۱۳۹۰ مرداد ۲۶, چهارشنبه

حد اکثر ادب مطهری برای اصلاح طلبان: "کبریت بی خطر" یا انسان بی خاصیت!

The Skating Minister



1- در مورد مصاحبۀ نزدیک به چالشی دکتر علی مطهری قلم های خوب و زیادی حرف ها و تعریف و تحلیل و تجلیل های خوبی نوشته اند. من هم که قبل از این در چندین نوبت و با حفظ مخالفت شدید خودم با جهان بینی ایدئولوژیک مطهری؛ ایشان را بعنوان سیاستمدار با پرنسیپی ستوده ام. بنابراین جایی نمی ماند که حرف اضافه ای بزنم بر شکل و محتوای این گفته ها. زیرا که من هم تأیید می کنم که حرف های او از نظر شکلی پخته و مدرن و مؤدب و از جنبۀ محتوایی مستدل و اصلاح طلبانۀ ایدئولوژیک بود. و ما را بیشتر بیاد حرف های سید محمد خاتمی می انداخت اگر به اندازۀ مطهری مصونیت و البته جرأت داشت. با این تفاوت که ادبیات خاتمی کلی و نخبه محور و اخلاقی است در حالیکه مطهری ساده و جزیی تر و سیاسی تر صحبت کرده است.

2- اما از آن جائیکه مطهری در خوش بینانه ترین حالت خواهد توانست یک ائتلاف به تعبیر خودش "عقل محور" با طیف اصلاح طلبان داخل الیگارشی تشکیل دهد؛ در نهایت موفقیتی نه برای اصولگرایان میانه رو و نه برای اصلاح طلبان معتدل و کمتر سیاسی بدست خواهد آورد. زیرا که بخش بزرگی از بدنۀ طبقۀ متوسط جامعه اعتماد خودشان به ادبیات اصلاح طلبی از جنس آنچه که مطهری می خواهد نمایندگی کند را از دست داده اند و در بهترین حالت اگر جذب عملگرایی ساختارشکن احمدی-مشایی نشوند در انتخابات شرکت نخواهند کرد. البته بدیهی می نماید که مصاحبۀ مطهری برای جنبش سبزی ها نوعی خلسۀ روانی کوتاه مدت ایجاد کند ولی اثر دراز مدت آن به اندازه ای نخواهد بود که آنان را بپای صندوق های رأی بکشاند.

3-راجع به انتخابات و تلاش هایی که گروه ها و آدم های مختلف شروع کرده اند بزودی تحلیل کامل و قانع کننده ای خواهم نوشت ولی هنوز هم خیلی اعتقاد ندارم که جمهوری اسلامی با این صحنۀ سیاسی موجود از بازیگران بشدت متفرق و متناقض خواهد توانست بسلامتی و در روال معمول همیشگی به انتخابات اسفند برسد. و محتمل می دانم که بازی سیاسی شروع شده و قبل از رسیدن به انتخابات مجلس کارش به اتاق عمل خواهد رسید و ممکن است حتی تلفاتی هم روی دست جمهوری اسلامی بگذارد. اگر این تلف شدۀ اتاق زایمان "سکولارهای موعود گرا" خود مادر یعنی جمهوری اسلامی نباشد.

4- اما نکته ای که مایلم بعنوان یک سرنخ بنویسم از مصاحبۀ علی مطهری که بشما کمک کند در شناخت چرایی ها این است که چرا علی مطهری و در این گفتگو با خبرگزاری فارس تا این حد مؤدب، منطقی و خونسرد می نماید در حالیکه برخی ازسؤال های مطرح شده بطور آشکاری توهین آمیز بود. فرموله شده و خلاصۀ این علت را می توانم اینطور بگویم که در جمهوری اسلامی دو تیره آدم است. یک تیره آنانی هستند که جنبۀ نقل شان بر بخش عقل شان ارجحیت و غلبه دارد که تحت عنوان اصولگرایان نامیده می شوند. بخش دوم هم کسانی هستند که عقلانیت شان بر نقلانیت! شان چیره است که اصلاح طلبان نامیده می شوند. البته هر کدام از این دو گروه و دسته و جمعیت نیز خودشان طیفی از حد اکثر تا حد اقل آلودگی با نقل یا پالودگی با عقل را شامل هستند. و مرز مشترک قابل اتکایی هم ندارند و می توانند مرتب بین اصولگرایی و اصلاح طلبی در رفت و برگشت باشند بسته به اینکه در موقعیت خاص کدام وجه از نقل یا عقل شخصیت گفتمانی خودشان را بخدمت بگیرند.

5- دکتر مطهری به این دلیل بدیهی در این مصاحبه مؤدب و منطقی می نماید که از عقل استفاده کرده است در مقابل مصاحبه گری که از جنس نقل مطلق است. لذا می بینیم که مطهری نمی لغزد در طول مصاحبه بغیر از آنجائیکه در مقابل داوری نسبت به اصلاح طلبان مجلس قرار می گیرد و ادب و احتیاط را کنار می گذارد و از واژۀ تحقیر کنندۀ "بی خاصیت" و کبریت بی خطر استفاده می کند برای تعریف از اصلاح طلبان مجلس و اصلاح طلبی مورد ادعای خود. و شما می دانید که بی خاصیت نامیدن آدم ها دشنامی بمراتب سنگین تر از فحش خواهر مادر یا حتی آن خفه شو به کوچک زاده است که مطهری روزی از پشت تریبون رسمی مجلس گفت به او. امیدوارم بزودی مشروح بنویسم برای این نقل و عقل و پای محبوبیت احمدی نژاد بین نقلیون (حزب اللهی های تیر) را هم بمیدان بکشم و چرایی آن را شرح بدهم از این منظر. این سرنخ را دادم فقط از این جهت که خیلی هم ذوق زده نباشیم از خلسه ای که ادب مطهری ایجاد می کند. کافی است او تن به مصاحبه ای چالشی با یک مصاحبه گر عقلمند و مدرن بدهد تا مجدداً رگ های گردنش را بگذارد وسط مصاحبه بجای لطافت طبع! بعبارت دیگر این در شهر کوران است که یک چشم پادشاه است. یا...هو

۲ نظر:

Amir گفت...

http://www.taamolnews.ir/fa/news/2389/قراری-تازه!-پارک-وی،-شیشه-ماشین‌ها

کاش مردم به جای اینکه از یک حرف فردوسی پور که با استناد به صحبت های امام راحل! مطرح کرده است انقدر ذوق زده شوند قدری به وحشت ایجاد شده در بین روحانیت به خاطر تحرکات اجتماعی جوانان توجه کنند و سعی در همراهی آنان در جهت گسترش بیشتر از قبل این فعالیت ها نمایند.

پيام امروز گفت...

آنچه در مورد مطهري را گفتيد كاملا تاكيد ميكنم و بر آن ميافزايم ترسم را از قدرت گرفتن امثال مطهري كه بشدت سنتي است و متحجرانه مينديشد...