۱۳۹۳ فروردین ۹, شنبه

ایرانِ خامنه ای ذلیل اوباما؛ امریکای اوباما دخیل عربستانِ ملک عبدالله! چگونه دنیا وارونه شد.


1- همانطور که در رسم نوروز خودمان هم عرفی نانوشته وجود دارد که کوچکترها به دیدار و عید مبارکی بزرگترها می روند؛ در عالم سیاست هم این عرف جاری و ساری است که کشورهای کوچک بدنبال دیدار و یاری طلبی از کشورهای بزرگ  اقدام می کنند. اما این قاعدۀ عرفی هم در نوروز خودمان و هم در سیاست جهان از یک استثناء هم برخوردار است. به این ترتیب که همانطور که در نوروز هم برخورداری از سه مؤلفۀ "قدرت، ثروت، منزلت" می تواند قاعده را برهم زده و بزرگترهای فامیل را به دستبوس فامیل کوچکتر اما برخوردار ترغیب و وادار کند؛ در جهان سیاست هم این اتفاق دور از انتظار نیست. اما نه به این پررنگی که رییس تنها ابرقدرت بالفعل جهان مجبور از شرفیابی به دربار یکی از کوچکترین و مستبد ترین و افراطی ترین مذاهب موجود در روی کرۀ زمین بشود فقط جهت دلجویی و ببخشید.

2- اما این اتفاق افتاده است و باراک اوباما رییس جمهور امریکا به محضر پرفیض و دلار و مقتدر ملک عبدالله سعودی شتافته تا با عرض گزارش سیاست های اعمالی از سوی خودش و توضیح نکته های مبهم و باعث نگرانی شیخ پیر سعودی از او دلجویی کند و طلب بخشش کند؛ و قول بدهد که عربستان را به ایران نخواهد فروخت؛ سر موضوع مذاکرات هسته ای، و البته سوریه هم. یعنی یک جورایی خوشم آمد از ملک عبدالله و سیاست ورزیش و حسادت هم ورزیدم به این همه بزرگی که عرب ها شده اند و تحقیری که ما شده ایم. اما جهان جهان واقعیت است و همیشه نمی توان با استناد به "من آنم که رستم بود پهلوان" برای خود نوشابۀ تگری باز کرد.

3- ملک عبدالله پادشاه سعودی اینقدر مطمئن و بی نیاز و معتمد بنفس ظاهر شده در ماه های گذشته که نه تنها لازم ندیده مثل نتانیاهو و دیپلمات هایش سعی صفا و مروه کند بین ریاض و واشنگتن جهت تعدیل نظر اوباما راجع به آشتی با ایران بلکه سفت و محکم نشسته بر روی هزاران هزار میلیارد دلارهایش و چاه های نفت بی بدیل و غیر قابل جایگزینش و باراک اوباما را واداشته که در یک سفر اختصاصی - و نه ادواری و منطقه ای و از این قبیل - به ریاض برود و ناز سلطان پیر را بکشد که دلخوریش را برطرف کند.

4- سفر حسن نیت اوباما به سرزمین حجاز و دین اسلام و مذهب وهابی و نفت اما فقط از جنبۀ جابجایی "برتری روانی" مهم نیست که وارونه شده بین ابرقدرت دنیا و عربستان سعودی - با آفرین به سعودی - بلکه مهمتر این است که نشان می دهد کار خامنه ای چقدر سخت تر خواهد بود در موس موس گدایی معیشت ملت ایران در "دربدر دنبال باسن" امریکایی. نه روحانی و نه ظریف و نه واسطه شدن پادشاه عمان و نه پیغام پسغام های علنی و پنهان و نه هیچ ترفند دیگری تا کنون مؤثر نبوده در مورد اخذ یک نیشخند حتی بسمت ایران از سوی عربستان؛ تا چه رسد به لبخند و قهقهه و بهبود مناسبات. هاشمی هم که گفته جز به التماس از طرف خامنه ای و قول عدم تحریک شیعیان منطقه از سوی او حاضر نیست برود و از دوست همسال و همنشین سال های دورش (ملک عبدالله) در خواست آشتی کند.

5- حالا دیگر می توان عربستان سعودی را بعنوان برترین قدرت منطقه ای در خاورمیانه برسمیت شناخت و مطمئن بود که مذاکرات اتمی غرب با آیت الله ها جز به محو کامل انرژی هسته ای در ایران ممکن نخواهد شد؛ و تازه در آن صورت هم فقط زمانی امریکا به ایران روی خوش نشان خواهد داد که قدم های نزدیکی ایران چنان محکم و مصمم باشند که به رنجاندن و یا حتی از دست دادن دوستی عربستان بیارزد. این خط و این هم نشان که نه روحانی جرأتش را دارد و نه ظریف سیاستش را هم؛ که بدانند و بخواهند و بتوانند کلید بهبود رابطه با دنیا را در عربستان به ثمر بنشانند. چه روزهایی دیدم در تاریخ: "عربستان امریکا را احضار کرد!" یا...هو

۱۷ نظر:

Shuttle گفت...

من فکر می‌کنم که اوباما برای بهبود روابط ایران و عربستان به دیدار عبدالله رفته چون با توجه به قضیه کریمه ، احتمالاً ادامه نفوذ روسیه در سوریه منتفی است و برای یکدست کردن خاورمیانه، آمریکا نیاز به آشتی‌ ایران و عربستان دارد. البته اتحاد ایران و آمریکا چیزی است که اتفاق افتاده ولی‌ کم کم رونمایی میشود و عربستان هم باید بپذیرد ایران را در حلقه خاور میانه. لذا اوباما را در عربستان میبینیم. داستان فقط حفظ منافع خودی است و سیاست بازی والّا تفاوت قدرت آمریکا و عربستان بر هر خواننده‌ای آشکار است.

ناشناس گفت...

کلنل گفت
سلام تیمسار
برعکس، به نظر من سفر اوباما به عربستان تنها محدود به ایران و انرژی هسته ای اش نمیشود. در طول سالهای ریاست جمهوری اوباما وقایع مهمی از جمله زیاده خواهی های اسد، شورشهای مردم مصر در مخالفت با مرسی و خروج نیروهای امریکا از عراق و متعاقب آن تسلط شیعه (بخوانید سپاه پاسداران) بر این کشور و ... رخ داد که در هر کدامش عربستان خواهان اقدامی چکشی از سوی امریکا بود که اتفاق نیفتاد و دیوارهای بی اعتمادی بین دو پایتخت بالا و بالاتر رفت تا اوباما را برای منت کشی به عربستان فرستاد. مذاکرات هم بی نتیجه به پایان خواهد رسید تمام.

Dalghak.Irani گفت...

شما مسلماً یک انسان متعالی و خوشبین و خوش قلب ذاتی هستی و چه خوب. و الا من که فکر نمی کنم حتی عاشقان سینه چاک حسن روحانی هم بتواند تصور هم بکند که اوباما نه تنها با ایران بسته بلکه دلال محبتی ایران را هم شخصاً بعهده گرفته و از آن سر دنیا رفته پیش سلطان نفت که کار خامنه ای را راه بیاندازد. یا...هو

ناشناس گفت...

مقاله خیلی خوبی بود تیمسار.ایران بدنبال باسن آمریکا و آمریکا بدنبال باسن عربستان و شیوخ منطقه! این امر بخاطر ناپختگی سیاست خارجی اوباما روی داد. اوباما مانند شطرنج بازی بود که که توجهش را به یک سمت صفحه جلب کرد و ناگهان دید که در سمت دیگر صفحه مهره های زیادی را در حال از دست دادن است. از نظر اقتصادی آمریکا در وضعیت خوبی نبود. سیاست خارجی ضعیف او باعث دور شدن او از متحدان پولدار منطقه ایش شد و اکنون می رود تا مشکل او مضاعف شود. از اینجا رانده و از آنجا مانده!عکس های این دیدار هم با ما حرف می زند . اوباما نیم خیز و بر لبه مبل نشسته و محبت پادشاه عرب را گدایی می کند و ملک عبدالله تکیه دارد و پاها را از هم گشوده گویی منتظر قلیان طلای معطرش است. منتظر است ببیند این کاکا سیاه چه چیزی را وا گو می کند! اوضاع اوکراین نیز کار را بر ایران سخت تر کرد. قبل از آن اوباما با ژست صلح طلبی و پرهیز از جنگ دست بالا را گرفته بود ولی بعد از حوادث اوکراین دیگر همه فهمیده اند که اوباما ضعف تصمیم گیری دارد و این ترس در دل سیاستمداران آمریکایی افتاده است که نکند این مذاکرات اتمی هم ناشی از ضعف تصمیم گیری باشد . به همین خاطر هم چند نامه بسیار مهم از سوی نمایندگان به اوباما فرستاده شد که معنای سیاسی بسیار مهمی را در بر داشت. یعنی اوباما تو کاره ای نیستی و باید از مجلسین آمریکا تبعیت کنی و سیاست خارجی ات مشتمل بر آرای تمام جناح های سیاسی آمریکا باشد.با تمام این شرایط دورنمای آینده سیاسی ایران روشن به نظر نمی رسد.بعید می دانم دور دوم مذاکرات اتمی حتی تمدید هم بشودو ایران یک 7میلیاردی بدست آورد تا دوباره شاخ و شانه بکشد. از آنطرف هم روحانی جرات گفتن حقایق به رهبر و اعمال کمی قاطعیت را ندارد و از آن طرف هم این تتمه ارز بدست آمده هم در حال اتمام است. چشم بر هم زدیم و 6 ماه تمام شد!اوضاع بسمت رادیکال شدن پیش می رود.
شیر ممد تنگسیری گفت

چشمه گفت...

سلام اقای دلقک نمیدونم چرا دوستتون دارم و دوست دارم تفسیرهاتون رو بخونم شاید باور نکنید خیلی وقته میخونمتون و خوشیم اینه بیام ببینم شما پست گذاشتید شاد و سربلند باشید.

ناشناس گفت...

جناب تیمسار ؛ بعضی از ژست ها فقط بازخورد پوپولیستی داره. اوباما هیج نیازی به عربستان نداره . اگر همین فردا آمریکا پشتیبانیش رو از آل سعود برداره ؛ خود سلفی ها درسته قورتش می دهند. اوبامات برای چند موضوع با هم به عربستان رفته ، طبق عرف وگرنه پادشاه مریض عربستان سالی چند ماه میهمان بیمارستان های آمریکاست بدون تشریفات .
اما موضوع های احتمالی:
1- سوریه ؛ می بینیم که عربستان دستور بازگشت نیروی های سعودی را داده و اگرچه در کنفرانس اعراب جفتکی انداخته برای حمایت از مخالفین اسد ولی در واقع تز پیروزی نظامی بر اسد دیگر منتفی است . احتمالا تز جدید پذیرش دموکراسی شبیه آنچه در یمن اتفاق افتاد است .
2- مصر حکومت جدید مصر وام دار عربستان است . اوباما تلاش می کند حکومت جدید مصر را به رعایت دموکراسی و عدم اعدام اخوان ترغیب کند.
3-استفاده از چچن ها برای ترساندن روسیه
4- حمایت از اروپا با نفت سوبسید دار در صورت تحریم روسیه
5-دادن تضمین مبنی بر حمایت از آل سعود در مقابل ایران

اعراب به ذاته اهمیتی به جز قلک پول ندارند و 20 سال بغد هم با تمام شدن نفتشان باز به همان بیابان هایشان بر می گردند

گمگشته گفت...

سلام
مثل بقیه مطالب عالی بود میگید نه مقاله العربیه رو ببیند کپی برابر اصل از روی مقاله تیمسار
http://farsi.alarabiya.net/fa/middle-east/2014/03/29/%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF.html

چشمه گرامی اینجا تقریبا همه مثل شما هستن

سلامت باشید تیمسار جان

ناشناس گفت...

دلقك گرامي
اين بار در مقاله تان به مسائلي اشاره نموده ايد كه با واقعيتهاي پيش رو بسيار مطابق است و بر خلاف بسياري از مقالاتتان سراب را به جاي اميد پيش روي خواننده قرار نداده ايد.
وزن عربستان در سياستهاي منطقه اي و جهاني به آساني و با قيمتي كم به دست نيامده است.
آن هنگامي كه بي فكران حاكم بر ايران در حال حيف و ميل سرمايه هاي ملت ايران بودند و درآمدهاي كشور را در جيب حماس و حزب الله و حوثيها و بحريني ها و و نزوئلائيها و...و... مي ريختند و غافل از منابع ثروت خود كه همان نفت و گاز باشد در خواب خرگوشي فرو رفته بودند كه اگر نفت و گاز ما نباشد دنيا نابود ميگردد و با فساد و رانت خواري با تيشه و تبر به جان صنايع در حال تولد ما افتادند و يا هرچه كه زيادي داشتند خرج خريد تكنولو‍ي و ساخت موشكهاي اسباب بازي و يا انر‍ي هسته اي نموده بودند و در خيال خود ايران را ام اقراي عالم اسلام و خامنه اي را خليفه بلا فصل آن تصور ميكردند . عربستان دست به نوكردن ساختارهاي زيربنايي خود و كمبودهايش در زمينه صنعتي و كشاورزي نمود.
عربستاني كه روزي حتي مجبور بود تمامي گندم و محصولات كشاورزي و دامي خود را از ديگر كشورها وارد كند امروزه بزرگترين صادركننده گندم و ميوه و محصولات لبني در خاورميانه است و ظرفيت توليد صنايع غذايي مادر آن به بيش از سه برابر ظرفيت مورد نيازش ميرسد. اولين توليد كننده سيمان و فولاد و محصولات پتروشيمي به نسبت جمعيت خود مي باشد و رشد صنعتي و ميزان توليد ناخالص ملي آن به حديست كه جزو بيست كشور صنعتي جهان پذيرفته شده است.
در ضمن با سياست خارجي بسيار فعال خود و زعامت شوراي كشورهاي خليج همين امروزه بيش از چهل درصد ميزان نفت صادراتي جهان و بيش از سي درصد گاز صادراتي جهان را در زير سيزره و نفوذ خود دارد.
ميزان سرمايه گذاري اين كشور در آمريكا و اروپا به حديست كه اگر تصميم به خروج سرمايه هاي خود از اين مناطق نمايد سبب ورشكستگي اقتصادي و ظهور بيكاري عظيم در آنها خواهد شد.
در ضمن بر خلاف آنچه كه تصور ميشود عربستان در زمينه سياست خارجي و همينطور اداره كشور بسيار لائيك عمل مي نمايد و با قدرت اقتصادي و ثروت سرشار خود قادر به دخالت در هر كشوري است.
واقعا درست ميفرمائيد . اوباما به دستبوس ملك عبدالله رفت و دليل آن نيز بسيار واضح است.عربستان از طريق پاكستان توانسته نيروهاي ناتو را در افغانستان آچمز نمايد. با اتكا به حزب نور در مصر و پشتيباني از السيسي توانست اخوان المسلمين را از قدرت به زير آورد و تمامي دكترين اوباما را در خاورميانه با شكست مواجه سازد. اردوغان و قطر را بعنوان بزرگترين حاميان اخوان المسلمين در خاورميانه به چالش كشيده و در سوريه عملا تمامي توافقات روسيه و آمريكا و اروپا را در مورد اينده سوريه به باد فنا داده است. در لبنان توانسته نيروهاي سني را در برابر حزب الله تجهيز نمايد و عملا ميرود تا دوباره لبنان را صحنه جنگي نهايي نمايد و...و...و...
البته در اين نبرد سعوديها تنها نيستند و بخشي عظيمي از سياستمداران آمريكايي را چه دموكرات و چه جمهوريخواه و همينطور اسرائيل را كه از سياستهاي اوباما دلخوشي ندارند در كنار خود دارد.
تمامي هدف سعودي را در يك جمله ميتوان خلاصه نمود و آن نابودي هلال شيعه در منطقه و تبديل تمامي حكومتهاي ايدئولوژيك در منطقه چه از نوع سني و چه از نوع شيعه به حكومتهايي لائيك و سكولار است.
نمونه مشخص اين سياست را ميتوانيد در پشتيباني سلفيهاي مصر و حزب نور از كانديداشدن السيسي مشاهده كنيد و يا همكاري نزديك سلفي هاي سوريه را با بخشهاي سكولار ارتش آزاد سوريه.
اوباما قبل از اعزام جهت دستبوسي و استغفار از اعمال گذشته جهت بدست آوردن دل ملك عبدالله دستور داد كه موشكهاي پيشرفته ضدهوايي ساخت آمريكا در اختيار ارتش آزاد قرار گيرد و همچنين اين سخن كه در توافق هسته اي با ايران به كم راضي نميشويم و همينطور سخن مسئولان عربستان كه توافق با ايران فقط نبايد منوط به مسئله هسته اي باشد به عبارتي انداختن پوست خربزه در زير پاي خامنه اي و روحاني است و مسلما وقايع روزهاي آينده مويد تمامي اين سخنان خواهد بود.

بزرگ ارتش تاران گفت...

جناب ؟تیمسار
جو گیر و مرعوب عربستان یا هزاران میلیارد دلار زیر لنگشون نشو

بهتره یه بار دیگه وقایع سوریه رو طی این دوسال مرور کنی تا ببینی دست بالای بزعمت ژاندارم منطقه عربستان چی بوده

موضوع این دیدار همون روسیه و نسبت مشترک امریکا عربستان علیه روسیه است

وگرنه همین عربستان تو داستان قطر فعلا دستش به هیچ جایی بند نیست

مانی گفت...

خیلی شلوغش کردید دلقک عزیز! بوش هم چند بار به عربستان سفر کردالبته برای چنگ به پا کردن و شما هیچ نگفتی .حالاکه اباما برای جلو گیری از جنگ به عربستان رفته خیلی آزرده شده اید. اصلا شما از هر فرصتی برای کوبیدن اباما استفاده میکنید. شاید به خاطر اینکه اباما جنگ دوست ندارد واین برای یک تیمسار خیلی سنگین است.تازه شاید رفته به آن شیخ پت وپهن بفهماند که زمانه عوض شده و بی خود مردم را به کشتن ندهد به بهانه قدرت گرفتن ایران.

ناشناس گفت...

این نوشتار حاوی مقادیر زیادی از اشتباه است!و برعکس تلاش نگارنده به جهت لحاظ واقع بینی سیاسی، دور از هر توع واقعیت ملموسی است
این بدترین نوشته ی این چند ماه اخیر شما بود!
ارادتمند

ناشناس گفت...

این رو بخونید تا بفهمید چرا اوباما رفته بود عربستان. آخه چرا اینقدر العربیه باید تو ذهن شما تاثیر بزاره؟

http://www.khabaronline.ir/detail/346769/World/middle-east

ناشناس گفت...

دلقك گرامي
كامنتها را كه ميخواندم بي اختيار خنده ام گرفت و از تعصب بي جاي دوستانمان شگفت زده شدم. شما به مسئله اي اشاره نموده ايد كه بسيار به واقعيات امروز جهان و خاورميانه نزديك است و دوستان به جاي برخورد عقلاني و منطقي با اين نوشتار به شرح كلثوم ننه پرداخته اند و بجاي آوردن هرگونه دليلي منطقي در مخالفت با اين گفتار مطابق اخلاق ايراني جوگير شده اند و احساسات را جايگزين منطق ساخته اند.
دوستي كه ميگويد اين نوشتار حاوي مقدار زيادي اشتباه است بهتر بود اشتباهات را توضيح مي داد تا بقيه نيز بياموزند و دوستي كه سفر اوباما به عربستان را در راستاي جلوگيري از جنگ ارزيابي ميكند چه خوب بود كه دلايل خود را بازگو ميكرد.
بلي براي ايرانيان بسيار سخت است كه مشاهده مي كنند كه عربهايي را كه هنوز ملخ خوار و عقب افتاده مي انگارند تبديل به چنين وزنه اي در سياستهاي جهاني شده اند.
بهتر است به جاي برآشفتگي كمي هم بيانديشيم مگر ما چه گلي به سر جهان زده ايم كه چنين برآشفته ايم. امروزه كساني به مراتب بدتر از عربهاي صحراگرد را مالك جان و مال كشور خود نموده ايم. در حاليكه كرامت انساني خود را در صف هاي سبد كالا از دست مي دهيم جيب مفتخوران حزب الله و حماس و ميليشياي عراق را پر مي كنيم. در حاليكه بهترين فرزندانمان در گوشه زندانها در حال پوسيدن هستند به خيابان ميريزيم و خواهان آزادي فلسطيني ها هستيم. در حاليكه خودمان جز مرگ و نيستي براي مردم سوريه به ارمغان نبرده ايم ميخواهيم كه كشورهاي عرب با احترام با ما برخورد كنند. در حاليكه دستمان تا مرفق در خون جوانان بلوچ و كرد و لر و تركمن آلوده است فرياد وامصيبتا از كشته شدن شيعيان عراق بر ميآوريم و...و...و...
ما بايد تاوان آنچه را كه انجام داديم و آنچه را كه انجام خواهيم داد بپردازيم و خودمانيم كه عربهايي ايراني نما را بر خود مسلط ساخته ايم و در حال گام زدن در جهت قهقرايي تاريخ هستيم. پس زياد برآشفته نشويم آنهايي كه بر ما حكم ميرانند دست كمي از حجاج ثقفي ندارند.

حسام گفت...

می بینم اخیراً حسابی رفته ای روی بورس. لینکهایت حالا دیگر در بالاترین داغ میشود. چه شده است؟

ناشناس گفت...

تیمسار
دیدار اوباما از عربستان برای خامنه ای خیلی سنگین آمده پس ارتش سایبری را بسیج کرده تا انواع شایعات را در تضعیف عربستان منتشر کنند که در اصل ماجرا بی تاثیر خواهد بود و نشان از بی عملی دارد. از جمله خبری است که ادعا شده که دو قایق تند رو به یک کشتی در خلیج فارس حمله کرده اند! چه این خبر راست باشد و چه یک جنگ ایضایی باشد نشان دهنده این است که مثلا می خواهند بگویند ما همه کاره هستیم و عربستان تا ما اجازه ندهیم نمی تواند نفتش را صادر کند! از این حرکت های بچه گانه که قبلا هم کرده بودند.

ناشناس گفت...

کره شمالی وکره جنوبی هم جنگ را شروع کردند این هم جواب اقایی که می گفت چرا با اوبامای صلح طلب مخالفت می کنیم.دنیا صاحب می خواهد.حال حساب کار در آسیای جنوب شرقی مشکل شد. عدم قاطعیت اوباما در سوریه و ایران و اوکراین باعث شعله ور شدن جنگ در آسیای جنوب شرقی شد. کره جنوبی هم پیمان مهم آمریکا در برابر کره شمالی بود.کره شمالی هیچگاه جرات فکر حمله به کره جنوبی را نداشت . حال حوادث اوکراین این کشور را جسور کرد.اوباما در وضعیت بسیار مشکل تری قرار خواهد گرفت.شادی تلفن را بردارد و با رهبر کره شمالی به گفتگوی انتقادی بپردازد!

ناشناس گفت...

اوباما را فقط می توان گفت یک disaster نه تنها در محدوده نه چندان محدود آمریکا، یا خاورمیانه بلکه کره زمین. آنهایی که نمی فهمند به آدم بی عقلی مثل اوباما عشق ورزیدند که قرار است به جای جنگ مذاکره کند و ناگهان کره زمین جای خطرناکتری شد. چه دلیلی دارد که فردا چین وارد تایوان نشود؟ طبق معمول رو سیاهی به روشنفکران ایرانی ماند که مثل همیشه تاریخ اشتباه کردند و افتادند دنبال باسن اوباما و با بوی آن حالت عرفانی اشان صد چندان شد. تحویل بگیرید.