۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

سپاه در بیانیۀ سیاسی اش گفته است: خامنه ای دنبال بمب هسته ای است؛ آیا!

Mariano Moreno at his work desk

مقدمه: تا قبل از روی کار آمدن احمدی نژاد یک روش جاری در جمهوری اسلامی این بود که هر اتفاق کوچک و بزرگی که می افتاد؛ سیل بیانیه و اطلاعیه و اظهار پشتیبانی یا محکوم کردن بود که راه می افتاد و چندین روز متوالی تمام صحنۀ رسانه ای ایران را اعم از دیداری و شنیداری یا حقیقی و مجازی پر می کرد. احمدی نژاد که با ایده های پوپولیستی آمد و با نفی هرنوع حزب و تشکل و... دولتی و مدنی یکباره این عادت هموارۀ جمهوری اسلامی پایان یافت. و ما در سال های اخیر بندرت شاهد آن بیانیه ها و اطلاعیه های "حمایت می کنیم" و محکوم می کنیم" فله ای بوده ایم. لذا این قبیل حرکات منحصر شده است در بیانیه ها و اطلاعیه های نادر حوزه های نظامی (سپاه) و حوزه های اطلاعاتی و امنیتی (سپاه و وزارت اطلاعات) که یا از تهدیدی خبر داده اند و یا از کشفی کشاف از توطئه های دشمن.

1- اینک در حالی که چهارمین دانشمند هسته ای ایران ترور شده است و حوزۀ اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی از خجالت و شرمساری بی کفایتی در انجام وظایف خویش در سکوتی مرگبار فرو رفته اند؛ سپاه پاسداران امروز بیانیه ای سیاسی  صادر کرده است که چند نکته از آن حاوی پیام های مهم و خطرناکی است:

الف- صرف خود بیانیه یک نشانۀ مهم است. بدین معنی که صدور تنها بیانیۀ رسمی و سازمانی از سوی یک نهاد نظامی با رویکرد سیاسی؛ به اندازۀ کافی خطرناک است. زیرا درست است که ما ایرانیان می دانیم که سپاه پاسداران یک حکومت در حکومت کامل است در داخل و بالاتر و بموازات جمهوری اسلامی. و در همۀ حوزه های سیاسی و نظامی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی و اطلاعاتی و ورزشی و ...فعال مایشاء است؛ ولی - این ولی مهم است - ناظران بیرونی و بویژه غربی هم باید و هم بنفع شان است که سپاه را با اولیت حوزۀ نظامی بشناسند؛ و می شناسند و حرکات و سکناتش را از این زاویه ارزیابی و تحلیل می کنند. و در اینجاست که بیانیۀ سپاه برای آنان یک پالس خطرناک بیشتر معنا ندهد. و آن این علامت که دفاعیۀ سپاه در قالب "تنها بیانیه از این نوع" نشانه ای آشکار است از نظامی بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی. و این مورد مسلماً دشواری های ایران در برابر غرب و در هرنوع چانه زنی و مذاکرات احتمالی پیش رو را دو چندان خواهد کرد.

ب- علاوه بر این در متن بیانیۀ منتشر شده هم سپاه جای پای محکمی گذاشته است برای استناد به نظامی بودن این فعالیت ها. آنجاییکه می گوید:

... ادامه خط ترور علیه متفکران و دانشمندان هسته ای ایران از سوی مراکز جاسوسی و تروریست پرور غربی – صهیونیستی، هیچ گونه خللی در 'دفاع مقدس هسته ای' ملت ایران و تداوم راه افتخار آمیز شهیدان عالیقدر هسته ای به ویژه شهید احمدی روشن ...

در اینجا سپاه از "دفاع مقدس هسته ای" در داخل گیومه و برای تأکید استفاده کرده است. با اینکه سپاه در ابتدای بیانیه یک واژۀ "صلح آمیز" هم بکار برده است؛ ولی باز هم "دفاع مقدس هسته ای" در بیان یک سازمان نظامی این بار معنایی را پررنگ می کند که از آن خوانش "دفاع نظامی با فعالیت هسته ای" نتیجه گیری شود. و سپاه باید اگر چنین منظوری نداشت جملۀ داخل گیومه اش را اینطور تنظیم می کرد: "دفاع مقدس از فعالیت های صلح آمیز هسته ای" تا تحلیل گران غربی نتوانند از آن تفسیر اعتراف به نظامی بودن هسته ای فعالیت های جمهوری اسلامی را نتیجه گیری کنند.

2- و نهایت اینکه یا سپاه قصد داشته است که همین پیام نظامی بودن را بفرستد در راستای رادیکالیزه کردن روابط ایران و غرب که گزینۀ همیشگی خامنه ای هم است. یا با این انگیزه انفرادی یک سردار زیرک بیانیه را اینطور تنظیم کرده است که مخصوصاً دست خامنه ای را رو کند در نزد غربی ها و آنان را به نظامی بودن نیت خامنه ای مطمئن کند. و یا در یک شلختگی گفتاری و نوشتاری و در همریختگی مستولی به همۀ ارکان و اجزاء جمهوری اسلامی که سپاه هم بری از آن نیست بیانیه ای مهم ولی بدون دقت و اشراف به تبعاتش صادر کرده است. ولی هر کدام از این سه فرضیه درست باشد در بنفع ادعاهای غرب بودن این بیانیه تردیدی نمی توان داشت. یا...هو

۷ نظر:

ناشناس گفت...

همه دنیا از مقاصد نظامی رژیم اندر باب تولید بمب اتم با خبرند و رجاء واثق دارند، به گمان من احتیاجی هم به اعتراف کسی ندارند ،این فقط لابی های رژیمند که کتمان می کنند و سعی در وانمود کردن اهداف صلح آمیز آن دارند !
mehran

ناشناس گفت...

با تشکر از نکته سنجی همیشگی شما.نور امیدم.

ناشناس گفت...

سلام
ایران در حال از دست دادن بسیاری از مناسبات اقتصادی خویش با دنیای بیرون است.پیدا کردن شرکایی جدید و مناسباتی نو در فردای ایران بسیار مشکل است.برای مثال متقاعد کردن ژاپن و کره برای بازگشت به بازار نفت ایران کاریست کارستان در فردای ایران آزاد اگر فردایی باشد. ترکیه-امارات و قطر به راحتی جایگاه ایران ایر را در صنعت مسافربری هوایی ربوده اند.آیا ما با رفتن این رژیم دجال میتوانیم دوباره جلوه گری کنیم؟ من امشب دلم سخت گرفته. دارم دیوانه میشوم. بای ذنب قتلت.. به کدامین گناه مردمانم را میکشیند؟زیادی خواهی ملایی دون پایه چرا باید مبنای زندگی ما من الرختخواب الی الموت باشد؟ امیدوارم آنان که ندای خمینی کبیر را لبیک گفتند-فرقی ندارد ریبرال!یا توده ها و توده ای ها- همه در اعلا علیین جهنمی که نیست با هم محشور شده- روزانه 50 هزار شلاق نوش جان کنند.

مهتاب گفت...

جدا از داستان سرایی هایی که از سوی طرفداران خامنه ای بر سر عزل ناکام وزیر اطلاعات شد تا حکم رهبرشان را توجیه کنند، شما فکر می کنید چرا این وزیر اطلاعات این چنین روئین تن است که بعد از ترور چندین نفر از دانشمندان هسته ای ایران حتی کسی جرأت نمی کند انگشت اتهام را به سوی او بگیرد با این همه بی کفایتی اش؟ چرا در چند ماه اخیر طرفداران و ابزار اعمال قدرت خامنه ای از یک سو و آمریکا و هم پیمانانش از سوی دیگر در حرکت های متوالی و پی در پی خود پازلی را تکمیل کردند که حتی یک قطعه اشتباه از سوی هیچ یک از طرفین در چیدن آن به چشم نمی خورد؟ یا حتی عدم تمایل یکی از طرفین برای تکمیل این پازل؟ پازلی که تصویر نهایی آن بحران و نهایتاً درگیری است. خامنه ای و غرب با هم دست به خودکشی زده اند البته هدفشان چیز دیگری است اما به نظر می رسد پایان این بازی نابودی اژدها باشد. من که امیدوارم بسیار زیاد.

بهروز گفت...

حالا این اژدها کی هست ؟

Dalghak.Irani گفت...

سلام و تشکر از همه. سحر نزدیک است. انشاءالله.

مهتاب گفت...

اژدها، ضحاک است : حاکم ظالم.