۱۳۹۱ مرداد ۱۵, یکشنبه

ختم پروندۀ اختلاس؛ رونمایی از مشایی؛ تبانی دولت و قضا برای اعدام چهار متهم؛ مخالفت قاضی سراج!

File:Dali Temple image.jpg

Shirley Temple, The Youngest


1- اسفندیار رحیم مشایی برای بار دوم در یک هفتۀ اخیر رونمایی شده است و در جمع بازنشستگان دفتر ریاست جمهوری حرف زده؛ و طبق تیتر درست منابع انتشار دهندۀ این سخنرانی "دفاع جانانه ای از عملکرد دولت و احمدی نژاد کرده است" و آن را به "درّی" که تلاء لوء دارد تشبیه کرده است. این رونمایی از مشایی در کنار آن خبر اعدام چهار نفر از متهمان پروندۀ اختلاس کلان است که معنا می یابد و معنای آن این است که دولت و قوۀ قضائیه برضایت خامنه ای تبانی کرده اند و تصمیم گرفته اند که با اعدام متهمان پرونده دنبالۀ این پرونده را جمع و مختومه کنند. این را از این جهت هم مطمئنم که اولاً مشایی در قالب یک نصیحت کلی نقش خودش در حمایت از خسروی را پذیرفته و تلویحاً عذر خواهی کرده است آن جا که می گوید:
مهندس رحيم مشايی با بيان اينکه بسيار مناسب است که انسان‌ها، بخاطر نقص‌هايی که در کارهای خود نسبت به هم داشته‌اند از يکديگر عذرخواهی کرده و حلاليت بطلبند، خاطرنشان کرد: بسياری از ما ممکن است در مواقعی اشتباه کرده و در تصميمی نادرست مشارکت داشته و يا از آن حمايت کرده و يا در برابر تصميمات درست و به حق از خود مقاومت نشان داده باشيم که بايد در ازای آنها حلاليت بطلبيم.
و البته یک گزارۀ کوتاه هم برای خامنه ای تعبیه کرده است که حواسش باشد که چه گفته در مورد احمدی نژاد و دست از پشتش برندارد که تف سربالا خواهد شد. مشایی به بهانۀ تعریف از دولت گفته است:
امروز افتخار ما اين است که دولت شعارهای امام و انقلاب را زنده و به تعبير مقام معظم رهبری قطار خارج شده از ريل را به ريل اصلی خود بازگرداند و بر ارزش‌ها ايستادگی کرد، بيشترين خدمات را ارائه نمود و در داخل و خارج از کشور عزت کسب کرد.
2- این توافق قضا با دولت هم مورد تأیید و تأکید آیت الله خامنه ایست و قرار شده اختلافات بر سر فساد دو طرف را "کش" ندهند. البته که شریعتمداری هم میاندار است و خیلی تمایل دارد که با اعدام هرچه سریعتر برخی از متهمان اختلاس بزرگ بتواند جو هیستریک "اعدام باید گردد" هواداران تیفوسی خامنه ای را کمی ارضاء کند و در این بحبوحۀ گرانی و مصیبت اقشار فرودست جامعه پالس مبارزه با فساد و سرمایه بفرستد. حتی می توان ادعانامۀ دولت آبادی شکایت علیه مطهری را هم جزیی از این سازش بین احمدی نژاد و محسنی اژه ای قلمداد کرد.

3- این پروژۀ "ختم به خیر اعدام چهار متهم" اما گویا یک نفر مخالف دارد و آن قاضی سراج است که حاضر نیست احکام ابلاغی محسنی اژه ای در یک هفته قبل را انشاء کند و اعدام ها را رسمیت حقوقی ببخشد. این را به این دلیل قطعی می دانم که اولاً یکهفته پس از اعلام سیاسی و غیر حقوقی احکام از سوی سخنگوی قوۀ قضائیه محسنی اژه ای هنوز احکام صادره انشاء و امضاء و ابلاغ نشده است. و اصولاً اعلان احکام پرونده از سوی محسنی اژه ای رأی خود او بوده است و نه رأی قاضی پرونده. و با اینکه اطلاعات حقوقی من در حد حقوقدانان نیست اما موضوع چنان دم خروسی است که راحت می توان به غیرقانونی و غیر حقوقی بودن آن پی برد:

4- طبق قانون آیین دادرسی جمهوری اسلامی قضات موظفند حد اکثر در مدت یک هفته پس از اخذ آخرین دفاعیات متهم و ختم رسیدگی حکم خود را انشاء و اعلام کنند؛ در حالیکه نه تنها خبری از اعلام حکم متهمان پروندۀ بزرگترین اختلاس تاریخ جهان - یکماه پس از ختم دادرسی - نیست؛ بلکه در عوض و بجای سراج قاضی پرونده؛ این دادستان ایران و سخنگوی قوۀ قضائیه آخوند محسنی اژه ای بوده که آرایی را اعلان کرده است که از طرف قاضی پرونده صادر و تأیید نشده است. محسنی اژه ای یک هفته پیش اعلان کرد که آرای پروندۀ اختلاس صادر شده و چهار نفر به اعدام و دو نفر بحبس ابد و بقیه به حبس های مدت دار دیگری محکوم شده اند. در حالیکه علاوه بر اینکه اطلاع رسانی سخنگوی قوۀ قضائیه برخلاف نص قانون است بلکه مؤید این هم است که اصولاً حکمی صادر نشده است. زیرا:

5- صدور حکم در عرف حقوقی و تعریف قانونی یعنی اینکه قاضی پرونده حکم متهم را کتباً انشاء و امضاء کرده باشد. و نمی توان مدعی شد که قاضی شفاهاً به شخص ثالثی مثل دادستان یا رییس قوه قضائیه یا هر مقام دیگری احکام انشاء نشده و بمرحلۀ صدور قانونی نرسیده را اعلام و به آنان اجازه بدهد که اطلاع رسانی کنند. محسنی اژه ای گفته بود که احکام صادر شده ولی چون متن حقوقی حکم طولانی و دارای صفحات متعدد است لذا برای انشاء شدن و تنظیم و تایپ و سایر امور اداری باید چند روزی منتظر ماند. در حالیکه همانطور که گفتم اصولاً حکمی که کتبی و انشاء و امضاء شده توسط قاضی دادگاه محاکمه کنندۀ متهم نباشد حکم حقوقی نیست و کسی نمی تواند به آن استناد کند؛ حتی خود قاضی. تا چه رسد به سخنگوی قوۀ قضائیه یا هر شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر. بنابراین شکی باقی نمی ماند که سراج حکمی صادر نکرده است و علت طولانی شدن پروسه هم این است که قاضی معتقد به احکام سیاسی ابلاغی نیست و می خواهد زیر بار این کثافت کاری تابلو و آشکار نرود. در روزهای پیش رو این اختلاف درونی قوۀ قضائیه از یک جایی سربیرون خواهد آورد به احتمال زیاد. یا...هو 

پی نوشت: می توانید به سیرک خودتان یک صد آفرین بدهید چون هم فارس عکس العمل نشان داد و هم کیهان در مصاحبه با نماینده ای از مجلس که؛ رسانه های ضد انقلاب دارند حکم دادگاه را زیر سؤال می برند. و او گفته است که خودمان پی گیر این اعدام بحق هستیم. البته که بغیر از دلقک بیکار رسانه ای حکم فراموش شده را زیر سؤال نبرده است. یا...هو

۲ نظر:

آقای مدرنیته گفت...

بازم شرف قاضی سراج پس !!

داریوش گفت...

سلام دلقک جان!
من فقط میخواستم جواب دوستم آقای مدرنیته را بدهم. فکر میکنم بعد از آنکه قاضی کهریزک این چنین تحت فشار قرار گرفت (با آن تنها دستورات را اجرا کرده بود. گفته میشد که از بیت رهبر دستور گرفته بود)بقیه قاضی ها کمی با مدارا راه میروند. اگر این چند نفر اعدام شوند در شرایطی که چندین نام را عنوان کرده اند شرش گردن قاضی را خواهد گرفت و مردم سئوال میکنند که آیا همه اطلاعات دریافت شده است؟