۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

پروندۀ اتهام ترور و از زاویه ای متفاوت: زرنگی خامنه ای یا حماقت اوباما!

Night Watch



1- این ماجرای اتهام تروریستی اخیر هر خطر و بدی و خوبی که داشت در مورد یک فایدۀ حتمی اش جای تردید نیست؛ و آن فایده مربوط به محمود رضا خاوری مدیر عامل فراری بانک ملی است و به تبع بنفع دروازه ای که از آن گریخته است: دادستان کل کشور محسنی اژه ای. و این دو توانستند بعد از یک هفته التهاب و نگرانی ناشی از اختلاس 3 میلیارد دلاری لو رفته در کانادا و تهران مخفی باشند به این بهانه؛ تا سر و صورتی به چگونه پیش بردن سناریوی خود بدهند.

2- در طرف دیگر اما بحث تغییر نظام خامنه ای هم نتوانست پروندۀ اتهام ترور سفیر عربستان در خاک امریکا از جانب سپاه قدس خامنه ای را از التهاب بیندازد. و این پرونده چه در سطح ملی و چه بین المللی کماکان نقش درجه اول خود را حفظ کرده است. و هر روز سؤالات و حدس و گمان های جدیدی را تولید می کند. طرف اتهام زننده (امریکا) و کشور هدف ترور (عربستان) سفت و سخت پای کار ایستاده اند و پرونده را به شکایت عربستان به شورای امنیت سازمان ملل رسانده اند. در حالیکه در کشور متهم (جمهوری اسلامی) رفتار ها هماهنگ نبوده و در حالیکه احمدی نژاد از بیهودگی و غیر لازم بودن  رسیدگی به آن سخن گفته؛ صالحی وزیر امور خارجه اش اقدام به بررسی این اتهام را پذیرفته است.

3- در طرف سوم اما موضوع "آری یا نه" است که در بین رسانه ها و محافل کارشناسی و مطبوعاتی و سیاسی همچنان داغ است. و حالا دیگر محور انکارها کاملاً سمت و سوی ثابت گرفته است. و آن محور بر مبنای دو مورد مشخص است. اول اینکه این سناریو خیلی خام و باسمه ای و سینمای هالیوودی است. دوم هم اینکه متهم اصلی این ماجرا (منصور ارباب سیر) عمراً شکل این حرف ها نیست و نمی تواند باشد. زیرا می خواره، شلخته، مهربان، حواس پرت، بی عرضه و غیرسیاسی و هالو بوده است.

4- همه می گویند خامنه ای و سپاه قدس اینقدر احمق نیستند که تروری به این درجه از حساسیت و خطر را به یک چنین شخصیت آماتور و ناهمگون با مأموریت های سری و امنیتی احاله کرده باشند. لذا نتیجۀ قطعی می گیرند که این سناریویی امریکایی برای تحریم بیشتر جمهوری اسلامی است. شگفتی من از این استدلال محکم و مستند! آنجایی است که همه از دانایی و کاردانی و قوت جمهوری اسلامی حرف می زنند در اثبات ادعایشان. و کسی از "چرا امریکا باید اینقدر احمق و هالو باشد که سناریویی چنین خطرناک ولی قلابی و ساختگی را به فردی با مشخصات ارباب سیر سپرده باشد در روی صحنۀ تئاتر قلابی." صحبتی نمی کنند. چون تو وقتی سناریویی قلابی و باسمه ای داری سعی باید بکنی که از سوپر استارها استفاده کنی برای تضمین فروش فیلمت هنگام اکران روی صحنه. بویژه که تهیه کننده ای به ثروت کشور امریکا هم پشتت باشد. در ولخرجی برای تهیۀ فیلم قلابی. نه اینکه بجای آل پاچینو یا مارلون براندو یا رضا کیانیان و حامد بهداد نقش اصلی فیلمت را بدهی به فرج الله سلحشور یا جمال شورجه؛ مثلاً!

5- من هم البته حماقت های خنده دار بزرگترین سیاستمداران را دیده ام و تجربه کرده ام. ولی اینکه در این ماجرای ترور همۀ اعمال احمقانه به کشوری نسبت داده می شود که هنوز شماره یک جهان است از هر نظر؛ توی کتم نمی رود. حداقل انصاف این است که اگر خیلی به خامنه ای و دست های پاکش اعتقاد و اعتماد داریم؛ در حماقت حقیر و مستأصلش او را قویتر و مدیرتر از دستگاه عریض و طویل سیاست پرداز ابر قدرت جهان معرفی و مشهور نگردانیم. یک ابر قدرتی چنان به حضیض افتاده که می خواهد با یک توطئۀ صد در صد دروغ و ساختگی به یکی از دشمنان منزوی و ضعیفش ضربه بزند. لذا می آید سناریویی می نویسد که هنوز اعلان نشده به سخرۀ صغیر و کبیر دچار شود. این بنظرم شدنی نیست بهمین سادگی. و اتفاقاً احمقانه بنظر رسیدن این ماجرا بیشتر قبای جمهوری اسلامی را در تن دارد تا امریکایی که هنوز از تبعات اسناد ادعایی کالین پاول در مورد عراق زخمی هولناک دارد بر پیشانی! یا...هو

۱۳ نظر:

پویا گفت...

من هم توی کتم نمیرود که این سناریو ساخت کسی باشد که میخواهد واقعا ترور کند . این سناریو برای اجرا ساخته نشده و میتواند کار اسراییل باشد یا آمریکا . ابر قدرت آمریکا دنیارا در مشت دارد درست اما این هم دلیل نیست که کار احمقانه نمیکند خیلی هم میکند طوری که اوبامای عاقل و مودب هم گاهی مجبور میشود چنان بازی کند که بوش کرد. بحث هم در این مورد فایده ندارد .همه میدانیم جمهوری اسلامی تروریست است اما برایمان سخت است که باور کنیم دولت آمریکا هم تروریست است و اسراییل از هردو بیشتر تروریست است. اگر بنا بر سابقه باشد البته آمریکا اول است اسراییل دوم و جمهوری اسلامی شاید سوم هم نباشد.
باورش برای خیلی ها سخت است چون که ما ایرانی هستیم و تا معز استخوان از جمهوری اسلامی متنفر و گمان میکنیم دشمنانش فرشته اند.از این خبرها نیست رفیق. دشمنان جمهور اسلامی دست کمی از خودش ندارند در ترور و آدم کشی.یادتان هست در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2008 کشیش رایت که به اوباما نزدیک هم بود یک گوشه کوچک از جنایتهای دولت آمریکا را افشا کرد و اوباما فورا از کلیسای او اسباب کشی کرد ورفت.تازه این اوباما از نظر فهم و شعور و انسانیت و سواد بهترین رییس جمهور امریکا بعد از آبراهام لینکن است . بقیه که رسما تروریست بودند از آیزنهاور و کندی و جانسون و نیکسون بگیر تا دو بوش.

سمندر گفت...

هاها! خیال میکنی خیلی زرنگی در حالی که واقعا دلقکی. اصلا تو میفهمی پاپوش یعنی چه؟ قضیه معاون دانشجویی احمق دانشگاه زنجان را که در تله دو دانشجوی زرنگ اقتاد را شنیده ای؟....
بگذار مغز دلقکت را استارت بزنم : سازمانهای جاسوسی آمریکا دقیقا فردی را لازم داشتند که مشخصات این بیچاره را داشته باشد : 1- به ایران رفت و آمد داشته باشد 2- به تماسهای تلفنی که از طرف عوامل ظاهرا ایرانی و در واقع آمریکایی با او برقرار شده با توجه به جو شدید امنیتی حساسیت نشان ندهد. به اصطلاح راه بدهد مثلا سعی نکند از هویت طرف مطمئن شود. 3- از ارزیابی ریسک اعمال خود ناتوان باشد، براحتی اشتباه کند و در واقع به تمام معنا بتواند آلت دست قرار گیرد و هالو باشد.4. طمعکار و نیازمند پول باشد و برای رسیدن به پول براحتی خود را خود را خطر بیندازد.
چنین فردی به راحتی در سناریویی که دیگران برایش نوشته اند با بلاهت تمام بازی میکند و به هیچ چیز هم شک نمی کند و الان هم که تمام مدارک را پیش رویش گذاشته اند قبول کرده که فریب خورده. ولی فریب چه کسی را؟ کسانی که او را نقش اول یک بازی سیاسی کردند و متاسفانه مدارک هم به اندازه کاقی در اختیار دارند و حتما محکومش هم خواهند کرد.

Dalghak.Irani گفت...

سلام پویا
وقتی تو کت شما هم نمی رود و تو کت من هم. ناچار با هم توافق کنیم که منظور اصلی نوشته ام منطق درستی دارد در اینکه: "استناد به ضعف نقشه و مجری همانقدر که می تواند برای جمهوری اسلامی پوئن مثبت داشته باشد می تواند در یک نگاه از سر دیگری که من مطرح کردم بنفع امریکا هم باشد. لذا باید بر فاکتورهای دیگری استدلال بهتر کرد. ونه حماقت امریکا و هشیاری جمهوری اسلامی. من البته مدعی نیستم که امریکا و اسرائیل و غرب بدنبال منافع - حتی زیاده خواهانۀ- خود بسیار جنایت ها نکرده اند و یا نمی کنند و نخواهند کرد. و البته متأسفانه هر دولت و ملت دیگری هم که قدرت داشته باشد همین است. بلکه من یک سؤال وارونه کرده ام که چرا همۀ حماقت ها را بطرف قوی و همۀ هوشیاری ها را بسوی ضعیف تفسیر و تحلیل و استنتاج می کنیم. البته که مخالفت من با جمهوری اسلامی در نوشته ام اثر می گذارد و برای همه همین طور است ولی در یک قضاوت مستقل و بی طرف هم سؤال من بی ربط بنظر نمی رسد. من بارها با اقدام نظامی برعلیه ایران مخالفت قطعی کرده ام و تغییری در موضعم نداده ام ولی در اکنون زمانه ما با آن شرایط فاصلۀ بعید داریم. و هنوز بین حمله به جمهوری اسلامی و حاکمان نالایق ان با حمله به ایران عزیز اینهمانی برقرار نیست. مرسی که تو کتت نمی رود ایرانی را متهم بکار زشت کردن. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

ساعت 0430 لندن است سمندر سلام.
می توانستم بخوابم و یا پاسخ ندهم و یا پاسخت را عقب بیاندازم تا فردا. ولی این صداقت سیرکم و دلقکی ام را کم می کرد. چون جواب لازم را آماده ندارم در لحظه. لذا امدم بگویم که پاسخ پرنغزی دادی و باید رویش تمرکز کنم از نظر منطقی تا بتوانم به آری یا نه برسم و فردا پاسخ نهایی را بدهم. مرسی که نظر دادی. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک خان، خیلی ازت خوشم میاید که هر روز که اطلاعات ات نو میشود نوشته هات هم نو میشوند به معنی کلمه اینکه که حرفهای روز قبل خود هم قبول ندارم. فکر میکنم که این داستان ساخته تیمی بود که میخواست کسی را گول بزند و مشغول کند.

پویا گفت...

فقط یک پاسخ کوتاه بدهم به" چرا همه حماقت ها به طرف قوی". دو جنگ 10 و8 ساله ساخت همین طرف قوی است که هنوز هنوز است کشته میگیرد وویرانی بار میاوردکافی نیست برای اثبات حماقت بزرگترین دولت تاریخ در قرن 21؟ اما همه هوشیاری را من هرگز به طرف ضعیف نداده ام و نمیدهم او اگر هوشیار بود برای خودش اینقدر قعطنامه در شورای امنیت جور نمیکرد. تازه او هم خودش را ضعیف نمیداند حماقت از همینجاست که بر میخیزد. او که قوی تر است ناو و هواپیما میفرستد و بی دریغ بمباران میکندو برای اینکه جنگ دیگری راه بیاندازد همه گونه سناریو میسازد و این یکی جار و جنجال و داد و بیداد که ما قوی هستیم.انتخاب با خودتان است که کدام احمقند کدام هوشیار. به گمان من هردو تانزدیکی های مرز بی نهایت احمقند.

بهروز گفت...

سلام دلقک، این قضیه نه دال بر حماقت طرف ایرانی است و نه بی تدبیری طرف آمریکایی ، دلیلش فقط همان است که خودت بارها گفته ای " توی مملکت ما سگ صاحبش را نمیشناسد " .. خیلی ساده است یکی توی مملکت خواسته یک گندی به کارآقایان تراز اول بزند و زده و خیلی هم خوب زده ، طوری که همه سورپریز شده اند از این اش پرروغن ، کاری هم از دستشان بر نمی اد ، حالا طرف آمریکایی هم حسابی کنده حریف رو گرفته و میخاد حد اقل چند امتیاز شیرین ازش بگیره "اگه ضربه فنیش نکنه".. والا طرف آمریکایی ممکنه گاف بده تو یه کاری ولی نه کاری به این سادگی که اتفاقا خودش هم تو بوق کرده . از طرفی میشه گفت طرف ایرانی به علت نبود انسجام والبته وجود هسته های قدرت متعدد این پتانسیل رو داره که همچین آتشی رو روشن کنه برای طرف خودش فقط به این دلیل که توی بازی راهش نمیدن لابد...مرسی

ناشناس گفت...

اول انكه دلايلت براي انكه اين طرح ترور جعلي است را براي من و هموطنان ديگر نگفتي و خوشحال
خواهم شد كه اگر دليلي برايم توضيح دهي
دوم انكه نميدانم از واقعه ترور ميكونوس چيزي ميداني يا نه
توضيح انكه بنا به توافق قبلي جمهوري اسلامي و سران كردهاي مبارز و ازاديخواه قرار گذاشتند تا
ملاقاتي با نماينده دولت ايران داشته باشند و طرح اتش بس را امضا كنند كه ناگاه به محل قرار افسران نامرد اطلاعات با مسلسل حمله كردند و دكتر قاسملو و شرفكندي و دو تن ديگر را به شهادت
رساندند
اگر فرض كنيم كه طرح ترور لو ميرفت افراد نااگاهي مثل شما حتماً تيتر ميزدند كه اين جعلي است و سناريو است و اصلاً جمهوري اسلامي توافق كرده بوده كه صلح كند و دليلي براي ترور وجود خارجي
نداشته و دسيسه امريكا و اسراييل است و ....و....
دوست عزيز يكبار ديگر جا دارد تا تاملي كرده و جنايت هاي بيشرمانه اين علماي دين را به ملت ايران مرور كنيد
واقعاً ايا به ماهيت اين نظام پي برده ايد يا همانند بسيجيهاي نادان تصور ميكنيد حمايت از جمهوري اسلامي سعادت دو گيتي را برايتان خواهد داشت؟
به دوستانيكه به اين لينك مثبت داده اند عرض ميكنم كه اگر انها هم دليلي دارند ويا تصور ميكنند همه
اسناد مدارك واقعه را ديده اند و از انچه در حال رخ دادن بوده اگاهي داشته اند درخواست ميكنم براي
روشن شدن من و سايرين اين دلايل و اسناد را منتشر كنيد
مرگ بر وليه فقيه( وقيه) و همه حاميان ان و زنده باد ملت ايران

Dalghak.Irani گفت...

شما دوست عزیز عجله داشتید و مطلب را درست نخوانده اید.من اولین تحلیل را برای این قضیه درست دوساعت بعد از رسانه ای شدن نوشتم و تنها کسی بودم که مدعی شدم این اتهام درست است. تا جاییکه فردایش در برنامه نوبت شما ی بی بی سی به وبلاگ من اشاره و بعنوان تحلیل موافق از نوشته ام استفاده کرد.در این پست هم من مخالفان را مورد پرسش قرار داده ام که اگر ارباب سیار احمق است چرا دولتی مثل امریکا باید به او چنین نقشی را بدهد. و از نظرم در مورد اتهام به ایران درست است دفاع کرده ام. انانی هم که مثبت داده اند درست خوانده اند و فهمیده اند. یا...هو

ناشناس گفت...

مگر رهبر نگفت که ما باید سیاست نهاجمی در پیش بگیریم! نتیجه این سیاست تهاجمی اعلام حضور ناوگان نیروی دریایی ایران در سواحل آمریکا و نقشه پنهانی برای بمب گذاری در آمریکاست!عجب رهبری داهیانه ای.بزرگترین ایراد منتقدان این افشاگری بر نحوه اجرای طرح است! ولی آنها این مهم را در نظر نمی گیرند که الغریق یتشبث به کل حشیش! فردی که در حال غرق شدن است به هر بوته و گیاهی چنگ می اندازد. سردمدارام حکومت راه دیگری نداشته اند. در یک اقدام ناپخته و عجولانه فکر کرده اند که می توانند از باند مواد مخدر مکزیک استفاده کنند و بدون اینکه خود را درگیر کنند به هدف شوم خود برسند. از طرف دیگر حتی این واقعه هم پیش نیامده بود باز واقعه دیگری می توانست باعث تنش شودو اگر رفتار حکومت را روی نمودار بگذاریم روند خشونت آن چه در داخل و چه در خارج رو به بالا و روند وجودشان رو به پایین است!
در این مورد دو حالت بیشتر ممکن نیست:
۱- این کار دسیسه خود آمریکائیها بوده و دنبال درست کردن بهانه دعوا بوده اند که الحق کارشان تمیز بوده! و این بسیار خطرناک است. یعنی نمایانگر یک سری حرکات از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده در صفحه شطرنج سیاست است و باید منتظر حرکات حساب شده بعدی بود که اقدام به تحریم بانک مرکزی ایران که زدن تیر خلاص به اقتصاد کشور است با این بهانه بسیار موجه است.
۲- این کار حکومت ایران بوده. همانطور که من و شما می دانیم و یک عمر است که این آقایان را از نزدیک می شناسیم این کار اصلا عجیب نیست! البته ممکن است بخشی از حکومت بصورت خودسرانه دست به این کار زده باشد که آنهم عجیب نیست!مملکتی که صاحاب ندارد از این بهتر نمی شود! مسئول سپاه غدس! تصمیمی گرفته و بدون اینکه دولت را در جریان بگذارد می خواسته آن را عملی سازد! البته از آنجا که همه پاچه لیس خامنه ای هستند ایشان ۱۰۰ درصد در جریان این شیرین کاری بوده است! ولی دولت نبوده و اگر هم بوده مثل همیشه منقاد مقام معظم رهبری بوده است.شواهد محکمی در سخنان اخیر رهبر و دولت مردان وجود دارد.توصیه به داشتن رویه تهاجمی توسط خامنه ایی و بعد از او وزیر اطلاعات و نیز ابراز آمادگی برای حضور نیروی دریایی در سواحل آمریکی ! بهر رو این مانند بازی شطرنج است کسی که یک اشتباه می کند اشتباه دوم را انجام می دهد و اشتباه بعدی تا آنکه سقوط می کند

ناشناس گفت...

i would like to thank you dalghake irani, your blog targets the untoched area of iranian politic
that is why so many people get pissed of by you.for all of those people who still support iranian government look at the big picture if VOA dies. if dalhkake irani dies even if all iranian opposition die, it will not change the outcome.after the the rigged election iran will colapse in 10 years. 2 years had passed. you will see.you can see all the signs on the wall.

Dalghak.Irani گفت...

با درود به همۀ عزیزان که در بحث شرکت کردند. فقط به قولم به سمندر -نمی دانم چرا کمی لوده و عصبانی و بی ادب - وفا بکنم ودر پاسخش بگویم که سناریویی که گفته است از نظر فاکتور های امنیتی و جاسوسی قوی است و ممکن است درست باشد. ولی من هنوز قانع نیستم به آدم احمقی که اولاً باید بدون جرم خاصی قربانی شود وثانیاً به اینکه چنین آدم هالویی نخواهد توانست این سناریو را تا آخر بازی کند. چون که خبرنگاران فضول از سویی و طرف ایرانی از سوی دیگر - اگر دسترسی کنسولی قبول شده از سوی امریکا عملی شود - خواهند توانست به او هشیاری کشف خودش را و بدام افتادنش را حالی کنند. و این زمانی است که امریکا بدون اطلاع شخص ارباب سیر اورا به این دام کشانده باشد.در این صورت هم با توجه به نقاط ضعف شخصیتی و هالوی ارباب سیر ما باید شاهد اضطراب و نوعی ولخرجی و تغییر رفتار او در مدت چند ماهی که در این توطئه افتاده بود باشیم که هیچ کدام از دوستان و آشنایانش کمترین اشاره ای به این تغییر رفتار او در این اواخر نکرده اند. ولی بازهم تأکید می کنم که سناریوی سمندر نقاط قابل اتکا دارد از جنبۀ کارهای امنیتی بدون ترحم در همۀ سرویس های مخفی دنیا. مرسی. یا...هو

دوستار وطن گفت...

جناب دلقک و دوستان گرامی
دو احتمال بر اساس شواهد و نگاه تاریخی به نظرم وجود دارد .
1- احتمال اول این است که در اثر فشارهای داخلی از طرف مردم و نیروهای داخل خود نظام ، خامنه ای اشتباهات فاحشی را مرتکب شده اند . در همین 2 سال گذشته : کی فکرش را می کرد یهو در نمازجمعه شمشیر بر روی مردم بکشد .
2- احتمال دوم این است که عده ای از درون نظام یک حرکت مخرب انجام د اده اند تا روند نابود سازی جمهوری اسلامی را سرعت بهشند . فراموش نکنیم که فاجعه سینما رکس آبادان چقدر باعث تخریب رژیم پذشته شد . همین حرکت باعث تهییج جامعه جهانی برعلیه خامنه ای و دم دستگاهش خواهد شد .
در هرصورت برخلاف نظر جناب دلقک که ممکن است نظام بدون خامنه ای بر سر خاکسترهای نظام بوجود آید ، به نظرم این طوفان همه این بساط را به خاک و خاکستر تبدیل می کند .
3- جریان حمله به عراق را فراموش نکرده ایم . رژیم صدام پاکاتی حاوی میکرب سیاه زخم به آمریکا ارسال می کرد ! چقدر اینکار احمقانه است ولی واقعیت داشت و باعث جنگ در عراق شد
با تشکر