۱۳۹۰ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

جنگ اصلی برای کنترل سیاست خارجی بین حاکمیت ایران: ازنیل تا حجاز!

April Love


1- درحالیکه همۀ نگاه ها برسفرلورفتۀ درشرف انجام دکترصالحی به عربستان سعودی وهجمۀ  سریع ووسیع مجلس وجناح رهبردرروزنامۀ کیهان متمرکزبود؛ خبر بازداشت وآزادی دیپلمات ایرانی درمصربه حاشیه رانده شد وکسی به اهمیت بسیار زیاد چگونگی ماجرا نپرداخت. تا جاییکه این بازداشت وتکذیب اولیۀ وزارت امور خارجه و تأیید بلافاصلۀ وزارت اطلاعات واعلام آزادی دیپلمات بازداشت شده وعذر خواهی مصر وگزارش بعدی الشرق الاوسط ازپرداخت پول توسط دیپلمات مورد اشاره به گروه هایی درمصر؛ حتی سایت بسیارمحافظه کارتابناک را هم به واکنش واداشت که این چه مسخره بازی است که یکی تأیید می کند ودیگری تکذیب می کند ودشمنان سوء استفاده می کنند.

2- اما واقعیت قضیه برمی گردد به همان داستانی که قبلاً گفته ام و منظور از تغییر مصلحی را هم تلاش دولت برای دراختیارگرفتن سیاست خارجی وتصحیح سیاست های منطقه ای وبین المللی برای کم کردن تحریم ها وتوانایی انجام وعده های اقتصادی قول داده شده ازسوی احمدی نژاد با اولویت جذب سرمایه گذاری خارجی نمایانده ام. ماجرا در یک ورژن جدید مثل جریان خانم خبرنگار ایرانی تبارالجزیره است که خوشبختانه بخیر گذشت وعوامل اطلاعاتی تحویل گیرندۀ ایشان ازسوریه؛ نامبرده را بدون سر و صدا وبدون اطلاع به وزارت خارجه ودولت به قطرفرستاد وازمفقود شدن دایمی او جلوگیری شد.

3- شخصی که تحت عنوان دیپلمات ایرانی درمصردستگیرومتهم وآزاد واخراج  شده است به احتمال قریب به یقین دیپلمات بمعنای اخص کلمه ومأمور وزارت خارجه در دفتر حافظ منافع ایران درمصرنبوده. نامبرده مأمورنیروهای اطلاعاتی وامنیتی بوده که تحت پوشش دیپلمات وبا هدف خرابکاری درروابط درشرف برقراری ایران ومصر به کشورمصراعزام شده است. لذا دربدو امرکه دولت مصردستگیری او را اعلام کرده است بدلیل عدم اطلاع وزارت امورخارجه و دفتر حافظ منافع ایران در مصر ازوجود چنین شخصی بلافاصله موضوع را تکذیب کرده اند. سپس وزارت اطلاعات که یا خودش ویا اطلاعات سپاه قدس محل خدمت واعزام این فرد بوده؛ موضوع را بفوریت به دولت منتقل کرده وچانه زنی برای قبول مسئولیت این دیپلمات قلابی را خواستارشده است. دولت نیز که درمقابل عمل انجام شده قرارگرفته؛ با تشخیص اینکه اگربگوید ایشان دیپلمات ما نبوده باعث رسوایی مفتضحی خواهد شد، موضوع را قبول کرده و بلافاصله به دفترایران درمصرابلاغ کرده است که دیپلمات بودن ایشان را تأیید کنید واورا آزاد کنید که آنان نیز بعد ازدستورتهران بی خبری اولیه را پس گرفته وبا تأیید دیپلمات بودن فرد دستگیرشده اورا آزاد کرده است. تا نهایتاً مصرطبق قوانین دیپلماتیک رفتارکرده وحد اکثربه اخراج اوازمصربسنده کند. وچنین هم شده ومصر او را بعنوان عنصر نا مطلوب اخراج وبه ایران برگردانده است.

4- این گزاره واتفاق دیروزی را وقتی درکنارسخنان امروزآیت الله خامنه ای در دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران قراربدهیم. پازل صحنۀ جنگ بی امان و استراتژیک رهبر و دولت  برای کنترل سیاست خارجی ایران کامل می شود. سخنانی که حاکی از تعاریف غلوآمیز وپررنگ آیت الله خامنه ای ازسپاه پاسداران چه درمورد عملکرد آن در ایجاد تشنج درسیاست خارجی  وچه عملکرد سپاه در سرکوب نارضایتی های داخلی است.  آیت الله خامنه ای با برگزیدن محوراصلی سخنان خود درمورد بیداری اسلامی و تحولات جاری درکشورهای اسلامی منطقه؛ محل اصلی دعوا را به سپاه نشان داده است با این پالس قطعی که نبایدتسلیم "بیداری انسانی" نامیدن تحولات ازسوی دولت و گروه انحرافی بشوند.

5- این اتفاقات ودرحالیکه غرب نیزهرروزدامنۀ تحریم های ایران را گسترش می دهد ازآثارنگران کنندۀ بیشتری برای آیندۀ نزدیک ایران خبرمی دهد ولی حسن بزرگش این است که آهسته آهسته وبا سفرها واقدامات اخیروزیرخارجۀ ایران این پالس به منطقه وازآن طریق به جهان گسترش می یابد که جنگ قدرت درایران واقعی است وباید با احتیاط به سمتی بروند که به پیروزی استراتژی دولت درمقابل حاکمیت منجرشود. با این قید حتمی که جنگ قدرت برای دردست گرفتن افسارسیاست خارجی نه باید ونه می تواند درطولانی مدت تداوم یابد وباید درچند ماه آینده پیروز نسبی -حداقل- مشخص شود. با این افزودۀ بدیهی که جناح راست سنتی وآیت الله خامنه ای علاقمند هستند که نبرد علنی فعلی مثل همۀ 33 سال گذشته به چهارچوب های بلاتکلیف وپنهان درساختار ناقص برگردد. تا دنیا گیج شده ونتواند تشخیص بدهد که درایران با چه کسی طرف است وچه باید بکند. واگردولت این جنگ را بعنوان جنگ مادرپیروزنشود بسیار ضرر خواهد کرد. زیرا که دنیا درمیان مدت ودر مواجهه با زورآزمایی جاسوسان سپاهی و دیپلمات های دولتی درخاک بیگانه بیشترین اسناد لازم برای فشاربه ایران را بدست آورده وبضررملت ایران ازآن استفاده وسوء استفاده خواهد کرد.

6- ونهایتاً اینکه رییس جمهورکنفرانس مطبوعاتی برنامه ریزی شده اش برای امروز و قبل از14 خرداد را به یک هفته بعد وبعد از14 خرداد تغییرداده است. با توجه به اینکه معمولاً احمدی نژاد ازتصمیمات اعلام شده اش بسیارسخت منصرف می شود یا درآن ها تغییرمی دهد؛ این تغییرمی تواند متضمن این باشد که او تصمیم گرفته است اجازه بدهد همۀ وقایع وسخنان وموضع گیری های جناح راست وروحانیت منتهی به 14 خرداد علنی شود تا اوبا رصد کردن آن ها بتواند درکنفرانس خبری بعدی خود پاسخ مناسب و طراحی دقیق تری انجام بدهد. یا...هو

۳ نظر:

ناشناس گفت...

http://balatarin.com/permlink/2011/5/30/2541335

لطفا مراقب باش!

nik گفت...

توجیه دیپلمات زورکی که دولت مجبور شده بگه با ماست، جالبه. در بمب گذاری برج‌های خبر اگر خاتمی جرات کرده بود و نقش ایرانی‌‌ها را انکار نمیکرد، شاید بعد ۹/۱۱ هم تو محور شرارت نمیافتادیم و احمدی‌نژاد دیوانه را خامنه‌ای بهمون حقنه نمیکرد. البته اینا همش مثل اینکه بگی‌ اگر عموم عمه‌ام بود... به هر حال احمدی‌نژاد چاره‌ای نداره که تمکین کنه و این نیم بال پری هم که در آورده آقا و نوچه هاش در جا بچینند. سفر صالحی هم که کنسل شد. اینا هم همچنان اینور اون ور آتیش میسوزونن و به اصطلاح خودشون ترقه در میکنند. احمدی‌نژاد یا یه قماری میکنه و خرج خودشو تو چشم و چار جهانیان جدا میکنه اگر واقعا از جنس و قماش الیگارشی نیست که اونم معلوم نیست خریداری داشته باشه از رئیس دولتی که مردمش میگن با تقلب اومده، البته اینش مهم نیست یه دو سه تا از این تروریست‌های حزب‌ا‌لله رو تحویل بده، مثل عماد مغنیه ... یا ساکت می‌شینه مثل خاتمی میچسبه به اقتصاد. موضوع اینه که اقتصاد هم بلد نیست و اصلا به دلیل کثافت کاری در اون زمینه است که به فکر روابط خارجی‌ افتاده. منتها برگشته خونه اول، همون موقع که با ونزوئلا و گامبیا لاس میزد، هی‌ این روزنامه‌ها نوشتند دم خونه را بچسب! بکش آقای زرنگ محمود آقا

Dalghak.Irani گفت...

ممنون دوستان ازلطف ومشارکت تان. یا...هو