۱۳۹۴ آبان ۲۱, پنجشنبه

بنویس روحانی بخوان خامنه ای! یا ...ِ پارۀ گاو مش حسن! تحلیل سفر اروپایی روحانی.



1- آورده اند که در ده پائین خبری پیچید که آهای مردم چه نشسته اید که گاو نری بقواره از نسل اصلاح شده در ده بالا وجود دارد که هرگوساله از نطفه اش کرور کرور می ارزد و صاحبش را به مکنت و ثروت و نیک بختی همی رساند. مش حسن چون این بشنید فرصت غنیمت شمرد و شال و کلاه کرد و کله قندی و 5 هزار تومان پول برداشت و گاو ماده اش را براه انداخت بسمت ده بالا و یک جفتگیری حلال. چون بده بالا رسید سراغ گاو نر را بگرفت و بعد از ساعت ها معطلی در صف سکس گاو نر معروف؛ نوبت به گاو مش حسن رسید که در تیررس تیزی قرار بگیرد. گاو نر اما که از این همه نعمت و توجه و نیاز دوپینگ غیرعادی کرده بود؛ چنان بلند پرید روی گردۀ گاو بیچارۀ مش حسن که زیاده از حد معمول بود و در نشانه روی خطا رفت و زد کون گاو مش حسن را پاره کرد. حالا مش حسن مغموم و افسرده به ده پائین برگشته و اهالی جمع شده اند تا قصۀ نطفه گیری گاوش از تخم گاونر معروف را بشنوند. همه گوش تا گوش نشسته و ایستاده و آویزانند برای شنیدن داستان طولانی و جذاب عشقی و سکسی گاو مش حسن. مش حسن اما که سخت دلخور است از سفر شکست خورده اش به ده بالا و دل و دماغی ندارد؛ بلندگوی دستی را می گیرد و رو به جمعیت این جملۀ کوتاه را می گوید و تمام: "پنج هزار تومان پول و یک کله قند و یک کون بدهکار بودیم. رفتیم دادیم و برگشتیم"!

2- داشتم اخبار مربوط به سفر روحانی به اروپا (ایتالیا و فرانسه) را می دیدم که بنظرم رسید هیچ تحلیل و تفسیری بقوت داستان سکسی گاو مش حسن - در برخی متون بجای گاو از اسب هم استفاده شده - منعکس کنندۀ عمق تراژدی در حال اتفاق نیست. رییس جمهور اسلامی ایران در حالی به اولین سفر فرنگی - بعد از دوازده سال - عازم است که تحقیقاً کلیۀ کارت های برنده اش از توافق وین را خامنه ای سوزانده است. و او با سرافکندگی و شرم از داشتن نام علی در قبل از نام خود حسن خودش هم نمی داند که چگونه از بیشتر پاره شدن کون مسئولیتش جلوگیری کند:

الف- اجرای برجام در برچیدن سانتریفیوژهای اضافی متوقف شده و کار تغییر رآکتور آب سنگین اراک اجازۀ آغاز نیافته، و امریکا هم از خدا خواسته گفته خیالی نیست تعلیق تحریم ها بازهم به تأخیر می افتد و این مشکل ما نیست و ما کیسۀ زهر خامنه ای را در آورده ایم از بن دندان.

ب- به احتمال بسیار قوی ایران از همایش جدید برای سوریه اخراج شده و حالا صحبت از عدم شرکت ایران در کنفرانس بررسی وضع سوریه بمیان آمده است. البته من هم پیش بینی می کردم که بعد از شلتاق های جدید خامنه ای، جواد ظریف از هر رویارویی مجدد با جان کری پرهیز کند از خجالت خارجی و ترس داخلی. زیرا خیلی رو می خواهد که بازهم ظریف با کری ملاقات کند و در پایان بگوید راجع به برجام بوده است. ضمن اینکه سیاست خارجی خامنه ای شکست خورده و یکی از دلایل عصبیت این روزهایش در حوزۀ داخلی همین شکست مفتضحانه است.

پ- هنوز حسن روحانی نتوانسته بود تمهید منطقی و عرف پسندی ارائه کند برای بهم زدن مهمانی ناهار اولاند بخاطر سرو شراب که علی خامنه ای غیض شکست مطلق سیاست خارجیش را سر فرهنگ و هنر و دانشگاه و دانشجو تخلیه کرده و صراحتاً با ابتدایی ترین حقوق شهروندان مدرن - ابتدایی ترین فصل اعلامیۀ جهانی حقوق بشر - مخالفت کینه توزانه کرده است.

ت- خبرنگاران جدیدی بازداشت شده اند و غربی ها کماکان در زندانند و موج بازداشت به نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات کمانه کرده است و همۀ همکاران دولت روحانی به جاسوس و نفوذی غربی بودن متهم شده اند و البته فیلتر مجدد تلگرام که بصراحت گفته اند منظورشان از سایت های مستهجن نه واقعاً آن سایت های مستهجن جهانی بوده که تلگرام فیلتر کرده، بلکه منظورشان کلیۀ سایت های سیاسی و اندیشگی هم بوده است که تلگرام مخالفت کرده و قس علیهذا.

ث- روان پریشی خامنه ای افزایش بی سابقه ای یافته و او دیگر خودش هم نمی داند منظورش از چرت و پرت های هر روزه اش چیست و صدر و ذیل گفتارش با هم چفت و بستی ندارد.

ج- و البته نفتی که هم ارزان است و هم فراوان و بدون بازار و این یعنی خلع سلاح چهل سالۀ اخیر ایران در جایی که هیچ مانع سیاسی و فرهنگی و ایدئولوژیک هم نباشد.

4- در چنین اوضاع به حضیض افتاده ای که روحانی هرجا برود علیحسن خطاب خواهد شد و در هر پروتکل و قرارداد اقتصادی که نامش آورده شود؛ حسن خواهند نوشت و علی خواهند خواند؛ بدبخت و بی عرضه روحانی چه دست آوردی می تواند انتظار داشته باشد از این سفر. بجز ایرباس گران و مشروط به ده ها شرط اضافه و حداکثر پژوی 405 قراضه و گران و قراردادهای دولا پهنا با توتال فرانسه و انی ایتالیا در حوزۀ نفت و ... الاماشاءالله؛ انتظار دارید هنگام بازگشت از این سفر رؤیایی چه بگوید حسن روحانی غیر از همان جملۀ مختصر مشد حسن که: "چند تکه فرش و صنایع دستی گران قیمت بعنوان هدیه و ده ها میلیارد دلار ثروت ملت با نام قرارداد و یک حیثیت کامل ملی بدهکار بودیم. رفتیم دادیم و برگشتیم." یا...هو

بعد از تحریر: بدلیل کمبود جا از جزییات مذاکرات چیزی ننوشتم. مثلاً از تند تند پاک کردن عرق پیشانی از طرف روحانی و قسم و آیه که نه بخدا مزخرفات علی را جدی نگیرید و او را گربه ای فرض کنید که همین شما و من با هم سبیلش را تراشیدیم در وین و تعادلش را از دستش گرفتید. و الا دیدید که من خودم با برادرم حسین - شریعتمداری - چطور دست به یقه شده بودم در نمایشگاه مطبوعات و خاکش کردم! به علی هم زورم نمی رسد به علی. چرا باور نمی کنید. ترا خدا کمی تخفیف بدهید بخاطر مردمی که بدریوزگی رسانده ایم من و علی و حسین و اکبر و امامزاده مش احمد. ملت  چه گناهی کرده ند که ما همه از گه اندر گه تریم. 

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر شخصي من تكرر الفاظ زننده در تيترها از وزن وبلاگ مي كاهد. حكايت براي انتقال مفهوم بسيار مناسب است اما بهتر است لفظ كون پاره صرفا در داخل متن و گيومه باشد.

ناشناس گفت...

تيمسار سبك نوشتارت بسيار شبيه به حسين شريعتمداري است. جدا از مسائل سياسي و عقيدتي. البته باور دارم قلم حسين شريعتمداري را در نوع نوشتار و ادبيات و تسلط به فرهنگ عامه ايراني را كمتر كسي دارد. منظورم اين نبود كه بد مي نويسي.

ناشناس گفت...

اتفاقا برای همان الفاظ زننده در تبیین سیاست ممنونم وگرنه اگر این پست را جدی و با زبان منطق می نوشت که از تلخی حالمان بهم می خورد، این داستان حسن و گاوش نمک تحلیل بوده تا زهرش از حلقمان پایین رود!

ناشناس گفت...

کاش راجع به شمخانی هم مینوشتی که چتی شده اخیرا و انگار داره وسط دعوا نرخ تعیین می کنه

ناشناس گفت...

عالی بود همبن

ناشناس گفت...

خوشم اومد همچین تمدن نوین راخابوند که حالا سرگیجه گرفتید

Dalghak.Irani گفت...

اگر تحلیل روز روزنامه نگاری و جدی کمی عبوس می خواستید می توانید به صفحۀ 2 آخر هفتۀ بی بی سی فارسی نگاه کنید. نظر تحلیلی من از اوضاع سیاسی کن.نی بسیار نزدیک به تحلیل آرش غفوری و ملیحۀ محمدی و امیدوار است. منتها چیزی که مرا وادار به واکنش های تند می کند نه باخت مطلق روحانی و نیروهای میانه رو است. بلکه این مورد است که روحانی دارد فرصت های بهره برداری از فضای جهانی پسا فرجام را از دست می دهد. لذا من هم معتقدم که روحانی با شیوۀ خود پروژه اش را در ملایمت یک پروسه دارد جلو می برد و تا حدودی موفق خواهد شد. منتها از این حرکت بطئی آبی که جوانان و مردم را گرم کند گرم نخواهد شد. یا...هو

ناشناس گفت...

تیمسار اگر زنده یاد استاد فنی زاده، و اساتید انتظامی، نصیریان و مشایخی این نوشتار شما را بخوانند، دست مریزاد می گویند. که اگر گاو مش حسن وسط کاخ نیاوران آن روزها پِهِن آرایی کرد، امروز دربار گایکولا را به اسهال خونین کشید.
روحانی چون ندارد آنی که احمدی نژاد داشت، نبودش به ز بودن ست. او باید به مردم خدمت کرده استفاء بدهد، به ویژه که 150 میلیارد را با کارهای موزغولانه رهبر حالا حالاها ممکن ندهند. روحانی دیگر نباید نقش ریسمان اتصال غرب به علی باشد. و حسن گاو دارد نباید اجازه دهد بیش از این حسن گاوِ(ه) بشه.

Dalghak.Irani گفت...

یک توضیح عام بدهم: می دانید که استفاده از امثال و حکم و قصه های عامی برای تقریب ذهن است و فهم عمیق تر و سریعتر موضوع و کمک به مینیمال نویسی بجای شرح و بسط طولانی و هیچگاه حامل توهین و تحقیر برای شخصت های مطلب نیست. در اینجا هم مشخصاً روحانی صاحب گاو است و گاو هم خود منم و احیاناً چون من هایی که به روحانی امید بسته بودیم و بسته ایم. و نیت من از نوشته های دارای جاذبه های دیده شدن ربطی به تخطئۀ روحانی ندارد و بیشتر جنبۀ تحریک و تشویق و تذکر به ایشان و بیداری و مراقبت برای خودمان است. بدیهی است که من سختی کار در یک چنین ناسیستم یک شهر و هزار قلندر را هم می دانم و هم درک می کنم. اما وظیفۀ من بزرگنمایی و کاریکاتوریزه کردن تهدیدهایی است که جبهۀ میانه رو و عرفی گرای حکومت را تضعیف می کند. اما در مورد جسارت احمدی نژاد که دوست ناشناس آخرمان گفته و مورد تأیید من هم است و همان زمان هم بسیار از جرأت و قلدری اش تعریف و پشتیبانی کرده ام باید یک نکته را تذکر بدهم. حالا که احمدی نژاد را مثل یک لکۀ حیض دمش را گرفتند و انداختند بیرون و کاری هم از او بر نیامد و مجدداً رفت زیر عبای پدرش و دم تکان می دهد باید در آن واقعی بودن جرأت هم تجدید نظر کنیم. به این معنا که خامنه ای بدلیل شناخت از احمدی نژاد و عقبه و عقاید مذهبی مهدویش بود که اولاً اجازه داد انتخاب شود و ثانیاً اجازه داد که ترکتازی کند. پون مطمئن بود که احمدی نژاد گروه خونش و ادبیاتش و پایگاه رأیش همه وفادار به تحجر و اسلام سنتی است و اگر هم جفتک بیاندازد چون نخبگان لیبرال قبولش ندارند بیشتر از زیر کونش را نمی تواند آتش بزند. در حالیکه این دقیقاً راجع به خاتمی حداکثر و به موسوی تا حدودی و به روحانی و هاشمی کمی کمتر برعکس است و بخاطر این است که کمترین حرف و عملشان را رصد می کند و در جا واکنش نشان می دهد. یا...هو

ناشناس گفت...

تیمسار عزیز به نکته بسیار جالبی اشاره کرده بودید که من از این زاویه در آن دقیق نشده بودم. این ایده شما در راستای مبانی پایه ای حقوقی لایپزیک است که از مجامعت چهارپایان به قهر جلوگیری میکنه البته شما چون در هوای اروپا تنفس میکنید و سلولهای خاکستریتان در هوای نمناک لندن جوانه میزنه و تکثیر میکنه این مباحث را به زبان ساده مینیمال میتونه بسط بده ور در سپهر سیاست دیپلماسیمنعکس کند والا در نا سیستم وطن همچنان پرنده خوار زار به دیوار جهالت تصادم دارد . عزت تان مستدام .

Dalghak.Irani گفت...

این خبر در راستای تحلیل های من است و نشان از جمع آوری دست و پای خامنه ای از عراق:

رهبر انقلاب:عکس من را در مراسم اربعین نبرید!

رهبر انقلاب اسلامی با توجه به اختلاف افکنی دشمنان در بین شیعیان، تاکید بر عدم تبلیغ عکس ایشان در اربعین را داشتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام پناهیان در هیئت دانشگاه هنر پیرامون سفر اربعین به عتبات عالیات گفت: بدترین کاری که آنها[دشمنان] می‌خواهند بکنند حمله داعشی ها و تروریست‌ها به اربعین نیست، بدترین کاری که می‌کنند این است که دعوای داخلی راه بیندازند، آقا فرمودند: عکس من را حق ندارید ببرید آنجا تبلیغ کنید.

پیش از این نیز رهبر انقلاب از طرح دشمن برای اختلاف افکنی در بین شیعیان خبر دادند و بارها در بیانات متعددی تاکید کرده‌اند که باید از اقداماتی که بهانه اختلاف و تنش شود خودداری کرد.

ناشناس گفت...

خیلی زیبا و پر مغز بود انهائیه هم که به برخی کلمات ایراد میگیرند بروند یک دور کتاب عبید زاکانی و رستم التواریخ را بخوانند.

محمد گفت...

با سلام
من حسن روحانی را در قامت سومین رهبر ایران می بینم و روحانی نیاز به هیچ بازی سیاسی برای رسیدن به این منصب ندارد و همین الان هم عملاً رهبر انقلاب است .
اجازه بدهید این 3 دوره را با هم مقابسه کنم و دقت کنید که صفات زیر را برای کل سیستم بررسی نمایید و نه فقط رهبر آن .
1. در امور داخلی امام خمینی و خلخالی به راحتی هر مخالفی را تیر باران می کرد . دوره دوم تنها به حصر و حبس بسنده شد و برای آن هم بسیار هزینه پراخت میشود . دوره سوم در این امور قدرتی نخواهد داشت و عقب نشینی می کند . به مواضع روحانی و علم الهدی در خصوص حجاب نگاه کنید . حجاب در ایران آزاد است تنها به یک بیانیه و اعلام رسمی نیاز دارد .
2. در اموربین الملل امام خمینی به راحتی با همه وارد جنگ می شد . از آمریکا , اسراییل , عراق و . . . در دوره ی دوم هیچ کس حتی تند ترین سرداران سپاه هم تمایلی برای ورود علنی به جنگ ندارند و همین حمایت نیم بند را هم در خیلی از حوزه ها مثل یمن , بحرین و افغانستان انجام نمی دهند . در دوره ی سوم رویارویی سیاسی و دیپلماتیک هم نخواهند داشت . نگاه کنید که مکارم شیرازی در همین هفته ظریف را در آغوش کشید . به راستی کجا چنین صحنه ای از یک مرجع تقلید سراغ دارید .

حسن روحانی در قامت سومین رهبر ایران به اروپا سفر کرده است و ایران دقیقاً پس از پذیرش برجام وارد جمهوری سوم شده است .

ناشناس گفت...

دلقک بسیتر زیبا گفتی از این بی تصمیمی روحانی .به محض اینکه وام خودرو تصویب شد قالیباف نمایشگاه خودرو دسته دوم راه انداخت .ظریف هم رفت قم پیش مراجع .روحانی را تموم شده بدون .سرمایه گذاری روی روحانی افتابه خرج لحیمه.
برو روی پلن بی .

رامیار گفت...

سلام تیمسار
اول این روایت از فیسبوک محسن کاظم پور درباره مطلب قبلی آذربایجان. شاید شما مرتبط بدانید و خوانندگان بپسندند:


افرادی که از اعتراضات آذربایجان حیرت‌زده شده‌اند این ماجرا را که در آستانه فروپاشی شوروی در ازبکستان اتفاق افتاد بخوانند تا حیرتشان دوچندان شود:

۲۳ مه ۱۹۸۹: در شهر کوچکی در نزدیکی تاشکند جوانی که قیمت توت فرنگی را فوق‌العاده گران یافته سینی توت فرنگی را واژگون کرده و با زن فروشنده بدرفتاری می‌کند. از اینجاد زدوخوردی واقعی در بازار شروع می‌شود و یک نفر کشته می‌شود. فردا دوباره زدوخورد می‌شود و یک کشته و بیست زخمی به جا می‌گذارد. اغتشاش به شهرهای دیگر منطقه نفوذ می‌کند. از چهار ژوئن درگیری‌ها به شورش تبدیل می‌شود. جوانان ازبک مسلح خانه‌های قفقازی‌ها (مردمی که در دوره استالین به آسیای میانه تبعید شدند) را خراب کرده و آتش می‌زنند. به ساختمان‌های دولتی و قرارگاه‌های پلیس حمله‌ور می‌شود و در شهر فرغانه هر دو دبیر اول حزب کمونیست را به گروگان می‌گیرند. ارتش به کمک پلیس و وزارت کشور اعزام می‌شود اما شورش گسترش یافته و در شهر خجند معترضان یک قطار حامل بنزین را متوقف کرده، بنزین آن را روی خط آهن خالی می‌کنند و تهدید می‌کنند که همه چیز را منفجر کرده و گروگان‌ها را خواهند کشت.

مقامات به سرعت برای جامعه مهاجری که مورد خشم قرار گرفته یعنی مسقتی‌های قفقاز (که اتفاقا آن‌ها هم مثل ازبک‌ها ترک‌تبار و مسلمانند) اردوگاه‌های موقت می‌سازند اما ازبک‌ها به این محل‌ها هم یورش می‌برند و خواهان خروج فوری تمام آن‌ها از ازبکستان می‌شوند.

نتیجه شورش اینگونه است: حدود صد کشته، بیش از هزار زخمی، صدها خانه و ساختمان دولتی کاملا نابود شده، و ۳۴ هزار مسقتی که به جمهوری‌های همسایه ازبکستان آواره شدند.

به نقل از کتاب فخر ملتها اثر هلن کارردانکوس

هلن کارردانکوس شاید تنها آکادمیسینی بود که پیش از دهه ۱۹۸۰ فروپاشی شوروی را پیش‌بینی می‌کرد. او در سال ۱۹۷۸ کتاب «امپراتوری فروپاشیده» را نوشت و در سال ۱۹۹۰ کتاب فخر ملتها را.

برخلاف تصور عمومی که فروپاشی شوروی را به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی و ضعف اقتصاد دولتی و هزینه‌های نظامی و برنامه فضایی می‌داند کارردانکوس اصلا کاری به این مسائل نداشت. او فروپاشی شوروی را فقط به دلیل تعارضات قومی پیش‌بینی می‌کرد. تعارضاتی که با اشتباهات فاحش گورباچف شدت گرفت.

شورش ازبکستان تنها یک نمونه از اعتراضات پیش از فروپاشی شوروی بود. تمام جمهوری‌ها به دلیل مسائل قومی شورش کردند و در بسیاری از موارد حزب کمونیست برای اینکه از ناسیونالیست‌ها عقب نماند مواضع تندتری می‌گرفت. در روسیه مشکلی وجود نداشت و در بلاروس و اوکراین هم شرایط قابل کنترل بود. شرایط در جمهوری‌های غیر اسلاو به قدری بحرانی شد که از کنترل حکومت مرکزی خارج شدند و بدون جمهوری‌ها دیگر اتحاد جماهیر شوروی وجود نداشت.

مشکلات قومی خیلی پیچیده‌تر و خطرناکتر از بحران‌های اقتصادی هستند. بحران‌های اقتصادی قواعد مشخصی دارند و از یک روال منطقی پیروی می‌کنند. همه می‌دانند افزایش قیمت نان ممکن است باعث شورش بشود ولی افزایش قیمت توت فرنگی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بحران‌های قومی دلایل عجیب و روال غیر قابل پیش‌بینی دارند. فهم مسائل قومی هم جز با تجربه میدانی میسر نیست. لازم نیست مسئولان حکومت حتما در فقر زندگی کرده باشند تا بفهمند مردم چه واکنشی به مشکلات اقتصادی نشان می‌دهند ولی مسائل قومی طوری هستند که تا در بین مردم یک منطقه زندگی نکنی هیچ درکی از آن به دست نمی‌آوری.

رامیار گفت...

دوم اینکه درباره روایت گاو مش حسن، این شعر که من اولین بار در سایت هادی خرسندی خواندم و گروهی منسوب به اخوان ثالث کرده‌اند گویاست که: بردیم مادیان را از بهر فَحل دادن، برعکس آرزوها شد مستجاب ما را:



یاد آن زمان که چندی، از شور انقلابی
هرگز نبود یک دم، در دیده خواب ما را

تا مرگ شاه خائن نهضت ادامه دارد
گفتیم و از مسلسل آمد جواب ما را

بردیم مادیان را از بهر فحل* دادن
برعکس آرزوها، شد مستجاب ما را

کونی و کله قندی دادیم و بازگشتیم
دیگر نماند وامی از هیچ باب ما را

گر انقلاب این است باری به‌ ما بگویید
ما انقلاب کردیم یا انقلاب ما را؟

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

تیمسار جان عزیز
خبری که کامنت کردی,و چرایی این گفته جای تحلیل دارد. به نظر من خامنه ای از جایگاه دون این حرف را نزده. احتیاط از خرابکاری محتمل و برخورد خارج از کنترل میتواند دلیل باشد. نیروهای تحت امر خامنه ای کمیت کنترل ترک زبانها و کربلا و سوریه را ندارند در یک زمان.

ناشناس گفت...

"او فروپاشی شوروی را فقط به دلیل تعارضات قومی پیش‌بینی می‌کرد. تعارضاتی که با اشتباهات فاحش گورباچف شدت گرفت."

جناب رامیار (19:46)، سپاس گزار از نکته بسیار در خور تامل و به جای شما.

در ضمن پرفسور علی جوان، شاید برجسته ترین دانشمند ایرانی قرن های 20 و 21 میلادی، به عنوان علی جوان آذربایجانی در ویکی پیدیا و علی جوان (تنها) در دانش نامه (ویکی پیدیای فارسی) آمده. صفت آذربایجانی، در ضمن، به رنگ آبی و تواما یک لینک نیز می باشد. پدر ایشان متولد تبریز و خودشان متولد تهران هستند.

ناشناس گفت...

هلن کارردانکوس شاید تنها آکادمیسینی بود که پیش از دهه ۱۹۸۰ فروپاشی شوروی را پیش‌بینی می‌کرد. او در سال ۱۹۷۸ کتاب «امپراتوری فروپاشیده» را نوشت و در سال ۱۹۹۰ کتاب فخر ملتها را
دوست کرامی اگر شد کتاب خداوند دو کعبه نوشته دکتر ناصرالدین صاحب زمانی را بخوان .مصاحبه ای است با شخصی که اسمش یادم نیست(پیرشدم)ایشان گفته بود شوروی برچیده مسشود انهم بخاطر اقتصادش . من وقت خواندم تعجب کردم بیست سال قبل گفته بود وتبعید شده بود. 8سال بعد دیدم حرفهایش راست از اب درامد . دلم سوخت برلی کسانی که شکم پاره میکردند برای کمونیسم و ... سرچ کن پی دی اف رو بگیر .لعنت به حافظه من . ----داداش کوچیکه.

رامیار گفت...

این توضیح لازم را بدهم که اون متن را همانوطر که نوشتم از فیسبوک محسن کاظمپور برداشتم به این نشانی: https://www.facebook.com/mohsen.kazempur/posts/902475679848865?pnref=story
و اتفاقا خودم هم با آن بخشش که معتقد است سقوط شوروی بر اثر تعارشهای قومی است هیچ موافقتی ندارم و آن را بسیار اقتصادی و سپس سیاسی می‌دانم.
دلیل انتشار مطلب جذابیت احتمالیش برای برخی خوانندگان بود که ظاهراً همینگونه هم بوده. نظر شخصی من موافقت کاملی با نتیجه گیری آن ندارد، بلکه نگاهش به پیچیدگی تعارضات قومی را پسندیدم.
سپاس از توجه همگی

Unknown گفت...

عجب عقده ای مینویسی !؟ دلقک به این بی ادبی ؟!