۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

دلقک و ماجرای عضویت و اخراجش از بالاترین و انتظاری که دارد!

Westoe Netty


1- ایران که بودم با اینترنت و دنیای مجازی کاری نداشتم و لاجرم از سایت اجتماعی بالاترین هم اطلاعاتی جسته گریخته داشتم. تا اینکه در دو سال پیش وبلاگ نویسی را شروع کردم و به دعوت داوطلبانۀ یکی از خوانندگان وبلاگم عضو بالاترین شدم. هنوز چند ماهی از عضویتم نگذشته بود که بدلیل دیدن جو بسیار ملتهب و پرکشمکش سایت بالاترین در پایان جنبش سبز و افول آن در داخل ایران و جو بسیار سنگین اهانت های در متن ها و کامنت ها و ... توی ذوقم خورد و تصمیم به ترک بالاترین گرفتم. اما یک ماه بعد برگشتم ولی دیگر فعالیت زیادی نداشتم و بیشتر مطالب وبلاگ خودم را که روزانه می نوشتم در آنجا هم لینک می گذاشتم.

2- دو سال تمام با این وضعیت ادامه دادم و بیش از 700 مقاله نوشته ام در موضوعات مختلف را به بالاترین فرستادم و ادعا می کنم که یکی از پرمخاطب ترین مطالب "لینک های تازه" بودم زیرا که بندرت لینک های من داغ می شد. هم بدلیل عدم فعالیت مستمر و عدم بده بستان امتیاز و نظر با سایر کابران؛ هم بدلیل قلم اجتماعی مستقل من که از اکبرشاه (هاشمی رفسنجانی) تا رضا شاه (رضا پهلوی) را پوشش می دادم اگر حرف و اقدام شان را درراه "یک گام به پیش ایران" تشخیص می دادم؛ و هم بدلیل عدم تعلق به بلوک های سبزها و مجاهدین و سلطنت طلبان تشکیل شده در بالاترین. اما اگر مطلبی در راستای سیاست مورد نظر هریک از این بلوک ها می نوشتم بلافاصله داغ می شد و هیچگاه هم کمتر از دو هزار مخاطب نداشت. می خواهم فقط به پرمخاطب بودن نوشته هایم اشاره کرده باشم.

3- تا اینکه دو هفته پیش و در جریان پست عکس خندان هاشمی و بدلیل پرمخاطب بودن جو گیر شدم و بدون انگیزۀ سوء استفاده؛ قانون ایجاد دامین های مختلف و فرستادن لینک های تکراری را نقض کردم. با این اعتراف صادقانه که نه دامین ها را شخصاً ایجاد یا تغییر می دادم و این پروسه ای بود که چند وقت بود خود بخود شروع شده بود و خوانندگان با دامین های بسیار زیاد و متنوعی به وبلاگم وصل می شدند و می آمدند. من اما با سهل انگاری در عرض فقط دو روز چند تخلف ناخواسته و بدون تصمیم به کلک زدن انجام دادم. تا جایی که حتی در مورد اعتراض یکی از کاربران خودم هم اعتراف کردم که بدلیل پربیننده بودن و ایجاد امید در خواننده پست را دوبار لینک کرده ام.

4- القصه موضوع به گزارش تخلف رسید و اخطار بمن و بفاصله ای چند ساعته بستن حساب کاربری من با نام Binam . از آنجائیکه هیچ راه فرجام خواهی پیش بینی نشده بود. من حساب دیگری باز کردم و رفتم در بالاچیق و عریضه ام را نوشتم خطاب به یکی از بالایاران. و چون نمی خواستم کلک بزنم و اصلاً نمی دانستم که ایجاد حساب کاربری مجدد تخلف است (فکر می کردم منظور بالاترین ایجاد حساب های مختلف در آن واحد است) برای بالایار نوشتم که من همان بینام متخلف هستم که حالا با نام Homeless برگشته ام و تقاضای فرجام دارم. و چنین شد که چند ساعتی طول نکشید که اینبار هم حساب کاربریم بسته شد و هم آدرس وبلاگم بلاک شد.

5- این قصه را برای شما نوشتم که بدانید و احتمال دادم که ممکن است توسط مسئولان بالاترین هم دیده شود و آدرس وبلاگم را آزاد کنند تا اینک که خودم نمی توانم مطالب را لینک بگذارم در بالاترین؛ سایر کاربرانی که می خواهند برخی نوشته های مورد پسندشان را به بالاترین لینک کنند با اخطار بلاک بودن آدرس وبلاگ مواجه نشوند. زیرا که وبلاگ من کمترین تخلف محتوایی یا نوشتاری و ... نداشته و فقط بخاطر دامین های مختلفی که "من یا لینک گذار در ایجاد عمدی آن ها نقشی نداریم" بسته شده است.

6- چرا این درخواست را می کنم:

الف- سایت بالاترین پرمخاطب ترین از نوع خودش است. و هر نویسنده ای دوست دارد که نوشته اش در معرض دید مخاطبان بیشتری باشد.

ب- اهمیت سایت بالاترین برای شخص من قبل از مخاطبان انبوه داشتن؛ مرجعیت آن است در نزد حکومت ایران. به این معنا که هر تیتری که در بالاترین ظاهر بشود بلافاصله شاخک های رژیم را تکان می دهد و از آن تیتر و مطلب یا می ترسند و یا سوء استفاده و استفاده می کنند. و این به این دلیل مهم است که بالاترین به مرجع توانایی در ایجاد موج رسیده است و رژیم را به واکنش وامی دارد. و چون من وقت زیاد صرف می کنم و در نود در صد مطالب مهم سیاسی اجتماعی فرهنگی جامعه اولین یا یکی از اولین تحلیل ها را می نویسم و بدلیل تیتر های مشخص و جهت دار و تحریک کننده ای که می زنم؛ می توانم به ایجاد این امواج خبری که بسیار مفید است در بزرگنمایی ضعف های رژیم کمک زیادی بکنم.

پ- من هم این شایعات و این تفکر تئوری توطئه را شنیده ام که بالاترین هم مثل هر پدیده ای مثل خودش یک سیاست گذاری پنهان دارد که برخی از تصمیم های مهم کردن تفکری و یا حذف تفکری دیگر و از جمله تفکرهای مستقل را در لایۀ پنهان می گیرد و سمت و سوی بالاترین را هدایت نرم به سوی خواسته های شخصی و سلایق مدیرانش می کند. اما من اهل تئوری توطئه نیستم و خودم هم شاهد تعمدی در این کار نبوده ام از سوی مدیریت بالاترین. البته در هر حوزه ای مشکلات زیادی بروز می کند که بسیاری ازآن ها هم به ذات آن حوزه و فعالیت مربوط است و ناگزیر را گریزی نیست.

ت- و حرف آخرم یک پیشنهاد است: تعبیۀ سیستم های نرم الکترونیکی و دادن اختیار تام به ماشین جهت تصمیم گیری های مکانیکی یکی از کارهایی است که بجز آن نمی شود یک سایت با این وسعت و با این گستردگی را اداره کرد. اما نبود یک عقل ناظر انسانی برای یک بازبینی نهایی در کار مقرراتی ماشین می تواند آسیب رسان باشد. لذا پیشنهاد مشخصم این است که اولاً بالاترین یک امکان فرجام خواهی فراهم آورد برای کاربرانی که مثل من دچار مشکل می شوند و حرفشان را بشنود. و ثانیاً چون بالایاران هم هرکدام علایق مثبت و منفی شخصی و عقیدتی دارند یک نظارت عالیه ای تعبیه کند برای صدور حکم نهایی فرجام خواهان.

7- و کلام آخر اینکه من نه از نوشته هایم و نه از وبلاگم و نه از بود و نبود مخاطبم نفعی مادی و کاسبکارانه ندارم و اگر رضایتی است فقط مربوط به بده بستان های فکری و اعتقادی و گسترش آگاهی و امید است. و نهایت کمک به ایران بهتر. لذا خودم اصراری به فعالیت در بالاترین ندارم. اما انتظار دارم که وبلاگم از ممنوعیت لینک گذاری رفع ممنوعیت شود. یا...هو

۸ نظر:

Unknown گفت...

دلقك جان من با نام sarsabz نوشته ‌هايت را در بيرنگي لينك ميكنم ولي اين نوشته چون مربوط به بالاترين است را ميخواهم اجاره بگيرم.

آرش گفت...

دلقک عزیز،اینها هم هستند:
دنباله،بی‌رنگی،خبرنت و آزادگی.
البته بالاترین به تنهایی به اندازه همه اینها وزن دارد و حتی بیشتر.

فقط جای زد و خورد سه گروه شده و در بی‌نظمی پلیس برای اینکه بگوید جز هیچ دسته‌ای نیست یقه همه را می‌گیرد حالا شما هی بگو من مجرم نیستم!

به هر حال حیف است لینکهای شما آنجا نباشد و بالاترین هم باید سابقه طرف را نگاه کند که چقدر تولید محتوی کرده بعد قضاوت کند، نه اینکه لینکهای سایتهای تفریحی که مجوز ارشاد دارند رای بیاورند و بعد پست شما نباشد.

بنده عضوش نیستم و فقط خواننده‌اش هستم ولی کسانی که عضوند برای چنین مواردی باید موضوع بزنند تا بحث شود شاید سیستم درستی پیاده شود.

آلفرد گفت...

دوست عزیز شما باید به بالاترین ایمیل بزنید و به آنها توضیح بدهید.

آلفرد گفت...

ضمنا من الان امتحان کردم وبلاگ شما مسدود نیست، فقط امکان ارسال از دامین های مختلف سلب شده است، منتهی دامین دات کام (.com) آزاد است. احتمالا این کار را کرده اند که جلوی ارسال لینکهای تکراری متعدد به شکل ناخواسته گرفته شود. اما دات کام آزاد است.

Dalghak.Irani گفت...

مرسی آلفرد عزیز.
البته ایمیل بالاترین پاسخ اتوماتیک کلیشه ای را می دهد و قبول نمی کند. اما در مورد آدرس من به co.uk تغییر کرده و دات کام آدرس قبلی بوده بهرحال از کمک و اطلاعتان ممنونم. یا...هو

ناشناس گفت...

به نظر میاد شما فقط میخوای نظر مخالف کارشناس های دیگه بدید شبیه کارشناس داوری نصیرزاده که برای مطرح شدن همیشه نظرات دیگه میده دوم این که شما اصلا نمیدونی چی میخوای یه روز طرفدار احمدی یه روز هاشمی حتما فردا رهبری هم یه سخنرانی کنه بدون نگاه به گذشته و شخصیت و عملکرد میشی طرفدار اون خودتم نمیدونی چی میخای تحلیلات قابل پیشبینی شده تابلودنبال تخریب رهبری هستی و از عوامل مشایی

Dalghak.Irani گفت...

سلام ناشناس
بد مقایسه ای هم نیست چون نصیزاده از نظر فهم و درک قوانین داوری فوتبال یک سر وگردن از داوران میدانی ما بالاتر است و نظراتش اغلب صائب. در دو مورد دیگر هم نظر حضرت عالی صائب است. هم در مورد اینکه من خودم هم نمی دانم چه می خواهم مثل خود شما و نود و نه در صد ایرانیان بزرگ شده وزنده بوده در سی وسه سال بلاتکلیفی ذهنی و عینی جمهوری اسلامی خامنه ای. و هم در مورد نشانه گیری مستقیم من به ام الفساد تدبیر و مدیریت و عدالت و تخریب ایران مقام معظم رهبری. هر کسی او را هدف بگیرد با من هم هدف است. اما من از مشایی و احمدی نژاد عبور کرده ام فعلاً امیدم به هاشمی است برای نجات وطن! یا...هو

بالا صاحاب گفت...

در فضائل بالاترین گفتی سرکیف شدم دادم چند بالایار ورزیده مشکل را بررسی کنند و نتیجه را گزارش کنند ولی تکرار نشود!