۱۳۹۳ تیر ۸, یکشنبه

جنگنده های سوخو هدیۀ ایران به مالکی است و نه خرید از روسیه!


1- جنگ اول خلیج فارس که در پی دفع حملۀ عراق به کویت و اشغال آن شروع شد بسیاری از هواپیماهای عراقی که اغلب سوخوهای ساخت شوروی بودند به ایران فرستاده شدند و در پایگاه های نیروی هوایی ایران پناه گرفتند. این هواپیماها که تعداد قابل توجهی هم بودند اما هیچگاه دیگر به عراق برگردانده نشدند چه در زمان تداوم حکومت صدام و چه بعد از سقوط او در حملۀ دوم غربی ها به عراق.  خلبانان نیروی هوایی ایران هم که آموزش دیدۀ غرب و بر روی هواپیماهای امریکایی و غربی بودند شروع کردند به آموزش جهت پریدن و استفاده از این طیاره ها و میگ های جدیدی که ایران از روسیه خریداری کرده بود و می کرد. نمی خواهم داستان این هواپیماها را بگویم و فقط اشاره کردم برای خواننده ای که در جریان سابقۀ موضوع قرار بگیرد.

2- ماجرای گستردگی و قدرت حملۀ داعش که پیش آمد ارتش عراق علاوه برهمۀ مشکلات سازمانی از این هم رنج می برد که نیروی هوایی مؤثری نداشت و بویژه دارای هواپیمای جنگی نبود و خریدهای تسلیحاتی اش در این مورد هنوز در کارخانه های هواپیماسازی غرب در حال ساخت هستند و موعد تحویل آن ها نشده است. در نتیجه مهمترین خواستۀ مالکی از امریکا و غرب پوشش هوایی بود و بهم زدن آرایش داعشی ها از راه بمباران مواضع و خطوط تدارکاتی و منابع تسلیحاتی و غیره اش بود. و در حقیقت هم جنگ بدون نیروی هوایی امری نشدنی است برای ارتش های امروز. اما نه امریکای اوباما و نه سایر شرکای غربی اش قصد ورود مستقیم به جنگ داخلی در عراق نداشتند و لذا درخواست مالکی را فقط در حد هواپیماهای بدون سرنشین قابل اجابت دانستند.

3- در سوی دیگر اما روزهای اول حملات داعش به موصل خبری روی تلکس ها رفت که ایران حاضر شده هواپیماهای عراقی مستقر در ایران را به مالکی برگرداند اما خیلی سریع از روی میز برداشته شد و مقامات تهران هم چنین موضوعی را تأیید نکردند. علت البته معلوم بود زیرا غرب هم بخاطر وجهۀ ضد ایرانش و هم بدلیل همپیمانان سنی منطقه ایش و مهمتر از آن متهم شدن به اجازۀ ترکتازی رسمی دادن بدشمن 30 سالۀ منطقه ایش در عراق؛ حاضر نشد ایران با نام خودش هواپیما یا خلبان بعراق بفرستد.  اینک اما بنظر می رسد که یکی از توافق های مهم انجام گرفته در سفر اخیر جان کری به بغداد؛ رسیدن بهمین فرمول "هواپیما و خلبان ایرانی با نام خرید جنگنده از روسیه" باشد که تقریباً بهترین فرمول بود و مخالف نمی توانست داشته باشد. چون هم ارتش عراق پشتیبانی هوایی نسبی دریافت می کرد و هم جنگنده ها را خرید خودش و متعلق به ارتش عراق معرفی می کرد و هم به جمهوری اسلامی کردیت رسمی همکاری با امریکا و غرب نمی داد.

4- این موضوع را از این جهت مطمئنم که خرید هواپیما مثل نخودچی کشمش یا حتی اتومبیل نیست که مشتری پولش را بردارد برود سراغ کمپانی تولید کننده و چندتا دانه درشتش را از انبار جدا کند. بلکه هواپیما با سفارش مشتری است که تولید می شود و زمانبر است. اینکه سوخوهای تحویل داده شده بعراق هم مال خیلی قدیمی و مربوط به  عهد دقیانوس هستند هم نشان می دهد که این هواپیماها جزو هواپیمای در حال خدمت ارتش روسیه نبوده اند و باید از کشور ثالثی که هنوز این سوخوها را در اسکادران های هوایی خودش استفاده می کند آمده باشند؛ لذا این طیاره ها همان جنگنده های سوخویی است که در سال 70 به ایران آمده اند و اینک با خلبان ایرانی - یا سوری - به عراق برگردانده شده اند. زیرا آموزش خلبانان جدید عراقی هم غربی است - مگر اینکه از خلبانان سابق ارتش صدام استفاده کنند که گمان نمی کنم در سن خلبان اکتیو باشند - و نمی توانند در طرفة العینی هواپیمای سوخوی قدیمی را پرواز عملیاتی بدهند. تحلیل سیاسی و نظامی موضوع مدنظرم نبود و قولش را می دهم برای روزهای بعد و فقط خواستم که این دروغ "همۀ دشمنان باهم توافق کرده اند" را توضیح بدهم. یا...هو

۷ نظر:

ناشناس گفت...

اول - ظواهر نشان می دهد که حمله گسترده ارتش عراق (بانضمام داوطلبان شیعی، نیروهای قدس و البته حزب الله لبنان) به نتیجه دلخواه نرسیده و البته طی یکی دو ساعت اخیر توئیت ها اعلام می کنند که جنگ شدیدی داخل تکریت برقرار است. احتمالا بزودی جنازه های ایرانی به ایران حمل خواهد شد.
دوم - اخبار چند ساعت اخیر می گوید که داعش نام خود را از دولت اسلامی عراق و شام به دولت اسلامی تغییر داده است. ضمنا خلیفه برای مسلمانان جهان انتخاب شده است که نام او البغدادی است. داعش اعلام می کند که اگر مومن به البغدادی از دنیا نروی، به جهالت از دنیا رفته ای.
سوم - داخل بغداد تحرکات وسیعی دیده می شود از پرواز هواپیماها بگیرید تا تانکهای عراقی در اطراف منطقه سبز تا بستن پل هوایی بر روی دجله با بلوک
چهارم - بغداد یا دقیقا محاصره هست و یا تقریبا
پنجم - احتمالا این یکی دو روز بسیار تعیین کننده هست و اگر نتوانند شکستی محکم به داعش و متحدین وارد نمایند، گروه های متعدد اپوزیسیون مالکی وارد بغداد خواهند شد و دیگر نمی توان به این راحتی با آنها هماوردی کرد
ششم - نهایتا سوالهایی که پیش می آید:
- برای ما مردم فرقی مابین داعش و حکومت اسلامی هست؟
- چه سیاستی پشت سنی کشی و برکشیدن مالکی و استفاده از او در حد یک مزدور وجود دارد؟ مشخص است که یک عراقی این همه را تحمل نخواهد کرد و دست به اسلحه خواهد برد. چه کسانی ایران را در خطری حتمی و تجزیه می خواهند؟

ناشناس گفت...

if that true so where are the pictures of the SU aircrafts that Iraq has got?

no one has seen the pics yet. I am searching for it for more than 4 days.
above all Iran never got Su30 from any source neither from Iraq nor
Purchased from Russia
so the question stays
if Iraqis got SU30 from somewhere
then where???

تبریزی گفت...

تیمسار غزیز این مقال کاملا در تخصصوص شما می باشد و ظاهرا درست هم است البته من فکر میکردم مثل مجاهدین که بعد از چنگ ایران وعراق تاریخ مصرف شان تمام شده بود توسط صدام به ایران حمله کردن ودر عملیات مرساد توسط سپاه تا حد زیادی نابود شدن به همین روش وقتی تایم مصرف دعیش در سوریه تمام شد فرستادن عراق که به جهنم ارسال شوند ولی ظاهرا تا تصویه حساب کامل با مالکی قرار نیست سر دعیش به سنگ بخورد ولی فکر نمی کنم سوخو ها یا میگهای که در سالهای 73به ایران امدن بعد از 20سال ویا بیشتر بتوانند چندان تاثیر قابل توجهی در چنگ عراق داشته باشند

همایون گفت...

درود بر شما
صد در صد با شما موافقم
در ضمن روسیه اگر قرار بود به این سرعت جنگنده تحویل بدهد اس 300 ملایان را میداد !
ادم سر از کار ملایان در نمیاورد
این خبر را ببینید

http://pyknet.net/1393/09tir/07/page/aragh.php

ناشناس گفت...

You are wrong.

SU-25 delivered directly from Russia

http://www.youtube.com/watch?v=6zr3fnVXC4U

ناشناس گفت...

تیمسار عزیز مشکل عراق با بمباران حل نمی شود.این یک مشکل سیاسی عمیق است که اکنون به فاز مزمن نظامی تبدیل شده است و حتی اگر مشکل سیاسی را هم حل کنند باز مشکل بتوانند قضیه را جمع کنند.دیر شده است.

همایون گفت...

درود مجدد
جنگده ها قطعا از ایران ارسال شده آن هواپیمای باربری روسی هم از ایران بارگیری کرده
با ایران 140 که نمیشه فرستاد ! در ضمن قرار نیست موضوع لو بره و هواپیمای باربری روسی نوعی پوشش است .