۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

تصمیم جسور رفیعی داور فوتبال یک حرکت ناب مدنی است و باید سپاسگزارش بود!

The Sick Child


1- همه همینطور هستند که من هستم. زیرا همه ابتدا مشکل را تعریف می کنند. در گام دوم برای حل مشکل راه حل تعریف می کنند. و در گام سوم مقوم های راه حل تعریف کرده شان را از متن وقایع پیش آمده در جامعه استنتاج و تبیین و تبلیغ می کنند. بنابراین با دیدن حرفی که خواهم زد و بنظر من بسیار حرف مهم و راه گشایی است بلافاصله ابرو در هم نکشید که دلقک هم هر شقایقی را مربوط می کند به گودرزی، و از کاهی کوه نمایش می دهد. در حالیکه من از بتدا هم مدعی جزییات بوده ام و راه حل ها را در حرکاتی بشدت معمولی در سطح جامعه رصد می کنم. و با این افزوده که گفته ام اولاً توده حوادث را بو می کشد و خودش را با حسش تنظیم می کند. و ثانیاً گفته ام که وقایع اخیر در ایران حس "باید و می توان کاری کرد" توده را تقویت می کند؛ می روم به سراغ بازی فوتبال بین پرسپولیس تهران و داماش گیلان و آن تصمیم بسیار بسیار مهمی که جناب رفیعی گرفت در ناتمام گذاردن بازی در فقط دو دقیقه مانده به پایان وقت اضافۀ نیمۀ دوم.

2- داور این دیدار در حالی مسابقه را متوقف کرد که نه دشنام های بشدت رکیک تماشاگران فوتبال در سرتاسر ایران امر تازه و بدیعی بود و نه رفیعی برای اولین بار بود که با چنین صحنه هایی روبرو می شد. اما نه او و نه هیچکس دیگر تاکنون جسارت و ارادۀ تعطیل کردن یک مسابقه را آنهم فقط در دو دقیقۀ پایانی؛ و مهمتر از آن در بازی که یکطرفش سرخابی های پایتخت باشند نکرده بود. این تصمیم فوق العادۀ رفیعی نتایج ورزشی خوبی هم حتماً خواهد داشت؛ اما از نظر من حرکت رفیعی در حوزۀ اجتماعی است که بسیار پرمعنا و اثربخش است. بعبارت درست تر رفیعی همان توده ای است که قبل از توده فضا را بو کشیده و متوجه شده است که "باید و می توان کاری کرد" و بلافاصله دست بعمل زده است. و بطور حتم با پشتیبانی شدید جامعه هم روبرو خواهد شد و ضمن کمک به حل یک مشکل در میادین ورزشی به توده های پیشرو حوزه های دیگر هم تسری خواهد یافت که "بلی باید و می توان کاری کرد". این کار لزومی ندارد که تعویض حکومت باشد بلکه صرف اعتراض به هر ناهنجاری جزیی و بخشی که فرهنگ مسلط و حاکم - مسئولیت با حکومت است - باعث و بوجود آورندۀ آن است حرکتی کارآمد و رو بجلو است.

3- لذا با اینکه خودم طرفدار پرسپولیس هستم و ممکن است این تصمیم مقداری هم بضرر سرخپوشان تمام شود. ولی در حرکت کلان جامعه چنان حرکت خوب و مشوقی است برای جامعۀ مدنی که با رغبت و اشتیاق از تصمیم خوب رفیعی استقبال می کنم و به او دست مریزاد می گویم بعنوان یک فعال مدنی اصلاح طلب! اینگونه حرکات است که بسیار زیاد محبوب من است و خیلی زود تر از "بیابرویم باهم رژیم را براندازیم" نتیجه می دهد. فقط کافی است هرکسی در حوزۀ مسئولیت و توانش تا جای ممکن زیربار ناهنجاری های خارج از عرف ملی و جهانی نرود. و یادمان باشد که پالس "جسور باشید" بزرگترها چقدر نتیجه بخش است. یا...هو

۳ نظر:

عمو گفت...

درود به شرفت دلقک

آقای مدرنیته گفت...

داور دیدار پرسپولیس و داماش محروم شد

البته در ظاهر بخاطر مصاحبه با فلان خبرگزاری، بدون هماهنگی با کمیته انضباتی

اما من شک ندارم که این کار جهت جلوگیری از چنین اقداماتی، توسط دیگر داوران بوده است.

رفیعی هم گفت شاید دیگر قضاوت را کنار بگذارم...

هی....

ناشناس گفت...

پیشنهادی برای فدراسیون دارم. میتوان بجای کسر امتیاز ازپرسپولیس, از تمام تیمهای لیگ برتر 5امتیاز کم کرد و مجموع آنرا به تیم پرسپولیس داد. هردوتا چشم داور را هم کور کرد. جام قهرمانی را هم همین الان داد به پرسپولیس. بقیه تیمها را هم فرستاد لیگ 1 تا فصل آینده پرسپولیس به تنهایی در لیگ برتر باشه و قهرمان بشه. اینهمه جنجال هم پیش نمیاد!!!