۱۳۹۲ فروردین ۱۷, شنبه

سلام به روحانی آزاده سروش محلاتی: رییس جمهور هیچکاره و در بهترین حالت گماشتۀ رهبر است!

سروش محلاتی

1- هیچ حرف جدیدی نمانده در دنیا که قبلاً زده نشده باشد.  و بطریق اولی هیچ حرفی  راجع به چرایی مردودی "جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه" هم نمانده که بارها و بارها از سوی اندیشه ورزان و نظریه پردازان مطرح و شرح نشده باشد. پس این حرف درست و بسیار خوب سروش محلاتی که جمهوری اسلامی بدلیل تجمیع تمام اختیارات در ولی فقیه و خامنه ای و گذاشتن مسئولیت پاسخگویی به عهدۀ رییس جمهوری حرف تازه ای نیست (اینجا) یا (اینجا). اما - واین اما مهم است - مقالۀ جناب آقای سروش محلاتی در سایت بازتاب امروز مرا سخت مجذوب خودش کرد و بی اختیار پشت میز تحریرم بپا خاستم و بعادت سابقۀ نظامی بودنم خبردار ایستادم و برایش کف زدم. زیرا:

الف- نوشتۀ آقای محلاتی بسیار مستقیم و ساده و رو به هدف است. در برابر حرف های دیگرانی اعم از اصلاح طلبان مذهبی که نه تنها در داخل کشور بلکه حتی در خارج کشور با هزار تلمیح و استعاره و ابهام نوشته می شود وقتی به اصل "جمهوری اسلامی ولایت فقیه نشدنی است" می رسد.

ب- سروش محلاتی اولاً یک روحانی است. ثانیاً او یک روحانی کمتر سیاسی است. ثالثاً استخوان درشت و همپای انقلاب در 34 سال گذشته بوده است و طلبه ای جوان یا تازه عمامه نیست که حرفش یک لاف زنی "خود مطرح"ی باشد.

پ- مقالۀ محلاتی پژوهشی و محققانه است و همۀ نقل قول هایش و ارجاع دادن هایش مستند و در دسترس است.

ت- نوشتۀ آقای محلاتی در مقطع زمانی بسیار خوبی منتشر شده است. زیرا هم در آستانۀ انتخابات هستیم و خواسته نا خواسته فضای داخل بسمت گشودگی خواهد رفت و بحث نطری مطرح شده از سوی این روحانی شجاع زمینه ای خواهد بود برای بمیدان آمدن دیگر اندیشه های ترس خوده و فروخورده؛ وهم احمدی نژاد را هم در موضع مظلومیت قرار خواهد داد و او را به طرح بیشتر مشکلات بنیادی تر نظام تشویق خواهد کرد.

ث- و نهایتاً اینکه: دو صد گفتۀ در خارج به اندازۀ نیم کردار داخلی مؤثر و خطرناک نیست و این مقاله - هرچند در یک سایت فیلتر شده - اما در داخل کشور تولید و امضاءشده است. و مهمتر اینکه لحن سیاسی ندارد.

2- و سخن آخر اینکه امیدوارم علاقه مندان به کشور و نجات ایران قدر چنین نوشته هایی از سوی داخل کشور را ارج بگذارند و با تبلیغ و استقبال از آن از بروز هر نوع شکاف سیاسی "غیر سیاسی" در جامعۀ مدنی ایران - گاهی در قالب عصبیت های فکلی - روحانی و دوگانه های دیگر القا می شود - را هم ترمیم کنند و هم جلو بگیرند. زیرا بر خلاف زمانۀ رهبری آیت الله خمینی که بحث های نظری و تئوریک در عرصۀ عمومی آزاد بود، بعد از رهبر شدن خامنه ای بکلی این باب را مسدود کرد و با تمسک به این که بحث های نطری باید محرمانه و در بین خواص باشد از آگاهی نسل جوان به مشکلات نظری جمهوری اسلامی جلو گرفت. می ماند سلام و تهنیتم به سروش محلاتی و پذیرش یکبارۀ او در تالار افتخارات سیرک دلقک ایرانی با افتخار. یا...هو

۴ نظر:

حسام گفت...

نویسنده آن مقاله بر بنیادی ترین مشکل نظام جمهوری اسلامی انگشت نهاده است و شما هم با تیزبینی آنرا موضوع پست امروز قرار داده اید. درود بر هردوی شما.

ناشناس گفت...

بهتر بود به سایت سروش محلاتی لینک می دادید. بازتاب ساعاتی پیش قسمتهایی از متن را سانسور کرد.

فردایی گفت...

عالی بود. ممنون تیمسار

ناشناس گفت...

سلام دلقك عزيز
پس چه فرقي مي كند كه اين گماشته هـاشمي باشد يا خاتمي يا هـر كس ديگري جناب استاد!
پاينده باشيد