نیروی انتظامی و شرکت در جشن فارغ التحصیلی پاسبان ها رفته است. و در آنجا در بارۀ اهمیت نیروی انتظامی صحبت کرده است. محتوای سخنان او البته و مثل همیشه یک مشت کلیات کلیشه ای و روضه ایست و نیازی به بازکاوی ندارد. لذا پیام بسیار مهم این بازدید نه در محتوای آن که در شکل آن؛ و صرف چرا رهبر جمهوری اسلامی در این مقطع از زمان به سنت شکنی دست زده و به این مراسم رفته است نهفته است.

3- همانطور که گام بگام و جلوتر از حوادث راه طی شده را نشان به نشان چیده ام و بشما زوال رو بسرعت جمهوری اسلامی را وعده و مژده داده ام؛ اهمیت بازدید امروز آیت الله خامنه ای از نیروی انتظامی هم تکمیل کننده بخشی از این پازل تحلیلی است. بعبارت دیگر رهبر جمهوری اسلامی این پالس را تأیید کرده است که مشکل عنقریب و در پیش روی جمهوری اسلامی علاوه بر تهدید های خارجی، ریشه در تهدیدات داخلی دارد که اعم است از خطر فروپاشی اجتماعی در همۀ حوزه های سیاسی، اقتصادی و بویژه اجتماعی و فرهنگی. و جمهوری اسلامی قبل از اینکه نیاز به نیروهای مسلح پرقدرت برای رویارویی با تهدید خارجی داشته باشد؛ به نیروی انتظامی کارآمدی برای کنترل حوزه های اجتماعی و فرهنگی اعم از جرایم و بزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد. بنابراین رهبر می خواهد با فرستادن این پالس به نیروهای وفادار به خود؛ روحیۀ پرسنل انتظامی را هم تقویت کند که شما عنصر درجه دو نیستید و باید با تمام توان در سرکوب هرنوع تلاش فروپاشانۀ اجتماعی یا فرهنگی در میدان باشید.

4- تغییر سوگیری اصلی افق دید مغرورانۀ آیت الله خامنه ای از "فرامرزها" بداخل جامعه و داخل خانه های مردم آن اتفاق میمونی است که توأمان اوضاع منطقه و جهان از سویی و نا کارآمدی سیاست های داخلی از طرف دیگر آن را رقم زده است؛ و قابل کنترل به این سادگی نیست. و می خواهم مستند کنم این شادی را حتی اگر جامعه شناسان شما را بترسانند از خطرات بالقوۀ فروپاشی اجتماعی. زیرا که این راهی است که روحانیان حاکم با بستن همۀ منفذ های اصلاح و ترمیم در پیش گرفته اند و مردم ایران باید هزینه هایش را بپردازند. خدا لعنتشان کند. اما ایرانیان ملت با ریشه و بزرگی هستند و موج های مخرب فروپاشی را مدیریت خواهند کرد؛ به امید رهایی از شر حکومت دینی! یا...هو

۱ نظر:

خ.آ گفت...

الهي امييييييييييين!