۱۳۹۲ خرداد ۹, پنجشنبه

آیت الله خامنه ای: نمی توانستم جلو آمدن جلیلی را بگیرم ولی او نیز نامزد من نیست!

Last Supper


1- وضعیت خانواده ای و پدری را در نظر بگیرید که دارای ده فرزند بزرگ و رشید است. نه نفر از این فرزندان و در طول زمان در اعتراض به نحوۀ مدیریت و ادارۀ خانواده توسط پدرشان قهر کرده و از منزل پدری گریخته و خارج شده اند. و یا اگر بدلیل مشکلات مسکن و غیره پای گریختن نداشته اند بی تفاوت و ناراضی و بی روحیه در خانه مانده اند. پسر دهم اما پسری بسیار خلف و طرفدار سفت و سخت مدیریت پدرش است. و نه تنها خودش همواره پا به رکاب و در خدمت پدر است بلکه با تمام بی رحمی و شقاوت و خوش خدمتی هم سایر برادران ناراضی و مانده در خانه را به مجیز گویی و تبعیت ظاهری از پدر بی تدبیر وا می دارد. و از این راه هم جایگاه خودش را تثبیت می کند و هم اتوریتۀ پدر برخانواده را تداوم می دهد. گاهی اما پیش می آید که این پسر دهم خلف که آسیستان تام الاختیار پدرش در دخل و خرج و مدیریت خانواده هم است؛ چنان ولخرجی ها از سویی و بی رحمی ها از جانب دیگر می کند که حتی پدرش هم شرمنده می شود و دلش می خواهد قدرتی داشت و می توانست جلو این زیاده روی ها را می گرفت. اما پدر مطلقاً قادر به این کار نیست زیرا مطمئن است که اگر بخواهد افسار پسر خلفش را بکشد یا حتی به او ترشرویی کند، او یا حسابش را می رسد و یا در بهترین حالت او هم قهر می کند و خانواده فرو می پاشد و اتوریتۀ پدری او هم بپایان می رسد.

2- لذا تنها راه حل پدر این است که از فرزندان قهر کرده اش دلجویی کند و از آن ها بخواهد که جلو پسر زورگو بایستند و اینقدر کیسه بوکس او نشوند. اما پدر نمی تواند چنین کاری بکند. زیرا بمحض از در آشتی درآمدن با سایر پسران قهر کرده آنان اولین خواسته ای که دارند و خواهند داشت تغییر در نحوۀ مدیریت و ادارۀ خانواده است. وپدر نمی تواند این خواسته را بپذیرد زیرا در این صورت اتوریته و نقش محوری و تعیین کنندۀ خودش را از دست می دهد.

3- آیت الله خامنه امروز و در دیدار با نمایندگان مجلس گفته است که نظر من روی کاندیدای خاصی نیست و نمی خواهم در انتخاب مردم دخالت بکنم. این حرف خامنه ای جزو حرف های تکراری و چند وقت اخیر اوست و تاریخ رهبریش نشان نمی دهد که هیچگاه و در نزدیک ترین زمان به برگزاری انتخابات چنین حرف هایی زده باشد. لذا بنظر می رسد که با توجه به تجربۀ احمدی نژاد و دلایل سیاسی بسیار دیگر که در قبل از این با هم مرور کرده ایم این بار آیت الله خامنه ای - حداقل در مورد این 8 نامزد - در گفته اش صادق است. و نمی خواهد کسی بنام کاندیدای رهبری وارد انتخابات شناخته شود. من این قسم آیت الله را این بار باور می کنم. ولی مشکل من و آیت الله در این است که اگر هر هفت نفر دیگر را نما یندۀ مستقیم رانت قدرت خامنه ای ندانیم با نفر هشتم سعید جلیلی چه بکنیم. سعید جلیلی که هم نوع آمدنش و هم نوع تأیید صلاحیت شدنش و هم نوع ادعاهایش جز بمدد قدرتی غیر قانونی امکان بروز و ظهور نداشت. و مگر غیر از این است که این قدرت قاهر فقط در دستان آیت الله خامنه ای متمرکز است. سعید جلیلی نه از نظر سابقه و نه از جنبۀ رجل سیاسی مذهبی بودن و نه بجهت تدبیر و مدیریت حتی با بیش از ده ها نفر رد صلاحیت شده های وزیر و وکیل مورد وثوق شخص خامنه ای قابل مقایسه نیست.

4- قبلاً هم گفته ام که رابطۀ حزب اللهی های تندرو با آیت الله خامنه ای یک رابطۀ هرمی خالص و سلسله مراتبی از بالا به پائین نیست و مثال های تسخیر سفارت انگلیس و حمله به لاریجانی در قم را شاهد آورده ام که علی رغم مخالفت خامنه ای اتفاق افتاد. و گفته ام که این رابطه طوری است که گاهی - اغلب - رأس هرم و خامنه ای بر آنان و قاعده مسلط است و گاهی دیگر - بندرت - قاعدۀ هرم و سازمان حزب اللهی های تندرو بر رأس و آیت الله غلبه می کند. و بنظر می رسد ماجرای نامزدی سعید جلیلی از آن دفعات نادری است که قاعده خودش را به رأس تحمیل کرده است.

5- اینک اگر این واقعیت سیاسی را در قالب آن داستانوارۀ پدر بی تدبیر - گفته ام در ابتدای نوشته - بگذارید معلوم می شود که ادعای خامنه ای از کدام جنس و چرا می تواند درست باشد ولی قابل علاج هم نباشد. در حقیقت سعید جلیلی نامزد آن فرزند دهم خلف آیت الله یعنی حزب اللهی های تندرویی است که با در اختیار داشتن بخشی از سپاه و بسیج؛ هم نگاهبان قدرت خامنه ای هستند، و هم در مواقعی مورد عدم رضایت او. خامنه ای هم مثل آن پدر مثالی تنها راه حل مشکلش رجوع به سایر فرزندان قهر کرده (ملت ایران) است. اما بهمان دلیلی که آن پدر نتوانست به فرزندان قهر کرده اش بازگردد از دست تندروی پسر دهم و وفادارش؛ آیت الله خامنه ای هم نمی تواند به ملت برگردد. زیرا ملت هم مثل پسران آن پدر اولین خواسته ای که برای آشتی و بازگشت دارند تغییر در توزیع قدرت و نحوۀ مدیریت کشور است. و چنین است که اگر آیت الله واقعاً نمی خواهد از سعید جلیلی حمایت کند کافی است که اهرم های بیشتری را در دست بگیرد و به بخش های غیر تندرو سپاه و بسیج فشار بیاورد که از تقلب و سازماندهی بنفع جلیلی جلو گیری کنند. نظیر همین ادعایی که امروز سردار نقدی کرده  و مدعی شده است که آیت الله به سپاه و بسیج تذکر شفاهی داده است که در انتخابات دخالت نکنند. البته من مطمئنم که سعید جلیلی حتی با همۀ حمایت های بدنۀ حزب اللهی های تیفوسی و در حالت عادی نیز شکست سختی خواهد خورد. اما خامنه ای هم می تواند با مراقبت از همین آرای نیم بند  باقی مانده خودش را از شر جلیلی در امان دارد. یا...هو

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

چگونه روش صحیح نافرمانی مدنی حکومتی را فلج و نابود میکند
http://azarakhshblogspot.blogspot.co.uk/2013/05/blog-post_29.html

نانا گفت...

زنجموره خامنه ای از جنس همان گریه اش در خرداد 88 است نه چیز دیگرچون که انتخاباتی خلوت و بیروح در پیش است و رای نویسی در پستوی مصباح در جریان و ....نتیجه را خودتان میدانید .

لوئیس گفت...

سلام استاد شهریوری.
از آنجا که . ببخشید از اینجا که بنده کارمند استانداری هستم به چند سالی چنین دستور رسیده که نظر آقا جلیلی است و تاکید شده در هر گوشه و خلوتی بر طبل او بکوبیم . ولی دل دوستان را قالیباف فرش کرده است.
"چون من خود شهریوری هستم شما را چنین دیدم"

ناشناس گفت...

تشخیصت اشتباه است دلقک جان
اینکه تصور میکنی با روی کار آمدن دولتی عملگرا اما گوش به فرمان راس هرم باعث میشود جنگ فرسایشی نهاد های قدرت به ثبات نسبی تبدیل میشود و آرامش اقتصادی و رفاه نسبی منجر به رشد و تقویت قشر متوسط جامعه شده و زمینه های توسعه سیاسی و فرهنگی ناگذیر میگردد.
به چند دلیل :
یکی اینکه ساختار اداری و رانت خواری که در پشت این گروه اقدار گرا نهفته است مانع از رونق و شکوفایی اقتصادی میشود زیرا برای شکوفایی و رشد اقتصادی به رقابت نیاز است که انحصارگرایان همچین اجازه ای نمیدهند.
پایگاه اجتماعی این گروه قشر فقیر ، بیسواد و روستا نشین است و اینها به این مسئله واقف هستند که بخشیدن رفاه اقتصادی به این پایگاه مساوی تبدیل آنها به قشر متوسط و در نتیجه از دست دادن این پایگاه میشود که هرگز اینکار را نخواهند کرد.
ساختار اجتماعی ایران و اوضاع امروزی دنیا و گردش سیال اطلاعات مانع از این میشود که افکار عمومی در ایران از سیاست زدگی خارج شود.
و البته دلایلی دیگر از منظر روانشاسی جمعی این گروه انحصارطلب و بازتولید همیشگی انشقاق در گروه های سیاسی مسلط هم وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است
خلاصه اینکه مدل اندونزی برای ایران جواب نمیدهد تیمسار عزیز بدلیل تفاوت های بسیار و البته آگاه بودن جریان مسلط بر تحولات تاریخی دنیا برای جلوگیری از اتفاق مجدد آنها در ایران.
باید به فکر طرحی نو و لو نرفته باشی وگرنه کپی کردن عملیات های یکبار اجرا شده نتیجه ای ندارد

Dalghak.Irani گفت...

نظرتان در بست درست و متکی بر دانش و تجربه است و من هم - البته نه بعمق و گسترۀ شما - می دانم. و همینطور از بسیاری راه کارهایی که ملت های دیگر و در زمان های دیگر انجام داده و از مدار عقب ماندگی خارج شده اند هم اشراف مطالعاتی دارم . خلاصه به همۀ پرسشها و متن ها و تحلیل و تفسیر هایی که به پاسخ "در ایران نمی شود" ختم می شوند کاملاً مسلطم. اما من دنبال یک پاسخ نصفه نیمه - حتی بگو از راه معجزه - از جنس می شود یا بلکه شد یا انشاءالله می شود و... می گردم. و می گویم بلکه هم سردار بطرف ما غش کند و در هنگام مواجهه با چنین سیکل بسته و زمختی سرخر بخشی از قدرت سخت را برگرداند بسمت ما ملت. یا خیلی کارها و اتفاقاتی که ممکن است یک عنصر ایران دوست انجام دهد. همۀ این مالیخولیا هم فقط بخاطر همان "نمی شود"ی است که تو گفتی و تجربه می گوید و دانش تأیید می کند و دیگران تکرار کرده و می کنند. من دنبال یک می شود هستم حتی اگر ناقص الخلقه باشد برای فردا؛ و یک سقای خوش تیپ برای چکاندن چند قطره آب زندگی و امید بخش به گلوی بچه ها در امروز. یا...هو

تبریزی گفت...

سلام بردلقک
میدانیم که روحانی وعارف میخواهند اعتلاف کنند میدانیم که نظر اصلاح طلبها با آنان است وظاهرا آقا (شورای نگهبان) کاری کرده که این بار اصولگرایان اجماعی نداشته باشند وحتی باشکستن آرا بین قالیباف وجلیلی هم واین که اتوماتیکلی رضای وولایتی هم حداقل 10%ارای اصولیون را خواهند خورد پس آقا میخواهد 8سال حکومت را بدهد به اصلاحدوستان که فعلا پتانسیل بهتری دارند لطفا نظرتان را بدهید

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

الحق والانصاف . پست کاملی بود .درواقع ادم شناسی کاملی بود .گمانم اکثر ملت همین قضاوت را دارند .
لکلک
اینترنت هم که دایم قطع میشود.

Dalghak.Irani گفت...

لکلکِ ایرانی دوقبضه و سفارشی. منظورت همین پست است یا پست معرفی نامزدها که از بس اینترنت اذیت می کند در داخل ایران برای این پست فرستاده ای کامنتش را. این را به این جهت می گویم که انتظار تعریف زیادی داشتم و دارم از نوع ادبیات و موجز نویس در معرفی نامزدها ولی تا کنون هیچ کس هورا نکشیده. گندش بزنه این سیاست را چون خون را منجمد می کند در رگهای دنبال کنندگان الکی اش هم حتی. یا...هو

ناشناس گفت...

سلام. خجالتم اقای ایرانی .فرمایشتان صحیح است ودرواقع برای پست بعدی است. فقط اینتر نت نیست بچه ها هم دایم مارا بر میدارند تا کارشان را انجام دهند (راههای مبارزه با پارازیت).از ان طرف من شبها در سکوت نت میخوانم چندشب ضد حال خوردم قطع شد .دشب نشستم با حوصله 30 خطی نوشتم وکپی بر نداشتم یهو دیدم قطع شده -همین الان ایکان نت خاموشه.برخلاف دوستانی که از کارها وحرفهای شما تعجب میکنند من دقیقا"لذت میبرم برای شما اصل ایرانی است وایران.هر که اباد میکند شغلی می افریند وعملا"لبخندی به لب ملت میاورد -خلاصه گفتم-از هرحزب وباندی که باشد گو بیا بساز اباد کن ما مخلصیمدربست .حالا رفسنجانی یا قالیباف یا برفرض جلیلی ؟؟؟اصل ابادی ایران است وشادکامی ایران حتا اگرشده در حداقل ترین سطح نمودار.وباشد تا فرصتی دیگر .
دوستتان دارم بسیار بخاطر ایران
کوچک شما لکلک.
پی نوشت :من اولاد ذلیلم خب بعضیها زن ذلیلند