۱۳۹۰ مهر ۶, چهارشنبه

مستند سازان را آزاد کنید. آیا وساطت حداد عادل پذیرفته خواهد شد!

File:GertrudeStein.JPG

GertrudeStein



1- بعد از فشار امریکا و آزادی دو شهروند زندانیش در ایران که بدست احمدی نژاد سرانجام گرفت؛ شواهد نشان می دهد که دولت بریتانیا اما در راه تلاش برای آزادی هر چه زود تر سینما گران مستند ساز ایرانی و این بار به مشاطه گری حداد عادل است. حداد عادل دیروز و در ورودی - بدون سابقۀ مشابه - به پروندۀ امنیتی سینما گران زندانی و به بهانۀ همکاری با بی بی سی فارسی؛ از وزیر اطلاعات خواسته است که توضیحات بیشتری بدهد نسبت به این بازداشت ها و معترضان را قانع کند. در حالیکه حداد بهتر از همه می داند که همکاری با بی بی سی فقط یک بهانه است و همانطور که مصلحی هم صراحتاً اعلام کرده است؛ بازداشت سینما گران شاخص مستند ساز یک اقدام تلافی جویانۀ سیاسی و برای پیشگیری از مواضع جدید کامرون و اشتون در قبال جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ و پخش مستند خط و نشان رهبری از بی بی سی فارسی:
حیدر مصلحی درباره علت ورود وزارت اطلاعات به این موضوع افزود: نکته اساسی آن است که سرویس اطلاعاتی انگلیس در پوشش بی بی سی، فاز جدیدی از فعالیت های مخرب و ضد ایرانی را شروع کرده بود و ورود وزارت اطلاعات علاوه بر ایجاد سد در برابر فعالیت‌های مخرب انگلیس ، به منزله پیشگیری از آلوده شدن افراد بیشتری در دام سرویس اطلاعاتی آن کشور بود.
2- با اینکه فروش فیلم ساخته های این هنرمندان به شبکۀ فارسی بی بی سی -اگر اتفاق افتاده باشد - کمترین منع قانونی نداشته است. به این دلیل بدیهی که بی بی سی در طول نزدیک سه سال از تأسیس و فعالیتش ده ها فیلم مستند تولید داخل ایران را در برنامۀ آپارات بنمایش گذاشته است و تاکنون کسی متعرض سازندگان پرنام یا کمنام آنان نشده است. لذا بازداشت سینما گران یک گروگان گیری سیاسی کثیف بوده است. ولی با این همه جا دارد پیشاپیش هم از دولت بریتانیا و هم حداد عادل تشکر کنیم که ظلمی به این وضوح و بدون مبنا را پی می گیرند و سینما گران دردانۀ ایران را از بند تاریک اندیشی جمهوری اسلامی رها می کنند. اگر البته به آزادی سریع هنرمندان بینجامد بزودی انشاءالله.

3- این رسم خوبی است در حرکت دولت بریتانیا برای لابی با سطوح بالای حاکمیت ایران برای رهایی شهروندان هنرمندی که نه شهروند بریتانیا هستند و نه ارتباطی سیاسی یا غیرکار در حوزۀ هنر خود با خارج از ایران دارند. این تیز هوشی سیاسی و انسانی سیاستمداران بریتانیایی فقط برای دفاع از کسانی که حکومت ایران یکطرفه آنان را قربانی روابط ناتوان خود در چالش با غرب می کند؛ این دستاورد قطعی و بعدی را هم می تواند بهمراه داشته باشد که بلکه جمهوری اسلامی از این تکرار بیهودگی های سیاسی دست بردارد، و بهترین فرزندان کشور را از دین و سیاست ووطن و عرق و حمیت تهی نکند. چه مصلحی و دستور دهندگان این جور بازی های تکراری بهتر از همه می دانند که اسیران جدیدشان بدلیل هنر درجه اولشان در هر جای این کرۀ خاکی جای در صدر دارند و اگر همۀ مشکلات و سختی ها و محدویت های کشندۀ کار در وطن را بجان می خرند بخاطر علاقه ای است که به خدمت فرهنگ و هنر میهن شان دارند. یا...هو

هیچ نظری موجود نیست: