۱۳۹۰ تیر ۱۱, شنبه

همۀ مهمات موجود در روی میز سیاست ایران برای امروز شنبه!

Modern Rome





1- واکنش دنیای مجازی به دوپست همسان قبلی وبلاگم در مورد زندانیان سیاسی مطلقاً نا امید کننده بود برای در مرکز توجه قرار داشتن شان در افکار عمومی فعالان عرصۀ مجازی حداقل. البته نه تنها به نوشتۀ من که در مجموع می گویم. موضوع داغ اعتصاب غذای زندانیان در سایت بالاترین با بیش از40 لینک مرتبط کمتر از 600 کلیک خورده که اگر نیم این کلیک ها را غیرتکراری و پی گیر بدانیم می شود میانگین بازدید از هر مطلب 300 تقسیم بر40. و این نشان می دهد که فاجعه اتفاق افتاده و زندانیان سیاسی بهتر است پیشنهاد من را جدی بگیرند؛ لطفاً. و خبر خوش اینکه پست اجتماعی "حقه های جدید..." با استقبال بی نظیری روبرو شد و علاوه بر داغ شدن سریع و پربیننده در سایت بالاترین، بارها و بارها نیز در سایر شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و... به اشتراک پر مخاطب گذاشته شد. این امر مبارکی است و نشان می دهد که ایرانیان و بدرست؛ حوزه های اجتماعی را مؤثرتر از حوزۀ سیاست به درک و فهم رسیده اند.


2- چرخشی در سیاست رسانه ای دیدم در روزنامه های امروز شنبه که تقریباً همۀ روزنامه های مستقل قلم ها را از بی طرفی سیاسی بسمت دولت احمدی نژاد شمشیر کرده بودند و گویی می خواستند به کسی در جناح راست اطمینان بدهند که اگر در یک هفتۀ قبلی گرد و خاکی کرده اند در جشن آزادی شان فقط یک هیجان زدگی زود هنگام بوده است و الا حد و حریم خود را می شناسند و باید طرف پرزورتر را بگیرند درهر دعوا و کاری به حق و ناحق نداشته باشند. روزگار که دیگر تابلو کرده بود خودش را با سپردن سرمقاله اش به یک روحانی سنتی سخنگوی جامعۀ روحانیت مبارز وهمۀ صفحات داخلی اش را هم با همین آهنگ بسته بود آقای کرگدن! شرق البته با زدن یک مصاحبۀ مفصل با حمید بقایی نشان داده بود که از رفقا جلو زده در دسترسی کمیاب به دولت. البته قبلاً هم با مصاحبه گرفتن از امیری که باعث زندان 40 روزه اش هم شد این هنر یا امتیاز حرفه ای را ثابت کرده بود. در اعتماد همه چیز معمولی بود با چرخش به انتقاد ازدولت و بدون ورود به جناح راست و سیاست.

3- اما مهمترین خبر مثبت امروز شنبه از یک مراسم ترحیم می آید. و آن مربوط است به درگذشت شادروان صدوقی که امام جمعۀ خوبی بودند پدر و پسربرای یزد و فامیل سید محمد خاتمی. همۀ اصلاح طلبان درشت بودند چه به قدم و چه به قلم برای تسلیت. اما - این اما مهم است- تسلیت نسبتاً پرو پیمان رییس جمهور احمدی نژاد به این مناسبت می تواند پیام سیاسی مهمی باشد از احمدی نژاد جدید. چه او هیچ کاری را برحسب وظیفه و همینجوری انجام نمی دهد بر عکس مثلآ علی لاریجانی بعنوان رییس یکی از قوا و نه بیشتر! پیام تسلیت احمدی نژاد به کسی که یکی از همفکران اصلاح طلبان شناخته می شد در مجموعۀ الیگارشی وبازهم نزدیک چسبیده به محمد خاتمی!

4- بقیۀ خبر های روی میز سیاست ریز بودند مثل اطلاعیۀ دولت در پاسخ به ادعاهای کمیسیون اصل 90 مجلس و بازپس گیری امضاها از سؤال از رییس جمهور و گفته های تکراری باهنر در نشریۀ شما و از این قبیل. البته یک مورد مهم تر هم مدت هاست جریان دارد که تنظیم تیم رسانه ای قالی باف است بسمت زدن مشایی که با مصاحبۀ گلپور با همشهری ماه پی گرفته شده است و نیازمند مطلب جداگانه ای است برای آینده. دراین جا همین قدر بگویم که قالی باف مجدداً دارد اشتباه 84 خودش را تکرار می کند در هدف گرفتن از گود های آجرپزخانه تا برج های زعفرانیه. و این استراتژی جواب نخواهد داد مثل بار پیش!

۱ نظر:

مختوم قلی گفت...

احمدی نژاد میخواهد همه را گیج کند که آیا چه در سر دارد. این استراتژی او برای جلوگیری از تصمیم گیری طرف مقابل است. در هر حال فکر میکنم تیم احمدی نژاد آماده سازش با هرکسی را خواهد داشت.