۱۳۹۵ آذر ۳, چهارشنبه

سیاست اوباما: هویج برای روحانی؛ خورنده خامنه ای. سیاست ترامپ: چماق برای خامنه ای؛ خوراک روحانی. آخ سَرَم!

Image result for trump as a artist
Image result for ‫برادران لاریجانی‬‎

1- آن دسته از تحلیلگرانی که اعتقاد دارند ترامپ و جناح رادیکال حزب جمهوریخواه امریکای همراه او جمهوری اسلامی را یک کل بدون شکاف و شر مطلق می دانند حرف شان غلط نیست اما کاملاً هم درست نیست. غلط نیست به این دلیل که رییس جمهور منتخب امریکا و تیم در حال معرفی اش جمهوری اسلامی را به جناح های مختلف تقسیم نمی کنند و هرگاه راجع به حکومت ایران حرف می زنند مواضع آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را تنها صدای مؤثر می دانند و با حرف ها و رجزهای او و افراد نزدیک به اوست که جمهوری اسلامی را ارزیابی و معرفی می کنند . اما درست نیست به این دلیل که آنان عملاً وجود شکاف در هیئت حاکمۀ ایران را تشخیص می دهند ولی معتقدند که هرگونه سرمایه گذاری روی این بخش فرعی منتج به تغییر و نتیجه نخواهد شد و بهتر است حتی حرفش را هم نزنیم.

2- در یک ساده سازی با ادبیات معروف چماق و هویج می توان اینطور جمع بندی کرد که اوباما و دولتش معتقد بودند که از راه دادن هویج به دولت روحانی باید جبهۀ او را تقویت بکنیم تا بتوانند بتدریج بر جبهۀ خامنه ای اثر گذاشته و با برگرداندن توازن قوای جامعه بنفع عرفی ترها خامنه ای را مجبور به عقب نشینی بکنیم. ترامپ و دولتش اما اعتقاد دارند که این روش جواب نداده و نمی دهد. و امریکا باید بجای هویج برای روحانی چماق برای خامنه ای را اولویت سیاست خودش قرار بدهد. تا اگر روحانی و بخش عرفی صداقت دارند بتوانند از عقب نشینی های مقطعی خامنه ای در ترس از چماق امریکا پیشروی کرده و مواضع رها شده از سوی تندروان را اشغال و از ضد حمله های خامنه ای جلو بگیرند. بعبارت دقیق تر جمهوری خواهان امریکا معتقدند که بهترین هویج برای روحانی همانا زدن چماق به سر خامنه ای است تا دولت و نیروهای عرفی تر و منتخب بتوانند از گیجی ضربه های امریکا استفاده و حکومت را عرفی تر بکنند. و بدرستی مدعیند که هرنوع هویج به روحانی بلافاصله توسط خامنه ای از دستش قاپیده می شود و بنفع ایدئولوژی او از تسهیلات هویج اهدایی استفاده می شود.

3- بنظرم می رسد این سیاست درستی است و کار خواهد کرد. نمونه های زیر نشان می دهد که حکومت کاملاً گیج است و در روزها و ماه های آینده مجبور از تمرکز بر روی تهدیدات خارجی اعم از سیاسی و اقتصادی و نظامی خواهد شدو و این فرصتی هم ایجاد خواهد کرد که صحنۀ اجتماعی و فرهنگی از اولویت متحجران - هم بدلیل کمبود نیرو و هم بعلت عصبی تر نکردن جوانان غیر سیاسی - خارج شده و نیروهای مدنی و دنبال زندگی معمولی قدرت مانور بیشتری در عرصۀ عمومی و آزادی های شخصی مثل حجاب و سبک زندگی پیدا بکنند و البته باید آگاهانه تشدید هم بکنند:

الف- موضوع لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اصالتاً کاری بنفع مدرنیته بود و باید از آن استقبال کرد. زیرا گر چنین سخنرانی - حتی سخنرانی زیباکلام در قزوین - برگزار می شد هیچ بهره ای برای تحولخواهان نداشت. چون نه سخنرانان حرفی جدید برای گفتن داشتند و نه مخاطبان حرف جدید برای یادگرفتن. گفته های مطهری و زیبا کلام همان تکرار مکرراتی می بود که بارها گفته اند و مخاطبان شان حتی بهتر از خود سخنرانان به این گفته ها اشراف دارند. اما بروز مشکل در مقابل سخنرانی چند مورد را برملا کرد که مفید است:

الف1- مهمترین وجه لغو سخنرانی از طرف دادستانی این است که یا نیروهای خودسر دیگر قادر یا حاضر به برهم زدن تجمعات منتقدان نیستند و یا حکومت نمی خواهد از این نیروی خودسر زیاد استفاده کند. در نتیجه یک هماهنگی جدید بین سپاه و قوۀ قضائیه تعریف کرده است که دادستان ها را بطور مطلق تحت امر اطلاعات سپاه قرار داده و آنان را موظف کرده است که بنابدستور سپاه وارد شده و از قانون برای بی قانونی استفاده کنند. این عمل بزودی دادستان ها و قضات بیشتری را در تقابل با این "دستور از سپاه و اجرا از سوی دادستان ها" قرار خواهد داد. قبلاً این موضوع فقط در رابطه با قضات محدودی در دادگاه انقلاب و محدود به جرایم سیاسی مصداق داشت در حالیکه اینک کل دادگستری را زیر امر اطلاعات سپاه رسمیت می بخشد.

ب- افشاگری در مورد حساب های صادق لاریجانی یکی دیگر از خبرهای خوب بود که توضیحش هم مشکل است و هم نیروهای حزب اللهی را قانع نخواهد کرد. اصل ماجرا - ربطی هم به دورۀ لاریجانی ندارد و از اول انقلاب بوده است - چنین است که چون به حساب های دولتی سود بانکی تعلق نمی گیرد لذا رؤسای قوۀ قضائیه مجاز شده اند که پول های قوۀ قضائیه را در حساب های شخصی رییس قوۀ قضائیه نگهداری کنند که حساب شخصی و خصوصی محسوب و سود بانکی تعلق بگیرد. سوء استفاده از این بی قانونی در موجودی خود حساب ها که پول قوۀ قضائیه است اعمال نمی شود. بلکه منظور از ین کلک بازگذاشتن دست رییس قوۀ قضائیه در سودهای کلان ناشی از این حساب ها بوده است. با این توجیه که قوۀ قضائیه هم بودجه کم دارد و هم هزینه های بالاسری کلانی دارد که باید محرمانه انجام و بدون حسابرسی باشد. صادق لاریجانی به این دلیل در سیبل مضاعف این دزدی قرار گرفته است که پروندۀ زمین خواری برادر بزرگش جواد لاریجانی در زمین های ورامین و مهمتر از آن باج گیری برادر کوچکترش فاضل لاریجانی از مرتضوی و بابک زنجانی این خانواده را بدنام کرده در بین نیروهای حزب اللهی و تا کنون هم کمترین نتیجه ای از رسیدگی قضایی اعلام نشده است.

پ- موضع گیری - بسیار دیر هنگام اما شدید - انصار حزب الله و فرمانده آن الله کرم در مورد پروندۀ فساد اخلاقی قاری سعید طوسی یکی دیگر از بهترین خبرهای روزهای اخیر بوده است. دیر هنگام بودن این موضع گیری نشان بارزی از آن دارد که بدنۀ حزب اللهی به تلاش های ماستمالی این ماجرا از سوی مقامات و فرماندهان بالادستشان تمکین نکرده و راضی نشده اند در ماه های گذشته؛ تا اینکه فرماندهان مجبور شده اند چنین دیر و تحت فشار پیاده نظام خود موضوع را محکوم و خواستار برخورد و تنبیه شدید سعید طوسی شوند و شده اند. این خبر و اطلاعیه نشان دیگر و محکمتری از مسئله دار شدن هواداران تیفوسی است و بدیهی است که به ریزش هرچه بیشتری از نیروهای سازمان یافتۀ خودسر ختم می شود. و مهمتر آنکه قوۀ قضائیه را بازهم بیش از پیش در نزد هواداران خامنه ای بی اعتبار می کند. ورود امروز قاسم سلیمانی در دفاع صریح و محکم از قوۀ قضائیه - در حالیکه ربطی هم نداشت موضوع بسیج و روز بسیج با این قوه - را باید در این متن دید و بیشباد گفت.

ت- فروپاشی ایدئولوژیک جناح اصولگرا که حتی یک آدم نصفه نیمه هم پیدا نمی کنند برای کاندیدایی ریاست جمهوری که مورد تأیید حداقلی هوادارن حزب اللهی هم باشد؛ یکی دیگر از خبرهای خیلی خوب است که هرچه به انتخابات سال آینده نزدیک می شویم شکاف ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد و نتیجه اش جز به ریزش بازهم بیشتر هواداران عقیدتی و ایدئولوژیک منجر نخواهد شد. زیرا کسانی که حداقل کارآمدی و اقبال جامعه را داشته باشند مورد تأیید مکتبیون نیستند و کسانی که مورد قبول مکتبیون هستند کمترین کارآمدی و اقبال عمومی را هم ندارند. و طرفه اینکه تقریباً همۀ ژنرال های پیر وپاتال جبهۀ اصولگرایان در مظان و باور سازشکار و غیر انقلابی نیروهای بدنۀ حزب اللهی هم هستند.

4- نتیجه اینکه چماق ترامپ هنوز بالا نرفته و فرود نیامده بر سر خامنه ای هم اینقدر ترسناک بوده است که تحقیقاً همۀ متحجران را دچار گیجی کامل کرده و نمی دانند چگونه و با چه ترفندی باید از بن بست پیش رو عبور کنند و جان هم بسلامت ببرند. نمونه ها زیاد است از احتیاط بسیار شدید خود خامنه ای در حمله به امریکا تا نمازهای جمعه و احزاب سیاسی و حوزۀ علمیه و ... که نشان دادن مصداق را منتفی می کند. فقط بعنوان یک نمونۀ بسیار خنده دار و مسخره به اظهارات آخوند موحدی کرمانی - که هم امام جمعۀ تهران است و هم رییس قطب اصلی سیاست اصولگرایی جامعۀ روحانیت مبارز - در رابطه با ماجرای علی مطهری اشاره می کنم. او با گفتن اینکه مطهری باید حرف هایش را با مقام معظم رهبری هماهنگ می کرد - که به اندازۀ کافی گاف و مسخره است از نظر تخریب خامنه ای - این را هم در ادامه گفته است که ما باید دهان ها را ببندیم. که بلافاصله تیتر اصلی مخالفان و منتقدان در فضای مجازی و رسانه ای شده از حیث وقاحت آشکار. اما واقعیت قضیه این نبوده که - از گیجی منجر به لغزش زبانی و ادبیاتی او ناشی شده - برداشت شده است. در حالیکه منظور او از این گفته بستن دهان دیگران و منتقدان بمفهوم عام نبود. بلکه منظورش بستن داوطلبانه و مصلحت اندیش دهان خودشان بود. و چون علی مطهری را خودی حساب کرده می خواسته بگوید که ما - جمع استفاده کننده از مزایای حکومت گری و سیاستمداری در جمهوری اسلامی اعم از امام جمعه و نماینده و وزیر و سپاهی و ... - باید دهان مان را ببندیم و زبانمان را کنترل کنیم و علیه منافع خودمان سخنی نگوییم. می خواهم گیجی طرف را نشان بدهم که اوضاع چنان رو بوخامت ایدئولوژی می رود که طرف حرف یومیه اش را نمی تواند طوری بگوید که باعث تمسخر و آتو گرفتن ضدانقلاب! نشود. یا...هو

بعد از تحریر:
از بعد از برجام گفته ام که روحانی صادق نیست و کند است و دارد فرصت ها را می سوزاند. بویژه بعد از انتخابات اسفند مجلس تدقیق کرده ام که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی توازن قوای حقیقی جامعه بنفع نیروهای لیبرال و عرفی متحول شده و اینک وقت فشار آوردن به جبهۀ تحجر است تا هر چه در توان دارند رو بکنند و شکست بخورند. اما نه دولت روحانی و نه خود روحانی و نه شرکای سیاسی روحانی بهای لازم را نداده اند. و با اینکه هر روز هم خطر در کمین را حس کرده اند اما از افزایشش جلو نگرفته اند. اینک مجدداً یادآوری می کنم که صحنۀ جدید سیاسی فعلی در ایران یک بهره بردار زیرک و صادق و ملی می خواهد که در قدرت هم پایی - هرچند لرزان - داشته باشد. و هاشمی و روحانی و خاتمی قادر به این کار هستند اگر در میهن خواهی و مردم خواهی شان صادق و راست گفتار باشند. اما عدم توجه به واقعیاتی که گفتم به فاجعه منجر خواهد شد و حکومت ایران بجای مقابله با مصباح و علم الهدی و دادستان مشهد و انصار حزب الله؛ با نابودی "آش با جاش" روبرو خواهد شد. و خیانت به ایران بنام روحانی و دولتش هم ثبت خواهد شد.

۲۴ نظر:

ناشناس گفت...

حکومت بسیار گیج تر و شوکه تر از آنست که فکرش را می کنید. اینها برنامه های زیادی برای آینده داشتند. از تعیین رهبر تندرو جدید گرفته تا حذف ریاست جمهوری و ایجاد نخست وزیری که همگی به نظر میرسند نقش بر آب شده اند. و کاملا هم از انتخاب کلینتون اطمینان داشتند همانطور که اکثر کشورهای دنیا و اکثر مردم دنیا از انتخاب ترامپ اطمینان داشتند. بنابراین انتخاب ترامپ تمام مراکز برنامه ریزی و دولتی در جهان را آشفته کرده است. ترامپ تاکنون دقیقا بر اساس پیش بینی های شما عمل کرده است اگر انتصابات و مصاحبه های اخیر او را دنبال کنید متوجه می شوید که فکر و ذکر اصلی او اقتصاد آمریکاست. او خود را به سفیدپوستان کارگر دچار نوستالژی "رویای آمریکایی" مدیون میداند و دنبال اولین فرصت است تا دین خود را به آنها ادا کند. اعلام خروج از پیمان های تجارت آزاد که مذاکرات راجع به آنها دهه ها طول کشیده است همگی در راستای "اقتصاد ملی آمریکا" است. ترامپ طبق پیش بینی شما در سال اول ریاست جمهوری تنها به دنبال عملی کردن اصلی ترین وعده های اقتصادی خود و ادای دین خود خواهد بود و کمتر به سیاست خارجی توجه خواهد کرد. البته در همان سال اول هم او اقدامات قابل توجهی را میتواند انجام دهد، لغو مجوزهای وزارت خزانه داری آمریکا جهت فروش هواپیما از جمله اولین اقدامات او خواهد بود. نامه اسرائیل به سازمان ملل که هواپیماهای مسافربری شرکت ماهان (وابسته به سپاه) را مسئول حمل سلاح به لبنان و سوریه معرفی کرده بود زمینه سازی برای همین اقدام است. از این تاریخ به بعد جهت پیش بینی سیاست های دولت آمریکا، اقدامات اسرائیل را رصد کنید.

از بین صدها هواپیمایی که ایران به دنبال خریداری شان است احتمال زیاد به جز چند فروند معدود مابقی هرگز در ایران فرود نخواهند آمد. از سال دوم حکومت ترامپ، سخت گیری ها به ایران تشدید خواهد شد، چرخه دلار که وزارت خزانه داری به صورت محدود مجوز استفاده از آن را به ایران در زمان اوباما داده است دوباره توسط جمهوری خواهان کنگره و سنا تحریم خواهد شد. ایران در لیست کشورهای حامی ترور وزارت خارجه آمریکا وارد خواهد شد. با فشار آمریکا، ایران به لیست سیاه سازمان FATF فرستاده خواهد شد. صدا و سیمای ایران در کل دنیا تحریم شده و ماهواره های حکومتی ایران از دسترسی به سیستم ماهواره دنیا محروم خواهند شد. و اقدامات بسیار دیگری که آمریکا می تواند تنها به اتکای دولت و مجالس خود و بدون نیاز به سازمان ملل علیه ایران عملی کند. در سالهای آخر نیز دولت آمریکا به سازمان ملل متوسل شده و سعی خواهد کرد اقدامات مختلف ایران مانند ارسال سلاح به شورشیان یمن، لبنان و فلسطین را در سازمان ملل مطرح کرده و به هر طریقی شده آن را ذیل ماده 7 منشور سازمان ملل مطرح کند.

ناشناس گفت...

چند روز پیش می خواستم نظری بنویسم و به شما تبریک بگم که رئیس جمهور محبوب نا منتخبتان! توی نظرسنجی ها شانس خوبی دارد برای انتخابات 96 (سردار سلیمانی و ظریف کاندیدا نمی شوند!) شاید هم منم گرفتار گرم کردن تنور انتخابات سرد و بی روح شوم ولی به هر حال با آمدن ترامپ فشار به توافق و روحانی بیشتر خواهد شد و از میزان رای او خواهد کاست. کافی است اصول گرایان روی یک نفر توافق کنند تا فقط کمی مقبولیت مردمی داشته باشد و بتواند با روحانی رقابت کند برای 4 ساله کردن رئیس جمهوری برای اولین بار.

Dalghak.Irani گفت...

بهتر دیدم که از شما بخواهم راجع به تیترهای مطالب اظهار نظر بکنید. مثلاً اینکه چرا برای خامنه ای از کلمۀ "خورنده" استفاده کرده ام و برای روحانی از کلمۀ "خوراک". و مهمتر از آن اینکه چه برداشتی از مفهوم "آخ سَرَم" در آخر تیتر به ذهنتان متبادر می شود. البته برای پرورش ذهن و بالا رفتن قدرت تفکرتان هم مفید است. یا...هو

ناشناس گفت...

شاید خورنده اشاره دارد به فاعلیت بیشتر خامنه ای در مقابل روحانی که از خودش اختیار چندانی نشان نمی دهد و خوراک را می گذارند جلوش. یا روحانی می تواند از این خوراک استفاده کند و بدهد به خورنده! آخ سرم چیزی را به ذهنم متبادر نمی کند به جز چماق که یا می خوره توی سر روحانی یا خامنه ای، در آخر هم احتمالا هدف اصلی این بوده که ما را گذاشته اید سر کار و این فرض اخر از همه محتمل تر است با توجه به عبارت به زبان نیامده در "البته" و "هم" در کامنت قبلی.

ناشناس گفت...

ترامپ مگر یک ضد زن و یک نژاد پرست معرفی نمی شد؟ حال یک فرماندار زن که سیک هندی است را برای سمت نماینده آمریکا در سازمان ملل در نظر گرفته است که اتفاقا مخالف ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی اش بود. ترامپ حلقه اطرافیان باهوشی را به دور خود جمع کرده است. او لزومی نمی بیند حقارت زانو زدن ناویان آمریکایی را همچون دیگر آمریکائی ها گوشزد کند ولی به موقع انتقام سختی خواهد گرفت و امیدوارم که این انتقام دامن مردم ایران را نگیرد.

ناشناس گفت...

آخ سرم...
شاید منظور این است که این چماق شاید بر سر مردم سنگینی کند!! به جای خامنه‌ای و یا با خامنه‌ای

بردیا گفت...

آره هویجای اوباما رو خامنه ای و ارازلش سر سفره انقلاب بلیعدن ولی چماق توی سر خامنه ای هم اینکه اثر خوب بذاره یا نه بستگی به شدت ضربه داره. ضربه معمولی و غیرکاری هیچ اثری نداره برعکس خامنه ای رو جری تر میکنه و بهانه هاش رو بیشتر تا فضای داخلی رو به بهانه دشمن ببنده. به شرطی پس چماق علیه خامنه ای خوبه که ضربات کاری باشه.

ناشناس گفت...

(و یا حکومت نمی خواهد از این نیروی خودسر زیاد استفاده کند)
چرا حکومت نمی خواهداز خودسر ها زیاد استفاده کند؟

(ورود امروز قاسم سلیمانی در دفاع صریح و محکم از قوۀ قضائیه - در حالیکه ربطی هم نداشت موضوع بسیج و روز بسیج با این قوه - را باید در این متن دید و بیشباد گفت)

برای همین تیزبینی ها می آیم اینجا و بیشباد.

ساحل گفت...

خورنده یعنی کسی که نغع آخر را میبرد. خوراک یعنی چیزی که روحانی به آن نیاز دارد و باید استفاده کند اما احتمال دارد که استفاده هم نکند. آخ سرم هم صدای ما مردم است که چه روحانی استفاده کند چه نکند به هر حال سختی چماق بر سر ما مردم خواهد بود.

ناشناس گفت...

متاسفم که یک تیمسار دوره دیده دوران شاه با آن همه تعلیمات و این سی و جند ساله حکومت ملایان روباه صفت و از طرفی اینکه مصالح آمریکا کاری به دمکرات و جمهوریخواه ندارد رو باز و باز و باز هم فراموش میکنید.این شیاطین،دو طرف،همو میشناسن و کشور ما سوریه و عراق نخواهد شد.
به خود بیایید.مگه بوش کره با سیاست حمله به لیبی و عراق،به نفع مردم اونجا کاری کرد؟؟؟
سیاست این جهانخواران تغییری نخواهد کرد چون زیر سایه دمکراتها بیشتر چاپیدن منتطقه رو.الانم دور جمهوری خواه هاست.as simple as this.
خسته نکنید خودتونو. باز میچاپن تا دوره دموکراتها که اگرم کاری انجام بشه اصولی،فقط به نام اونها باید انجام بشه.
یاهو

ناشناس گفت...

دلقک! ای بهلول!
شاید گاها ذیل تحلیل هایت نظری، چیزی اظهار کرده ام تا از تحلیل تو استفاده و سو استفاده کرده و تراوش کم بهای مغز خود را با تو و دوستان این دایره در میان بگذارم، ولی این بار هیچ برای اظهار ندارم و فقط میخواهم بگویم که به ذهن و قدرت درک و تحلیل ات آفرین از ته دل می فرستم. مایه مباهاتی!
یادآور شوم من همانم که مثل مردی که پایش را از دایره بیرون و داخل میگذاشت برایت نوشتم . پس نیک میدانی که اصلا قصد چاپلوسی و خود شیرینی ندارم. صمیمانه دستت را با افتخار میفشارم. همچو تو مردان بیش و بیشتر باد!
و اما به خیال من او خورنده است چون می قاپد و مال خود می کند و خوراک از آن این یکی است چون از روی عمد برایش فراهم می آید.البته همچنانکه خودت می گویی اکر فهم و جرات و وقت شناسی خوردنش را داشته باشد!

الف گفت...

سلام بر تیمسار گرامی

روحانی چنین نخواهد کرد، چون نه فهمش را دارد که این عمق ماجرا را درک کند، نه تمایلش را دارد که آنوقت باید جلوی فساد اطرافیانش را بگیرد و نه روحیه اش را دارد، بس که به لحاظ روانی تحت سیطره رهبر است.
در نتیجه، آخر کار همان طرح وحشتناک و مهیبی خواهد بود که شما نوشتید و چند سال است دو سرمان می چرخد. حالا ظاهرا زمان فرود آمدنش شده:
هواپیماهای آمریکایی بر فراز ایران، شاید روسها بر فراز گیلان و دیگران!

ناشناس گفت...

سلام
همه از این متن تشکر کردند با زبان بهتر از من. واقعا نوشته ی عالیی بود در حد 5 ستاره
تیمسار دوباره اومدن رو فرم.
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

پر واضح است که هیچ مافیایی در هیچ زمانی و در هیچ جایی بصورت مسالمت آمیز از کار کنار نرفته ( گذاشته نشده ) ، فقط در مورد ما بهای این جابجایی به قیمت رفاه دو ، سه نسل خواهد انجامید و متآسفانه قضاوت تاریخ زمانی زلال خواهد شد که حتی نوه های ما نیز در قید حیات نخواهند بود ، فقط این عمر گران است که از کف میرود.

Dalghak.Irani گفت...

ممنون از همه بویژه دوستانی که به اقتراح تیتر پاسخ دادند و تقریباً هر سه نفر بوجه کم و بیشی از معانی و منظورهای ذهنی من در هنگام نوشتن درست اشاره کردند. خورنده را در مفهوم بالاکشنده و بناحق مصرف کننده نهایی در ذهن داشتم همانی که در محاورات روزمره هم استفاده می شود و همینطور خوراک که یک اصطلاح امروزی فولکلور جوانان است در مفهوم "مناسب بودن برای" یا "فرصت و شانس داشتن" و از این قبیل. آخ سرم را هم ساحل درست گفته منظورم نشت درد این چماق به زندگی مردم بود که البته اگر منجر به نتیجه بشود بدون ویرانی جنگ ارزشش را دارد و ترس و تردید و بقول الف یقین جایی است که بهره بردار فرضی (روحانی و هاشمی) هم خائن یا کودن و یا ناتوان - در مورد اصلاح و اعتدال هرسه - از آب در بیایند. یا...هو

ناشناس گفت...

ای بابا ما که چهار نفر بودیم! هر کی درست ننوشته خودش از پنجره بره بیرون :)

ناشناس گفت...

احتمال جنگ ايران عربستان را در چه حد مي دانيد؟ وقتي از دور به اتفاقات چندسال اخير نگاه مي كنيم شيب تمايل به جنگ را مي بينيم.

ناشناس گفت...

سلام
منتظر پست شما در مورد تیم بسکتبال بانوان هستیم!
ارادتمند- یزد

vasat piaz گفت...

عارضم که: اگرچه ترامپ دیوانه تر از بوش پسر مینماید، و از آنجا که آمریکا و جهان (اروپا) هنوز درگیر نتایج خود سری های بوش است، دیوانه دوم مجال چندانی برای دیوانگی نخواهد یافت

ناشناس گفت...

شما گفتید جمهوری اسلامی نفوذ استراتژیکش الکیه چون فوتبالیستای سوریه با ما خشن بودند! پس راهپیمایی اربعین در عراق چی؟ ایران حداقل در عراق نفوذ داره.

ناشناس گفت...

منتظر پست (درخواستی خودم از) شما در مورد فیدل کاسترو هستم.

بردیا گفت...

این مرتیکه کاسترو بالاخره گور به گور شد

ناشناس گفت...

سلام دلقک جان
چون ماه هاست مطالبت را پیگیری می کنم یک سوال دارم: آیا هنوز هم انتخاب هر کسی مثل روحانی را برای انتخابات آینده توصیه می کنی؟ با توجه به این که به قول خودت فرصت سوزی داشته اند و خیلی هاشان مثل عارف، قلابی از آب درآمده اند؟ یعنی آن گزاره ای که می گفتی برای زدن الف از ب حمایت می کنیم و در مرحله ی بعد، خود ب را می زنیم، همیشه معتبر است؟

ناشناس گفت...

من دقیقن بر عکس شما فکر میکنم . ترامپ تاجر است و اهل معامله و آقایون نیز اهل معامله هستند بخصوص معامله های پشت پرده . واین فرصت مناسبی است که ترامپ نهایت بهره رو ازین نوع معاملات ببره . رژیم فعلی ایران بهترین آلترناتیو برای منافع درازمدت آمریکا در منطقه است .