۱۳۸۹ اسفند ۱۸, چهارشنبه

جنبش درخیابان! شاید وقتی دیگر! نگاهی به پشت صحنۀ سکوت سبز!



1- ازروزجمعه 14 اسفند که آیت الله خامنه ای ازوزارت اطلاعات بازدید کرد ومن تنها تحلیل گری بودم که دریک احتمال بعید یکی ازاهداف پشت صحنۀ این بازدید را ملاقات رهبرجمهوری اسلامی با رهبران ناراضیان معرفی کردم. شیب تولید خبر و تبلیغات رسانه ای جنبش سبزابتدا به آرامی واز16 اسفند به این سو با سرعت کم شده است. ونه تنها کم شده است که برخی خبرهای مثبت وآشتی جویانه هم مثل تأیید حصر خانگی بجای زندانی شدن وربوده شدن مهندس موسوی وهمسرش ازسوی سایت رسمی مهندس موسوی (کلمه) نیزاعلام شده است. ودرحالیکه 48 ساعت قبل ازاین تأیید حصرآن بیانیۀ پراحساس وپرسوزوگدازفرزندان زوج موسوی ها خبر از ناپدید بودن پدرومادرشان بود این ادعای سایت کلمه که خبرنگاران اش! با سعی وکوشش وپی گیری طاقت فرسا به واقعیت حصرخانگی ونه زندان وگم شدن رهبرجنبش سبز اطمینان یافته اند کدام ذهن ساده لوحی را قانع می کند. درحالیکه همگی می دانیم سایت کلمه نه خبرنگارحرفه ای ورسمی دارد وبا توجه به مدیریت سایت درخارج از ایران چگونه توانسته به اطلاعی وقوف یابد که حتی فرزندان موسوی نتوانسته اند از احوال پدرومادرخودسراغی بگیرند.


2- این واقعیت را وقتی درکنارسخنان منتشرشدۀ محترمانه برای مهندس موسوی و معترضان هوادار ومذهبی او وتفرقه افکنانه درمیان مخالفان موجودیت جمهوری اسلامی درخارج منسوب به آخوند طائب مسئول اطلاعات سپاه بعنوان پرقدرترین نهادامنیتی واطلاعاتی  کشور ازسویی وسخنرانی پرحاشیۀ دکترمهاجرانی درخارج ازکشور ازجانب دیگر وانتخاب آیت الله مهدوی کنی معلول وپیروازکارافتاده به ریاست خبرگان درضلع سوم وتکمیل کنندۀ این سناریو قرار دهیم وبه برخی جزئیات بیشترهم- مثل سکوت ناگهانی مشاوران موسوی وکروبی درخارج و..- خیره شویم نشانه های پررنگی ازیک خط جدید برای جمع کردن تتمۀ مذهبی های سبزازکف خیابان می بینیم. تا ازاین راه؛ باقی ماندۀ عوامل میدانی جنبش مردم ایران با اطمینان قطعی به برانداز بودنشان با بی رحمی بیشتری سرکوب وبساط جنبش بازی یکبار برای تامدتی بعید برچیده شود.


3- برای اطمینان ازهرآنچه بطوربسیارفشرده دردوبند بالا گفتم؛ اینک که بعدازظهر روزچهارشنبه 18 آذردرایران است نگاهی مجدد کردم به سایت های کلمه وجرس که معمولاً اولی خبرهای صائب ودومی شایعات کاذب مربوط به حنبش سبز را منتشر می کنند ومجدداً مطمئن شدم که ازروزجمعه به این طرف وبویژه درروزهای 16و 17 و18 اسفند هیچ خبر خاصی تولید نشده است وهرآنچه نیز تحت عناوین گزارش ونقل قول وتحلیل وتفسیر منتشر شده است همه یا کاملاً خنثی هستند یا مطالب تاریخ مصرف گذشته وتولید شده درروزهای پیش تر! حتی دریک نگاه نه چندان موشکاف این افت یکبارۀ شوروهیجان دنیای مجازی درسایت مرجع بالاترین نیز کاملاً مشخص است وگویی سبزهای پرشروشور بالاترین دریک اقدام نانوشته همه با هم به مرخصی رفته اند.


4- وقتی این منظره را به آن حدس بعید خودم درمورد ملاقات آیت الله خامنه ای با رهبران جنبش سبزنیز گره بزنیم؛ آنوقت تاحدودی می شود حدس زد که چه اتفاقی افتاده ودرروزهای آینده باید منتظر چه وقایعی بود. رفتن آیت الله خامنه ای به دیدار آقایان موسوی وکروبی -با اولویت موسوی- علاوه برحمل یک بارعاطفی سنگین مربوط به سالیان درازرفاقت وهم پیمانی وهمسفره ای و... یک بار سیاسی ویژه ای را هم همراه داشته است که درادبیات سیاسی متعارف جهان پیرامونی واجد یک ارزش فوق العاده است. وآن رفتن حاکم به نزد محکوم است ونه احضارمحکوم به محضرحاکم. دردیکتاتوری های تعریف شده ومرسوم هیچ گاه اتفاق نمی افتد که حاکم درقدرت بالفعل شخصاً جابجایی مکانی بدهد وبرود به دیدن مخالفان سیاسی خود. مفهوم برعکس این قضیه این است که اگرچنین اتفاقی بیفتد این پیام روشن را منعکس می کند که حاکم (دراینجا آیت الله خامنه ای) فردی آزاده ووارسته است ونه یک دیکتاتورتشنۀ جاه وقدرت. وناگفته پیداست که این عمل سیاسی به تنهایی چقدرمی تواند درتغییر موضع گیری رهبرمخالف تأثیر مثبت داشته باشد.


5- بنظرم موضوع ازآن جهت با خبرمثبت درمورد حصرخانگی مهندس موسوی پیش رفته است که اولاً مهدی کروبی ازنگاه بدنۀ جنبش سبز رهبرشماره یک نیست وثانیاً نارضایی کروبی عمیقتر ومربوط به سالیان پیش ازانتخابات 88 هم است. وثالثاً مهدی کروبی بطورذاتی انسان سرسخت وپای فشاری است درمورد راهی که انتخاب می کند. درحالیکه مهندس موسوی بیشترروحیۀ تکنوکرات ها ومتخصص ها را دارد ونه ازجاه طلبی های سیاسی ونه ازمبارزه های مدل کروبی ونه نارضایی ابرازشده ای در20 سال دوری اش ازصحنۀ سیاست درایران درکارنامه اش وجود دارد.


6- اگرکاربا این منوالی که گفتم پیش آمده باشد خبرخوبی است برای ایرانیان واقع بین ونه بچه های بالاترین دراوهام.چون که قطعاً برای بازگرداندن مهندس موسوی به شرایط عادی وغیرسیاسی هم حکومت ناچارباید تمهیداتی را انجام ومعرفی کند. که اولین آن ها مربوط به زندانیان سیاسی است وهمین طورجمع کردن تخریب رسانه ای ومحافل ومجالس حکومتی برعلیه موسوی. ومقابلۀ درحدتوان جهت جلوگیری از تخریب های احمدی نژاددرحوزۀ روحانیت ودین. تا ازاین طریق هم روحانیان ناراضی درقم وهم الیت سیاسی مذهبی ناراضی درتهران به یک نقطۀ مینی موم خرسندی برسند.


7- خوبی این وضع جدید برای ملت ایران هم این است که ازپرداخت هزینه های اضافی جانی ومالی ووقتی وفکری تحت عنوان جنبش خیابانی رها می شود وبا یک بازنگری به راه طی شده جایگاه خودش درچینش جدید را تعریف می کند وزندگی رضامند تری را نصیب می برد.چه انتخاب وادامۀ مبارزه درهرشکلی باشد یا فراموش کردن اتفاقات این دوسال وبرگشتن به شرایط تطبیق وادامۀ زندگی تا جائیکه در توان وموقعیت شناسیش است؛ اورا یکسویه می کند وتمرکزاورا برمی گرداند. و این واقعیت که هرمطالبۀ مدنی واجتماعی وقتی درکف خیابان به حرکت افتاد از حالت پروسه ای به حالت پروژه ای تغییر ماهیت می دهد. لذا حرکت خیابانی یا باید در ظرف مدت معینی به پیروزی برسد ویا شکست بخورد. والا می شود استخوان لای زخمی که هرحرکتش درد وخونریزی بیشتری را به بیمارتحمیل خواهد کرد.


8- من نمی گویم این صد درصد پشت صحنۀ چندروزاخیراست ولی می گویم که داده های میدانی درترکیب باحس غریزی من چنین آرایشی را نشان می دهد. وازآن جهت زودتر از همه بشما می گویم که درآن امید تازه ای می بینم وآن رها شدن ازیک جوسنگین هیجان مثبتی که درحقیقت هیحان منفی است. چون بعد ازیک شوک انرژی مثبت به شما که "اوخ جون داریم پیروزمیشیم" ونمی شوید؛ شمارا واردیک فاز کشندۀ هیجان منفی می کند وپرواضح است که درچنین حالتی اولین چیزی که ضربه می بیند برنامه ریزی وتلاش وامیدمقدور ومنطبق باشرایط روزبه زندگی است. واین کشنده است: "حالت آماده باش دایم برای بهبود مورد انتظارت که اتفاق نمی افتد." یا...هو

۸ نظر:

ناشناس گفت...

به نظراتی که نوشتید تعریف های آقای مهاجرانی از آقای خامنه ای را هم اضافه نمایید
رحیم زاده

Dalghak.Irani گفت...

منتقل شده ازبالاترین:
dolcevita حدود ۳ ساعت قبل گفت:

من تنها تحلیل گری بودم که ...

خیلی باحالی اخوی!
ned1339 حدود ۳ ساعت قبل گفت:
http://www.iranglobal.info/I-G.php?mid=2-65413
binam کمتر از ۱ دقیقه قبل گفت:
ned1339 نازنین
سلام ومرسی که این لینک را گذاشتی.
مطلب انتشاریافته درسایت گلوبال مقالۀ حقیردلقک است که گردانندگان سایت طوری آنرا بنمایش گذاشته اند که خواننده گمان کند مطلب تولیدی خودشان است. وفقط در انتهای مطلب برای فرار ازتبعات این نیمه سرقت انجام داده اضافه کرده اند برگرفته از وبلاگ من است. ودراینجا هم نکرده اند آدرس را لینک بدهند. این البته باعث سرافرازی من است که مطلبم جنان پربا وشماره یک بوده است که سایت اسم داری دست به یک حرکت غیرحرفه ای زده است. خواستم فقط بگویم که اگرمنظورتان این بوده که قبل ازمن هم تحلیل گری چنین مطلبی نوشته اشتباه است چون مطلب آدرس شما بی کم وکاست مقالۀ دلقک ایرانی است.
mazar کمتر از ۱ دقیقه قبل گفت:
خیلی خوب بود.
مرسی binam جان.
binam کمتر از ۱ دقیقه قبل گفت:
واما خطاب به شما کاربربانامdolcevita
سلام
خیلی ممنون که مطلب مرا دیده ای وانشاءالله هم خوانده ای ومهمتراینکه کامنت داده ای ومرابایک متلک مهمان کرده ای.
معمولاً لینک هایی که می گذارم مطالب وبلاگ خودم است ولذا می نشینم تا اگرکامنتی داده شد سریع پاسخ بدهم. این بار استثناءً کارداشتم والان متوجه ناراحتی شما ازخودم شدم.
شما چون قطعاً جوان هستی -حداقل نسبت به من پیرمرد- باید یک درسی را ازمن بیاموزی. وآن این است که کلماتی مثل تواضع وفروتنی واژه هایی مربوط بدنیای قدیم وکهنه هستند که ریاکارانه استفاده می شوند برای پوشاندن حقایق وواقعیت ها ومنظور اکثریت قریب به اتفاق استفاده کنندگان کلاهبرداری واستفادۀ دور ونزدیک ازاین خاکی نشان دادن ظاهری است.
دردنیای مدرن وجدید فقط من ِ من وجود دارد ومن ِ تو ودیگرهیچ. من خودم را وتوانایی هایم را بشما عریان وبا افتخار می گویم وتوانایی های شمارا هم می پذیرم و به آن اعتراف می کنم. چرا باید من برای توانایی خودم که کاری را انجام داده ام پز ندهم وبخودم نبالم. مگر توانایی من حقوقی ازشما تباه می کند. نه. پس بیایید یاد بگیریم که بتوانایی های هم احترام بگذاریم وزیادهم دنبال ضایع کردن دیگران وقت صرف نکنیم. وبجای آن توانایی ها ودانش خودرا زیاد کنیم که درصورت مشاهدۀ پیرمرد دلقکی که تحلیل خوبی هم نوشته بگوییم به به استفاده کردم.
باشد جوان. پاینده باشید. یا...هو

ادوارد البی دوم گفت...

باید روی زمین زیست و هر چه به نفع حیات و لذت و خوبی و خوبی و باز خوبی بود پذیرفت. احساسات همیشه بشر را عقب انداخته. تعقل کلید است. این آموزه اصلی ادبیات (خوراک من) است که غالب آن را زبان احساسات می‌دانند.

شاید جز پیرمرد کسی نفهمد چه گفتم. مهم هم نیست. من فقط برای پیرمرد می‌نویسم.

Mahta گفت...

من فکر میکنم ترس پنهان دیگه ای این آقایون به حرکت وا داشته علاوه بر جبهه احمدی نژاد ناراضیان غیر سیاسی و اقتصادی هم هستند که کم کم به صف سیاسیا می پیوندند و کار بالا می گیره. و منطقی هست که یه جوری جمع بشه اوضاع ..
ولی فشار یادی که بر دانشگاهها هست کم نشده

Dalghak.Irani گفت...

بلی ادوارد عطیط. وهمه حرف شما را بهترازمن هم می فهمند. چرا که خوبی وزندگی فطری انسان است ونیازی به اثبات ودلیل ندارد. مرسی که کماکان پیرمرد را سرافراز می کنی. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

Mahtaی نازنین سلام.
ازاینکه دوکامنت قبلی ات را نتوانستم پاسخ انفرادی بدهم پوزش می خواهم. خوشحالم که تورا بین خودمان داریم وبوجودت می نازم. وعذرخواهی می کنم اگرشعف روزاولت را با پست تعریف ازاحمدی نژادکمی خراشیدم. البته متأسف نیستم چون هرچندتلخ باید با همۀ واقعیت روبروشویم برای چارۀ دردهای ایران. درمورد سخت گیری ها دردانشگاه هم نباید منتظرگشایشی به این زودی بود. حرف من این بود که احمدی نژاد برای رفتارش یک مبنای تعریف شده ومشخص دارد که دیکتاتوری فردی خودش وذهنش است. برعکس روحانیان که برای رفتارشان یک هژمونی اسلامی نامتعین دارند. والا بدیهی است که احمدی نژاد نه بخواهد ونه بتواند یک آدم با تفکرلیبرال کامل باشد. ضمناً یادمان باشد که دست برتر هنوز هژمونی آخوند هاست ونه تفکراحمدی نژاد. وایضاً درنظرداشته باش که کامران دانشجو هم یکی ازبدنۀ همین هژمونی است. اگردنبال گشایش شخصی باشی تنها راهش هرهری مسلکی است واینکه بروی توی تیم احمدی نژادیسم. درآن صورت هررفتاری مجاز ومورد حمایت لابی قوی احمدی نزادی ها خواهد بود. یا...هو

ناشناس گفت...

این هم تاییدی بر تحلیل شما:
در اجلاس سراسری دبیران استان های موتلفه
سخنان تازه و متفاوت
عسگراولادی، پدرخوانده موتلفه




عسگراولادی در اجلاس سراسری دبیران استان های حزب موتلفه اسلامی گفت:

نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی را باید به رهبر اطلاع داد. در جلسه ای که با جامعتین (جامعه روحانیت مبارز به دبیرکلی مهدوی کنی و جامعه مدرسین حوزه قم به ریاست شیخ محمد یزدی) داشتیم، یکی از برادران که به محضر مقام معظم رهبری رفته بودند گزارشی ارائه دادند و گفتند که آقا در آن جلسه فرمودند که ما نمی پسندیم اصولگرایان بیش از یک فهرست داشته باشند. مقام معظم رهبری در مورد اصلاح طلبان گفته اند که نمی شود به آنها گفت بیایید یا نیایید و استنباط در آن جلسه این بود که اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می کنند.

برخی از دوستان ما نگران فعالیت های انتخاباتی ای هستند که در شهرستان ها آغاز شده و می گویند که "پول به استان ها سرازیر شده است.(اشاره به پولی است که می گویند دولتی ها به ائمه جمعه داده است.) این نگرانی ها را بایدازطریق "علما و بزرگان" به اطلاع رهبر برسد.

حبیب الله عسگراولادی، اضافه کرد: برخی از "افراطی ها" خواستار محاکمه و اعدام چهره های ممتاز مخالفان از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی هستند. این افراط است، این مساله دشمن‌تراشی افراطی‌ها را نشان می‌دهد که هر روز می‌خواهند یک آیت‌الله منتظری و بنی صدر برای نظام درست کنند و توجهی به وضعیت کشور نمی‌کنند. آقایان موسوی و کروبی اگر می‌خواهند به نظام برگردند باید پایبندی خود به قانون اساسی، نظام، امامت، ولایت را اعلام کنند. این افراد از دایره انقلاب بیرون رفته‌اند اما باید با آنها صمیمانه صحبت کرد. برخی افراد شدت عمل به خرج می‌دهند به نظر من اگر می‌خواهیم این افراد را درون نظام نگه داریم، نباید آنها را لجن‌مال کنیم، این افراد حیثیت دارند.

رحیم زاده

ناشناس گفت...

[url=http://aluejxfttk.com]AEWGjIdPyeEF[/url] , CoQeSOhFFeuF , http://iluubcb.com