۱۳۹۱ آبان ۳, چهارشنبه

بازخوانی حرف وزیر نفت: "دلار 5000 تومانی در کوتاه مدت" و "جنگ پیشدستانه در میان مدت"!

Professor Benjamin H. Rand


1- سردار قاسمی در دبی حرف زده و راجع به نفت گفته است. او در مورد وضعیت حال حاضر صنعت نفت ایران گفته است:
قاسمی با رد کاهش تولید نفت ایران به 2.7 میلیون بشکه در روز گفت: تولید فعلی نفت ایران 4 میلیون بشکه در روز است. ایران در حال حاضر با ظرفیت کامل و معادل 4 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند. قاسمی تاکید کرد: افزایش ظرفیت پالایش به نیاز ایران به واردات سوخت پایان داده و می تواند به زودی به رشد شدید صادرات منجر شود.
2- اگر حرف قاسمی در مورد ادعاهای بالا صادق باشد. به این معناست که ایران نه تنها از تحریم های بین المللی دچار زیان نشده است بلکه در عین حال وضع تولید و صادرات را بهبود هم بخشیده است. زیرا که ما از زمان ریاست جمهوری خاتمی به بعد هیچگاه بیشتر از 4 میلیون بشکه نفت تولید نکرده ایم. مضافاً به اینکه ما همیشه وارد کنندۀ بنزین بودیم و اینک طبق ادعای قاسمی به صادر کننده تبدیل شده ایم

3- اما قاسمی قبل از پاراگراف بالا این طور گفته است:
 وزیر نفت هشدار داد اگر غرب بخواهد تحریم ها علیه ایران را افزایش دهد این کشور صادرات نفت خود را متوقف خواهد کرد.
4- اگر طبق ادعای قاسمی تحریم های تاکنون که بسیار هم شدید بوده است؛ نه تنها در تولید 4 میلیون بشکه نفت ایران مؤثر نبوده بلکه باعث جهش صادراتی بنزین هم شده که نوعی کیفی سازی نفت صادراتی است. بنابراین دلیلی ندارد که قاسمی از قطع صادرات نفت حرف بزند.

5- قاسمی دادامه داده است:
ما طرحی را برای دوره بدون درآمدهای نفتی تهیه کرده ایم. تاکنون هیچ مشکل مهمی نداشته ایم اما اگر تحریم ها تشدید شود، ما طرح خود را به اجرا می گذاریم.
 6- او در اینجا اینقدر مهم و تأثیر گذار دیده تحریم ها را که  می گوید طرحی برای اقتصاد بدون نفت پیش بینی و آماده کرده ایم.

7- اگر حرف های پیشین وزیر نفت درست باشد این حرف آخرش مزخرف است. زیرا در حالی که مشکلی وجود ندارد و تحریم ها در شدیدترین موقعیت - کمتر قابل تشدید مؤثرتر از حال حاضر است - خود قرار دارد تشدید جدید تحریم ها بیکباره چه مشکل لاینحلی بوجود خواهد آورد که هم صادراتش را قطع کنیم و هم برای زندگی بدون نفت طراحی کنیم.

7- پس هر آنچه قاسمی گفته دروغ است و تنها راست قضیه این دو گزاره است:

الف- نفت ایران مرده و عنقریب است که چه بجهت استخراج و چه بجهت فروش به صفر صادراتی برسد.
ب- اگر اینطور بشود ایران از بازار نفت مطلقاً بیرون خواهد شد. و مجبور است بدون درآمدهای نفتی زندگی کند.

8- بنابراین تهدید به قطع نفتی که تولید و صادر نمی شود و بازار نفت جهان کاملاً خودش را با آن (بازار بدون نفت ایران) تطبیق داده و مشکلی ندارد به چه معناست. معنای سادۀ حرف قاسمی که احتمالاً بعد از استنکاف اوباما و رامنی در مورد اظهار نظر صریح در مورد حمله به ایران در مناظرۀ خویش؛ قاسمی این را ضعف و عدم آمادگی تعبیر و تفسیر کرده است و خواسته یکدستی بزند؛ این است که اگر شما هم آماده نباشید ما لاجرم صادرات نفتمان که قطع شد تنگۀ هرمز را خواهیم بست و جنگ پیشدستانه ای را بشما تحمیل خواهیم کرد. و بدانید که طراحی اقتصاد بدون نفت را هم کرده ایم و لذا ما ضرر نخواهیم کرد و این شمائید که می بازید.

9- نتیجۀ همۀ این خزعبلات متناقض که قاسمی گفته غیر از افزایش قیمت ارز به قیمت های نزدیک 5000 تومان پیامد مثبتی نخواهد داشت. در مورد حملۀ پیشدستانه هم بیشتر افسانه سرایی است تا موردی عملی. یا...هو

۲ نظر:

ناشناس گفت...

چرند اندر چرند ...

آقای مدرنیته گفت...

سلام

پاراگراف شماره 9 - نوشتی قیمتهای نزدیک 5000 دلار . فکر میکنم به جای تومان اشتباها نوشتی دلار. نه ؟