۱۳۹۲ اسفند ۲۱, چهارشنبه

آلن ایر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا خطاب به خامنه ای: "فردین بازی" در نیار لطفاً!

عکس: وزارت خارجه آمریکا: ایران متعهد به تصویب و اجرای پروتکل الحاقی شده است (مصاحبه) / ایران


این آقای آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجۀ امریکا هم مرد جالبی است. او چند روز پیش در صفحۀ شخصی اش سؤالی را از ایرانیان پرسیده است. پرسش او این است:
 «سلام بر همه شما - مثل اينكه بار ديگر دانش لغوي‌ام ناكافي در آمد: اين اصطلاح «فردين بازي» يعني چه؟»
پر واضح است که آلن ایر هم زبان فارسی را خیلی خوب بلد است و هم در فرهنگ ایران و فرهنگ عامۀ ایرانیان مطالعات عمیقی دارد. او که همۀ شعرای معروف ایران را هم خوب می شناسد و شعرهای معروف شان را حفظ است؛ از این توانایی خودش در آشنایی کامل با زبان فارسی و اصطلاحات فرهنگ عامه استفاده می کند و هر از چندی سؤالاتی از نوع پرسش بالا را مطرح می کند. البته نه بقصد گرفتن پاسخ و بقول خودش تکمیل فهم خودش از فرهنگ زبان و ادبیات فولکلور ایرانیان؛ بلکه به این دلیل که هر کدام از سؤالاتش را مربوط کند به یکی از رفتارهای خوب یا بد ایرانیان و پیغام دیپلماتیک بفرستد.

در مورد سؤال "فردین بازی" یعنی چه؟ ِآلن ایر هم این قاعده صادق است؛ و او با طرح این پرسش در حقیقت تیتر مطلب مرا منظور داشته است و خطابش به آیت الله خامنه ای و گروه تندروان حامی اش است. به این معنا که حالا که بهر دلیل تن به تسلیم و مذاکره داده اید؛ دیگر این شاخه شانه کشیدن های الکی و اداهای فردین بازی گاه بگاهتان خیلی تابلو است و بهتر است بی خودی زور نزنید و آبرو ریزی نکنید. چون ناگفته می دانید که فردین بازی را به کسی می گویند که توان کاری را ندارد اما ادای قلدرهای فداکار (نقش فردین مرحوم در فیلم) را در می آورد. بعبارت دیگر خالی بندی هم نوعی فردین بازی است که در ورژن فاخرترش به آن "من آنم که رستم بود پهلوان" هم می گوییم. یا...هو

بعد از تصحیح: این مطلب کوتاه را فقط برای تبلیغ تیترش نوشتم و نشان دادن موضع دولت امریکا به دادار دودور خامنه ای. زیرا اگرچه خامنه ای و مریدانش مانعی نمی بینند که هر صفت و هر توهینی مثل سگ نجس و عجوزه و اسکلت و فاحشه و ... را نسبت به سیاستمداران غرب و بویژه امریکا برزبان بیاورند؛ اما دنیای مدرن نمی تواند مستقیم و در تریبون های رسمی حملات شخصی با استفاده از واژه های توهین آمیز بکند.

۱۲ نظر:

Dalghak.Irani گفت...

از آن خوانندگانی که چند روز پیش گله کرده بودند از تعویض تیتر و آدرس انتشار یکی از مطالب که آنان را سردرگم کرده و بهوای مطلب تازه آمده بودند اینجا عذر خواهی می کنم و می گویم که تعویض تیتر مشکل نبوده بلکه تعویض در زمان انتشار بود که بدلیلی خواستم عوض کنم اما بلافاصله پشیمان شدم که اعتبار وبلاگم به دست نزدن به متن و آدرس پس از انتشار است مثل روزنامه و سایر مطبوعات. بنابراین در همان آدرس قبلی تثبیت کردم. اما این یک لحظه رفت و برگشت در گوگل خوان ها منعکس شده بود و دوستانی که تعقیب می کنند به اشتباه افتاده بودند که تقصیر من بود و پوزش می خواهم. از تأخیر پاسخ هم عذر می خواهم. یا...هو

پسر حاجی گفت...

اظهارات بان کی‌ مون در انتقاد از بی‌ عملی‌ روحانی‌ و درخواست آزادی موسوی و کروبی ظاهراً بدجوری موجب سوزش آقایان شده. طبیب دربار - ولایتی - از طرف آقا سخن گفتند. من که به شخصه امید دارم حالا که تنور داغ است و سنبه پر زور، این قضیه آزادی سران جنبش و زندانیان سیاسی و حقوق بشر را هم به بندهای توافقنامه اضافه کنند. آیا شما امیدی در این راستا می‌بینید ؟

پسر شجاع کاشی گفت...

والا ما کاربرد دیگری داریم برایش که اصولا ناظر به توانایی طرف نیست. کسی که می خواهد الکی الکی فداکاری کند و غیره که اغلب هم جای این کارها نیست و مناسبت ندارد؛ را می گوییم فردین بازی در نیاور! (در مایه های ژان والژان بازی در نیاور)! چرا که در بسیاری از فیلم های آن مرحوم، انگیزه ای برای دعوا کردن -جز اراده ی کارگردان فیلم- یافت نمی شد در آدم عاقل !

Dalghak.Irani گفت...

پسر شجاع کاشی نازنین و دوست.

خیلی سپاسگزارم از این یادآوری و نکته سنجی تان. شما دقیق می فرمائید و من کاهلی کرده ام در نمایاندن وجه "فداکارانۀ" - ظاهری - این قمپز در کردن. شاید هم هیجان و شتاب و اصرار بر کوتاهی متن باعث این خبط مؤثر شده است. اما فرمایش شما هم مقوم نظر من در برداشت از حرف آلن ایر است. زیرا خامنه ای هم ظاهراً و طبق تفسیر هواداران دارد فداکاری می کند در این قمپز در کردن الکی. اما اعتراف می کنم که بدون توضیح خوب شما نوشتۀ من ناقص بود و از این بابت خیلی ممنونم. و از شما بخاطر این فروگذاری سهوی پوزش می خواهم. بهر حال در مورد اصل قمپز در کردن الکی متصفان به این صفت اجماع حاصل است. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقك جان نه تنها فردين بازى خامنه اى حيابى گل كرده بلكه به نوچه هايش هم ارد داده كه بريرن جلو تو محل و يه خورده اداى بهمن مفيد و مرتضى عقيلى در آرند بلكه فردين بازى حضرت بيشتر گل كنه و نشون بده.
خلاصه وضع مملكت شده حسابى فيلمفارسى. عزت زياد.
افشين قديم.

ناشناس گفت...

به نظر من «فردین بازی» یعنی ادای فردین را در آوردن ، در هنگام گذشت و یا چشم پوشی از یک منفعت(مثلا چشم پوشی از دختری که به او پناه آورده است)

Dalghak.Irani گفت...

این را از بالاترین منتقل کرده ام:

fkavian ‫حدود ۲ ساعت پیش
دوست عزیز "فردین بازی" اصلا هم به این معنا که شما گفتید نیست. یعنی معنای خالی بندی و اینجور چیزها را ندارد. یعنی کسی بخواهد کاری مردانه ی بزرگی را انجام دهد و البته کمی شوخی هم در اینکار دخیل است. مثلا طرف می گوید: "داشتن یکی رو می زدن، من رفتم فردین بازی در آوردم و خواستم نذارم کتکش بزنن، از اون بیشتر کتک خوردم!". طرف خالی بندی نکرده. بلکه در حمایت از فردی ضعیف چون خودش هم به قدر کافی قوی نبوده کتک خورده.
۱
۰
binam ‫۲ دقیقه پیش
ضمن احترام بنظر شما عرض می کنم که برداشت ها می تواند متفاوت باشد و است. حتی به این بستگی دارد که نگاه مان به فیلمفارسی مثبت است یا منفی و همینطور به نقش هایی که فردین مرحوم ایفا کرده است. اما در اینکه با همۀ برداشت های متفاوت بازهم کنایه بودن و طعنه زدن حرف آلن ایر است به خامنه ای و یاران ثابت است و فرقی نمی کند. و من هم منظورم رساندن این مهم بود. برای توضیح عرض می کنم که منظورم از دادار دودودر در متن فقط بد وبیراه گفتن نیست بلکه اظهار کمک به این و آن هم است بقول شما ضعفایی مثل سوریه و فلسطین و اخیراً روسهای اوکراین و الا ماشاءالله. فردین بازی نوعی رابین هود بازی هم است که احمدی نژاد مصداقش بود و خامنه ای هم کم از او ندارد در توهم. یا...هو

دوره گرد گفت...

تیسمار عزیز

همه این حرفها زمانی درست است که ما انگیزه مثبتی را برای خامنه ای فرض کنیم.. فردین بازی چه قمپز در کردن باشد و چه فداکاری احمقانه در هر حال میلی برای کمک در آن موج می زند ولو به نحو خله خرسه(!) و یا بدون توانایی... این به نظرم دقیقا همان نقطه برداشت اشتباه از ماهیت جمهوری اسلامکی و رهبری آن است... جمهوری اسلامی نه حکومتی ایدئولوژیک است و نه به دنبال این حرفها... این بساط صرفا کارکرد خر کننده دارد برای هواداران... نگاه کنید که سپاه و سایر حضرات در این 8 سال فلاکت به چه غولهای اقتصادی تبدیل شده اند... اصلا فردینی در کار نیست.. بحث منافع است... نه خاتمی و نه خامنه ای و نه هیچ کس دیگری در هیچ جای سیاست در هیج کجای دنیا به دنبال ایده ئدولوژی، دموکراسی و غیره نیست... صرفا منافع و سهم قدرت است که کار می کند... خامنه ای منافع خودش(و بدبختانه ما را ) با چین و روسیه پیوند زده و امکان چرخش ندارد... جناح مقابل هم هر روز بیشتر به غرب نزدیک می شود و منافعشان را در این گرایش تعریف می کنند.. این برداشت که حاکمان به دنبال اجرای ایده ها یا ادیان یا افکار(هر چه که باشد) هستند به نظر من از پایه غلط است...
اما تیمسار عزیز اگر ناراحت نمی شوی می خواهم یک نکته دیگر هم بگویم که این قالیباف عزیزت باز [...] اضافی خورده که! پوسترهای اشتون و صدام را دیده ای.. اصلا نمی توان گفت شهرداری در جریان نیست چون در تهران اگر یک بیلبورد نامرئی! هم نصب کنی شهرداری خبر می شود و میریزد جمع می کند.. این بابا دست از خاراندن پاچه حضرت اشرف بر نمی دارد... به خاطر همین هم هرگز به آنجایی که شاید حقش هم باشد نخواهد رسید.. البته این یک نکته ی کلا بی ربط بود!!!

غریب آشنا گفت...

با آنچه دوره گرد گفت در این کامنتش موافقم ۱۰۰ %.

پسر شجاع کاشی گفت...

لطف تان کم مباد!

Dalghak.Irani گفت...

غریب آشنا. خوب شد که فهمیدی دوره گرد را و موافق 100% هم شدی. من که نفهمیدم دوره گرد چه می گوید و چه ارتباطی با نوشتۀ من دارد. همۀ سروته حرف من در اینجا این بود که آلن ایر طعنه زده به خامنه ای که فردین بازی در نیار. نه صحبت از ایدئولوژی کردم و نه حرفی از حسن نیت سیاستمداران زدم و نه بحث خاتمی کردم و نه دنبال انگیزه ها بودم و ... ضمن اینکه من هم 1000% مخالف این حرف دوره گرد هستم که سیاستمداران در همه جا حتی در ایران نکبتی امروز بفکر منافع مادی و پر کردن جیب و مافیا و از این مسایل هستند. و معتقدم که سیاستمداران باشرف و خیرخواه و میهن دوست و خدمتگزار بسیار زیاد بوده اند و هستند در گذشته و فعل تاریخ و حتی در همین ایران امروز جمهوری اسلامی هم آدم حسابی پیدا می شود و نمی توان حکم فله ای و کلی صادر کرد. یا...هو

غریب آشنا گفت...

دلقک عزیز ، عموما سیاستمداران همان هستند که فقط دنبال قدرتند و نه‌ دموکراسی و بشردوستی و اگر به مختصر دموکراسی هم پایبند هستند ،فقط بواسطه حفظ قدرت است.البته سیاست‌مدار خوب و ناب هم داریم ولی‌ خیلی‌ نادر و کمیاب.