۱۳۹۲ خرداد ۱, چهارشنبه

آیا نفس پیرمرد را بریدند نیمه راه برای همیشه؟ باید منتظر بود!


Andromeda Chained to the Rocks



1- لوکموتیو بهر دلیلی از ریل خارج شود و بتبعیت از خودش واگن ها را هم از خط خارج کند و باعث خسارت شود؛ مقدار خرابی و زیانی که از جانی و مالی پدید می آورد از سه مؤلفۀ مهم پیروی می کند.

الف- مهارت لوکموتیو ران و اینکه او چه مقدار آموزش و مهارت و تجربه دارد.

ب- سرعت قطار در هنگام از خط خارج شدن. زیرا قطاری که با سرعت نزدیک به صفر حرکت می کند با قطاری که سرعتی بالای 300 کیلومتر در ساعت دارد خسارتی همسان تولید نمی کنند.

پ- زمین و زمینه ای که قطار در آنجا از ریل خارج می شود. اگر زمین کوهستانی و صخره ای باشد یک مقدار و اگر سنگلاخ و پر چاله چوله باشد مقداری متفاوت و نهایتاً اگر صاف و بی مزاحمت اضافه ای باشد با حداقل خسارت ظاهری.

2- واگن های قطار نیز که بدنبال لوکموتیو از ریل خارج می شوند بسته به سرعت قطار و وضعیت زمین های سقوط، دچار خسارت کم و زیاد می شوند. به این معنا که اگر سرعت زیاد و زمین ناهموار باشد واگن ها نیز بلافاصله چپه و در هم مچاله می شوند ولی اگر سرعت قطار کم و زمین هم هموار باشد خسارت واگن ها دیرتر و کمتر خواهد بود.

3- قطار حکومت در ایران مدت های مدیدی بود که از حرکت بازمانده بود طوری که نه تنها روی ریل بودنش محل تردید بود حتی حرکت رو بجلو یاعقب و سکونش هم قابل تشخیص با چشم غیر مسلح نبود. بچه ها اما که یکی از بازیهایشان نشان دادن عبور سریع و در جهت مخالف مناظر و رویدادهای قابل مشاهده از پنجرۀ کوپه هاست؛ از فرط گرسنگی و تشنگی و سکون قبرستانی خوابشان برده بود؛ و بزرگترها که باچشمان اشکبار و گشاده و نگران براه لوکموتیوران خیره بودند در سکوت.

4- هاشمی رفسنجانی که آمد همۀ ما بزرگتر ها - من و ما خوشحال و مشروط و با احتیاط  و بسیاری خوشحال و منجی نگاه - جیغ بنفشی زدیم از جنس شیهۀ اسبان تشنه در برهوت؛ که "آن مرد آمد". بطوری که همۀ بچه های تشنه و گرسنه و مستأصل از سکون قطار از خواب پریدند که "چه شده است؟". و ما برایشان توضیح دادیم و نشان دادیم مردی را که با گام های نه چندان استوار ولی تا حدودی مطمئن در راه نزدیک شدن به لوکموتیو و لوکموتیوران بود و گفتیم: "بچه ها اگر یک کمی دیگر تحمل کنید تا آن مرد وارد لوکموتیو شود بعنوان کمک راننده انشاءالله هم قطار سرعت خواهد گرفت برای بازیگوشی شما؛ و بهتر از آن بالاخره به یک خراب شده ای خواهیم رسید که کمی آب و نان غیر مسموم داشته باشد برای خوردن شما.

5- آیت الله خامنه ای قطعاً لوکموتیوران ماهری است با سی و پنج سال تجربه. او بدون اینکه به کوپه ها کاری داشته باشد مطلقاً؛ شناخت خوبی دارد هم از لوکموتیو و هم گردانندگان قطار از نگهبان تا سوزنبان؛ و اگر این را هم اضافه کنیم که قطار ایران برانندگی آیت الله خامنه ای با سرعت نزدیک به صفر در حرکت است و زمین و زمینه های که کاملاً صاف و بدون معارض و مزاحم است با کشتن پیشینی جامعۀ مدنی؛ خیلی سخت نیست تشخیص خروج قطار از ریل نهایی در ایران. اما بهمان دلایل مهارت راننده و سرعت صفر و کشتن جامعه؛ خیلی راحت نیست به بچه ها توضیح دادن که مرتب می پرسند و بهانه می گیرند که: "پیرمرد ناجی را وسط راه نفس بریدند پس کی می رسیم به سرعت و خراب آباد آب و نان". 

6- من هم مثل شما مهمترین گرفتاری و نگرانی ام پاسخ به همین سؤال بچه هاست. و الا نه من شأنیتی دارم و ادعا کرده ام و نه آن دو سه نفر لاتی که از سایت بالاترین در تعقیب "چرا تو اینقدر خوانده می شوی" اینجا هم می آیند و مزخرفی می نویسند و می روند اهمیتی. آنان البته چون جزو گنده لات ها و بالایار هم هستند در بالاترین هر دو روز سه روز حسابم را می بندند بهر دلیل. اما چه سود که من بازهم خوانده خواهم شد اگر نویسنده باشم. زیرا من هم جوانمردم و هم خون پاک وطنم را در نیام قلمم جاری می کنم برای خواننده؛ و مهمتر از آن ادبیات را چیره می دانم بر سیاست و غیر آدم چیز فهم نمی تواند با عمق تحلیل هایم - ناشی از داده های فلسفی - جامعه شناختی هم حکومت و هم مردم ایران - و چند منظوره بودنش ارتباط لازم برقرار کند. منتظر هیجان باشید و پست بعدی که عنوانش خواهد بود: "سعید جلیلی را برای باختن آورده اند!". بزودی. یا...هو

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من رییس جمهور آینده یکی از اینت 3 نفر خواهد شد (با مهندسی پیشرفته انتخابات):
قالیباف - جلیلی - روحانی

TodayBoy گفت...

تیمسار عزیز. غم بزرگی همه ما را گرفته است که نه به خاطر شخص هاشمی است بلکه به این علت که امید به سازش با جهان و صلح رفته رفته رنگ می بازد و این نشانه ای دیگر است.
آنانکه انتظار پیش گویی از تو دارند خامند و صبور باش در برابر متلک پرانی عده ای که هنرشان در نفی دیگران است و بس.
تو خوب می نویسی و نیک. ما دوستت داریم و می خوانیمت. همچون سربازانی که به اسارت درآمده اند دستت را میفشاریم چرا که همراهی همیشه در مصیبت لازمتر است.

ناشناس گفت...

ع مسيح
عزيز دل به دل نگير مطالبت خواننده أش را خواهد يافت. منتظر مطلب راجع به جليلي هستم

بهزاد گفت...

درود
در دنیای وبلاگ نویسان ایران من چیزی فراتر از خواننده خاموش حساب میشم. چون حدود سه ماهی است که مدام بدون ورود به وبلاگتان، به دلیل فیلترینک، نوشته های شما را دنبال می کنم. نظم و نسق کار شما بی شباهت به کار سرمقاله نویس روزنامه ای معروف اما بدنام در بین جامعه اصلاح طلب نیست. شاید این مقایسه ای شایسته نبوده باشد اما من به عنوان یک خواننده که تا به حال کامنتی از خوانندگانتون نخوندم چنین دیدی به شما دارم و مطالبتون مورد پسند من بوده است.

دلقک جان امروز کامنت گذاشتم تا ابتدا ازتون تشکر کرده باشم و در ضمن بگم جامعه ایرانی را با کاربران بالاترین یکی گرفتن اشتباه است. شاید اونجا کسانی باشند که سنگ ایران را به سینه میزنند اما به نظرم کمتر کسی از بالاتر هایی که گفتید از متن جامعه ایرانی خبر دارند و دلقک ایرانی از معدود وبلاگهایی بوده که در اون لینکدونی دیدم که نویسنده با شرایط ایران با وجود خارج از ایران بودن آشناییت کافی دارد.
به گفته خودتون یا...هو

تماشاگر قدیمی گفت...

نویسنده ی محترم:
نوشته ها و تحلیل های شما
چه از برخی از آنها خوشمان بیاید بدلیل
نزدیک بودن به فکرمان چه خوشایندمان نباشد بدلیل دوری اش از نظرمان نوشته هایی موثر هستند اینقدر که به قول شما
گنده لات ها رانیز به عکس العمل وا میدارد یعنی هم تا اینجا تعقیبت میکنند
صبر میکنند نتیجه ای به زعم خود میبینند و باز میایند و قدم رنجه ای
و مینویسند .
فارغ از سزا یا نا سزا تا اینجای کار
چیزی نیست جز اینکه درگیرند با نوشتار شما و بنوعی اعتیاد به خواندن شما .

چون چیزی غیر درخور در خوانده نمیشود
لطفا کلماتتان را نثارشان نکنید
و لطفا بالاترین را هم فراموش کنید
بنظرم بالاترین با دست اندازی برادران
بسیجی و مجاهد خلق اعتبار کمیت بازدید کننده از موضوعی را هم مدتهاست از دست داده




آینده گفت...

هاشمی( مشایی هم) با حکم حکومتی به صحنه باز می گردد، اما اینکه برنده باشد قطعی نیست.در نبود هاشمی، مشایی قطعا رای اکثریت را دارد.
در صورت نبود این دو(فرض محال)بر خلاف اینکه روی جلیلی خیلی شرط بسته می شود، اما ولایتی است که دست بالاتر را دارد. و قالی باف معاون اولش.

ناشناس گفت...

ناشناس 1:
دم شما و جوهر قلمتان گرم ...

ناشناس گفت...

بنویس دلقک ..نکنه باز قهر کنی .....
بالاترین رو ول کن...
نزدیکان هاشمی هم باورشون نمیشه من جمله زیبا کلام پس بدون ما از دلقکمان انتظار پیشگویی نداریم ....تو سیرک را بگردان ما از پایین نگاه میکنیم بالاتر ها را بذار آن بالاها
علیش

ناشناس گفت...

ممنون بخاط تمام نوشت هات تیمسار

Dalghak.Irani گفت...

با تشکر از همه باید در پاسخ آن دوستی که مرا با حسین شریعتمداری مقایسه کرده است بگویم که همانطور که خودم هم گاهی گفته ام همانندی خودم با شریعتمداری - هر کدام در ورژن خودمان - را دقیق و درست می دانم. یا...هو

ناشناس گفت...

شما معصوم وغیبگو نیستید که برادر. همینکه بر منطق سخن میگوئی کفایت میکند ما را.

ناشناس گفت...

وبلاگ خیلی خوبی دارید. من ابتدا در سایت بالاترین با وبلاگتان آشنا شدم ولی بعد از آن آدرس آن را به لیست علاقه مندی ها اضافه کردم و مرتب به آن سر می زنم تا تحلیل های شما را بخوانم. تحلیل های شما جزو بهترین تحلیل هایی است که تا به حال خوانده ام و مشخص است که نگاه عمیقی در تحلیل مسائل دارید. با آرزوی پیروزی و سلامتی برای شما.

ناشناس گفت...

جناب دلقک،

بنده حقیر دست کم روزی 2 ساعت کلی خبر ها و سایت ها رو می خونم و خبر ها و مقالات رو آرشیو می کنم. یکی از 3 وبلاگی که تحلیل هاش قابل (ارزش دار) آرشیو کردن هست، همین وبلاگه. چند تا نکته ناچیز:

1) هر چند مستقیما ادعا نمی کنید، اما به هر حال تحلیلگر هستید و در این چند ماه که من با خبرم هرگز ادعای پیشگویی نکردید. لطفا در صدد پاسخ به ادعای "پیشگویی" بر نیاید، چون القا می کنه که شما ولو به طور نا خود آگاه همچین صفتی رو در خور چسبوندن به خودتون می دونید.

2) شما رو شخصیتی بسیار امیدوار دیده ام که از لابلای سطر های نوشته هایش امید به نجات و اصلاح ایران و ایرانی دست کم با روش های دموکراتیک کم هزینه مانند مشارکت مدنی، هویدا است.
اما متاسفانه باید قبول کنیم که شرایط امروز ایران (حکومت و جامعه) بیشتر به سمت نا امیدی بیشتر تمایل پیدا می کنه. حال به عمد یا تصادف یا به دلیل نتیجه طبیعی اقدامات گذشته و رویکرد نخبگان و مردم. بنابر این شاید لازم باشه که یک مقدار فاکتور "نا امید سازی عامدانه و شریرانه مردم از سوی حاکمان" رو هم در تحلیل هاتون لحاظ کنید.
خیلی واضح بگویم، حاکمیت نشان داده که اگر 10 راه حل برای یک مساله نه چندان پیچیده وجود داشته باشد، قطعا احمقانه ترین، ناکارآمدترین و پرهزینه ترین آنها را انتخاب می کند و به سخیف ترین وضع اجرا کرده و در بوق هوچی گری برای ستایش خود می دمد. شاید با این رویکرد بشه خیلی چیز ها رو حدس زد.
همگی شاهد بودیم که هر چه احمدی نژاد در این 8 سال بیشر "گندکاری" (با پوزش) کرد، بیشتر از سوی حاکمیت تشویق شد. آیا هیچ جای این گزاره با هیچ تحلیل برخواسته از اندیشه ای قابل بیان و یا "پیشگویی" می باشد.
همانطور که خود بارها گفته اید، هیچ نظم، قانون و الگویی برای تحیل رفتار حاکمیت آشوبناک (Chaotic)، متوهم، مجنون، غیر قابل پیش بینی، غرق در خرافه نمی توان جست.

دلقک جان بنویس. جای کسی رو تنگ نکردی. قرار نیست برای بیان اندیشه ات به کسی جواب پس بدی. باید همه ما آزاد اندیشی، احترام به حق بیان و دست برداشتن از چماق کشی رو یاد بگیریم؛ اگر که مدعی هستیم می خواهیم اونها رو به حاکمیت یاد بدیم.
ببخشید که زیاد شد.با سپاس.

ص.

ناشناس گفت...

عقلانیت در این نظام از همان زمانی مرده که جانشین فرمانده کل قوا در آن فیروزآبادی شد.
بقیه بازی ها بر اساس منطق حالا ببینیم چی میشه در حال انجام است.

ناشناس گفت...

سلام.
با ص کاملا"موافقم.ازحکومت سیال بی شکل وبدون چهارچوب وغیرقابل پیش بینی چه انتظاری میشود داشت؟
لکلک

ناشناس گفت...

دلقک عزیز از شما متشکرم برای تحلیل های ارزشمندتان. من هر روز حتما به سایت شما سر می زنم. گاهی از نکات کوچکی که ما نمی بینیم تحلیل واقع بینانه ای عرضه می کنید. هر گاه وقایع سیاسی به شدت ازرده ام می کند فورا سراغ سایت شما می ایم تا نظر شما را ببینم. باز هم می گویم متشکرم.