۱۳۹۲ فروردین ۱۷, شنبه

مذاکرات آلماتی شکست خورد. روسیاهی اش ماند برای صالحی دروغگو!


ادعای صالحی راجع به تحریم ها دروغ 13 اسفند است جدی نگیرید!

Puddle

1- می دانستم که تا دست بگذارم روی علی اکبر صالحی بلافاصله مهم خواهد شد و به صدر اخبار صعود خواهد کرد - چون این را از حسم می پرسم - و دیدید که درست بود و جناب صالحی امروز به صدر اخبار آمد با این اظهار نظر دیده نشده و قاطع از شخصیت او که ای مردم چه نشسته اید که دورۀ هجران و تحریم بسر آمد و از این به بعد نه تنها تحریم ها تشدید نخواهد شد که روز بروز هم تحریم های فعلی لغو خواهد شد. اما چه خبر تازه ای شده است که جناب وزیر خارجۀ کمتر در داخل بازی و آگاه از پشت پردۀ سیاست ایران چنین بوجد آمده است و چون ارشمیدس لخت و عور به میدان سیاست پریده که یافتم یافتم.

2- زیرا که اگر اطلاعات صالحی مربوط به مذاکرات آلماآتی در چند روز پیش باشد که قبلاً اعلان شده و آن عبارت از این بوده است که اگر ایران بچۀ خوبی باشد و فردو را با شیوۀ محرمانه (اسمش را نبر رسمش را بیار) تعطیل (بخوان تعلیقی که نتوان خیلی سریع راهش انداخت) کند غرب هم در مورد برخی تحریم های چند جانبه از سوی اتحادیۀ اروپایی غمض عین خواهد کرد و کمی در معاملات نفت و طلا و بانک گشایش خواهد داد. حالا بروید به تهران و با بزرگترتان صحبت کنید و گزارش "چکار خواهید کرد"ش را قبل از عید بیاورید استانبول تا اگر حسن نیت تان ثابت شد دوباره در فروردین در آلماآتی بنشینیم و چانه بزنیم و امتیاز قول داده شده را بالفعل کنیم. بنابراین از این خبر رسمی نتیجۀ مذاکرات که حرف امروز صالحی در نمی آید.

3- اما اگر خبر تازه ای شده که بغیر از صالحی هیچکس دیگر از آن باخبر نیست. این دیگر از آن دروغ های شاخداری است که هیچکس نمی تواند باور کند از کارنامۀ کاملاً منفعل و بی خاصیت صالحی در سه سال گذشته. زیرا او در روز روشنش اطلاعی و قدرتی در ساده ترین موضوعات وزارت خانۀ متبوعش ندارد پس چطور ممکن است که توافقی به این پررنگی که غرب دیگر تحریم های جدید را بی خیال شده و تحریم های قبلی را هم یک به یک آزاد خواهد کرد اولین شخص و تنها مطلع باشد.  باز تأکید می کنم آن هم کسی که حتی معلوم نیست از مذاکرات انجام شده بیشتر از همین مطالب گنگ که طرفین انتشار عام داده اند .و من و شما هم می دانیم بداند.

4- اما ماجرا چیست: ماجرا بسادگی این است که صالحی که یکی از شیفتگان آشتی ایران با غرب است از همین داده های عام از مذاکرات به افکار عمومی و تحلیل و تفسیرهای کارشناسان به این نتیجه رسیده است که آیت الله خامنه ای بدلیل استیصال داخلی و غرب بدلایل گوناگون داخلی خودشان و داخلی ایران - خواهم گفت - در این توافق محدود قرار گذاشته شده در آلماآتی متعهد خواهند شد و آنرا در مذاکرات فروردین تثبیت خواهند کرد. صالحی با هدف بهره برداری از این توافق نسبتاً یقینی اما بسیار بسیار محدود و در حد 3یا4 درصد آمده و این دروغ تبلیغاتی را ساخته است که:

الف- بگوید من هم بازی داده می شوم و آنطوری که دیگران می گویند بی خاصیت و خارج از گود نیستم.

ب- خدمتی هم به اربابش خامنه ای کرده باشد که با اعلان چنین خبر بی بنیادی بر بازار شب عید و اقتصاد به نفس افتاده تأثیر مثبت بگذارد و التهاب گرانی و نوسانات ارز و طلای شب عید را فرو بکاهد. او حساب کرده که این دروغ پروپاگاندا ممدوح است چون اگر هم بعد از عید معلوم شد که چنین خبرهایی نبوده است او روسفید خواهد بود که با دروغ مصلحت آمیزش مقداری از التهاب بازار را کم کرده است.

5- البته صالحی از یک نظر درست فکر کرده که چون وزیر امور خارجه است اگر نسبت به سیاست خارجی حرف بزند بطور طبیعی باید معتبر تشخیص و بازار واکنش مثبت نشان بدهد. اما در این مورد اشتباه کرده است که اولاً آن وزیر خارجۀ معتبر ایشان نیست و ثانیاً اصولاً اقتصاد و بویژه بازار ایران شامه اش تیزتر از خام شدن به چنین دروغ های تبلیغاتی است. و این خط و این هم نشان که بازار کمترین اهمیت و واکنشی به حرف صالحی نشان نخواهد داد و اگر یک سکندری موقت و مختصرهم خورده بخاطر اصل خبر توافق احتمالی جزیی؛ خیلی سریع در روزهای آینده به جای اولش برخواهد گشت و منتظر نتیجۀ نهایی و مشخص در آلماآتی 2 خواهد ماند.

6- در خاتمه این را هم اضافه کنم که همانطور که قبلاً هم گفته ام سیاست نرمش سریع - بیشتر در تبلیغات - جدید غرب - بویژه امریکا - در مقابل جمهوری اسلامی قبل از اینکه برفتار خارجی خامنه ای متمرکز باشد در سه ماه آینده؛ بیشتر متمرکز و متأثر از نوع سیاست داخلی خامنه ای در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهد بود. زیرا امریکا مصمم است که در سیاست ایران بعد از انتخابات پیش رو؛ عقلانیتی پیدا شود که اوباما بتواند از راه مذاکره و صلح پروندۀ هسته ای ایران را بسرانجام تعطیل یا "تعلیق با سوسو" برساند. لذا اگر خامنه ای مصمم باشد که صحنۀ داخلی ایران را کماکان امنیتی و بسته نگاه داشته و به نیروهای عقلانی و سیاستمدار و با ثبات اجازۀ ورود ندهد چه بسا که روند شروع شده خیلی سریع قطع شده و مجازات های بیشتری هم برای ایران وضع خواهد شد. یا...هو

پی نوشت: دیدم تحلیل جدیدی لازم نیست برای شکست آلماتی و بهتر است نوشته ام در اسفند سال پیش را (اینجا) مجدداً بازنشر کنم. و یادمان باشد که خامنه ای کمترین نرمشی در سیاست داخلی - خواسته و هدف غرب - نشان نداده است! 

۵ نظر:

ناشناس گفت...

دلقک جان آدمو یاد صدا سیمای ج.ا میندازی وقتی جمعه ها با هزار شوق و ذوق منتظر دیدن یک فیلم سینمایی بودیم و با پخش یک فیلم تکراری کلی ضد حال بود. قبول که تحلیلت درست بود اما مشتریان سیرک از دیدن تکراری رازی نمیشن.

ناشناس گفت...

ﺩﻟﻘﮏ ﺟﺎﻥ . ﺗﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻫﯿﭻ ﺗﻮﺍﻓﻘﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺣﺘﯽ ﺍﻧﺪﮐﯽ از ﺗﺤﺮﯾﻤﻬﺎ ﺑﺸﻪ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ . . . ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺣﻤﺪﯼ ﺩﺭ زمان ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ و این ﺩﺭ چا ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ سیاﺳﺖ داخلی ﻧﯿﺴﺖ . . . ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﻌﻼ ﮔﺮﻭﮔﺎﻥ ﺩﻋﻮﺍﯼ ﺁﻗﺎﯾﻮﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

محمد گفت...

کل سخنان رهبری در روز اول عید این بود .
1. دولت برود با آمریکا در خصوص مسائل بی اهمیت مذاکره کند .
2. همه ی گروه ها در انتخابات شرکت کنند .
درادامه برای ترمیم وجهه ی انتقابی خود فرمودند : حیفا و تلاویو را می زنیم .
خلاصه کنم که سخنان رهبر همان 2 بند بود . اولی که به باد رفت . روی دومی هم غمار نکنید که شانسی برای آن هم قائل نیستم .

ناشناس گفت...

عمو دلقک سلام
جاکشی را با افتخار به دوش میکشم که تا الان هر چی گفتی همون شده ولاغیر مثلا پیش بینی عدم سوال از محمود در مجلس یا آروم نگرفتن مجلسیا مثل مطهری واسه حکم حکومتی و استیضاح وزیر و گرون شدن دلار و عدم نتیجه بخش بودن آلماتی و خیلی چیزای دیگه که اینجا جاش نیس ولی اینارو گفتم که بدونی جاکشی رو مفت به دوش نکشیدم پایه ات بودم تا همین الان. سر فراز باشی.
عمو جاکش

تبریزی گفت...

با سلام بر دلقک عزیز
سوالی برام پیش امد در خصوص مثل سالی که نکوست از بهاراش پیداست واین که تمام اقتصاد وارز پول ملی کشور که به گفته رییس بانک مرکزی در این گفت گو با خانم اشتون خلاصه میشد واخم ایشان یعنی فردا دلار بالا میره وناموس ملی یعنی ریال پایین میادخلاصه شده پس ستون استقلال کشور برروی لبان این خانم نقش گرفته پس وا مسیبتا؟