۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

منم زدن های سپاه و مظلومیت ارتش ایران در تصرف پهپاد امریکا به اوج خود رسید!

The Charging Chasseur


1- جمهوری اسلامی پس از تعطیلات یک هفته ای عاشورا امروز واکنش های پرحجمی راچه در زمینۀ تبلیغات رسانه ای و چه در زمینه های دیپلماسی  و نظامی صرف پروژۀ شکار پهپاد امریکایی کرده است. من برای پرهیز از طول مطلب به حوزۀ تبلیغاتی و سیاسی وارد نمی شوم که خودتان می توانید در امثال تیتر یک کیهان یکشنبه و احضار سفیر افانستان و اعتراض به او و ... ببینید یا دیده اید. من فقط به واکنش پرحجم سپاه یک ورود حداقلی می کنم زیرا که اطمینان قطعی دارم یکی از عوامل اصلی تحرک چند جانبۀ سپاه در شروع هفته؛ مربوط به پست بسیار محبوب و پربیننده و معتبر وبلاگ من بوده است تحت عنوان "ارتش ایران جان می کند. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پزش را می دهد". این را از این جهت هم مطمئنم که تبلیغات سپاه در جهت حذف کامل نام ارتش و نیروهای مسلح - تعارفی - از این ماجرا پیش برده شده بود.

الف- ابتدا این سردار بسیجی! سرلشکر حسن فیروز آبادی بود که رفت به جلسۀ مجمع تشخیص مصلحت تا گزارش این شکار دیجیتال را بدهد. خوب پرواضح است که نام حسن فیروز آبادی القاء کنندۀ نام شبه نظامیان سپاه است تا نام نظامیان حرفه ای ارتش. هر چقدر هم رییس ستاد کل نیروهای مسلح به دم این ژنرال قلابی 200 کیلویی بسته باشند. از گفته های او مشخصاً موضوعی گزارش نشده است و فقط به این بسنده شده که رفت و گزارش ماوقع داد.

ب- بعد اما نوبت به سردار سلامی جانشین و قایم مقام فرمانده کل سپاه بوده که خودش را مدعو برنامۀ ویژۀ گفتگوی خبری شبکۀ 2 سیما بکند و در آنجا نسبت به این موضوع و البته توانمندی های سپاه پاسداران در زمینۀ "دوم جهان بودن" از نظر تسلط به تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین تبلیغ و تشریح بکند. نکتۀ حایز اهمیت در مورد سردار سلامی این است که ایشان بعنوان جانشین فرمانده یک ماشین امضای ساده است در سلسله مراتب عملیاتی و نه به اندازۀ فرمانده سپاه عزیز جعفری و نه بطریق اولی به قدر فرمانده نیروی هوا فضای سپاه سردار حاجی زاده اطلاع و صلاحیت ورود به گزارشات فنی و عملیاتی را ندارد. اما چرا ایشان برای این شو انتخاب شده است به این دلیل بدیهی بوده که سردار حاجی زاده در رونمایی از پهپاد و سایر برنامه ها به اندازۀ کافی رسانه ای شده بود در این چند روز و موج منفی ایجاد می کرد در بیننده. و سردار جعفری هم که اصولاً موج منفی مطلق و مورد نفرت بیننده هست عملاً و به درد شو تبلیغات تکنولوژیکی نمی خورد. تا اینجا نیز نه تنها از ارتش خبری نیست بلکه نیروهای مسلح هم حذف شده و تنها سپاه پاسداران است که بعنوان فعال مایشاء در صحنۀ "شکار پهپاد امریکا" جلوه فروشی می کند.

پ- جالب تر از الف و ب اما قبل از آن دو واقعه اتفاق افتاده بود. و آن گزارش خنده دار و دستوری است که سپاه به خبرگزاری خودش (فارس) داده است با عنوان "نگاهی به نتایج 4 رویارویی سپاه با امریکا و انگلیس". و خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است. ابتدا عین جملۀ اول این گزارش را کپی پیست می کنم. و در زیرش تیتر خبر کیهان در روزی که این اتفاق اولین بار رسانه ای شد. دقت کنید به دو تیتر که مال امروز مطلقاً سپاه را عامل این موفقیت معرفی کرده در حالیکه دومی صراحتاً از ارتش بعنوان عامل اصلی نام برده است:
خبر امروز: به گزارش خبرگزاری فارس، هواپیمای جاسوسی RQ170 آمریکا هفته گذشته توسط یگان‌های جنگ الکترونیک سپاه پاسداران در ایران تسخیر شد و صحیح و سالم به غنیمت نیروهای اسلام درآمد.
خبر هفتۀ پیش: پیروزی بزرگ در جنگ الکترونیک هواپیمای جاسوسی پنتاگون به دست ارتش افتاد.
2- جذابیت کمیک و دم خروسی گزارش خبرگزاری پاسداران فقط همین تحریف حقیقت تنها نیست که خواسته اند ارتش را از صحنۀ کاری که انجام داده است محو کنند. بلکه موضوع گزارش آنجایی سر به صحرای کربلا می زند که نویسنده می خواهد رد پای دشمنیش با ارتش را با ادعاهای حنده دارتری موجه جلوه بدهد. در اینجاست که از سه موفقیت بزرگ دیگر سپاه پاسداران در مقابله با امریکا و انگلیس در طول سال های عمر جمهوری اسلامی پرده برمی دارد. که دو فقره از این شاهکارها مربوط است به دو بار دستگیری ملوانان انگلیسی در آب های اروند (سال 83) و خلیج فارس (سال 86) که در اینجا هم با بی شرمی از کنار نام نیروی دریایی ارتش می گذرد تا برسد به چهارمین موفقیت که دیگر آخر نبوغ نظامی گزارشگر است. و آن مربوط است به جنگ های سپاه و نیروی انتظامی با قاچاقچیان و گروه ریگی در مرز افغانستان و بلوچستان و این را یکی از رویارویی های مستقیم سپاه پاسداران - و نه هیچ نیروی نظامی و انتظامی دیگر- با امریکا و انگلیس معرفی می کند. اگر که چنین گودرزی به چنان شقایقی قابل وصل باشد که جنگ با عراق و جنگ اخیر سپاه و پژاک که بیشتر مستحق دریافت این لقب هستند تا مبارزه با قاچاقچیان تریاک و هروئین از افغانستان.

3- طولانی شد مطلب و نمی خواستم اما گفتن دو نکته ضرورت کامل دارد:

الف- با حذف ارتش و نظامیان از کل تحرکات تبلیغی و ادعایی این شکار پهپاد در امروز که نمونه هایش را دادم شکی نمی ماند که هدف گیری ما درست بوده و کسانی که موضوع را با قرارگاه مشترک و دفاع ملی و نیروهای مسلح می خواستند رفع و رجوع کنند و اختلاف ارتش و سپاه - از جانب سپاه تا حد دشمنی - را ماستمالی کنند کاملاً شکست خورد.

ب- اینکه دیدم برخی نویسندگان و بلاگیست های دیگری هم به تقلید از من و یا مستقلاً این موضوع را دستمایۀ نوشته های خودشان قرار داده بودند ولی شوربختانه با تیتر ها و عناوینی مثل "ارتش ذلیل" و از این قبیل وارد موضوع و موضع شده بودند. باید این تذکر را به این دوستان بدهم که منظور من از "جان کندن" یا "تحقیر ارتش" در نوشته هایم بهیچوجه انتساب بار منفی به ارتش ایران نیست و فقط جنبۀ نمایاندن اوج تبعیض در جمهوری اسلامی و مظلومیت ارتش داشته بوده و است. و الا ارتش ایران بغیر از فقط برخی فرماندهان نالایق و در یوزۀ در رده های خیلی بالا چشم ما ایرانیان است و امید ما برای نجات آیندۀ وطن! یا...هو


۵ نظر:

nik گفت...

حالا بالاخره این هواپیما را سر نگون کرده اند یا خودش افتاده؟ اونی‌ که تلویزیون نشون داد که سالم بود ولی‌ آمریکا میگه یه لاشه درب و داغون بیشتر گیر ایران نیامده. ایران هم اول گفت زدیم افتاد بعد گفت هک کردیم و جنگ سایبری و این اراجیف. بعد هم معلوم نیست نزدیک مرز افغانستان بوده یا دور و بر طبس یعنی‌ نامه‌ای که ایران سازمان ملل داده میگه طبس. از اون طرف منابع بی‌ نام آمریکای هم به رسانه‌‌ها گفته اند مال سیا بوده نه ایساف و ناتو و اینا. پاک قاطی‌ کردیم

Eric Calabros گفت...

نگاهت به ارتش، قدیمی و غلط است. این ارتش آن ارتشی نیست که می شناختی. اینکه عرضه شان بیشتر از سپاهی ها باشد معنی اش این نیست که کار درست ترند. باعرضه تر از سپاه بودن خیلی آسان است.

Dalghak.Irani گفت...

خانم نیک من هم مثل شما خیلی نمی توانم نتیجه گیری قطعی بکنم. ولی از شویی که راه انداخته اند و اول ارتش بود بعد سپاه آمدوسط بنظرم می رسد که پدافند نیروی هوایی این طیاره را انداخته هر جوری بوده ولی چون واحد های هواپیمایی بدون سرنشین در هوا فضای سپاه است این ها تحویل گرفته اند و این سناریوی هک کردن و جنگ سایبری را سوار کرده اند رویش. با این همه باز این سوال جواب نمی گیرد که نیروی هوایی و پدافندش با چه تکنیکی این پرنده را سرنگون کرده اند. خیلی هم البته مهم نیست که ما بدانیم یا ندانیم من می خواستم شکاف ارتش و سپاه را نشان بدهم و اگر بشود کمی ارتشیان را به موقعیت فرودستشان حساس بکنم اگر بردی داشت و بدست کسی رسید این نوشته ها. واین موضوع فرصت مناسب و اتفاقات مناسبی را رقم زد. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

و شما Erik
درست می فرمایید در مورد ارتش قدیم و جدید. اما ما در حال مقایسه یا ترجیح یکی بر دیگری هستیم و بدیهی است که هنوز هم همۀ سازمان های کلاسیک ایران به سازمان های انقلابی و بوجود آمده بعد از انقلاب برتری غیرایدئولوژیک بودن دارند. ارتش شاه یک ارتش شبه لائیک بود و این بافت خیلی راحت نیست عوض کردنش با این نفرتی که مردم از همان دو سه سال بعد از انقلاب از مکتب و ایدئولوژی پیدا کردند. بهر حال ما که نمی توانیم با خودمان به جنگ ملت ایران برویم. و ملت تشکیل شده از همین ارتشیان و کارمندان و کارگران و کشاورزان و دانشگاهیان و هنرمندان و... اگر هر کدام شان را یک انگ بزنیم و سگ زرد برادر شغال بکنیم جایگاه خود ما کجا خواهد بود آن وقت! یا...هو

احسان گفت...

اگر سپاه ساقط کرده بود همان اول در بوق می کردند ولی اینها «نیروهای مسلح» که میگویند معلوم است کجای کار میلنگد. دوم این که عقل سلیم میگوید اگر من این تکنولوژی هک کردن و سالم بزمین نشاندن را داشته باشم قاعدتا نباید دست خودم را رو کنم تا بشود چندتایی دیگر هم شکار کنم ولی با بازی تبلیغاتی که اینها درآوردند مشخص است که لاف میزنند که مثلا امریکا دیگر جرات نکند هواپیما بفرستد.
سوم که همه ما سرباز بوده ایم و دیده‌ایم که امکانات چه جور است و چقدر؟ .. این هواپیماهای بی سرنشین آنموقع که من سرباز بودم هفت هشت سال پیش بعد از آغاز جنگ امریکا با عراق بیشتر شبها بالای سرا ما در محدوده مرزی پرواز میکردند ، همیشه هم سرباز نگهبان تا میامد فرمانده را خبر کند از بالای سر ما رد شده بود ، حتی یکبار هم محض رضای خدا شلیک نشد بهشان.
در آخر عرض کنم ما توی پادگان سر مرز توی سپاه در حالت بدون درگیری با دشمن فقط کافی بود وضع جوی بهم بخورد (رعدوبرق مثلا) ،کل برق و سیستم ارتباطات قطع میشد چه برسد به اینکه مثلا دشمن بخواهد روی سیستم های شنود ما پارازیت بیاندازد.