۱۳۹۰ شهریور ۲, چهارشنبه

فاشیست یا پیامبر: نگاهی مقایسه ای به قذافی و احمدی نژاد!

کاریکاتور قذافی
دیکتاتور سریش کاری از حسین صافی



معمرقذافی اسوۀ احمدی نژاد ویک پیامبر فاشیست.

الف- این جملۀ معروفی است از خودم که "اگرچه همۀ پیامبران فاشیست نیستند ولی همۀ فاشیست ها پیغمبرند.":

1- فاشیست ها معمولاً ریشه ای فرودست دارند.

2- فاشیست ها معمولاً نابغه و بسیار باهوش هستند.

3- فاشیست ها ضمن تسلط بزبان عامیانه و سادۀ توده ها سخنرانان خیلی خوب و پر جاذبه ای هستند.

4- فاشیست ها برای خودشان رسالتی مدیریت جهانی قائلند بدون اینکه نقشه ای در حد چگونگی ادارۀ خانوادۀ خود داشته باشند.

5- فاشیست ها در حالی از نقشه های بزرگ حرف می زنند که حتی یک ورق نوشته از ایده های خود ارائه نکرده اند.

6- فاشیست ها معمولاً نسبت به استاندارد دانش و سواد در زمانۀ خویش امّی هستند. بعنوان مثال اگرسواد در قرن بیست و یکم از دانستن یک زبان بین المللی و تسلط به کامپیوتر تبعیت می کند. محمود احمدی نژاد فاقد آنست.

7- فاشیست ها مردان "شدن در هنگام بودن هستند": به این معنی که بعد از صعود از نردبان قدرت سیاسی مسیر کج و کوله و قیقاج و متناقضی را که طی می کنند توسط کاتبان کاسه لیس دربار خود ثبت و بعنوان کتاب ایده های مرجع خود معرفی می کنند.

8- فاشیست ها ایدئولوژی خود را با دزدی از انواع مکاتب عملاً متناقض با هم شکل می دهند تا توده ها را گیج و از شناخت خود عاجز بسازند. این عجزتوده ها باعث حیرت افزایی آنان و جذب هر چه بیشتر آنان به فرد فاشیست می شود.

9- فاشیست ها رسالت خود را با جذب اراذل و اوباش شروع می کنند و پس از گسترش پایگاه توده ای خود و کسب قدرت و ثروت؛ نخبگان را به مزدوری خویش خریداری می کنند.

10- فاشیست ها در ملغمۀ ایدئولوژی شفاهی خویش یک یا چند فاکتور از محبوب ترین خواسته های مردم تحت حکومت خود را می گنجانند. به این عبارت که مقداری از آموزه های دینی، بخشی از مناسبات عرفی و گزینه هایی ازحساسیت های قومی وملی را در یک بستۀ (Package)  ناهمسازمخلوط کرده و آن را بعنوان مکتب جدید و در بردارندۀ سعادت مردم به آنان حقنه می کنند.

11- فاشیست ها گفته یا ناگفته خودشان را مرتبط با عنصری فرا بشری و غیر قابل نفی یا اثبات می شناسانند تا ضمن حیرت افزایی توده ها؛ ازپاسخ دادن عینی و مادی به ادعاهایشان طفره بروند.

12- فاشیست ها بسیار بی رحم هستند زیرا که بعد از سپری شدن مدتی از ادعای رسالت اولیه و پیامبریشان؛ خودشان هم در دام دروغ هایشان گیر می افتند و از این جاست که آنان خودشان هم با خودشان بیعت می کنند. و اینک دیگرنه بعنوان یک رسول یا پیغمبر و امام و پیشوا؛ که درمقام مأموم و رهرو و تسلیم و مؤمن هم ظاهر می شوند. و به دین خود ساخته شان تعصب ایمانی پیدا می کنند. و چون اولین نشانۀ یک مؤمن خوب بی رحمی اوست در مقابل کافران به ایمانش!  لذا کشتن انسان ها برای قذافی همانقدر لذت بخش می شود که دوشیدن و نوشیدن شیر شتر.

13-فاشیست ها بی ارزشی های خود را که بر ضد دانش و بینش و روش های مقبول و شناخته شده است؛ بعنوان ارزش به امت خویش می قبولانند. لذا هرگونه دفاع از ارزش های واقعی و حمله به ارزش های فاشیست و در نگاه توده حمله به ارزش ها و بالاتربه مقدسات آنان شنیده و فهمیده می شود. بهمین خاطراست که مبارزه با فاشیست از قواعد کلاسیک پیروی نکرده و موفق نمی شود. و هرگونه شانه بالا انداختن و بی اعتنایی و تمسخر فرد فاشیست در نزد پیروان او نتیجۀ معکوس و افزایش محبوبیت می دهد.

14- حاکمان فاشیست چون معمولاً بعداز یک دوره هرج و مرج و حکمرانی های ضعیف و بلا تکلیفی های آزار دهنده و... روی کار می آیند و بعدازاستقرار کامل؛ هم تصمیمات سیاسی را متمرکز در شخص حاکم می کنند وهم تخصیص منابع اقتصادی را.  لذا در مقایسه با حکومت پیش از خود بشدت کارآمد و توده راضی کن هستند.

ب- البته احمدی نژاد درمراحل تبلیغ رسالتش است و هنوز مقدمات حکومت فاشیستی اش را تدارک می بیند زیرا که او هنوز هم با همۀ تسلطی که برآیت الله خامنه ای پیدا کرده نتوانسته تمام قدرت را مثل هیتلر یا قذافی یا موسولینی و استالین و... قبضه کند و فعلاً در قدرت شریک [توتالیتر] دارد.

پ- فاشیست ها کمترین فرق ذاتی ندارند و برخی فرق های اعتباری و عرضی آن ها ناشی از زمان و مکان ظهور آن ها و داده های محیطی ناشی از این زمان و مکان است.

ت-این مطلب را ازآن جهت هم مهم دانستم و نوشتم که شمارا از حیرت و گیجی در بیاورم که چرا من به پیش آمد لاشۀ معمرقذافی چنین هلهله می کنم و به قامت از اسب افتادۀ مبارک سوگوارم. زیرا که قذافی یک طاعون است برای جهان در حالیکه مبارک یک رییس خوب بود برای مصر! و مثل هرانسانی و بویژه حاکم جهان پیرامونی اشتباهات ناگزیری هم داشت.

ث- و ختم کلام با پاسخ به این پرسش نپرسیدۀ شما که چرا من با این شناختی که از محمود احمدی نژاد دارم ازاو حمایت مشروط کرده ام تا کنون و از این پس نیز اگر خیر کشور را تشخیص بدهم خواهم کرد. پاسخ ساده و مختصراست: اول به این خاطر که احمدی نژاد هنوز به مقام یک فاشیست تمام عیار صعود نکرده است، و با اینکه توانسته به مقدار کم سابقه ای آیت الله خامنه ای را در اختیار بگیرد؛ لیکن هنوز تا قبضۀ مطلق و کامل قدرت که لازمه وابزارقطعی هرفاشیسمی است فاصله دارد. مورد دوم بر می گردد به اینکه من از بلاتکلیفی بطور عام و از بلاتکلیفی جمهوری اسلامی سی و دو ساله بطور خاص؛ نفرت بنیادین دارم. وبالاخره اینکه من زد و خورد احمدی نژاد با دین حکومتی را کورسویی روشن بسوی رهایی از دین اجتماعی نا کارآمد و همزمان با هشیاری؛ گرفتار نشدن دردام فاشیسم احمدی نژاد تشخیص می دهم. با این تحفظ موضع شخصی ام که بمحض احساس خطر پیش رونده از سوی فاشیسم احمدی نژاد فریادم را بلند و مردم را آگاه کنم. یا...هو

۷ نظر:

mohammad13600 گفت...

سلام دلقک عزیز من فکر میکنم بدنرین مطلبی بود که توچند ماه گذشته ازن خوندم برداشتم اینه که شما زیر فشار بعضی از خواندگان که احمدی ومشایی رو در جرگه ایران ستیزان و دشمنان ازادی میبینند ومدام پای کامنتهای شما درباره مطالبتون تشکیک میکنن ناخواسته وباز هم میگم ناخواسته وارد این فاز شدید باید بگم که تعریفی که از فاشیست ها ارائه دادید با تعریف اکادمیک اون تفاوتی شگرف داره در واقع بیشتر شبیه قصه های کسی بود که چیزهایی درباره یک مقوله شنیده وبدون احاطه همه جانبه بر روی اون مطلب داره برای دیگران کلاس میگذاره البته من میپذیرم که احمدی نژاد وقتی 4 تا دوربین میبینه بدجور به مزخرف گفتن میافته مانند مدیریت جهان و...ولی اینا دال بر فاشیسم نیست عزیز جان من بیشتر از شما از پاره ای رفتارهای این ادم ناراحت هستم ولی انتساب کسی که از مرکزیت انسان در هستی صحبت میکنه به این مقوله سخته ضمنا باید گفت که خیلی از حرفهاسی شما ما رو وارد مقوله فلسفه اخلاق میکنه که من اون وقت از شما میخام یک بار دیگه به تمام ویژگیهای که بای یک فاشیست برشمردید نگاه کنید این بار با یک نگاه عملگرایانه بعد بگید خوب کدوم اینها در یه دنیای رئال فبح محض هستند که البته این مقوله فلسفه اخلاق جاش اینجا نیست شرمنده که خیلی طولانی شد یا هو

ناشناس گفت...

خیلی متأسف شدم از خواندن این مطلب نه به خاطر توهین های بی حد و حسابی که نثار احمدی نژاد کردید که سرتاسر فضای مجازی پر از توهین به اوست و اصولاً روش مخالفان احمدی نژاد همیشه توهین بوده به جای نقد. تأسفم به این خاطر است که در حالیکه با نوشتن این مطلب به نظر می رسد سر سوزنی از احمدی نژاد شناخت ندارید ادعای حمایت مشروط از او را می کنید. البته اینجا مجال بحث پیرامون شخصیت احمدی نژاد نیست و به نظر می رسد شما هم چندان مایل به پذیرفتن حقیقت در مورد احمدی نژاد نیستید. به هر حال گذر زمان حقایق زیادی را روشن خواهد کرد. فقط یک توصیه دوستانه به عنوان کسی که بسیاری از مطالب شما را خوانده ام می کنم، حمایت مشروط شما نوعی خود فریب دادن است و نه آگاهی دادن به مردم؛ کسانی اثرگذار هستند که تا به حقانیت کسی یا چیزی پی نبرند آن را باور نمی کنند و وقتی چیزی را باور کردند برای باورهایشان می جنگند. یاحق.

پيام امروز گفت...

با نظر دلقك عزيز در مورد معمرقذافي و مبارك موافقم ولي البته احمدي نژاد را بيشتر در قامت قذافي ميبينم تا مبارك...

مهتا گفت...

تحلیتان کمی تا قسمتی زیاده آبکی بود! (عذر خواهی)

Dalghak.Irani گفت...

سلام به جمع و اما بعد:
خیلی ممنون از رد و تأیید هایتان. ولی من تحت فشار هیچ کس نیستم و بر مبنای نقشۀ راه خودم حرکت می کنم. این پست نوشته ای مربوط به شش ماه پیش بود که بمناسبت سقوط قذافی بازنشرش کردم. البته که من همۀ شخصیت های حقوقی و حقیقی جمهوری اسلامی را بصورت ابزار مفید یا مضر به سوی حکومت عرفی در ایران نگاه می کنم و به هیچ کدام بعنوان مدل مورد وثوق و سیاستمدار لیبرال مدرن باور ندارم و حساسیتی هم. و بارها تأکید کرده ام که فقط اگر در راه هدف بودند سوارشان می شوم و الا پیاده شده و منتظر فرصت سواری بعدی می مانم. من چه تیتر هایی که برای احمدی نژاد شیهه می کشم و چه مطالبی که اورا از زاویه ای دیگر به طنز و جد می نوازم را لازمۀ اهدافی که فکر می کنم برای ایران مفید است می دانم. قطعاً می تواند اشتباهاتی هم داشته باشم و یا حتی کلاً تشخیصم درست نباشد. ولی این فقط به کودنی ام ربط پیدا می کند و نه انگیزۀ خرابکاری. البته از لطف شما ممنونم که مرا جدی می گیرید ولی من که سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی نیستم که لاپوشانی کنم حرفی را بمصلحتی. من فقط دارم دانایی را گسترش می دهم اگر برخی حرف های درست را تشخیص بدهم. مهتا لات است اگر بگوید ارواح عمه ات! -شوخی بود لات. مخلصم- یا...هو

مهتا گفت...

شوما حالا نمیخواد از فرمایشات ما دلگیر بشی اینها همه نشون علاقه و محبت است به دلقکیهای شما

Dalghak.Irani گفت...

سلام مهتا و متقابلاً! مرسی. یا...هو