۱۳۹۰ شهریور ۱۲, شنبه

راند جدید از فردا: نیویورک بدون مشایی هرگز!

The Fortune Teller



1- امروز را در حالی آغاز خواهیم کرد که شکاف ایجاد شده و خجسته در داخل حاکمیت و بویژه بین رییس جمهور و آیت الله خامنه ای -اصرار بر مدارا از سوی آیت الله با هدف جلوگیری از التهاب و آشتی ناپذیری احمدی نژاد- دور جدیدی از برخورد را تجربه خواهد کرد. چنانکه احمدی نژاد سفر سالیانه اش به نیویورک را مشروط به همراهی اسفندیار رحیم مشایی کند. که ظاهر امر نیز چیزی خلاف این را نشان نمی دهد.

2- من برخلاف خیلی از تحلیل گران و کارشناسان مستقل و یا متعلق به دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب که دیدار هیئت دولت با ایت الله خامنه ای در هفتۀ گذشته را یک پوئن بنفع آیت الله خامنه ای و در مجموع اتمام حجتی آشکار با احمدی نژاد دانسته اند و فهمیده اند؛ اعتقاد دارم که این احمدی نژاد بوده است که آن جلسه را بنفع خودش راه برده و تمام کرده است. درست است که رهبر جمهوری اسلامی ایران جملاتی تلویحی در ارتباط با نقد و تحمل و کارشناس و نخبه و ازاین قبیل را بر زبان آورده و مثل همیشه چنان گنگ و کلی که نتوان فهمید که چقدر رو به دولت محبوبش داشته؛ اما احمدی نژاد دست به بدعتی زده است در ملاقات های مشابه با رهبر که تقریباً هیچکس به آن توجهی نکرده و به آن بهایی نداده است.

3- معمول دیدار های مناسبتی و تشریفاتی ارکان و اجزاء کارگزاران جمهوری اسلامی با رهبر اینگونه بوده است که در ابتدای مراسم رییس قوۀ مربوطه (دراینجا رییس جمهور) گزارشی حداکثر در 5 الی 10 دقیقه از مسایل کلی می دهد و با اعلام آمادگی برای سخنان گهربار رهبری و رهنمود های ایشان عنان سخن را به صاحب مجلس می دهد تا نقش متکلم وحدۀ خود را تکرار و تکرار و تکرار! کند. اما در روز دولت امسال احمدی نژاد این سنت را هم خُرد! کرده است. 

4- او بعد از اینکه گزارش کوتاهی خودش داده است در حدود ده نفر از وزرا و معاونین خودش را هم به پشت میکروفون فرستاده تا هر کدام شرحی از ریز اقدامات خودشان را در حضور رهبر روزه و مسن ارائه کنند. تا جایی که حتی نوبت به آخوند میرتاج الدینی هم رسیده که معاون پارلمانی رییس جمهور است و می شود جایگاه او را در حد آبدارچی کابینه دید و نه بیشتر. ضمن اینکه کار او کمترین ارتباطی با فعالیت های اجرایی دولت ندارد و شأنی قابل حساب در قوۀ مجریه نیست. تازه وزرایی هم که گزارش داده اند همان کلیات بی آمار و بی سند و وثوقی را توی چشم رهبر گرسنه و تشنه کرده اند که هر روز با تمسخر کارشناسان و روزنامه نگاران همراه است مثل 2/5 میلیون شغل و عدالت اقتصادی و رشد صادرات و مسکن مهر و  در آستانۀ تمدن بزرگ! و ....

5- بنابراین احمدی نژاد توانسته برای اولین بار گزارشی نزدیک به سه ساعت را به آیت الله خامنه ای تحمیل کند که همۀ دیدار های این چنینی آن هم  اگر با روز خوب و غیر روزه و سرحالی و پرچانگی آیت الله خامنه ای  مصادف می شد، حداکثر یک ساعت بیشتر طول نمی کشید. این مسأله به این دلیل مهم است که نشان می دهد احمدی نژاد کاملاً چیره است بر آیت الله و به رقبای سیاسیش پیام می فرستد که دست بالا با اوست.

6- و اینجاست که بعد از مدت ها اسفندیار رحیم مشایی را هم همراه می کند در دیدار با رهبر که هم به او اطمینان بدهد که جدایی ناممکن است. و هم فشار خون اصولگرایان مخالفش را بالا ببرد که نمی دانند این بچه شتر بخانه راه داده را چگونه بیرون کنند با این هیکل و قد و قوارۀ شتر چند کوهانه! و باید مطمئن بود که رسانه ای کردن مشایی در آستانۀ سفر نیویورک که امروز هم با چاپ کتاب سخنانش خبر اول بود به این دلیل بدیهی است که آیت الله خامنه ای از هم اکنون بفکر لگام زدن به اصولگرایان بی خاصیتی شود که با همراهی رییس جمهور و رییس دفترش -بدیهی ترین همراهی عقلانی- در سفر نیویورک مخالفت خواهند کرد. 

7- احمدی نژاد بدون مشایی به این سفر نخواهد رفت. و چون نرفتن او به اجلاس سازمان ملل که پررنگ ترین وجه مقبولیتش در همین سفرها نمود داشته در بین اصولگرایان؛ خودش بحرانی نه تنها در داخل که مهمتر در خارج و سیاست خارجی ایجاد خواهد کرد. گزینۀ رفتن بدون مشایی احمدی نژاد از آن محال هایی است که فقط از آدم غیرقابل پیش بینی مثل احمدی نژاد برمی آید. و البته یک باخت مسلم خواهد بود برای احمدی نژاد! یا...هو

۲ نظر:

احسان گفت...

نکته جالبی بود در مورد دیدار .

ناشناس گفت...

به نظر من خامنه ای و یارانش به هر قیمتی که شده نمی خواهند احمدی نژاد به این سفر برود چه با مشایی چه بی مشایی. بعید نیست مشایی را بهانه کنند و بگویند چون مشایی اجازه نداشت برود احمدی نژاد هم نرفت. باور کنید طرف انها مشایی نیست احمدی نژاد است. مشایی زبان احمدی نژاد است برای گفتن حرفهایی که به عنوان رئیس جمهوری با مختصاتی که آنها تعریف کرده اند نمی توانست بگوید و دست اوست برای انجام کارهایی که نمی توانست انجام دهد. مشایی مو به مو بر اساس سیاست های احمدی نژاد پیش میرود. دشمن اصلی آنها خود احمدی نژاد است.