۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

بال های سوختۀ حمید "لوکا" را پرواز می دهد. بیشتر از کاچی به از هیچ چی!

Opening of the Fifth Seal


1- من آدم ها را به جاه طلبی دوست دارم. حمید استیلی فقط پرسپولیس را نباخت بلکه آیندۀ مربی گری پر در آمد فوتبال درجه یک ایران را هم باخت تا مدت های بعید. او همۀ اعتبار اندوخته اش در سرمربیگری را بقماری آورد که ظرفیتش را نداشت و البته تاوان جاه طلبی اش را هم داد. و این بنظر من ارزشمند است که آدم بخواهد دور پرواز باشد اگر هم بال هایش یکبار بدجوری  بسوزد خیالی نیست. بد شانسی هم دست از سر حمید برنداشت تمام مدتی که مربی پرسپولیس بود. همان اول مهاجرانی حشمت نیامد که در استیل آذین و شاهین بوشهر درجمع کردن تیم و ارنج کمکش می کرد. بعد هم او مواجه شد با هواداران تیفوسی دایی که تبلیغات و شهرت و تیپش صدتا کاشانی را می گذارد توی جیبش. و توپ گرد هم بد قلقی کرد و همان دوهفتۀ اول توی هیچ دروازۀ حریفی نرفت و حمید کشته شد. البته که حمید استیلی عمراً مربی درجه ممتازی نمی تواند بشود زیرا که او از دستۀ فوتبالیست های کارگر بود در هنگام بازیکنی. و قاعده اینست که مربیان خوب از این گروه نمی زاید مگر استثناء. مربیان درجه اول یا فانتزی بازند یا بخشی از کاریزمایشان حرکات و تصمیمات فانتزی است مثل آقای خاص بازندۀ بزرگ دیشب ال کلاسیکو  یا حتی بلاژویج در وطن. و پول زیاد هم نداشت و مدیری مثل فتح الله زاده و رویی که نا آرام ها را دور خودش جمع نکند مثل شیث. و... بسیاری فاکتورهای غایب دیگر که بگذریم.

2- لوکا بوناچیچ اما هم انتخاب هوشمندانه ایست در این وضعیت نصفه و نیمه از سال. و هم کارنامۀ انضباطی منظمی دارد در ایران. و پرسپولیس و استقلال و هرتیم بزرگی هم یا باید مربی منضبط متوسطی داشته باشند یا بازیکنان فنی درجه یکی. هم بازیکن سطح عالی و هم مربی درجه یک در فوتبال ایران سخت است تصادفاً بهم بخورند. امسال مال استقلال است چون بازیکنانش فاصله دارند با همۀ تیم های دیگر. چه مربی داشته باشند یانه. اگر فقط فتح الله زاده بتواند پول جباری را بموقع بدهد که شورش نکند هر دو جام امسال را استقلال خواهد گرفت. اما لوکا بوناچیچ هم موفق خواهد شد با پرسپولیس. حتی ممکن است بتواند تیم را تا ردۀ سوم رده بندی پایان فصل بکشاند. زیرا:

الف- او فوتبال ایران را مثل کف دستش می شناسد.

ب- لوکا مرد خیلی محبوب و خوش تیپ و تو دل برو و کاریزماتیک عام نیست ولی مربی خوبی است.

پ- بوناچیچ مرد سخت گیر و منضبطی است و این هم باروحیۀ پروین سازگار است و هم با پیشینۀ نظامی سردار رویانیان.

ت- و انضباط برای تیم هایی که بازیکنان متوسطش ادعای بزرگی دارند از نان شب واجب تر است.

ث- لوکا بجای مرد بازنده می آید و هر کوچکترین موفقیت او مورد استقبال تماشاگران قرار خواهد گرفت. برعکس حمید استیلی که هیچ فرصتی برای اشتباه کردن نداشت. و البته با سماجت و خانه نشین کردن تماشاگران این فرصت را گرفت ول بدبختانه کارش نگرفت.

ج- پرسپولیس از جام حذفی کنار رفته و 13 امتیاز هم نقداً از صدر جدول لیگ عقب است. لذا تماشاگران امسال را فراموش کرده اند برای جام و موفقیت. و همین که لوکا بتواند در یک سوم بالای جدول باشد هواداران حرفی نخواهند زد.

چ- لوکا هم کمی پولکی است و پرسپولیس این شانس را دارد که رویانیان هر بدی داشته باشد پولدار است و دست و دل باز هم. و البته احمدی نژاد هم هوادار پرسپولیس است و پول اگر لازم بود می توان امیدوار بود.

ح- پول که باشد و نیم فصل هم در پیش بمعنای این خواهد بود که لوکا فرصتی خواهد داشت برای خریدن چند بازیکن مورد نیاز خوب. و این را جمع کنیم با اینکه روپانیان چنان انگیزۀ بالایی دارد برای موفقیت در این عرصه که حاضر است بکام شیر برود. چون او از وقتی آمده همه گفته اند مال این کار نیست. و او می خواهد ثابت کند که بی خودی سردار نیست.

خ- و علت های ریز دیگری که طولانی می شود اگر همه را بنویسم برای دلایل پیش بینی موفقیت لوکا بوناچیچ.

3- من البته خودم از لوکا بوناچیچ اخمو وزمخت و دهاتی خوشم نمی آید. و من مربیان را با تیپ شان بیشتر دوست دارم و حرکات منحصر بفردشان مثل آقای خاص. ولی از اینکه لوکا در پرسپولیس موفق نسبی خواهد بود خوشحالم و به رویانیان و پروین نمرۀ قبولی می دهم برای انتخاب او در این مقطع. یا...هو

بعد از تحریر: یک مورد خیلی مهم یادم رفت در مورد دلایل موفقیت لوکا که آن هم خارجی بودنش است. هرچند مال دولقوز آباد جزایر سوازیلند باشد. و 20 سال هم در ایران مربیگری کرده باشد. همین که خارجی است ماست ها را کمی کیسه می کنیم. و این بلای خود کم بینی را آخوند ها آورده اند برای مردمان مدرن. این هم از عقدۀ سیاسی ام.

پی نوشت: این هم مطلب فوتبالی فوق العاده بر سهمیۀ روزانه. هم بخاطر پرسپولیس و هم برای دستور جناب "پیام امروز" که از خاصان تماشاچی و گردانندۀ سیرک هستند و اطاعت امرشان واجب. فقط خطاب به خود ایشان و دیگر دوستان می گویم. که من امروز سهمیه ندارم برای لینک. لذا اگر دستشان رسید این را به اشتراک بگذارند تا تازه از تنور در آمده. مرسی

۲ نظر:

پيام امروز گفت...

با سلام و احترام
ممنون از لطف و پست فوتباليتان
البته ديشب برد بارسا هم خيلي لذت بخش بود(فكر كنم در اين مورد اختلاف نظر داريم هرچند من به آقاي خاص علاقه‌اي خاص دارم!)

تنها موردي كه در مورد اين پست ميتوانم اضافه كنم اينست كه فكر نكنم لوكا و پروين با هم بسازند چون لوكا از دخالت خوشش نمياد و پروين هم بدش نمياد!

Dalghak.Irani گفت...

سلام پیام امروز.
درست است من هوادار رءال مادرید هستم و البته رونالدو را هم بشدت دوست دارم چون هوادار منچستر یونایتد انگلیس هم هستم تیفوسی. ولی خب عیبی نداره حداقل تو یک خوشحالی داری برای بارسا در مقابل باخت پرسپولیس. من بیچاره که هم رئال باخت و هم پرسپولیس و بدتر از هردو منچستر از لیگ قهرمانان حذف شد. و اما راجع به لوکا و پروین با شما موافق نیستم. پون نه پروین آن پروین جوان و یکه بزن است و نه لوکا چنین دخالتی را تاب می آورد. و بیشتر البته مطمئنم که پروین حال و حوصلۀ این جالش ها را ندارد و از خدا می خواهد که یکی باشد این جنازه را از روی دستش بردارد خوب و بدش هم پای آن باشد. یا...هو