۱۳۹۰ آبان ۱۱, چهارشنبه

علی لاریجانی محمود احمدی نژاد را به "غلط کردم" واداشت!

Butterflies



1- نتیجۀ استیضاح وزیر اقتصاد که با رأی منفی مجلس روبرو و باعث ماندن حسینی در وزارت اقتصاد شد خود بخود نتیجه ای منفی نیست از جنبۀ موافقان کل سیستم ولی منتقد به آن. چه تقریباً همه از موافق و مخالف دولت احمدی نژاد حتی در حد شخصیت هایی مثل "عبده تبریزی" مدیرکل سابق بورس اوراق بهادار در زمان اصلاحات  نیز متفقند که شمس الدین حسینی تنها و یا یکی از معدود وزرای احمدی نژاد است که کمتر سیاسی است و تا حدود زیادی هم اقتصاد را می فهمد. اما در سوی دیگر و نزد کسانی مثل ما که کل جمهوری اسلامی را بدلیل نا کارآمدی مردود می دانیم و تعمیق اختلافات داخلی بین هیئت حاکمه را یکی از فاکتورهای بسیارمهم رسیدن به حکومتی کارآمد می شناسیم یک فاجعه بود. پس گزارش کوتاهی می نویسم از مهمترین بخش های استیضاح امروز و نهایتاً نظر خودم را از آرایش صحنۀ جدید اضافه می کنم.

2- ادبیاتی که هم حسینی و هم احمدی نژاد انتخاب کردند در جلسۀ استیضاح چه از نطر شکلی و لحن آن که التماسی و تسلیم محض بود و چه از نظر محتوایی و نوع دفاع که کلی گویی و بی ربط گویی و زدن به صحرای کربلا بود؛ نشان داد که احمدی نژاد مردی بغایت حقیر و بدون پرنسیپ لازم برای اشغال چنین مقامی است و جفتک اندازی های تا کنونش نه از روی شعور خود آگاه و بر مبنای "نقشۀ راه" سیاسی بوده است؛ بلکه همۀ این چموشی های شش ماهه اش از روان خود شیفته و توهمی "لاتاری باور" او نشأت گرفته و به مصداق "انداختن تیری در تاریکی ضعف ایدئولوژیک روحانیت" به قصد شاید به ماندگاری او و تیمش در قدرت بیانجامد انجام گرفته است.

3- در حقیقت احمدی نژاد با نوع برخورد امروزش با علی لاریجانی - بعنوان مرد هادی پشت صحنۀ همۀ رودررویی های اخیر مجلس با او - نشان داد که شکست را پذیرفته است و برخلاف همۀ مدعیاتش در این 8 ماه گذشته دستی پر ندارد در مقابل رقیب. و فقط قمار با دست خالی کرده است و خواسته است بلوف بزند. حتی اینکه نوریزاد دردانه هم در نامۀ نهمش به خامنه ای دست احمدی نژاد را پر از اسناد وزارت اطلاعات نشان داده است  بر علیه یاران و اطرافیان خامنه ای؛ گزاره ای مستند و قابل حسابی نیست. زیرا که کل سخنرانی بی ربط احمدی نژاد به بهانۀ دفاع از وزیرش حتی یک کنایۀ ناپیدا هم نداشت از زوری که احمدی نژاد همیشه تهدید می کرد که دارد ولی نمی خواهد استفاده کند و سکوت! را انتخاب کرده است.

4- پیغام امروز احمدی نژاد به مخالفان اصولگرایش این بود که: غلط کردم بابا من شوخی می کردم شماها چرا مرا جدی گرفتید. من هم کارهای انجام شده در قبل از خودم را قبول دارم و هم می خواهم شما هم قبول کنید که من هم کارهای خوبی کرده ام در زمینه های "بسوی کاریکاتور اتحاد جماهیر شوروی سابق شدن ایران" با هزینه های میلیاردی در حوزه های صنایع بیهوده و های تکنولوژی مثل صنایع هسته ای و نظامی و فضایی و نانو تکنولوژی. و البته که میلیاردها دلار را هم در بیابان ها دفن کرده ام بنام مسکن مهر. پس بیایید و آبروی مرا که آبروی همۀ ما اصولگرایان بردۀ رهبری است را حفظ کنید و برگردیم به همان مناسبات دولت نهم و سهام خودمان از گوشت تن عقب ماندۀ ایران اسلامی را از هضم رابع بگذرانیم. او نه تنها در نطق التماس گونه اش چنین گفت، بلکه چندین و چند بار هم با ایلچی کردن آخوند میرتاج الدینی و فرستادن پیغام های "ترا خدا کمک کن" ، "جان مادرت آبرویم را حفظ کن" به نزد لاریجانی در همان موقع استیضاح نشان داد که اصلی که نداشت هیچ، از اسب هم افتاده بدجوری.

5- بنابراین ماندن مجدد حسینی در کابینه نیست که ملت را بازاند. بلکه فاجعه اینجا بود و است که با آنچه امروز در مجلس شاهدش بودیم نه تنها از تعمیق اختلافات درون حاکمیت بنفع ملت جلو گرفت و می گیرد؛ بلکه اصولاً همۀ اختلافات شکل گرفته در این یکساله را بمحاق برد و از صحنه خارج کرد. دیگر نه خبری از سرکشی های انتخاباتی جبهۀ پایداری خواهد بود. نه از پی گیری پروندۀ منجر به خیر اختلاس های متعدد و همین گند 3 میلیارد دلاری اثری دیده خواهد شد. ونه از پی گیری سؤال از رییس جمهورنشانه ای. جریان انحرافی بپایان خود خواهد رسید و همه چیز مجدداً به پستوهای تو در توی پنهان کاری و چپاول و غارت مشترک برخواهد گشت. - نق و نوق در سطح و بین آدم های درجه دو وسه چندی ادامه خواهد داشت ولی نه بشکلی که تأثیر خاصی برجای بگذارد - حتی بسیار محتمل است که هاشمی رفسنجانی بخشیده شود و حزب کارگزاران بعنوان آلترناتیو غیبت اصلاح طلبان مشارکت و مجاهدین انقلاب پر و بالی تازه بگیرد برای انتخابات. اما بعید است نوبت تساهل "برد لاریجانی" تا دامن سید محمد خاتمی حتی گسترده شود.

6- و نهایت حرف اینکه احمدی نژاد بد طوری قافیه را باخته است و اگر هویت و شخصیت قابل اتکا و شناسایی داشت باید می گفتیم الفاتحه؛ برای حسابی که روی اختلافات درون حاکمیت باز کرده بودیم. اما هم بلحاظ اینکه احمدی نژاد ثبات رفتاری ندارد و فردی نامتشخص و نا مشخص است؛ و هم با امید به برخی نمایندگان "هنوز در فکر حداقل خدمت" بویژه در آستانۀ انتخاب مجدد می توانیم منتظر بروز و ظهور ورژن دیگری از اختلافات جدید باشیم. ولی اگر هم چنین نشود ما هنوز انزوای جهانی و انزوای ایدئولوژیک مهم وتازه بروز کردۀ جمهوری اسلامی را پر وپیمان در اختیار داریم و مطمئنم که این دو حربه به اندازۀ کافی قوی هستند و خواهند بود در مناسبات آیندۀ نزدیک و میان مدت برای تغییر در جمهوری اسلامی. یا...هو

۶ نظر:

ناشناس گفت...

ما که چیز دیگه ای خوندیم. موندن وزیر هم یعنی پیروزی احمدی نژاد. مساله اینه که تو این یک سالی وبلاگ شما رو میخونم به این نتیجه رسیدم که شما از اول نتیجه مورد علاقه تون رو تو ذهن دارید و الان هم به هر دلیلی ضد احمدی نژاد شدید. از طرفی اینجا سیرک است و شما هم دلقکی پس هر چه میخواهد دل تنگت بگو. شعبده هاتون تکراری شده ولی ما هنوز هم لذت میبریم

ناشناس گفت...

بنده بر خلاف شما این نظر را ندارم که محمود گفته...خوردم.بلکه در جلسه پیش از جلسه استیضاح، نمایندگان مخالف تا حد لازم (تاکید می کنم فقط در حد لازم) برای رای آوردن وزیر با پرونده های فساد مالیشان توسط دولت زیر فشار قرار گرفتند(...)به همین جهت دیگه نیازی به تند روی محمود در مجلس نبود.این را فراموش نکنید که احمدی نژاد در مقطع کنونی مایل به در گیری نیست چون نمی خواهد تا روز موعود (اعلام جبهه مردمی-حذب ...قبل از بهمن) درگیر مسایل انرژی بر لاریجانیها بشه.دلیل مخالفت هیات ریسه مجلس با سوال از محمود همینه.لاریجانی می خواد یه اهرم فشار داشته باشه قبل از عدم کفایت که خرجش بالاست و رهبری هم موافق نیست.

Dalghak.Irani گفت...

سلام ناشناس اول!
خیلی ممنون که سیرک مرا انتخاب کرده اید بر ای تماشا. و هدف غایی هر دلقک و سیرکی هم تولید خنده و لذت است برای تماشاگران. پس اگر لذت حداقلت پابرجاست بعد از اینهمه قیقاج رفتن های من و نتیجه گیری قبل از شروع به تحلیل، خیلی خوب است و نیازی به تعویض مطب نداری و مداومت داشته باشی همین جا خوب می شوی. و اما از جدی گذشته یک توضیح شوخ هم می دهم.

ماندن وزیر وقتی برد احمدی نژاد بود که خودش باشد و بود با آن پیشینۀ تهاجمی و پررو که همه را بسخره می گیرد و خودش را "این منم طاووس علیین شده" معرفی می کند و منم منم و بگم بگم می کند و نان حلال پدرش را برخ ملت ایران خودش می کشد و هیچ خدایی را بنده نیست پز می دهد و همه را دزد و فاسد می داند و می خواندو ...الاماشاءالله امروز توی نطقش. نه اینکه التماس بکند که از اختلاف دولت و مجلس چه کسی سود می برد و همه مارا تحریم کرده اند و من ضعف دارم و شما مجلسی ها هرچه بگویید حق است و درست است. ترا خدا و جان عمه تان و ... در کار نبود. نه تنها خودش وجودش را نداشت از دولتش دفاع کند چنان که هماره مدعی بود. حتی به حسینی وزیرش گفته بود فقط یالوار یاخار می کنیم جفتمان. خود حسینی گفت که آقای رییس جمهور بمن سفارش کرده اند که فقط بگویم شما راست می گویید و عذرخواهی کنم و ... لذا وزیر متهم و مسئول حتی 5 مورد از صد مورد سؤال مستند و با تاریخ و آمار و ارقام نمایندگان استیضاح کننده را هم پاسخ نداد چه رسد به همۀ کثافتکاری هایی که کرده بود. فقط مرتب گفت گه خوردم ببخشید. بزرگواری کنید جبران می کنم که لابد و قطعا منظورش رشوه هایی است که بعد از این به نماینده ها خواهد داد و جبران خواهد کرد و الا جبران چه می خواهد بکند آدم دزد و سهل انگار و باندباز و مقصر! عصبانیم نکن. خب! یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

و اماعزیز ناشناس دوم!
مختصر اینکه من هم یک چند روزی آلودۀ این آرزوی محال شدم. ولی بعداً خوب که دقیق شدم دیدم نخیر این فقره زرنگی مطلقاً در حوزۀ توانایی و شخصیت احمدی نژاد نیست. چون او فقط یک بلوف زن بی نظم و شلخته ا ست و اصولاً دیسیپلینی ندارد که بتواند پروند سازی های سیستماتیک بکند چه له و چه علیه خودش.در ضمن ما مخالفان پروپاگاندا می کنیم و پیازداغش رازیاد می کنیم در دزد و هیز نامیدن صغیر و کبیر ولی شما مثل اینکه حرف های احمدی نژاد را حجت کامل گرفته ای در دزد نامیدن همۀ مخالفانش را. نه برادر من نه همۀ نماینده ها دزدند و نه هرکه مخالف احمدی نژاد است هیز لذا چنان خبری هم نیست که احمدی نژاد آرشیوی دقیق و پر داشته باشد بر علیه این و آن. او فقط دروغ می گوید همین! یا...هو

سمندر گفت...

این همه نعل وارونه را در شگفتم برای که می کوبی؟ البته ادعاهایت محتمل هست همان قدر که محتمل است سگهای عالم از فردا روی دو پا راه بروند.

Dalghak.Irani گفت...

سمندر سلام.
بقول پوریا عالمی. می فهمم. می فهمم.
معلوم است که نتوانی چهرۀ بر افروخته ات را برای همیشه پنهان کنی. لذا حرجی بر تو نیست و می فهمم می فهمم! یا...هو