۱۳۹۰ دی ۶, سه‌شنبه

از نامزدی مهدی خزعلی استقبال و به دیگر اصلاح طلبان توصیۀ نامزد شدن دارم!

Dante and Beatrice


1- موضع گیری اصلاح طلبان مذهبی در مورد انتخابات پیش روی مجلس را بشدت منفعل و افتضاح ارزیابی می کنم. زیرا معتقدم که نیروی سیاسی باید موضع شفاف و قاطع در سیاست داشته باشد. اینکه سیاستمداری نه در امر سیاسی شرکت کند و نه آن را تحریم کند موضعی انفعالی و بیهوده است که همۀ ضررهای شرکت کردن و تحریم را توأمان دارد ولی کمترین منفعت آندو را ندارد. لذا به احترام وتأیید حرکت بسیار درست مهدی خزعلی جهت ثبت نام امروزش نکاتی چند را مورد تأکید می دانم. هرچند من پیش از این نیز نوشته ام که اصلاح طلبان اعم از مذهبی و روشنفکران لیبرال باید با بیشترین نیروهای کیفی خود در حوزۀ تهران ثبت نام بکنند.

2- عدم تحریم شفاف انتخابات توسط اصلاح طلبان مذهبی امری قابل درک و پذیرفته است. زیرا آنان هم بدلیل پایبندی بسنت قائد فقید خود امام خمینی و هم بدلیل نوعی ترس سیاسی از وزن کشی در بین مردمی که بهر دلیل اختیاری یا اجباری به آنان رأی می دهند و البته بعلت حذف نشدن کامل از چرخۀ سیاسی رژیم نه می توانند و نه می خواهند که انتخابات را تحریم فعال بکنند. لذا وقتی گزینۀ تحریم فعال برای آنان غیرممکن است می باید گزینۀ مشارکت فعال را در پیش بگیرند.

3- انتخابات در جمهوری اسلامی اولاً چندین مرحله دارد که از نامزد شدن شروع می شود و پس از مرحلۀ تأیید صلاحیت وارد مرحلۀ تبلیغات شده و نهایتاً به روز رأی گیری می رسد. هر کدام از این مراحل پتانسیل هایی برای فعالیت در اختیار نیروهای اصلاح طلب می گذارد که می توانند وارد بازی شوند و در هر مرحله ای که یا از سوی حاکمیت اخراج شدند و یا بصلاح دید خود از فعالیت انصراف دادند بازی را با ارادۀ خود قطع کنند. اینکه نه تحریم فعال بکنند و نه مشارکت بکنند این نتیجۀ بدیهی را خواهند گرفت که نه بر مبنای توانایی های خود و نه بر مبنای محرومیت خود و ظلم حاکمیت نتوانند کمترین مانوری بدهند و حتی افشاگری بکنند. زیرا که فوت کردن در بوق دوسالۀ حق ما را خوردند و این انتخابات نمایشی است و از این قبیل بردی برای ادامه و جلب توجه ندارد. اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت بکنند محتمل است با یکی از سه وضعیت زیر روبرو شوند: الف- حاکمیت صلاحیت آنان را تأیید می کند. ب- حاکمیت صلاحیت آنان را تأیید نمی کند. پ- و به احتمال زیاد مورد سوم که تأیید برخی و رد صلاحیت برخی دیگر باشد از کلاه شعبدۀ احمد جنتی بیرون بیاید.

4- اصلاح طلبان در هرکدام از سه وضعیت بالا، دستی پر برای فعالیت خواهند داشت. آنانی که رد صلاحیت می شوند بر روی رد صلاحیت خود مانور می دهند. و آنانی که تأیید صلاحیت می شوند از تریبون هایی که برای تبلیغات در اختیار خواهند گرفت به تبلیغ و تبیین ایده های خود و اصلاح طلبی و روشنگری می پردازند. ضمن اینکه هم می توانند سلامت رأی گیری و شمارش آرا را و هم تمایل جامعۀ هدف به رأی دادن را تا روز قبل از رأی گیری رصد بکنند. تا چنانچه بیقین رسیدند که یا تقلب در آرا و یا عدم رغبت رأی دهندگان جامعۀ هدف به موفقیت آنان نخواهد انجامید؛ در روز آخر از نامزدی انصراف بدهند.

5- اینکه حاکمیت به آنان اجازه نداده است در قالب شخصیت حقوقی (حزب و جبهه) فعالیت بکنند آنان را نباید منفعل کند. زیرا که انتخابات در ایران شاکله اش بر محوریت شخصیت های حقیقی استوار است و احزاب موجود چه در نزد اصلاح طلبان یا اصولگرایان برد حزبی در جامعه ندارند و بیشتر باشگاهی برای تبادل نظر هیئت های اجرایی احزاب - که کل اعضای حزب هم هستند - می باشند. لذا ثبت نام اشخاص معروف و شناخته شده می تواند توجه رأی دهندگان را جلب کند.

6- البته من اگر در یک کشور با رژیمی کلاسیک می بودم قطعاً چنین پیشنهادی نمی دادم. زیرا که اصولاً در رژیم های کلاسیک ما چیزی بنام "هم مشارکت نمی کنم و هم تحریم نمی کنم" نداریم واین گزاره مخصوص جمهوری اسلامی است که هم حکومتش و هم اپوزیسیونش بلاتکلیف مطلق هستند. البته که من خیلی این مشروعیت زدایی از راه انتخابات در جمهوری اسلامی را درک نمی کنم. ولی اگر هم چنین اتفاقی بیفتد و سرجمع رأی دهندگان از 60 و 55 درصد همیشگی به 50 یا 48 درصد برسد چه اتفاق میمونی قرار است بیفتد. آیا رژیم به داوری های این چنینی تا کنون پشیزی ارزش قائل شده است. و تنها فایدۀ نشان دادن عدم مشروعیت مردمی رژیم می تواند چراغ سبز به جنگ افروزان بیرونی باشد که بخواهند از این ضعف قوت قلب مضاعف درست کنند برای حمله به ایران.

7- مشارکت اصلاح طلبان با همۀ عده و عُده این خوبی را هم دارد که یکبار دیگر تشت رسوای خامنه ای را از بام به زیر می اندازد اولاً؛ قدرت مانوری دوماهه فراهم می کند برای اصلاح طلبان تا در فضای فریز شدۀ جامعه تحرکی ایجاد کنند ثانیاً؛ و به نیروهای خاکستری هم اجازه می دهد بدون دریافت انگ سازشکار نامزد و احتمالاً انتخاب شوند و بتوانند با نفوذ به درون حاکمیت صدای هرچند ضعیفی باشند از نیروهای محذوف ثالثاً. و یک نکتۀ بدیهی را هم اضافه کنم که اصلاح طلبان مذهبی فقط باید با دست خودشان و شفاف بازی کنند و مطمئن باشند که روراست بودن آن ها بیشتر از یکی بنعل ویکی بمیخ در بین مردم خواستار تغییر و اصلاح مقبول خواهد افتاد. و اینان نباید از بیم واکنش منفی جوانان سکولار حامی شان تا اینجا، خودشان را دودوزه باز و سرگردان معرفی کنند. چرا که رأی دهندگان طبقۀ متوسط شهری در حالی که نمایندگان مورد وثوق شان امکان مشارکت ندارند همواره به اصلاح طلبان رأی اجباری مختار داده اند و خواهند داد. و تأکید مؤکد بکنم که نیروی سیاسی چه بصورت حمعی و در قالب تشکل و چه بصورت انفرادی فقط هنگامی بحساب خواهد آمد که "فعال" برخورد کند با امر سیاسی و نه "منفعل". و نهایت اینکه فهرستی از آدم های شناخته شدۀ اصلاح طلب مثل خاتمی و نوریزاد و زنگنه و جهانگیری و تاج زاده و خانم محتشمی پور و از این قبیل و فقط خبر ثبت نام آنان دفعتاً می تواند چه پتانسیلی تولید کند برای تبلیغات و خون دادن به جامعه.  یا...هو

پی نوشت:
کیهان دو بار از این پست استفاده کرد. یک بار در روز پنجشنبه به نقل از بالاترین. و بار دیگر در روزشنبه به نقل از بی بی سی فارسی. و همین بخش انتخابی بی بی سی و کیهان عیناً در خبر آنلاین هم منعکس شد. البته که شریعمتداری اوج پستی اش را رها نکرد و به منبع اصلی اشاره ای هم نکرد و مطلب بی بی سی را هم که در وبلاگ "نوبت شما"ی بی بی سی منتشر شده بنام موضع گیری و توصیۀ بی بی سی (بخوان دولت انگلیس) جازده در متن منتشره اش. از همه بامزه تر این ماجرا آنجایی است که وقتی روی لینک دلقک ایرانی در صفحۀ وبلاگ بی بی سی کلیک می کنی. وبسایت حسین فدایی نمایندۀ اصولگرای مجلس فعلی نمایان می شود و معلوم است که دوستان ولایی همه جزییات را هم زیر نظر دارند.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

دلقک عزیز ماه گذشته بود که داشتم به همین موضوع فکر میکردم. کار بسیار خوبی کردی که نوشتی. انفعال باعث از دست رفتن ایران خواهد شد و باید از هر فرصت کوچکی برای اعلام مواضع استفاده کرد تا با ایجاد امید، پویایی به جامعه باز گردد.

پیام امروز گفت...

دلقک عزیز
اولا کریسمس (هرچند با تاخیر) مبارک
ثانیا سابقه نشان داده که اصولگرایان کم و بیش از رای 15 درصدی در جامعه برخوردارند و این درصد هم همیشه در انتخابات حضور دارند. میماند مابقی
اگر انتخابات را کمی تا قسمتی سالم فرض کنیم تنها افزایش مشارکت میتواند اصلاح طلبان را پیروز کند آنهم با هزار اما و اگر(عبور از فیلتر، عدم تقلب، اجماع اصلاح طلبان و ...)
آیا جز اینست که در بهترین حالت امثال کواکبیان و تابش و قنبری از فیلتر عبور کرده و احتمالا نماینده میشوند؟ نسبت اینان با اصلاح طلبی چیست؟
فکر نکنم اینبار حتی اگر شورای نگهبان دست و دلبازی نشان دهد ( که شاید اینطور باشد) و انتخابات هم نسبتا بی تقلب برگزار شود با توجه به سردی مردم نسبت به حضور، امکان پیروزی اصلاحات وجود داشته باشد و اتفاق شورای شهر دوم تکرار شود.
تازه اصولگرایان بعد از تجربه 8 سال خاتمی به هیچ وجه حاضر به واگذاری قدرت نخواهند بود

Dalghak.Irani گفت...

سلام پیام امروز
درست است فرمایش شما. لیکن منظور من این است که نیروی سیاسی نباید وابدهد و صحنه را برقیب واگذار کند. حالا که نمی توانند تحریم فعال بکنند و رودر روی نظام ومیراث امام شان قرار بگیرند حداقل از این دوماه انتخابات استفاده کنند و آگاهی بخشی کنند و چهرۀ خامنه ای را بیشتر مفتضح کنند. با ثبت نام اولاً. با جنجال برسر رد صلاحیت ها ثانیاً و انصراف نهایی سوماً! و اگر هم شورای نگهبان و خامنه ای عقب نشستند و نامداران را تأیید صلاحیت کردند و توانستیم شبکه های اجتماعی را فعال و مردم را راضی به رأی دادن به آدم گنده ها کردیم که تا آخر بروند و الا از انتخابات خارج بشوند. تازه اصلاً بروند و شکست بخورند. مگر پیروزی تنها انتظار از این جور انتخابات است. اگر دغدغۀ ایران یا حتی ان اسلامی که نمی دانند چیست را هم دارند باید اقدام فعال انجام بدهند مثل دخترکان کم سن و سال پشت چشم برای کی نازک می کنند آخر. اگر هم حس کار سیاسی ندارند این بختک فریز کردن سیاست اپوزیسیون در داخل و خارج کشور را رها کنند تا دیگران بدون مانع اصلاح طلبان منفعل بلاتکلیف خائن بروند و یک خاکی تو سر کشور از دست رفته شان بکنند. حسین بازجو هم پسندیده بود نوشته ام را و با آدرس بالاترین بخش مورد نظرش را نقل کرده بود. من البته جنس این اصلاح طلبان مذهبی نوع خاتمی را می شناسم اما گفتم بازهم یک رو بیاندازیم بلکه این سید که "ازقضا سرکنگبین صفرا فزود" شد تکلیفش را برای خودش مشخص کند با ان پاسخ مسخره و رندانه ای که داده به ان جوان و گفته برو نویسنده شو که تخیل خوبی داری در انتساب شکنجه ها و رفتارهایی که در زندان های خامنه ای نیست و تو از خیالاتت بافته ای و برای من (خاتمی) درد دل کرده ای. حتماً دیده ای در سایت کلمه راجع به نامۀ یک زندانی. مرسی. سال میلادی خوبی پیش روی دنیا باشد. هرچند 2011 اصلاً سال خوبی برای جهان نبود. یا...هو