۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

"ارزانی! زرشک" یا "ارزانی ِِ زرشک!" هر دو گزینه صحیح است!

Hen 2703 Wallpaper

5- بعد از اینکه زنان سرفراز کشورم در پایان ِ بخش اول ماراتن فرار دادن آخوندها از صحنه حداکثر فداکاری و تلاش را کردند و فعلا با دچار شدن به مصیبت پاسبان رادان چند صباحی آتش بس داده اند؛ پرچم مبارزه را به یک همجنس آشنای خود داده اند بنام نامی مرغ! در غیاب خروس هایی که نیستند در اندرونی مرغداری و مردانی که خوابند در همین روز بیداری در بیرونی مرغداری. مرغ هم یک لنگه پا ایستاده بر قیمت 8000 تومان در شب های عزیز ماه رمضان که می داند مرغ در رمضان عزیزتر از هر خواستنی دیگری هم است و امکان کنترل قیمتش برای هیچ میرغضبی حتی خامنه ای مقدور نیست. و چه بسا بعد از دیپلماسی پینگ و پنگ و فوتبال و ده ها عامل غیر سیاسی دیگر ایران بر کاکل مرغ  - بدل از خود سوزی بو عزیزی در تونس - از نکبت خامنه ای دور شود به سمت آزادی در روزها وشب های میهمانی خدا. اگر خدایی باشد واقعاً در آن ذرۀ الهی تازه یافته در غرب بی خدایی! الهی الهی به امید تو.

1- آنچه که خواندید آخرین بند پست "از کنفرانس بروکسل تا... و نقش مرغ در آیندۀ سیاسی ایران" است که 18 روز پیش نوشتم و پیش بینی کردم که این گرانی مرغ از آن گرانی های همیشگی و مربوط به سایر اقلام نیست. و جمهوری اسلامی قطعاً بدردسر خواهد افتاد. البته که مستندات پیش زمینۀ تحلیلم بسیار ساده و ابتدایی با نگاهی به فرهنگ تغذیۀ ایرانی اولاً و همین فرهنگ تغذیه در ماه رمضان ثانیاً بود که باعث می شود مرغ اصلی ترین و محبوب ترین خوراک گوشتی در ماه روزه باشد. چند تا از این مستندات را یادآوری می کنم:

الف- مرغ پلو در فرهنگ قدیم ما یک نوع تفاخر مذهبی بوده است و تبدیل به سنت شده است.

ب- بدلیل علاقۀ وافر آخوند ها به مرغ و پلو این غذا مذهبی ترین نوع خودش هم است در نزد روزه داران. زیرا که همۀ مبلغین اعزامی به روستاها در رمضان و در هنگامی که هنوز دین دین بود و آخوند آخوند! جز به مرغ و پلو راضی نمی شدند. و طنز اخوند مکارم هم که به توصیۀ علم مدرن متوسل شده در تبلیغ علف خواری برای مؤمنان چیزی از حرص خودشان کم نمی کند برای لمباندن دولپّی مرغ های مجلسی!

پ- مرغ حتی در حضور گوشت قرمز ارزان هم اصلی ترین غذای ماه روزه است در هر سفره ای که باز می شود چه سفرۀ ریای حکومتیان باشد و چه سفره های خیّرین مؤمن و چه مهمانی های افطاری بین خانواده و دوست و فامیل که طبق سنت در ماه روزه زیاد باید برگزار بشود.

ت- و البته که مرغ بدلیل راحت تر بودن برای پخت و پز و تنوع غذاهای قابل تهیۀ سریع هم جایگاه ویژه دارد در رمضانی که همواره ممکن است فرصت - بخاطراذان یا مهمان ناخوانده ای عزیز - در حال از دست رفتن باشد بهر دلیل.

ث- البته که ارزانی نسبی و همیشگی گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز هم دلیل پنجم و آخری است که مرغ را جلودار ایمان روزه داران به قدقد فرامی خواند. و اگر مرغ از قدقد بیفتد بدیهی است که زنان و بدنبال آن ها مردان هم به غرغر و اعتراض بر خیزند.

2- تجمع مردمان مختلف در میادین و محل های توزیع مرغ دولتی یکی از چالش های بسیار مهم پیش روی حکومت است. زیرا که هنوز در روز دوم ماه رمضان هستیم که نیشابور مستوره ای از اعتراض گسترده تر را بمیدان شهر آورده است.

3- پیش بینی ام این است که اگر حکومت نتواند در سه چهار روز آینده بازار را اشباع کند از مرغ، و قیمت را در حد همان گرانی دولتی نزدیک 5000 تومان تثبیت نتواند بکند. خامنه ای مجبور است کنترل شهرها را به سپاه بسپارد. زیرا که نیروی انتظامی نخواهد توانست از شورش های مرغی جلو بگیرد. فقط دعا می کنم که خدا کند خونی ریخته نشود و حکومت دست از لجاجت بی فایده بر استراتژی خامنه ای بردارد تا جو روانی حاصل از خبر خوش رفع تحریم ها بازار را وادار به تحمل کند و مردم هم حس خوبی بگیرند و دندان روی جگر را با امیدواری ادامه بدهند. و الا امید به سپاه که خشونت نکند شرط بندی روی اسب مرده است.

4- اما اینکه ارزانی "زرشک" است یا "زرشک" ارزان! هر دو گزاره صحیح است  زیرا که ارزانی در همۀ 33 سال گذشته زرشک! بوده است؛ و زرشک در این مقطع به این دلیل ارزان خواهد شد که وقتی مرغی نباشد برای زرشک پلو با مرغ درست کردن؛ بدیهی است که تقاضای زرشک کم خواهد شد و با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا زرشک ارزان خواهد شد. زرشک! یا...هو

۶ نظر:

ناشناس گفت...

این جریان گرانی ها برایشان خیلی گران تمام خواهد شد هرچند امثال شریعتمداری و لاریجانی و ... فکر می کنند با انداختن همه تقصیرها بر گردن دولت می توانند اصل حکومت را برهانند و تجدید قوا کنند برای انتخابات آتی تا هرچه زودتر این کابوس هولناک را به پایان برسانند.در مورد پست قبلی ؛ من در خیلی موارد با شما هم عقیده نیستم ولی باید اعتراف کنم به نکات نابی دقت می کنید که در هیچ سایت یا وبلاگ دیگری یافت نمی شود و واقعا هیچ بعید نیست آنچه در پست قبل نوشتید در خصوص افشاگری تان و من هم به یاد می آورم که سال پیش حتی برای اینکه او را جزء شهدای هسته ای به شمار بیاورند هم تردید داشتند. تفاوت ایدئولوژی ما که شما را به سمت حکومت سکولار می کشاند و من را همچنان به سمت مردم سالاری دینی باعث نمی شود که مستند پخش شده را نشانه ناتوانی حکومت فریبکارانه خامنه ای ندانم. عجیب است که مشاورانش نمی توانند به او یادآوری کنند که در شرایط فعلی اینگونه مدح و ایجاد تقدس های کاذب بیشتر و بیشتر چهره اش را تخریب می کند و البته آرمیتا نیز روزی بزرگ خواهد شد...

ناشناس گفت...

‏« من از این پپسی باز کردن های وقت و بی وقت برای خانم ها سر در نمی آورم ! البته که زنان قابل احترامند ولی هر انسانی جایگاه خود را دارد و صرف زن یا مرد بودن امتیازی نمی تواند باشد ! مثلا در همین ایران خودمان در جریان جنبش سبز حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هموطن جان شیرین شان را از دست دادند که از این میان تعداد خانم ها ۵ تا ۶ نفر بوده است ، ولی سر کوفت زدن بی وقفه به مردان را نمی فهمم ، مرتب به مردان تشر می زنیم که مقاومت را از زنان بیاموزید ببینید چگونه جلوی رژیم ایستاده اند ! نگاهی به آمار زندانیان عقیدتی_سیاسی نشان می دهد در مقابل هر ۴۰،۵۰ زندانی مرد ، یک زندانی زن داریم ! برای رفع هر نوع سوء تفاهم ؛ زنده باد زنان و مردان ایرانی بدون هیچ تبعیضی ! »‏

Dalghak.Irani گفت...

سلام به هر دو ناشناس محترم.

1- من شما را ستایش می کنم. اگر حرفی از سکولاریسم می زنم فقط بخاطر این است که دین یک فرهنگ است و ایدئولوژی شدنی نیست. و الا من هم با حکومت مسلمانان عرفی مثل اردوغان ترک یا هاشمی خودمان مشکل ندارم. و کمترین ضدیتی هم با دین و اسلام ندارم. بهر حال از جنابعالی تشکر می کنم و خودم را درجبهۀ شما هم می دانم.

2- کاملاً حق با شماست و بیشترین پپسی برای زنان نه بخاطر تعداد کشته ها و زندانی ها و فعالان سیاسی شان است بلکه زادۀ این باور من است که بدلیل جنس رژیم تضاد شدید دین و مذهب سنتی و شرعی با موضوع زن؛ هرنوع فعالیت مدنی آنان را راه گشاتر و مفید تر می دانم و وظیفه می دانم که قدرشناسی کنم. البته که من از هر شخص و جنس و حزب و فعال سیاسی یا مدنی که حمایت می کنم در ارتباط دقیق و کامل است با انتظارات از آنان. مثلاً انتظاری که از مطهری دارم با انتظاری که از خاتمی دارم یک اندازه نیست. لذا با یک اقدام مطهری او را می ستایم ولی همان عمل از خاتمی - بدبختانه همان را هم نشان نمی دهد و عمل نمی کند - را اصلاً قابل طرح نمی دانم. مردان هماره اکثریت قدرت و بیشترین حصه را از مزایای سیاست دارند در همه جا لذا انتظار هم از آنان درجه اول و بیشتر است. و بدیهی است که هرکه فیل خواهد جور هندوستان اولین زحمت پذیرفته اش است. یا...هو

تبریزی گفت...

سلام بر دلقک سابق
خواستم درودی به استاد مسلم اقتصاد جناب آقای دکتر ریس دانابفرستم که در شروع طرح جراحی اقتصاد ایران توسط استامحمودبه بی بی سی گفت که چه خواهد شد ومتاسفانه همان شد که گفته بود وبه جای جایزه پیشبینی کاملا درست ایشان یک عدد اپارتمان یک خابه جنوبی در اوین به ایشان تحویل شد جای که باید به کارشناسان محترم دولت هدیه میشد.دلقک جان مرغ با روحیات ارتشی شما سازگار است بچسب به ان که خیرببینی.راستی مرغ در لندن چنداست/

ناشناس گفت...

جناب دلقک،

من هم به عنوان کسی که مدتی است تقریبن همه ی پست های شما را میخوانم، اسلام را دین تناقض و خشونت میدانم و فرقی بنیادین بین اسلام گرا های تندرو این روزگار با ترویج دهنده گان این دین در دوران صدر اسلام نمی بینم. ظلم مضاعفی را هم که امروز بر زنان سرزمینم میرود، از چشم اسلام می بینم تا از چشم بازنده هایی چون رادان و ارباب های ایدولوژیکش که عقده برپایی حکومتی شیعه را قرن ها فرو خورده بودند؛ غافل از اینکه اجدادشان برای خلاصی از تحقیر اسلام (تسلیم زوری در برابر الله مدینه) به شیعه گری روی آوردند. آنها را بازنده میدانم چون هنوز شروع نکرده، باخته اند؛ همانا که چند دهه ظلمت برای تاریخ این مرزوبوم کهن در مقابل دستاورد شیرینی چون دفع بالای اسلام بسی کوتاه است.

ای دلقک، به زودی تار مو و رنگ شاد مانتوی هم نسل های من و عطش خوردن مرغ در هم سالان تو از یک سو، و تضاد منافع ناظمان جهان نوین با شتر گاو پلنگ جمهوری اسلامی از سوی دیگر، به اینها امان ماندن نخواهد داد حتی اگر مدیریت بازی را یکسره به رفسنجانی ها و مطهری ها بدهند. آن روز است که پیشبینی امروزم را به خاطرت خواهم آورد.

پس نامم را به خاطر بسپار،

شهریار

ناشناس گفت...

با سلام

به نظر من جمهوری محترم اسلامی به خوبی می‌داند که فعلا فشار به آن حد غیر قابل تحمل نرسیده، یعنی‌ حالا حالاها هنوز جا داره.
من هم این عقیده را دارم. یعنی‌ با اینکه نارضایتی هر روز بیشتر می‌شه ولی‌ لزوما این باعث حرکتی‌ در جامعه نخواهد شد. زمانی‌ مردم ممکن است ریسک کنند که دیگه کارد به شکل واقعی‌ به استخوان برسد که تا آنجا هنوز فاصله هست. آقای رضا علیجانی در بی‌ بی‌ سی‌ تحلیل جالبی‌ کردند. ایشون هم عقیده دارند تنها در آخرین مرحله احتمال این هست که این نارضایتی در سطح شهرها ظهور پیدا کنه.
نمونه تاریخیش انقلاب اکتبر روسیه هست که با گرانی و کمبود بسیار شدید نان در روسیه در اثر جنگ پدیدار شد.



موفق باشید