۱۳۹۰ آبان ۶, جمعه

امریکا در BBC می گوید نوبت شما"ست! در VOA پارازیت می اندازد. نگاهی به امیدهای تازه!

The Fortune Teller



1- هیلاری کلینتون بعد از اینکه در برنامۀ "نوبت شما"ی بی بی سی فارسی به رژیم خامنه ای و مردم ایران پیغام داد که چه به خشم برای رژیم وچه به لطف برای مخالفان رژیم "نوبت شما"ست. و گزارشش را من زود دادم بشما وامروز همه جا پر بود از تحلیل وتفسیر این پیام نهایی "هم سفت و هم نرم برای دوطرف مناقشه در ایران" توسط امریکا و غرب؛ رفت توی برنامۀ طنز تلویزیون صدای امریکا تا آن تهدید صریح و خشنش به حکومت خامنه ای را "پارازیت" بیاندازد که خیلی تابلو نباشد از جهت ممنوعیت تهدید مستقیم یک رژیم سیاسی مستقر در منظر عرف بین المللی. تا مثل همیشه هم پیام صریحش را گفته باشد و هم با شبیه سازی عدم دخالت نظامی در سوریه بدلیل عدم دعوت اپوزیسیون سوری برای دخالت نظامی غرب، بگوید که منظورش دقیقاً "در هنگام دعوت ویاری طلبی مخالفان بود برای دخالت غرب مثل سناریوی لیبی". در حالیکه دیگر همه می دانند که دعوت و عدم دعوت بهانه ای است برای "آیا منافع - هم راستای با مخالفان - جهان پیشرفته دخالت یا عدم دخالت را مفید می داند یا نه". و الا اگر بنا به دخالت باشد غرب آماده است که خودش رأساً هم دعوت کننده باشد و هم میهمان ناخوانده. به این معنای روشن که نیاز به دعوت نامه ای از سوی مخالفان نیست. غرب بخواهد دخالت کند بهانه اش را هم خودش تمهید می کند و دخالت می کند.

2- اما اتفاق مهم در تونس افتاده است. چون با اینکه حزب راشد الغنوشی اسلام گرا بیش از 40 در صد کرسی های مجلس مؤسسان را برده و بیشترین آراء را کسب کرده است؛ لیکن نوع نگاه رسمی این حزب به اسلام عرفی بسیار نزدیک و حتی منطبق است به اسلام اردوغان ترک و یا بتعبیر کینه جوی خامنه ای و شریعتمداری کیهان "اسلام امریکایی". زیرا که راشد الغنوشی و دیگر رهبران حزب اسلامی تونس رسماً اعلام موضع کرده و حجاب اجباری را مردود و آزادی های مدنی و لیبرالیسم اجتماعی را مقبول دانسته اند. این از آن جهت مهم است - ادعای مرا در مورد افول اسلام رادیکال تأیید عملی کرده - که تونس اولین و مدرن ترین کشور از کشورهای متحول شده در بهار عربی است و بطور قطع نوع اسلام معرفی شده اش بسیار تأثیر گذار خواهد بود در سایر کشورها و از جمله مصر و لیبی. به این ترتیب با ورود اسلام سنی میانه رو به صحنه و تقویت هژمونی این نوع اسلام سازگار با آزادی های فردی، هم موضع سلفی های سنی سنخ طالبان و القاعده بسیار تضعیف خواهد شد و هم جمهوری اسلامی شیعه موضوعیت مدل شدنش را از دست داده و به .ایدئولوژی مهجور و منزوی تبدیل و خواه نا خواه دچار دگر دیسی سریع شده و ایران تحت فشار همه جانبه را از فرقۀ حامنه ای - مصباح یزدی پاک سازی خواهد  کرد. و تغییرات وقتی شروع شود دیگر نخواهد ایستاد و نمی ایستد تا روزی که وطن عزیزمان کشوری دارای حکومتی ثابت و مدرن و عرفی شود؛ در آینده ای نزدیک. انشاءالله.

3- در داخل کشور اما بعد از آنکه علی مطهری مجبور شد تا دیروز مانیفست نهایی اش را نطق میان دستور کند در مجلس و آتش بس خامنه ای را از زبان واسطه اش باهنر و شوهر خواهرش بپذیرد - وتا همین جا هم خوب بود و دستش درد نکند - اتفاق خاصی نیفتاده غیر از دو مورد نه چندان مهم:

الف- همۀ اصولگرایان بالفعل در حکومت فعلاً با خونسرد نشان دادن خود و مسخره کردن غرب و تهدید های برنامه ریزی شده و جدید و جدی اش می خواهند لرزش های اندام هایشان را با "مشکلی نیست بی خیال" بپوشانند و این پالس را به سوی مردم بفرستند که این هم یک توطئه مثل انواع توطئه های سی سالۀ مستکبران عالم بر ضد آخوند هاست و بزودی رفع شده و جمهوری اسلامی شادابی و یکپارچگی اش را باز خواهد یافت. در حالیکه خودشان هم می دانند که نخبگان را مطلقاً از دست داده اند و تودگان را نیز که به کرختی و بدبختی کشانده اند در روز بادا - مبادا از منظر خامنه ای - در پشتشان نخواهند دید.

ب- اما خنده دارتر از همه احمدی نژاد است که بعد از تسلیم دریوزه و مجددش در پیشگاه خامنه ای اجازه پیدا کرده است که در یکی از جدیدترین و فقیرترین استان های ایران (خراسان جنوبی) مردمان بیشتری را به دور خودش جمع کند و دوباره هوایی بشود که ظرفدارانی انبوه دارد برای روفتن مخالفانش در دو ثانیه. در حالیکه خودش هم می داند یا مشایی باید به او حالی کند که توده بدون پیشتازی نخبه به میدان نمی آید و اگر هم بیاید و آتش هم باشد نمی تواند بیشتر از زیر باسن خودش - با عذر خواهی از توده ها - را بسوزاند تا  چه رسد به اینکه بتواند همۀ نخبگان درجه اول کشور که مخالف احمدی نژاد هستند را بروبد. و مضحک ترحتی  طبق ادعای فریب و مستأصل  و جدید احمدی نژاد از تاریخ حذف کند. البته این را گفتم که خانۀ پرش را گفته باشم و الا خراسان جنوبی های عزیزی که اطراف احمدی نژاد را شلوغ نشان داده اند یا درد نان داشته اند یا درد شیطنت وبازی جوانان و بچه ها و البته که هر خر دیگری هم در جهان سوم نیازمند "نیازهای اولیه" کاره ای باشد و بمیان توده ها برود از او استقبال به نیاز می شود. یا...هو

۱ نظر:

پيام امروز گفت...

بلافاصله پس از پيام هيلاري مبني بر پذيرش دعوت اپوزيسيون و توجه به آن از سوي دولتهاي غربي، مخالفان سوريه دعوت كردند از جامعه جهاني مبني بر ايجاد منطقه پرواز ممنوع. نميدانم اين تقارن تصادفي بود يا نه!