۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

"نوری" زاد؛ آزاده!


سلام عزیزم؛ نازنینم؛ دلبرم!
ششمین نامه ات را باغرور گریستم. حالا دیگر تویک راه برنیستی که خودت یک راهی: یک بزرگراه؛ یک شاهراه!
دارم تلاش هم می کنم که چگونه می شود مثل توبود: "آزاد"، "آزاده". ایران از داشتن چون توفرزندی شگفت زده نیست. ایران از داشتن چون "ما" فرزندانی متأسف است. کاشکی نامۀ بعدیت را خطاب به ما بنویسی که چگونه "چارقت دوزم کنم شانه سرت!"

برای من اعتبارگوینده درنزد، وتأثیرسخن آگاهی بخش او برهواداران عقیدتی ونه استخدامی جمهوری اسلامی اولویت بدون تردیدی دارد؛ ونوریزاد بدلیل اخلاص شجاعش مرادمن دراین زمینه است.

فراز هایی از نامۀ محمدنوریزاد به سیدحسن خمینی:

با ایجاد چارچوب‌های خشک، مردم خود را به زحمت و نفرت انداختیم. گشایش‌های اجتماعی جایش را به سخت‌گیری‌های کودنانه‌ی ما داد.

مردمی که باید ازمدیریت ما به آن آرزوهای نورانی دست‌می‌یافتند، خودشان موضوع آوارهای روزبه روز ما شدند.

ما یک روز قرار بود شخصیت تحقیرشده‌ی مردم خود را ترمیم کنیم. امروز، مردم ما، یکی از تحقیرشدگان ملت‌های حاضر دنیایند.


د ر فرمان معروف هشت‌ماده‌ای، امام به یک ضرورت اخلاقی نافذ تاکید می‌ورزند؛ این‌که اگر درحین تعقیب نیروهای ضدانقلاب، در یک منزل، یا محل کار، یاهرجا، به مواردی غیراخلاقی برخوردید، حق پیگیری آن موارد را ندارید. اماامروز چه؟ پیشنهاد می‌کنم فیلم بازجویی از همسر سعید امامی را تماشا کنید تا به حال “فعلی” مامورانی که اسم خود را سربازان گمنام امام زمان گذارده‌اند، دست یابی. من پس از دیدن این فیلم از خود پرسیدم: اگر یک روزاز تو می‌پرسیدند انقلاب اسلامی مورد علاقه‌ی تو یک روزی به جایی خواهدرسید که به اسم جمهوری‌اسلامی، از یک بانو، با چنین الفاظی بازجویی خواهدشد، ایا باز راضی به انقلاب و برچیدن رژیم شاه بودی؟ با اطمینان به خود پاسخ می دادم هرگز!


سید عزیز، قبول می‌کنی که راز ناسزاها و بی‌ادبی‌های آن روز، دراسائه‌ی ادبی‌ست که خود ما به ساحت حق مردم روا داشته‌ایم؟ روزگار ما درفردا و فرداها، اسف‌بارتر از این خواهد بود. وقتی یک “بی‌تربیتی” فرصت ابراز پیدا می‌کند، همین بی‌تربیتی می‌تواند در فردای خود ما، مطالبات گستاخانه و بی‌ادبانه‌ای داشته باشد. دیروز، این بی‌تربیتی به سمت تواحاله داده‌شد، اما فردا، همین بی‌تربیتی از دامان خودشان خواهدآویخت؛چراکه بی‌تربیتی سامان‌پذیر نیست. مگر شعبان‌ بی‌مخ‌ها را می‌شود درچارچوبی جای داد و انتظار تحرک در همان محدوده را داشت؟


هیچ نظری موجود نیست: