۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

نگاهی به تنش های افغانستان با ایران!

Agony in the Garden


1- افغانستان ازروز اول تأسیس جمهوری اسلامی ایران یکی ازکشورهای "بلاعوص گیر" مفت ومجانی از ایران بوده است. درزمان حضور شوروی سابق ازقبل ازانقلاب به بهانه واسم مبارزه با کمونیسم واتحاد شوروی. درزمان حاکمیت اولیۀ اسلام گرایان پیروز بر ارتش شوروی به تمهید کمک به استقرار حاکمیت اسلام. درزمان طالبان به بهانه وقصد مبارزه با سنی های سلفی. ودرحین وبعدازاشغال افغانستان توسط نیروهای ناتو نیزتحت عنوان برادران وخواهران مسلمان.


2- افغانستان درمقابل همۀ این کمک های بی دروپیکر وپذیرش بیش از دوملیون آوارۀ افغانی ازسوی ایران نه چیزی داشته است که به ایران بدهد ونه خودش را موظف به جبران این کمک ها می دانسته است وتنها مابه ازایی که جمهوری اسلامی گرفته است وانتظارداشته است تأیید بی آزارحاکمان روحانی وایدئولوژی اسلامی آنان بوده است که بغیر ازمقطع کوتاهی ازدوران حکومت طالبان انجام گرفته است.


3- دراین سال های طولانی پیش گفته چون ایران بصورت ملوک الطوایفی اداره می شده است وجهت گیری های سیاست خارجی اش برمبنای "مصالح ایدئولوژیک" تعریف شده بود که خود آن ایدئولوژی هم بی سروته وبدون تعریف مشخص بود کافی بود افغانستان هرازگاهی بگوید "سراسلام وسرحاکمان بسلامت باد" وکمک ها را دریافت کند وپناهنده هایش گزندی نبینند.


4- احمدی نژاد که آمد آهسته آهسته شرایط تغییر کرد واحمدی نژاد جهت گیری سیاست خارجی را از "ایدلولوژی قم وروحانی وخامنه ای محور" به منافع ملی وگروهی "احمدی نژاد محور" تغییر داد. اولین حوزه پناهندگان افغانی بودند که احمدی نژاد بدون رودربایستی ایدئولوژیک وبرادران مسلمان آنان را سرند وبسیاری را به اجبار اخراج ودیگرانی را محذود وورودمهاجرجدید را قطع کرد.


5- اما کرزای نیز مثل همۀ حاکمان دیگر دولت ها دردنیا این تغییر استراتژیک را ندید ونفهمید وکرنش نکرد وگویی که نه خانی آمده است ونه خانی رفته است منتظر تسهیلات مفت وبرادرانه ماند. ولی احمدی نژاد آدمی نبود که حتی به برادرش داود رحم کند تاچه رسد به برادردینی حامد کرزای. بنابراین گردنۀ سوخت را کمی تنگ کرد تا بلکه افغانستان قبله اش درایران را بازشناسی کند ونمازبه درگاه محمود رییس جمهور بگذارد. اگر این اتفاق بیفتد روابط بزودی گرمتر ازسابق وکمک ها بیشتر خواهد شد وجای نگرانی نیست.


6- تظاهرات جلو سفارت هم نشان داد که تا اندازه ای پالس ها گرفته شده است والبته امریکا هم خوشحال بود که درکناراحمدی نژاد نقطۀ کانونی جمهوری اسلامی آقای خامنه ای درتصاویر وویدیوها آتش زده شود یا خونخوارنشان داده شود. این یک برش بسار تند ازیک تاریخ چهل ساله است ومن برای افغانستان احترام لازم را قائلم وقصد تعرض به آنان را ندارم. بدیهی است که درکناراین تصویرتامه که من نشان دادم بی نهایت تصاویرفرعی وظریف دیگری هم کمک کننده بوده است مثل هراتفاق ریز ودرشت دیگر. یا...هو

هیچ نظری موجود نیست: