۱۳۹۰ خرداد ۲۸, شنبه

غول های نفت وگازبرمی گردند با اقتدارسیاسی احمدی نژاد آیا؟!

Oops, Missedش



 بسیارخوب شما برنده شدید!:

1- خبرهرچند درحد شایعه چنان هیجان انگیزاست که هرمقاومتی را درهم بشکند. نام هایی مثل بیژن زنگنه، محمد رضا نعمت زاده، اکبرترکان، نژاد حسینیان و... سایر مدیران لیبرال جاذبه ای بالاترازآن اهمیتی را دارند که حس آدم بی حسی را هم برنیانگیزد تا چه رسد بمن که حاضرم برای یک شایعه درراه ایران آباد هم نزده برقصم به شادی وامید.

2- خبردرحد شایعه این است که مهندس علی آبادی تصمیم گرفته است که ازغول های اقتصاد فهم ومدیران برجستۀ حوزۀ نفت وگازکمک بگیرد برای "شروعی ازسر احساس مسئولیت برای وطن" درحوزه ای که شریان حیاتی بود ونبود ایران درآن بخش به مسابقه گذارده است؛ خوب یا بد؛ خواسته یا ناخواسته. این موضوع ازآن جهت مهم است که اگرفکراین عصاره های علم وتجربۀ حوزۀ نفت با قدرت مصمم سیاسی احمدی نژاد که قادربه سیاست زدایی ازاقتصاد ایران است گره بخورد می تواند خیلی زود ما را با جهان ارتباط داده وپتانسیل بسیاربالای کارشناسی دراین حوزۀ مهم وحیاتی را آزاد نماید.

3- این تنها راه روبه لبخند ایران هم است که احمدی نژاد همراه با رویکرد جدیدش درسیاست خارجی تنش زدا، که تنها درسایۀ به سایه فرستادن روحانیت مداخله گر و مخرب درحوزۀ سیاست ممکن خواهد بود؛ خودش نیزکمی بیشترازحاشیه سازی های مدیریت جهانی ودرایران گرسنه نیست واین قبیل امورمنفی فاصله بگیرد. وبا حمایت از مدیران کاردان ودانش محوردرحوزه های مختلف بتواند پشتوانۀ "مدیریت تُنُک" همکارانش را فربه کند. که چنین وضعی درعین حال وبسرعت مشروعیت او در بین طبقۀ متوسط ودانش محوررا نیزافزایش خواهد داد وبصورت رفت وبرگشتی حوزۀ مشروعیت سیاسی اورا درقطع دخالت های ایدئولوژیک درعرصۀ سیاست ایران را بشدت تقویت خواهد کرد.

4- من ضمن اینکه این رویکرد جدید را تبریک می گویم. امیدوارم که رییس جمهور با تمرکزبیشتری به سیاست خارجی همگرای جهانی اش سرعت بدهد وحالا که الیگارشی وبویژه رهبرجمهوری اسلامی درنقطۀ مینیموم اقتداروسرمستی سیاسی گیرافتاده اند؛ وضع سیاسی ایران را به نقطۀ غیرقابل برگشتی برای یکه تازی روحانیان سیاسی متحول کند. واین را آویزۀ گوشش بکند که رهایی ازبلاتکلیفی سی وسه ساله، جزازراه ارتباط منصفانه با جهان پیشرفته محال قطعی است. این مدیران برجسته اگر مورد حمایت سیاسی قراربگیرند وازدخالت های سیاسی روحانیت درامان نگه داشته شوند خواهند توانست صنایع بالادستی ورقابتی نفت وگازرا بسرعت فعال کرده واعتبارایران را بسرعت احیاء کنند.

5- سرعت دراین قبیل اقدامات برای تعیین تکلیف رویکرد سیاسی "تعامل با جهان پیشرفته" ازآن جهت هم بسیارحیاتی است که جامعۀ مدنی داخلی هم با گرفتن پالس های درست؛ ازاین یله گی روبه فروپاشی نجات یافته وبا باور به قدرت احمدی نژاد در دفع مزاحمان راه توسعه وجذب موافقان توسعه با همگرایی فزونتری سلامت نسبی خود را بازخواهد یافت. لذا بازهم تأکید می کنم که اگراین خبرصحت داشته باشد. واگراین مدیران برجسته حاضربه همکاری وتعامل با دولت بشوند؛ احمدی نژاد تصویر ضد توسعه اش را ترمیم خواهد کرد وخواهد توانست دررویکرد سیاسی لیبرالش با قوت بیشتراقدام کند.

6- واقعیت امراین است که این مدیران برجستۀ حوزۀ نفت که مانندشان را در سایر حوزه ها هم کم نداریم همواره مشکل سیاسی بودن اقتصاد ایران را داشته اند ونتوانسته اند طرح های توسعه ای خویش را پیاده کنند. لذا تنها نیازشان ایجاد ثبات درحوزۀ سیاست های خارجی ایران است که بتوانند فارغ ازدخالت های خانه خراب کن "ایدئولوژی نامتعین" رهبردشمن کام؛ صرفاً بکارکارشناسی وعلمی خودشان متکی وراهروباشند.

7- درچند روزنبوده ام دواظهارنظررا هم برجسته دیدم که یکی فرمایشات آیت الله امجد بوده است که البته مرا هیجان زده نمی کند. چون بیشتردرحوزۀ اسلام رحمانی-اسلام شیطانی قابل ارزش گذاری بوده است ونه اسلام سیاسی واسلام غیرسیاسی. ومن فقط ازروحانیانی استقبال می کنم که معترف ضمنی گفتاری یا عملی این واقعیت بشوند که: پروژۀ "دین سیاسی" شکست خورده است وباید تفکیک صورت بگیرد. ونه ازبزرگانی که کماکان مصرباشند که اشکال در مسلمانی سیاستمداران بالفعل است.  مورد دوم اما که مرا هیجان زده می کند بخشی ازمصاحبۀ اندیشمند حوزۀ فلسفه جناب آقای ابراهیم دینانی است که با ویژه نامۀ خبرآنلاین کرده است. ودرآنجا حتی با ادبیاتی خشن و نا باوربرای یک فیلسوف؛ اسلام اعراب را با "اعراب سوسمارخور" وجاهل نمایانده است. این مورد بعد ازتصحیح نظرات رضا داوری اردکانی ازآن جهت بسیارمغتنم است که اینان درتمام سی وسه سال گذشته بخشی ازمشروعیت دین سیاسی را تئوریزه کرده اند! یا...هو

۷ نظر:

ناشناس گفت...

در حوزه نفت اوضاع خیلی خرابه. همین الان قطر از حوزه مشترک با ایران نفت بیشتری برداشت میکنه که امیدوارم با یک اقدام ضربتی تعادل برقرار بشه. ضمناً از بابت اینکه حرفت رو پس گرفتی می گویم زنده باد دلقک!

آرش گفت...

سلام دلقک جان. خوشحالم که دوباره می نویسی. دلم واقعا تنگ میشد. مهم نیست که با نوشته هات موافق باشیم یا نه. مهم اینه که بنویسی. با ارادت

آشنا گفت...

باور کنی یا نه! از همان اول می دانستم دلت طاقت دوری ندارد و سر قولت نخواهی ایستاد. چرا که به همان طریق که ما معتاد شده ایم به روزنوشتهایت، تو هم عادت کرده ای به سخن گفتن با ما. بنابراین هیچ دم برنیاوردم و لبخندزنان به تماشا نشستم و امروز مسرور که همان گونه شد که فکر می کردم.

ناشناس گفت...

واقعا دلقکی! آخه مرد حسابی چی داری بهم می بافی؟ احمدی نژاد و تنش زدایی؟ احمدی نژاد و سیاست زدایی از اقتصاد؟ آلزایمر داری ؟
احمدی نژاد تو این چند ساله اقتصاد و به گه کشیده با سیاست بازی و تنش سازی. آخه چرا مزخرف می بافی؟صبح و شب از تلویزیون مزخرف می شنویم آخر شبم میام میشینیم پا اینترنت تمدد اعصاب یک احمدی نژادی شر و ور می بافه.
انقد تحلیل پیچیده لازم نیست. احمد پوپولیسته. با آخوندا برا همین بده. با خرافات واسه همین جوره. ضمنا پوپولیستا هیچ جای دنیا به اقتصاد کمکی نکردن. منتها شاید این احمق زشت بتونه شر آخوندا رو از سر ما کم کنه. که اونم بعید می دونم.تازه بعدشم باید یه جنبش را بندازیم این متوهم و از قدرت بکشیم پایین.
لعنت

امیر گفت...

متاسفم که بعضی ها ادیباتی را بکار می برند که واقعا برازنده آنهاست و غم انگیز اینکه با دورویی و خودخواهی تمام مدعی آزادیخواهی اند! من با تمام مخالفت و ضدیتی که با سیستم آخوندی در ایران دارم صدبار این رژیم را به امثال اینها ترجیح می دهم. و خدا را شکر می کنم که اینها هنوز مصدر کاری در این مملکت نشده اند که هر کدام برای خود یک دیکتاتور به تمام معنا هستند! و از دلقک عزیز خواهش کنم برای آلوده نشدن فضای صمیمی اینجا و احترام به خوانندگان، نظرات این چنینی را حذف کند.

nik گفت...

نه بابا چیکار داری امیر آقا، بذار یه کم تفریح می‌کنیم!

اما در مورد به کار گرفتن مدیر‌های قدیم نفتی‌، موقعی که اینا سر کار بودند اروپا رابطش با ایران خوب بود و تحریم اتمی‌ در کار نبود. خاتمی هم در دوره دومش با ناامید شدن از اصلاحات سیاسی تمام همو غمشو گذشت رو اقتصاد، و اون عسلویه را به یه جایی‌ رسوند، که البته احمدی‌نژاد و برادران سپاه به ویرانی کشاندند البته در این بین نقش منحصر به فرد معظم له را هم باید حتما مورد تاکید قرار داد. اینا تا هسته‌ای رو تعطیل نکنند و نگن غلط کردیم اوضاع خیلی‌ بهتر از اینی که هست نمی‌شه. پوینت آو نو ریترن، و این اقدام از سر استیصال محض است ، حالا بانک جهانی‌ هم با خوش خدمتی اشون ازشون تعریف کرده منتظرند یه فرجی بشه که نخواهد شد

دوست گفت...

امیر جان خودت هم طرفدار سانسوری ها! این ناشناس یک چیزی گفته زبانش قشنگ نیست اما زیاد هم در مورد احمدی پرت نگفته. سر و سامان دادن به نفت یا هر چیز دیگر کار احمدی نیست او متخصص بهم ریختن اوضاع است از هر جهت وسو. حالا هم به بخت یا تقدیر یا جبر زمانه اوضاع آخوند ها را به هم ریخته و ما ملت از جلزوولز آخوندهای مفتخور پر رو وبی حیا خوشمان آمده از سر نا چاری البته ,که اگر چاره ای داشتیم تا حالا گیر نیافتاده بودیم که این وروجک به کمکمان بر خیزد. اما بر خلاف دلقک امیدی به احمدی و غوغا هایش نداریم اصلا! دلقک را ما خوانندگان با ابراز محبت و دلتنگی و بی قراری کردن برایش بر گرداندیم حال برداشته با ستایش از احمدی حقمان را کف دستمان گذاشته بشکنی ای دست که نمک نداری!البته از حق نگذریم با اون شعر کلی صفا کردیم هروقت دلمان از دلقک میگیرد همان شعر را دوباره بخوانیم و ازش نخواهیم که طوردیگر بنویسد و بیاندیشد و یا خدا نکرده سانسور کند.
دوست همگی