۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

همه قاطی کرده اند یک جورایی(2) حرفی به بهنود و نقدی به صادق زیبا کلام!

Bailed Up



1- توی تابستان و بویژه در تهران اگر قاطی نکنی باید به مسعود بهنود رجوع کنی که من خبر از قاطی کردنش داده بودم در لندن وهنوز نکرده بود قاطی درست و حسابی. حالا اما دیدم که در مقام طبیب لباس پوشیده و قاطی کرده به سبز های بی سر و ته و در گویا گفته که قاطی کرده. او گفته هایش را خودش گفته و نگفته هایش را هم من می گویم برخی را. او نگفته که پیش بینی شرکت 60 در صدی مردم در انتخابات مجلس آن هم در حالی که در روزگار خوش و خرمش هم کمتر به این رقم رؤیایی رسیده رژیم بویژه دربین شهرنشینان -انتخابات مجلس را می گویم شما قاطی نکنید- یک نوع اعتبار (کردیت) دادن است به جمهوری اسلامی متحجر از زبان وقلم روزنامه نگار محبوب و معتبری مثل او. و آیا او نباید ذائقۀ مخاطبانش را بسنجد در امری به این مهمی که هنوز داغ بزرگی دارند جوانان در دل های سر خورده شان از هر چه بزرگتر است! همین یک نا گفته فعلاً بس است برای "یک حرف بس است اگر در خانه کس است".

2- شما می دانید و گفته ام که دکتر صادق زیبا کلام جزو معدود روشنفکران و کارشناسان جامعۀ ایرانی است که هم من بسیار دوستش دارم و هم گفته هایش را مثل نامش صادق و مثل خودش صائب می دانم و با آن همسو هستم؛ مگر در جزئیاتی مثل کشاندن پای هاشمی به انتخابات 84. القصه ایشان در تازه ترین مصاحبه شان با روزنامۀ روزگار سه شنبه 14 خرداد احمدی نژاد را خیلی ریز دیده و رحیم مشایی را که اصلاً ندیده و انکار کرده. تمام قضاوت او در مورد ماجراهای اخیر و نزاع در گرفته؛ هموار شده بر روی شخصیت حقیقی احمدی نژاد و این خصوصیت برجسته اش که به فکر و اندیشه و مشاوره و ... اهمیتی نمی دهد و در لحظه تصمیم می گیرد و جلو می رود. و نه مقصد خاصی دارد و نه مبداء روشنی و نه حتی راه مشخصی؛ بجز منیت متوهم خودش.

3- بر همین مبنا هم او آخر این اختلافات بروز کرده را این طور پیش بینی کرده است که یا احمدی نژاد تسلیم می شود و تا پایان دو سال باقی مانده ادامه می دهد طبق خواست و میل رهبر؛ و یا بنی صدریزه می شود و روفته می شود و تمام. و در مورد مشایی هم گفته عددی نیست و بی خودی جلو انداخته اند و این خود احمدی نژاد است که هم طراحی و هم اجرای بازی را رأساً در دست دارد. دراین جا من کمی قاطی کردگی می بینم در کار دکتر زیبا کلام و البته حق دارد: چون که من هم بارها گفته ام شناخت نوع بازی احمدی نژاد قبل از بروی صحنه آمدن نمایشی که در ذهنشان دارند  امری محال قطعی است. و فقط خودش و رحیم مشایی و امام زمان می دانند پروژۀ بعدی چیست. قاطی کردگی دکتر در اینجا بوده که به ضرس قاطع این مورد غیرقابل حدس را حدس زده است و گفته است هیچ نقشه ای در کار نیست.

4- بنظرم اما منها کردن مجهول رحیم مشایی از معادلۀ روز نه تنها مجهولات را کم و حل معادله را آسان نمی کند بلکه بر پیچیدگی معادله بیش از پیش می افزاید. چرا که مجهولی بنام مشایی در وسط معرکه مثل یک X گنده و با بتوان چند وجود دارد و برای برخی مثل من چشم نواز و برای بیشتری مثل علم الهدی و طائب و مصباح و ذوالنور تیر در چشم است. بنابراین می خواهم یک فرمول نسبتاً سرراست بدهم راجع به نقش های احمدی نژاد و مشایی و ارتباط بین شان ونقطۀ افتراقم را با دیگران و از جمله زیبا کلام نازنین بنمایانم. 

5- چنین باور دارم که در یک الگوی "سیاسی-نظامی" می توان اینطور گفت که رحیم مشایی استراتژیست و محمود احمدی نژاد تاکتیسین دولت فعلی هستند. به این معنای دقیقتر که هر آنچه احمدی نژاد می گوید و می کند برخاسته از دماغ اندیشگی خودش است اما در داخل استراتژی که رحیم مشایی تدوین می کند. بویژه این استراتژی در موضوعات حساس و سرنوشت ساز مثل سیاست خارجی یا سیاست انتخاباتی هم فعال تر است و هم سخت گیرتر در قبال تاکتیک های عجول احمدی نژاد. درست است که تاکتیک های کمتر فکر شده و پوپولیست احمدی نژاد گاهی بر خلاف جهت استراتژی مشایی -مثل حرف های تاکتیکی تنش زا در داخل استراتژی تنش زدا و ...- زده می شود؛ ولی هیچگاه درصحنۀ عمل اجرا نمی شود و اصولاً برد اجرایی ندارد. 

6-  مثال ها فراوانند اما برای کوتاهی بحث فقط به همین مورد دکتر صالحی وزیر امور خارجه اشاره می کنم. دکتر صالحی آدمی مدرن و سیاستمداری لیبرال است که از دورۀ اصلاحات می آید. او چه سنخیتی می تواند داشته باشد با مواضع گفتاری گذشتۀ احمدی نژاد در سیاست خارجی. پس باید قبول کنیم که احمدی نژاد فقط مسئول پیش بردن استراتژی طراحی شده است و زیاد فرقی نمی کند که مشایی خودش است یا با امام زمانش ویا ازکسی مشاوره می گیرد یا نه! مهم این است که استراتژی مهم را مشایی تولید می کند و احمدی نژاد با طیب خاطر و از روی ایمان آن را قبول دارد و تخطی استراتژیک نمی کند. و نه تنها تخطی نمی کند بلکه با استفاده از شخصیت ویژه اش همه را هم گیج می کند در این وانفسایی که هیچ کس جرأت گفتن از "سیاست لیبرال خارجی وبتبع داخلی" را ندارد.

7- البته این حرف درست دکتر در مورد هواداران سازمان نیافتۀ احمدی نژاد، عدم رابطۀ مؤثر با نخبگان و روشنفکران و اندیشه ورزان، و ضعف پایگاه او در جامعۀ مدرن شهری و... کاملاً مبتنی بر دانش وعینیت صحنه است و همۀ نگرانی و قاطی کردن ما هم ازاین است که احمدی نژاد برای روزهای سخت در پیش چه توشه ای را قابل فراخوان می داند. به این طنز وجد ببندم قاطی کردگی امروزمان را وازشما بخواهم که قاطی نکنید و نگران نباشید که اگر امام زمان تصمیم به کمک بما گرفته باشد در رهایی از چنگال نایبانش؛ لابد خودش هم می داند که اوضاع را طوری پیش ببرد که دل ما بیشتر از این کباب عقب ماندگی های کشورمان از قافلۀ تمدن بشری و پیشرفت نشود! یا مشایی. یا...هو

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سوالات دهگانه مجلسیان را از احمدی نژاد بخوانید و بخندید از شعور عصارگان رذائل ملت.
http://www.tabnak.ir/fa/print/175111
بعید نیست رهبر چنان تشری به مجلسیان بزند که تک تک سلولهای لاریجانی شیرفهم شوند.

nik گفت...

زیبا کلام عالی‌ حرف زده، از این بهتر تو روزنامه چاپ جمهوری اسلامی نمی‌شد، پهلوون پنبه، بازیچه رهبری که خر ورش داشته رو خوب نشون داد. کاملا باهاش موافقم که مشایی رو خود این راستی‌‌ها گنده کردند و اینکه احمدی‌نژاد الله بختکی جلو میره. حرفشو به سپاه هم که با خفّت پس گرفت. سنگر به سنگر عقب نشینی و موش شدن. اما اما با وجودی که از سوسک شدن احمدی‌نژاد دلم خنک می‌شه به خاطر جهل و بی‌ فرهنگی‌ و دروغ گوییش و کثافت کاری‌های اقتصادیش، اصلا دلم نمیخواد خامنه‌ای برنده شه. تناقض می‌بینید؟ دلم می‌خواد احمدی‌نژاد با یه حرکت کامیکازی یه زهری بهش بریزه