۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

فتوای آیت الله مکارم شیرازی و خدمتی که شاهین نجفی کرد.

The Jurist


1- بعد از اینکه خبرگزاری فارس از فتوای فقهی کلی؛ "برون حکومتی" و دو هفته پیش آیت الله صافی در مورد توهین کنندگان به ائمۀ شیعه را مورد دستاویز قرار داد و آن را فتوای ارتداد شاهین نجفی معرفی نمود؛ با اعتراض درست و دقیق مخاطبان روبرو شد که ارتباط این فتوای مذهبی کلی با مصداق شاهین نجفی در دو هفته بعد از صدور فتوا را یک کلاهبرداری و سوء استفاده از این قتوا دانستند؛ امروز از مرجع دیگری بنام آیت الله مکارم شیرازی در خواست فتوا شده و ایشان نیز همچون آیت الله صافی حکم ارتداد توهین کنندگان به ائمه را تکرار کرده اند.

2- درست است که سؤال کننده گویا نام شاهین نجفی را بعنوان توهین کننده به امام نقی در سؤال خودش گنجانده اما جواب مکارم شیرازی بازهم اعلان یک حکم کلی بوده است و کمترین دخولی به مصداق (در اینجا شاهین نجفی) نکرده است. او گفته است که اگر مسلمانی به ائمه توهین "آشکار" کند مرتد است و اگر فرد توهین کننده غیر مسلمان باشد عمل او مصداق سب النبی است. لذا حکم مکارم شیرازی هم نمی تواند مورد استناد جهت مزاحمت برای شاهین نجفی قرار بگیرد زیرا اولاً باید موضوع توهین توسط مرجع صلاحیت داری از جمله خود مرجع فتوا دهنده احراز و اعلام شود و ثانیاً مرجع صاحب فتوا باید واجب القتل بودن این مصداق معرفی کرده اش را صادر و از پیروان و شیعیان و مسلمانان بخواهد که او را هر جا یافتند به قتل برسانند.

3- لذا با توجه به اینکه هم فتوای آیت الله صافی و هم فتوای امروز مکارم فتوای سؤال کلی و حکم کلی بوده است و در هیچکدام مصداقی تعیین نشده و دستور قتلی صادر نشده است لذا جان شاهین نجفی از سوی شیعیان و بجهت ایمانی مورد تهدید نمی تواند باشد. مگر اینکه عوامل حکومتی و از جنبۀ سیاسی بخواهند از فتوای عام این مراجع استفاده کنند و شاهین را بعنوان مخالف جمهوری اسلامی از بین ببرند. می خواهم به این نکته توجه شود که فتوا های آقایان با فتوای خمینی برای ارتداد و قتل سلمان رشدی هم تفاوت ماهوی و هم شکلی دارد و هیچ کس مجاز نیست از فتوای کلی مصداق جزیی و بتشخیص خودش استحصال کند. مگر اینکه از فتوا دهنده حکم خاص برای شخص خاص و با نام و نشان مشخص بگیرد.

4- و اما خدمتی که شاهین نجفی کرده است به لایۀ عمیق تری از این ماجرا مربوط می شود. و برای گفتن آن خدمت خوب ناچار از گفتن این مقدمه هستم که: من برخلاف بسیاری از کسانی که معتقدند مراجع دین و روحانیان پیر و ارشد قم جز به امور اطراف خود و بیت خود و مسایل دینی و حوزوی و درسی خودشان اشراف ندارند. و بدلیل محدود بودن و محصور بودن در قم و حوزه و مدرسه تصویر واقع گرایی از محیط بیرون و بویژه جوانان مدرن ندارند سخت مخالفم. و معتقدم که آقایان بسیار مطلع، پرمطالعه و بروز هم هستند از جنبۀ واقعیت های موجود جامعه. لذاست که موضوع شاهین نجفی و ترانه اش خواهد توانست به تصمیم مراجع در بیرون بردن دین از حوزۀ سیاست بسیار کمک کند. درست است که از شاهین نجفی یا هر تعرض کنندۀ فرضی ناراحت می شوند و هستند روحانیان و مراجع؛ اما این هم واقعیت دارد که برای آنان این سؤال پررنگ تر مطرح خواهد شد که ببین حکومت مذهب شیعه چه بروز جوانان و مردم آورده است که اینان بجان می زنند و جوانی از پدر و مادر شیعه و دوستدار اهل بیت تا دیروز؛ امروز تا مرز توهین و تمسخر ائمه پیش می رود. و بنظرم این وجه قضیه و با توجه به نارضایتی شدیدی که در این دو سال حوزه از خامنه ای و عملکردش داشته و دارد خیلی پررنگ تر است و باعث تلاش بیشتر مراجع برای نجات دین مردم از دست حکومت خواهد شد. یا...هو 

۵ نظر:

ناشناس گفت...

دلقک کوو گوش شنوا ؟؟؟ از طریق مدنی چیزی درست شدنی نیست ، دعا کن مذاکرات بغداد شکست بخوره ، مرگ یک بار شیون یکبار... دنبال چی‌ هستی‌ تو ؟؟؟ فرمول‌های رایج کره خاکی توی کشور ما جواب نمیده . این یارو شاهین نجفی هم بی‌خودی خودش را به دردسر انداخت . این مملکت همیشه با زور و شمشیر و تفنگ شکل گرفته ...داری وقتت را تلف میکنی‌ برادر ، این نکات ریزی که تو تحلیل میکنی‌ ، نه مردم می‌فهمند و نه حکومت اعتنائی به آنها میکنه . صبر کن جلیلی بره بغداد و باز هم ز‌ر مفت بزنه، شاید از این غرب بی‌ خاصیت هم بخاری بلند بشه و مردم منفعت طلب ما هم از آن نفع ببرند. خیلی‌ رفتی‌ تو ریز قضایا تیمسارررررر.

آرش گفت...

نماینده اراک شکایتش از کاریکاتوریست راپس گرفت
http://alef.ir/vdcizwazwt1aw52.cbct.html?155415
اگر صحیح باشد نشانه خوبی برای یک حرکت مردمی بوده است.

ناشناس گفت...

خدا مراجع را بیدار کند !
http://www.roozonline.com/persian/opinion/opinion-article/archive/2012/may/13/article/-da8c81a72d.html

کورد فرزند دیاکو گفت...

دلقک قبلا گفتی با این قبیل اعمال به شدت مخالفی ، ولی امروز خوندیم که گفتی خدمتی که شاهین نجفی کرد...!؟

Dalghak.Irani گفت...

سلام سرما خورده ام و به سختی نفس می کشم. مثل وبلاگم که دارد به نفس نفس می افتد اگر خدا بخواهد. لذا کم می آیم تا کمتر مزاحم بشوم. فقط علت نوشتۀ قبلی ام راجع به شاهین نجفی از بعد جامعه شناختی و اثر آن در مؤمنان غیر سیاسی بود. در حالیکه خدمت محتمل شاهین را در بعد حاکمیتی و دین سیاسی دیدم که ممکن است در پس این مخالفت ها و مرتد نامه ها مراجع دین یک فلاش بکی هم بزنند بخودشان و حکومت خامنه ای که باعث حراج اعتقادات بی آزار اسطوره ای متدینان شده اند. یا...هو