۱۳۹۲ دی ۸, یکشنبه

ثروت سیاه ملت ایران و روی سفید اردوغان: رجب قهرمان ملی و ناجی ترکیه است!


1- موضوع فساد اقتصادی برملا شده در ترکیه چه منشاء سیاسی داشته باشد یا نه - من معتقدم که دارد - در نهایت اما برگ برنده ایست از سیاستمداری اردوغان در راه توسعه و پیشرفت ترکیه و نجات کشورش از بحران اقتصاد جهان. و این راز بزرگ این ماجراست که ناگفته مانده است: "چرا در بحران اقتصادی سخت جهان در بین سال های 2009 تا 2013 ترکیه کمترین آسیب و دیرترین تنش را داشت؛ حتی در مقایسه با کشورهای غرب اروپا مثل ایتالیا و پرتقال و اسپانیا و حتی فرانسه و انگلیس. تا چه رسد به کشورهای مشابه ترکیه مثل یونان و قبرس و ... که ورشکسته شدند. بگذریم از کشورهایی مثل تونس و مصر که رژیم های سیاسی شان را بر سر این بحران فروپاشیده یافتند".

2- خب ادعای نامتعارفی است آنچه که گفتم در مقابل پروپاگاندایی که راجع به این فساد برملا شده راه افتاده از سوی تحلیلگران اقتصادی و سیاسی. پس بگذار ببینیم واقعاً چه اتفاقی افتاده است و این آمار و ارقام نجومی بین 100 تا 300 میلیارد دلاری توی بوق شدۀ این روزهای رسانه ها چه واقعیتی را می گویند و کدام قسمت را سانسور می کنند. ابتدا به اتهامات وارده به دولت ترکیه بپردازیم:

الف- پولشویی: پولشویی بزبان ساده یعنی وارد کردن مقداری پول با منشاء نامعلوم بچرخۀ معلوم اقتصادی و تغییر و تبدیل آن پول از منشاء نامعلوم به منشاء معلوم است. پولشویی یکی از اقدامات اقتصادی است که تحقیقاً کم و زیاد در همۀ کشورها و اقتصادها اتفاق می افتد که ملعون ترینش - از نظر موضوعی - پول های حاصل از تجارت مواد مخدر است و سکس و برخی داروها و تجارت انسان. و سالم ترینش هم عملیات بانکی کشورهای مختلف بر روی سرمایه های سرگردان یا سرمایه هایی که دنبال ثبات بیشتر و سود افزونتر با مالیات کمتری می گردند. انبوه ترین و شیک ترین و مدرن ترین پولشویی جهان هم مربوط است به کشور سویس با بانک های ایمن و حساب های تاپ سکرت.

ب- ارتشاء و اختلاس: این مورد هم یک پدیدۀ همه جهانی است و هیچ کشوری در دنیا نیست که مدعی باشد در سیستم ادارۀ کشورش رشوه و اختلاس را ریشه کن کرده است. این ارتشاء و اختلاس از دوجهت حائز اهمیت می شود. اول بخاطر بعد اخلاقی و فساد حاکمانی که رشوه می گیرند و در صورت برملا شدن - جوامع دموکراتیک - به اعتماد عمومی لطمه زده و باعث بی اعتباری سیاستمداران در افکار عمومی می شود. و دوم اینکه رشوه و اختلاس نوعی دزدی ار اموال عمومی آن کشور است و باعث اتلاف منابع و جلوگیری از رشد و توسعۀ کشور می شود.

3- مورد ترکیه فقط شامل پولشویی و رشوه است و تا کنون کسی مدعی اختلاس نشده است. اما مهمترین کلید ماجرا در پاسخ این دو سؤال است: اول: "پول چی و مربوط به کی شسته شده است". و دوم: "رشوه هایی که داده شده است توسط چه کسی و از کجا تأمین شده است". خب بدون کمترین تردیدی و طبق گزارش های منتشر شده تا امروز هم پول های کلان چند ده میلیاردی شسته شده مربوط به ایران بوده است و هم رشوه های پرداخت شده به همۀ متهمان ترک از جیب متمول همین ایران بوده است. بعبارت دیگر در ترکیه نه کسی از ثروت ملی ترکیه اختلاس کرده و نه کسی از این ثروت رشوه داده و گرفته.

4- ترکیه و دولت اردوغان از نکبتی بنام استراتژی جهان ستیز خامنه ای و پسر محبوبش که باعث تحریم های سخت ایران شده و خامنه ای و احمدی نژاد را به استیصال "چه کنیم" رسانده بود بهترین و بیشترین حسن استفاده را کرده است؛ و با قبول ریسک دورزدن تحریم ها پول های ایران را شسته است. و با اینکار خودش هم اقتصاد ترکیه را از بحران دور نگاه داشته و هم صادرات خودش به ایران را افزایش داده است و هم امتیازهای مرزی و فرامرزی مادی و معنوی زیادی را از ایران گرفته است و .... و تازه مهمترین مهره های شتیله بگیر میلیاردی حکومت ایران مثل زنجانی و ضراب را هم ترغیب و تشویق کرده تا دزدی های فرا "اینجهانی" خودشان را هم در اقتصاد ترکیه سرمایه گذاری کنند و از این راه هم به اقصاد کشورش یاری رسانده است. خب این وسط مقدار کلانی هم رشوه پرداخت شده که مقدار کمی از آن هم به عناصر طماع دولت اردوغان و فرزندان آن ها رسیده است. اما مهم در این رشوه ها دو نکته است:

الف- اینکه این رشوه ها همگی از ثروت ملت ایران پرداخت شده و کمترین سوء استفاده ای از منابع اقتصاد ترکیه نشده است.

ب- اینکه سیستم سیاسی ترکیه آن مقدار از شفافیت و دموکراسی را داشته است که این رشوه ها برملا شده و باعث بحران اخیر شود. و الا ایران در همین مقدارها در اقتصاد امارات و دوبی و آذربایجان هم فساد تولید کرده است که بدلیل بسته بودن سیستم های سیاسی شان خبری بیرون درز نکرده است.

5- طبیعی است که این بحران ایجاد شده در اقتصاد ترکیه زلزله ای اخلاقی علیه دولتمردان ترکیه و یاران اردوغان ایجاد بکند و کرده است. اما این فقط بحران اخلاقی چند وزیر و خانواده هایشان است که مثل همۀ کشورهای متمدن استعفاء داده و خود را تسلیم قانون مستقل کشورشان کرده اند. حتی تا آنجا ترکیه بالیده است که وزیر فرهنگش هم فقط در اعتراض به این رسوایی اخلاقی - و نه فساد ضربه زنندۀ اقتصادی به کشورش - استعفاء داده و از نخست وزیر خواسته کناره گیری کند. و البته قابل مقایسه است با فساد سازمان یافته ای که در داخل حکومت ایران 35 سال است نهادینه شده و محال قطعی بوده است که نه کسی استعفاء بدهد و نه دادگستری مستقلی داشته و دارد برای ورود به کارنامۀ سرتاسر خیانت و فساد خیلی از سران حاکمیت. یا...هو

توضیح: من حتی اسلامگرایی در حد اردوغان را هم دوست ندارم و با ورود سازمان یافتۀ دین به سیاست بهر مقدار مخالفم. اما حقیقت را نمی توان بر سر خوش آمد و بد آمد شخصی قربانی کرد.

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

مشکل این نیست که چرا این پول ها در جیب ترکیه رفته است بلکه این است که اگر بخشی از ان به جیب سیاستمداران و احزاب خاصی ریخته شده باشد که شده باعث ایجاد فساد سیاسی در ترکیه خواهد شد. حداقل آن این است که می توانند با بودجه تبلیغاتی بیشتر دست بالاتری را در انتخابات داشته باشند. و نیز انها می توانند این ثروت باد آورده را حاصل اقدامات موثر اقتصادی خود قلمداد کنند و نه سوی استفاده از موقعیت خطیر اقتصادی ایران. این هر دو می تواند منشا فساد زیادی در دولت ترکیه شود و سکولاریسم و دموکراسی را تهدید کند. مشکل مخالفان اردوغان هم این نیست که چرا این پول های باد آورده را برای ترکیه آورده است بلکه مشکل اینجاست که چرا اینکار را در شفافیت انجام نداده است. چرا باید میلیونها دلار در جعبه کفش پنهان شود؟

فانوسقه گفت

ناشناس گفت...

یک مشکل دیگر این است که معلوم نیست چرا این اسلامیون تا به قدرت می رسند بلافاصله می خواهند قوه قضاییه را دستکاری کنند؟! گویی میخواهند کارهایی انجامدهند که فرشته عدالت برای ان باید کور شود. این درگیری اردوغان با شورای عالی قضایی ترکیه حتی از خود اختلاس ها هم مهم تر است .

ناشناس گفت...

ادامه
قوه قضاییه مهمترین رکن توسعه یک کشور است و شاید بتوان بیشتر پیشرفت های کشور های غربی را در قوه قضاییه آنها دانست.می گویند بعد از جنگ جهانی دوم وضع اقتصادی و اجتماعی انگلیس خیلی خراب بود و چرچیل دستورداد تا گزارشی از میزان خرابی ها و وضعیت کشور تهیه کنند تا ببینند از کجا باید شروع کنند. وقتی که گزارش را آوردند گفتند که وضع همه جا خیلی خراب است .چرچیل پرسید دادگستری چطور است؟ گفتند دادگستری خوب است. گفت خیالم راحت شد! بقیه چیزها درست خواهد شد! قوه قضاییه یک کشور پایه و شالوده هر نوع پیشرفتی در هر کشوری است. می توان تصور کرد که شاید لازم باشد برای حفظ استقلال آن رییس و مسئولان آن مستقیما توسط مردم انتخاب شوند تا تحت نفوذ قرار نگیرند. حتی ترتیبی داده شود تا از نظر مالی نیز از دولت مستقل باشد

فانوسقه گفت.

Dalghak.Irani گفت...

در یک نگاه واقع گرایانه و اینکه ترکیه اروپای پیشرفته نیست و هنوز در حال تمرین و گذار است و با نسبی سنجیدن امور است که می توان به ترکیه و اردوغان نمرۀ حداکثری داد. من یادم نرفته دولت های اجویت و دمیرل و حتی عصمت اینونو. اینطور هم نیست که سکولارها پیامبران ضد فساد بوده یا باشند. علت پنهان کاری هم کاملاً روشن است. پولشویی و دور زدن تحریم و اینقبیل کارهای نه چندان موجه سیاسی علنی بودنش مثل نبودنش است. یا...هو

ناشناس گفت...

برای من ایرانی, این نوشته حقیقتی تلخ است....دزدی, فساد, اجحاف به حقوق شهروندی, نابرابری و...و...در جای جای ایران به رهبری آیت الله موج میزند. این حد از تاراج ثروت های یک کشور فقط و فقط با شکست و اشغال طولانی مدت توسط نیروهای دشمن قابل مقایسه است.

برای ما مردم تن به لجن زار رژیم اسلامی داده, تاونی سنگین در انتظار است.

با سپاس از دلقک,
شهریار

سحر گفت...

سلام دلقک عزیز
پس از مدتها فقط برای یک نکته که در نوشته اتان ذکر نشده بود مزاحم شدم.
کاملا با نکاتی که ذکر کردید موافقم.
اما دلیل بر ملا شدن این داستان فقط بخاطر وجود دمکراسی در ترکیه نبوده.
دو دلیل عمده:
یکی تغییرات سیاستهای غرب در منطقه و دیگری تضاد جناحهای درونی حکومت اردوعان بوده.
یعنی گلونیست ها که اساسا مانند حزب عدالت، حزبی اسلامی است با تفاوتهایی در سیاست خارجی و قدرتی در اقتصاد داخلی و سرمایه های کلان.
اردوان آنها را همیار و دوست بشمار میاورد. اینچنین هم بود.آنها هم پستهای کلیدی را در قوه قضاییه و سایر وزارتخانه ها بدست آوردند.
اوضاع منطقه بهم خورد. آمریکا از جهت گیریهای اردوان و نزدیکی اش به روسیه راضی نبود. ایران چرخشی بطرف آمریکا کرد. موازنه قدرت بهم خورد. گولونیست ها هر چند اسلام گرا بودند و قدرت اقتصاد در دستشان اما از سیاستهای اردوان راضی نبودند. نه سیاست داخلی و نه خارجی. سیاستهای داخلی و خارجی اردوان به ضررشان بود. به قدرت نمایی در مقابل اردوان پرداختند. پستهای کلیدی دستشان بود. اردوان شروع کرد به تصفیه اشان. آنها پیشدستی کردند و با نفوذشان در قوه قضاییه و سایر عوامل نفوذی اینجا و آنجا داستان رشوه را رو کردند.
انتخابات ترکیه نزدیک است. گولونیست ها زنرال گل را میخواهند. که از حزب مذهبی دیگری است و نزدیک به غرب. حزب عدالت گل را نمیخواهد. کسی از حزب عدالت را میخواهد.
همه و همه این اختلافات بخاطر منافع اقتصادی و سرمایه های کلانی است که در دست آدمهای این دو حزب است.
و نکته بسیار بسیار مهم اوضاع منطقه ، سیاست غرب، جهت گیری عربستان با کشورهای منطقه و غرب است که در حال تغییر است.
اردوان رشد اقتصادی ترکیه را به مقام سوم جهان رسانده بود در سالهای اخیر. بعد از چین و برزیل.
چطور؟ با روابط اقتصادی خوب با کشورهای عربی و ایران. اما خیلی کشورهای عربی بهم ریخته اند. ترکیه روابط اقتصادی با لیبی و مصر داشت. با ایران هم به اشکال مختلف روابط عالی اقتصادی داشت. قانونی بشکل نفت و گاز خیلی خیلی ارزان که از
ایران میگرفت. و همینطور پروزه های ساختمانی و راه سازی شرکتهای خصوصی ترک که با قیمتهای سرسام آور برای ایرانیها انجام میداند.
ولی خب حالا این اوضاع تغییر کرده.
ایران هم کم کم وارد روابط جدید با غرب اگر بشود خودبخود ترکیه هم باید روابط اقتصادی جدیدی جستجو کند.

Unknown گفت...

صدای مردم ترکیه درآمده، آبروی دولت ترکیه رفته و همه دارند مسخره میکنند که یکی دو خلافکار خارجی دولت ترکیه را به مرز سقوط کشانده اند، وزیران استعفا داده اند و خود اردوغان ده تایشان را عوض کرده...اونوقت شما فیلسوفانه نشسته اید و سر تکان میدهید که به به چه دولتی؟ و "من" به آنها نمره حداکثر میدهم؟ باز هم تحلیل های اشتباه؟

Unknown گفت...

ادامه
در سالهای گذشته واژه های مثل اختلاس , پولشویی , رشوه , کلاهبرداری , رانتخواری , دزدی , دور زدن ...و در یک کلمه فساد اقتصادی برای ما مردم خاورمیانه و کشورهای اسلامی به یک پدیده معمولی تبدیل شده است . نمی خواهیم بگویم رژیمهای غیر اسلامی به فساد اقتصادی آلوده نیستند , اما حجم و میزان فساد در کشورهای اسلامی و مخصوصا کشورهای اسلامی منطقه ما آنقدر بزرگ و گسترده است که فساد مالی دولتهای سکولار غیر اسلامی پول خردش حساب میشود .
چرا دولتهای اسلامی به فساد کشیده میشوند ؟ چون پایه اسلام بر فساد اقتصادی بنا شده است. در حالی که مردمان مسلمان در سرزمین وحی و نبوت با فقر و ناتوانی مالی دست و پنچه نرم میکنند , شاهد فساد گسترده دولتمردان و نزدیکانشان در همین بلاد هستیم . مشکل فساد مالی به سران حکومت امام زمانی ایران ختم نمی شود و تمام رهبران اسلامی را در کانون این آلودگی ها جا داده است . اصول و مبانی اسلامی ( شیعه یا سنی ) بر استوانه فساد اقتصادی استوار است. بیشتر آلودگی ها در ممالک اسلامی حادث میشود.

Dalghak.Irani گفت...

سلام سحر بعد از مدت ها اوغور بخیر!
می دانی که قبلاً بیشتر و اخیراً کمتر حرف های اصلی و منظورم را بین دو دش می نوشتم و خارج از متن. خوشحالم که آمدی و آن
"- که من معتقدم سیاسی است-"
نوشته ام را به بهترین وجه شرح دادی تا خوانندگان هم بهره ببرند. من چون می خواستم سویۀ ایرانی ماجرا و "چه بلایی سرمان آمده" را برجسته کنم و برای گریز از تطویل کلام نتوانستم همۀ مواد لازم را بگنجانم. از جمله این هم که رویۀ دموکراتیک برملا شدن ماجرا در همان استعفا ها و واکنش های بعد از برکناری است. یا...هو

ابوالفضل گفت...

با هوشیاری غصه هر چیز خوری / چون مست شدی هرچه بادا بادا...

ناشناس گفت...

پول های کثیف شسته شد/میشود ، برمیگرددو شاید به منشا نامعلوم خود ، اما _ مهمتر از حتی اما ی شما _ کثافتی که در مکان شستشو برجا می ماند/ خواهد ماند موضوعی نیست که هیچ سیاستمدار عاقل و وطن دوستی آن را نادیده بگیرد در تلاش برای رشد توسعه اقتصادی .

تبریزی گفت...

سلام وتبریک کریسمس وسال نو به دلقک گرامی تاثیر این بگیر بگیرهاترکیه در ایران افزایش قیمت دلار وطلا بوده البته فعلا حدود50تومان و بانک مرکزی هم ظاهرا مشکلی با این افزایش ندارد من احتمال میدم اردوغان سال اینده را بسیار سخت وبا مشکل شروع کند گرچه مشاوران اقتصادی خوبی دارد وبعنوان کشوری که زمانی (دوران نخست وزیری بلنت اجویت مرحوم )بیشترین تورم تاریخی را داشت دوران حکومت اسلام گرا ها مانند یک رویازیبا به نظر میرسد وتا هفته گذشته هیچگاه ارزش لیره جدید ترک پایین نیامده بود که به لطف پولشوی آن هم امد ومعلوم هم نیست وزارت خزانه داری آمریکا آیا سیستم بانکی این کشور را هم مثل بقیه کشورها جریمه یا نقره داغ خواهد کرد یا اوباما زیرسیبیلی رد خواهد کرد موفق باشید

ناشناس گفت...

امیر
دو نوشته اخیر شما رو خیلی دوست دارم. از اینکه برگشتید خوشحالم.

ناشناس گفت...

علی می گوید:
اتفاقا اصلی ترین نکته، سیستم دموکراتیک ترکیه هست که شما به درستی به آن اشاره کرده اید. شما در کدام کشور غیردمکراتیکی می توانید دادستانی را پیدا بکنید که دستور دستگیری فرزندان وزرا را صادر کند و تازه پلیس هم مجبور به اطاعت بشود؟!!! بقیه مسایلی که دوستان اشاره کرده اند از جمله رقابت بین طرفداران فتح الله گولن و اردوغان و یا مسایل دیگر در حقیقت فرع مساله هستند. اصل مساله سیستم دمکراتیک ترکیه هست. حالا شاید به اندازه سیستم کانادا شفاف و دمکراتیک نباشد اما در حدی است که تا چندسال دیگر توانایی عضویت در اتحادیه اروپا را داشته باشد.

ناشناس گفت...

نکته جالبی را گفتید رشد اقتصادی ترکیه به لطف دلارهای عربی و پولشویی ایرانی بود با خراب شدن وضعیت عربها سرمایه گزاریهای اشتباه ترکیه در سوریه و خوب شدن روابط ایران با غرب ترکیه هم نمی تواند مفت خوری کند و اعتراضات مردمی علیه عدالت و توسعه شروع خواهد شد.
ببینیم دیگر می خواهند کجا را بچاپند؟

ناشناس گفت...

با سلام و با تشکر از مطالب و تحلیل های بسیار خوبتان،
سیاستمداری و حکومت کردن همانند ماندلا کار سختی است و بندرت انسانهایی در قدرت یافت میشوند که از ثروت و شهرت دوری کنند.
یک اصلاح: وزیر سابق فرهنگ استعفا کرده
https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye_k%C3%BClt%C3%BCr_ve_turizm_bakanlar%C4%B1_listesi
چرا در توییتر فعال نیستید؟
سال نو مبارک