۱۳۹۰ آبان ۱۴, شنبه

اخراج نصرتی و شیث؛ از جنبۀ فوتبالی بنفع پرسپولیس است! نگاهی متفاوت.

The Distrest Poet



1- یا باید آزادی و رسانه و اطلاع رسانی برچیده شود. و یا باید احمدی نژاد و مشایی از آمپول سحرآمیزشان رونمایی کنند تا با تزریق آن و تکثیر "انسان کامل"  هر چه رنگ و زیبایی هست از صفحۀ روزگار محو شود از جمله رنگ "زرد". تا زرد نویسان و رسانه ها و مدیاهای زرد از بین بروند و فردوسی پور هم مجبور نشود این سخن درست را بگوید: "شیث و نصرتی بازیکنان پرسپولیس قربانی گسترش رسانه های مدرن شدند"! پس تا دنیا هست رسانه هم هست. و تا رسانه است جنجال هم هست. و تا جنجال هست خبرهای تعلیق افکن و ویژه هم بیشترین تکثیر و تبلیغ را خواهند داشت. و هیچ مرثیه ای مدرن از جنس اخلاق و هیچ ننه من غریبم بازی سنتی از جنس ناموس راهی به دهی نخواهد برد.

2- "شوخی تنبل" و سنتی - ایرانی محمد نصرتی از جنس "کم ظرفیت" و شیث رضایی از جنس "جنجال" در بازی پرسپولیس و داماش بدجوری روی میز خبرهای "آخ جون" قرار داشت در این یک هفته ای که گذشت. و تقریباً همۀ فوتبالی های پالوده در مخالفت با "تنبیه خطاکاران تا مرز سربریدن" و همۀ سیاسیست! های آلوده در موافقت با "اعدام هر چه زودتر مجرمان" بمیدان آمدند و آرای مدرن فوتبالی و فتواهای سنت ناموسی خویش را به امواج رسانه ها سپردند. و من بر عکس همیشه که جزو اولین رصد کنندگان پرسپولیس در کنار سیاست روز بودم وارد این مقوله نشدم. زیرا که من نمی خواستم طبق معمول از منظر شکاف عمیق سنت و مدرنیته در بین جامعه و هیئت حاکمۀ امروز ایران کوتاه بیایم. و اگر هم می رفتم سراغ این شکاف و تأثیرش در این اتفاق؛ حوصلۀ تعداد بیشتری از شما را سر می بردم مثل مهتا و آشنا در پست قبلی در ارتباط دادن همۀ شقایق های عالم به یک "گودرز" واحد در داخل جمهوری اسلامی که به "اینجا"یشان رسیده است از دست دلقک. و چون می دانم که معتاد سیرک من هستید و با همۀ "ما دیگر رفتیم خداحافط هایتان" فردا هم می آیید بتماشا. نکردم اینکار را و خوشحالم.

3- اما امروز دیدم که سردار رویانیان از گروه ناموسی ها جریمه های تهدیدی سنگینی را اعلان کرده برای این دو بازیکن فوتبال تا تازه مقدمه ای باشد برای تنبیهات بیشتری از سوی کمیتۀ انضباطی فدراسیون فوتبال. لذا بر آن شدم که وجه مغفول و تازه و فوتبالی از این قضیه را بنویسم و در نهایت استقبال کنم از اخراج این دو بازیکن از پرسپولیس اگر اخراج حمید استیلی را هم در پی داشته باشد. و قبل از بحث اصلی این را هم بگویم که چنین عملی در فوتبال کشورهای دیگر و با این کیفیت اتفاق نمی افتد. زیرا فوتبال بازی مدرن است و در بازی مدرن جایی برای "شوخی تنبل" نیست. چرا که فوتبال یک کنش بسیار بسیار جدی است مثل خود زندگی!

4- چنین حرکتی اگر در فوتبال اتفاق بیفتد - که ممکن است بیفتد - باید بین دو رقیب باشد و نه بین دو رفیق. و وقتی بین دو رقیب باشد از نوع توهین و تحقیر و عصبانی کردن طرف خواهد بود؛ مثل تف انداختن بصورت رقیب یا  توهین زبانی و دشنام و حتی توهین نژادی و زد و خورد فیزیکی. و نه شوخی و خنده و شادی و سربسر گذاشتن رفقا با هم. زیرا فوتبال درست از ثانیه ای که سوت داور شروع بازی را اعلام می کند تا دقیقۀ 90 + اندی که باز همان داور سوت پایان بازی را بصدا در می آورد دست کمی از یک جنگ تا سرحد شکست دادن رقیب (حتی بخوان دشمن. چرا که نه) ندارد. لذا در همۀ آن نود و اندی دقیقه که این نبرد و جنگ و مبارزه و مسابقه در جریان است؛ باید همۀ ذهن و عین همۀ بازیکنان حاضر در میدان معطوف به مبارزه و مسابقه و جنگ باشد. چه در هنگامۀ گل خوردن ها و عقب افتادن ها و چه در زمان گل زدن و پیش افتادن ها از رقیب!

5- در زمین مسابقه اگر شوخی در بین رفقای هم تیمی مجاز باشد. که است. قطعاً باید از نوع شوخی های "جدی و مدرن" باشد برای تزریق و تحصیل بیشتر انرژی و شادابی در جنگ پیروز و نه از نوع شوخی های "تنبل و سنتی" دعوت به رختخواب و سهل انگاری. زیرا که شوخی از نوع آنچه که نصرتی و شیث انجام دادند نشان دهندۀ این بود و است که همۀ "ذهنیت" این دو بازیکن متمرکز به نبرد پیش رو و فوتبال بمثابه جنگ نبود و نیست. بلکه آنان امر جدی جنگ تا لحظۀ آخر برای پیروزی را با امر "پیروزشدیم یا نشدیم" شوخی می دانستند در ذهن خویش.

6- و در اینجاست که معلوم می شود چرا پرسپولیس امسال در همۀ بازی هایش بدون استثناء گل خورده است. و تبرئه می کند هوادارانی را که معتقد به کمفروشی بازیکنان بودند و هستند. هم نصرتی و هم شیث جزو بهترین مدافعان ملی پوش حال حاضر ایران هستند بدون تردید از نظر توانایی های فنی. اما حمید استیلی نتوانسته است بر ذهنیت "جدی انگاشتن فوتبال در هر موقعیتی و در هر مسابقۀ کوچک و بزرگی و هر لحظه ای که بازی جریان دارد" را در این دو اولاً تثبیت و ثانیاً عملیاتی کند. پس خدا کند که اخراج آنان از پرسپولیس حتمی باشد بدون جریمه های مؤثر زیاد در زندگی مادی شان؛ تا هم پرسپولیس بتواند با دو مدافع ضعیف تر از این دو ولی با ذهنیت و عینیت شش دانگ کمتر گل بخورد و نبازد. و هم به مربیان و در رأس همه به استیلی آموزش بدهد که فوتبال یعنی "جدیت تمام". یا...هو

۵ نظر:

سردار وطن گفت...

جناب دلقك و دوستان گرامي

هميشه بايد در برابر اتفاقات حادث در اين سرزمين آماده باشيم از منظر جديدي به آنها نظر بيافكنيم . اين ماجرا چيزي نيست جز بازي سربازان گمنام امام زمان با نصرتي طرفدار جنبش مردمي از يكسو و در طرف ديگر شيث بي پروا و دردسر ساز و بچه پررو از طرف ديگر . در اين چند ساله وقتي كسي را بخواهند تخريب كنند معمولا بوسيله اعمال منافي عفت و زدن برچسبهاي جورواجور خراب مي كنند تا در بين مردم ستاره نشوند . اين ضد افكار عمومي همينطور در جريان است . كافي است كمي به عقب برگرديم و جريانهايي مثل كروبي و نماينده او آقاي واحدي و ميرحسين با نماينده اش يعني آقاي اميرارجمند توجه كنيد و ببينيد كه چطور اينها به تخريب اين دو شخصيت با قيافه هاي قرون وسطايي كه دارند پرداختند . جريان اين دو فوتباليست براي انحراف افكار عمومي از خرابكاريهاي جديد رژيم در دنيا نيز بود . بنابراين از هدف كه زوم كردن روي كارهاي رژيم است دور نشويد .

Dalghak.Irani گفت...

سلام سردار وطن. البته آقا. چون با این زوری که تو داری بعید است سرداره! بمعنی سردار زن باشی.
ببین برادر عزیز من؛ این خواننده های گیرافتاده در سیرک من به اندازۀ کافی سورپرایز می شوند با مالیخولیاهای دلقک اصلی سیرک. بنابراین خنده دار تر از من نیاز ندارند. بلکه احتیاج دارند که یک آدم عاقلی بیاید و دهنۀ من دلقک را هم بکشد که کجا چنین شتابان در استحصال هر گودرزی از هر شقایقی. حالا تو آمده ای و می گویی آیت الله خامنه ای دست محمد نصرتی را گرفته در جستجوی نقطۀ کانونی شیث و گفته که فیلم بگیرند برای برنامۀ عادل فردوسی پور. نه عزیزم چه ارتباطی دارد به سیاست و رژیم. من هم اگر موضوع را در قالب سنت و مدرنیته می بینم منظورم این است که چون آخوندهای حاکم متحجرند و از انتقال و آموزش درست مدرنیته به متن جامعه جلو می گیرند از یک طرف. و مدرنیته اما از مجاری غیر رسمی و نا صواب مثل رسانه های دیجیتال آلوده وارد متن جامعه می شود از جانب دیگر. ایران همۀ مضرات مدرنیته را اخذ می کند بدون اینکه فواید آن را آموزش ببیند. و محمد نصرتی ها و شیث رضایی ها در این تعلیق پا در هوا راه گم می کنند در تشخیص رفتار و گفتار و کردار. و می شود آنچه که نباید بشود . البته این یک مورد پیش و پا افتاده است. من منظوری فلسفی و کلان دارم از فشار دادن این نقطۀ کانونی در همۀ نوشته هایم. و الا این عمل خاص کمترین ارتباطی با رژیم و اینکه بخواهد بهره برداری کند و حواس ها را پرت کند و از این قبیل ندارد. یاد من باشد و یاد شما هم که بهترین دفاع از رژیم بد حمله کردن به آن است و ربط دادن همۀ گودرزها به شقایق رژیم خواست دشمن است که مارا بسخره بگیرد و بی اعتبار کند. مواظب باش. یا...هو

پيام امروز گفت...

استاد گرامي
سلام
حيف بود بحث پرسپوليس سابقا دوست داشتني من پيش بيايد و من كامنت ندهم!
آرمان اميري در وبلاگش نگاهي متفاوت داشته كه حتما خوانده ايد
http://divanesara2.blogspot.com/2011/11/blog-post.html

Dalghak.Irani گفت...

پیام امروز خوب.
چرا سابقاً.
ما پرسپولیسی های تیر همیشه پرسپولیس را دوست داریم و منتظرش می مانیم که بالاخره نجات پیدا کند و ما را خوشحال کند. نوشتۀ امیری را ندیده بودم ولی رفتم و دیدم. نگاه من بیشتر معطوف به فلسفۀ فوتبال بود که به بهانۀ این دو بازیکن سر بهواو زیادی شنگول وارونه نوشتم. و کلاً دیدگاه من معطوف به افراد نیست و متوجه ساختار های زیربناهای فکری و نرم افزاری است. البته که امیری هم وجه اخلاق مستولی به جامعه را خوب اشاره کرده بود. مرسی. یا...هو

ali reza گفت...

با سلام من از خواننده های همیشگی مطالب شما هستم و البته تاجی
اینکه این دو به لحاظ فنی جز بهترین مدافعان ایران هستند واقعا گفتنش از طرف شما بعیده
دوم تو این ماجرا ما خودمون کشف کردیم خودمون حکم صادر کردیم خودمون هم به همه جهانیان اطلاع رسانی کردیم
هر کی این فیلم و دیده اولین واکنشش خنده بوده این یعنی اینکه ما از این حرکتها زیاد داشتیم و مشکل ما فرهنگی هست
سوم اینکه تیم پرسپولیس چند سالی هست که دیگه از جمع مدعیان خارج شده
چون تو ایران با ادعای پرطرفدارترین توجه روش زیاده غافل از اینکه اینجا یعنی ایران توجه نتیجه معکوس داره
شاد باشید