۱۳۹۱ بهمن ۱۸, چهارشنبه

زندان و آزادی 24 ساعتۀ مرتضوی بهترین گزینه برای تضعیف خامنه ای بود!

The Bathers


1- بعد از یک سه روز پرهیجان و نفسگیر؛ و با آزادی مرتضوی یک پردۀ مهم دیگر از نمایش های "تنها تفریح مردم گیرانداخته شده در پیشاتاریخ جمهوری اسلامی" ولایت خامنه ای به پایان رسید و کاربران دنیای مجازی هم فرصتی برای تجدید نفس پیدا کردند. این را از این جهت مطمئنم که بلافاصله پس از قطعی شدن خبر آزادی مرتضوی، مراجعه کنندگان به وبلاگ خودم دقیقاً به کمتر از نصف میانگین سه روز اخیر کاهش یافت.

2- دستگیری و با فاصلۀ 24 ساعت آزادی مرتضوی - بدون هیچ توضیحی نه در بارۀ علت بازداشت و نه دلیل آزادی از زندان - اتفاق بسیار مبارکی بود که نه با عدم دستگیریش محقق می شد و نه با تداوم زندان ماندنش. زیرا در چنین حالتی حداقل آن گروه از مردمی که به حقانیت احمدی نژاد باور داشتند در این ماجرا - در صورت عدم بازداشت مرتضوی - و یا گروه دیگری که حق را به لاریجانی ها می دادند - در صورت تداوم زندان مرتضوی - برنده می شدند و از ارتقاء دادن موضوع تا آیت الله خامنه ای خودداری می کردند. اما حالا که مرتضوی بازداشت و آزاد شده است هر دو گروه پیش گفته انگشت اتهام را بسمت خامنه ای گرفته اند و می پرسند: "اگر مرتضوی و احمدی نژاد مقصر بودند چرا مرتضوی آزاد شد و اگر لاریجانی ها تقصیرکار بودند چرا مرتضوی بازداشت شد". و این موضوع بسیار پر اهمیت است که همه همۀ مشکلات را از وجود رهبری خامنه ای به نتیجه برسند.

3- باز تأکید بکنم که تردیدی وجود ندارد که بازداشت مرتضوی تصمیم لاریجانی ها و اجرای صادق لاریجانی بود بدون اطلاع خامنه ای. و آزادی مرتضوی تصمیم و دستور خامنه ای بود بدون اطلاع و فشار احمدی نژاد. این موضوع را شفاف تر از همه جا در مصاحبۀ کوتاه خود مرتضوی بعد از آزادی می توان رصد کرد. او می گوید:
  • "انشاءا... همگی با شرکت در راهپیمایی 22 بهمن بار دیگر پایبندی خود به انقلاب، نظام، ولایت و سرباز ولایت بودن خود را ثابت ‌خواهیم کرد. اینجانب خود را در همه حال سرباز ولایت می‌دانم و در طول خدمت خود در دستگاه قضا ثابت کرده‌ام که ذره‌ای از راه ولایت کوتاه نخواهم آمد و مطیع ولایت خواهم ماند."

4- او در اینجا یک سخن کلی می کند بدون اینکه مشخصاً از هیچکدام از ولی نعمت های خودش (آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد؛ یا مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری) نامی برده باشد. این ایستادن در وسط نشان می دهد که او هم هنوز دست برنده (احمدی نژاد یا خامنه ای) را به تشخیص نرسیده است. البته ادبیاتش بیشتر بنفع خامنه ای قابل تفسیر است تا احمدی نژاد اما او آنجائیکه علاوه بر نام نبردن از خامنه ای فقط به واژۀ "ولایت" اکتفا می کند در داخل سخنش هم تعرضی هشیار به خامنه ای می دهد معلوم می کند که هنوز نمی داند باید بکدام یک از اربابان پالس قوی تر بفرستد. آن تعرض هشیارش به خامنه ای هم انجائی نمود پیدا می کند در سخنش که می گوید: "...و در طول خدمت خود در دستگاه قضا ثابت کرده‌ام که...." در اینجا مرتضوی با محدود کردن خدمات خود در دستگاه قضا و تأکید بر کوتاه نیامدن از راه ولایت در طول خدمتش؛ از سویی به جامعه پالس می دهد که هر کاری در توقیف مطبوعات و زدن و زندان و کشتن و کهریزک و ... انجام داده ام مستقیم به دستور ولایت (خامنه ای) بوده است، و از همانجا به خامنه ای هم می گوید که محاکمه ام بهر اتهامی ارزان تمام نخواهد شد برای شما.

5- این سناریوی در حال اجرا محبوب ترین سناریوی مورد نظر من هم است و نباید به این زودی حکومت به ثباتی برسد که بتواند دعواهای موجود را به شفافیت و انتها برساند. زیرا هنوز هم باید از این اتفاقات مکرر بیفتد و نهایت به دخالت "جمع کردن" خامنه ای منجر شود تا باقی ماندۀ بدنۀ مذهبی خامنه ای هم به بیهودگی و بازدارندگی ولایت فقیه اولاً و بی عرضگی مضاعف خامنه ای ثانیاً برسند و از بدنۀ نظام جدا شوند. زیرا ما که نمی خواهیم تنها تفریحمان دعوای هیئت حاکمه باشد و بماند. ما فقط از بی تفریحی و عبوسی و غیض است که فعلاً می خندیم و دندان بهم می فشاریم؛ و دلمان می خواهد یک روزی در همین نزدیکی انشاءالله ما هم فرصت پیدا کنیم مثل همۀ انسان ها اجازۀ خندیدن با هم و در کنار هم را پیدا کنیم و بازیابیم. یا...هو
دوستان؛ این پست و سه پست قبلی را به بالاترین ببرید. مرسی

۷ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون بابت تغییر رنگ

علی39 گفت...

خامنه ای تمام تلاشش را میکند که رفتارهای عصبی از خودش نشان ندهد و تا انتخابات اوضاع را آرام کند مانند اینست که روی فنری نشسته و نمیگذارد که باز شود که یا این فنر میره توی ماتحت ایشون و یا شوت میکندش به فضا!!!
الان همه میدانند این انتخابات بسیار مهم تر از آن چیزی هست که فکر میکردند و بعد از عبور از این بحران ها موقعی فرا خواهد رسید که اصلاح طلبان و جنبش سبزها هم شروع کنند به فشار و قطعا خامنه ای دیگر نخواهد توانست جلوی انفجار را بگیرد.بدلیل اینکه هم احمدی نژاد و هم لاریجانی پایگاه اجتماعی مستقل از خامنه ای ندارند قاعدتاً خامنه ای در 22 بهمن قضیه را کنترل خواهد کرد اما وضعیت شکننده شده در واقع اینها دیگر اصلاح طلب نیستند که خامنه ای بتواند انها را براحتی حذف کند .درست مانند اینست که ایشان بخواهد قسمتی از گوشت بدنش را که از جا برکند که از شانس بد صحبت از سه قوه است که از دست ایشان خارج میشود/ فکر نمیکنم کسی از تشر ایشون بترسد چون نمیتوان به مجری قانون ویا قوه قضاییه تشر زد لذا صبر خواهد کرد تا نوروز.

ناشناس گفت...

دلقک ایرانی عزیز، فقط می‌خواستم گذشتن از مرز یک میلیون بازدید از وبلاگتان را تبریک بگویم. موفق باشید و مطمئنم تحلیل‌های متفاوت این وبلاگ که بعضی‌ وقتها فشار خون ما را هم بالا می‌برد به عنوان بخش مهمی از تحلیل نویسی مستقل روزهای پایانی رژیم ولایت فقیه به یاد‌ها خواهد ماند.

ناشناس گفت...

سلام از همون اوایل تاسیس وبلاگ شما رو دنبال میکردم به نظر من شما باید مرجع تقلید روشنفکران میشدی نه دلقک سیرک ! به خاطر تمام وقتها و زمانهایی که برای ما ایرانیان قدر نشناس و فراموشکار صرف میکنی دستت را میبوسم همیشه شاد باشی مرجع تقلید من

ناشناس گفت...

ناشناس سپاسگزار را تأیید می کنم.

ناشناس گفت...

خامنه ایی خیلی تلاش میکنه پا رو دم احمدی نژاد نذاره این بسیار تابلو و مشخصه.
سوال مهم اینه چرا؟
امروز هم که گفته ها از تهدید جدید احمدی نژاد و افشاگری در باره آقاشه.
به قول شما هرچه هست بیش باد.
آرش

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.