۱۳۹۳ خرداد ۳۱, شنبه

آرژانتین+داور+مسی؛ 90 دقیقه در تحسین یوزهای ایرانی! چرا دنیا بما تعظیم کرد؟



1- داور در بدترین تصمیم پنالتی ما را نگرفت. دروازه بان آرژانتین در بهترین تاریخ فوتبالی خود چهار موقعیت عالی ما را مهار کرد. و مسی در نا امیدترین عمر تاریخی خود یک ضربۀ استثنایی زد. تا دنیای فوتبال به نام ایران و ایرانی تعظیم کند. چرا؟
چون برای اولین بار یک انسان کاردان و مدرن بنام کارلوس کیروش مدیریت چند جوان ایرانی را بعهده داشت".
2- دارم زیبایی های این نمایش باشکوه بچه ها را مزه مزه می کنم و فعلاً زبانم گرفته از شادی و غرور تا بتوانم حرف دلم را بزنم. فقط به حاکمان نالایق کشورم می گویم که اگر صدتا مدیر چون کیروش پرتغالی (بخوان ایرانی تر از هر ایرانی) مدیریت بخش های مختلف کشورم ایران را بعهده داشتند تا کجا بال گشوده بودیم/می گشودیم ما در همۀ زمینه ها. و دریغ!

3- البته که تمام سلولهایم سرشار از غرور ایرانی است: بچه ها متشکریم.

بعد از یک کم حالم بهتر شد از هیجان مثبت:
کارلوس کیروش تنها مربی خارجی به ایران آمده در سطح ملی است که هنگام حرف زدن از تیم ملی ایران جز از ضمیر "ما" از هیچ کلمه ای مثل بچه ها یا تیم ایران و صفات مشابه استفاده نمی کند. او خودش را جزیی از یک تیم می داند که تشکیل شده از خودش و همۀ دیگران همکار و شاگردانش! این تفاوت ایجاد می کند. بهمین سادگی!

۲۷ نظر:

محمد گفت...

حیف شد که باختیم حق ما اگر برد نبود (که بود!) دستکم مساوی بود، فکر نمی کردم اینقدر زیبا بازی کنیم، ولی دقیقه 90 اگه یکم بهتر دفاع می کردیم...

ایرانی گفت...

در عین دلشکستگی بسیار شاد و سرشار از غرورم

ناشناس گفت...

خیلی شیوا و زیبا نوشته ای. این را تنها برای خود شما نوشته ام:
به جای واژه بیگانه سلول میتوان واژه یاخته را بکار برد.
به جای نالایق میتوان ناشایست گذاشت.

ناشناس گفت...

اول مدیریت
دوم مدیریت
سوم مدیریت!
این رمز بقای یک ملت است. کسی با شعار و حرف مفت و خرکاری بیهوده بجایی نرسیده است . این نشان می دهد همچون فوتبال که یک مدیر لایق مانند کیروش می تواند با چهارتا بازیکن درجه سه از نظر جهانی یک دوجین از بهترین بازیکنان جهان را به ستوه بیاورد اگر کشور ما بجای یک ولی فقیه همه کاره و عقب مانده یک کادر مدیریتی شایسته داشت اکنون یک ابرقدرت بودیم در زمینه صنعت و کشاورزی و فرهنگ و آداب رسوم اجتماعی.

ناشناس گفت...

بعضی موقع ها به این نتیجه می رسم که مدیریت کشور را کنترات بدهند! یک کمپانی مدیریتی بی طرف در جهان پیدا کنند و ده درصد نفت را برای لفت و لیس رهبر کنار بگذارند تا ساکت شود و ده درصد هم بعنوان حق الزحمه به یک کمپانی بدهند تا مثل کیروش بیاید و کشور را اداره کند!سر 10 سال ایران بهشت خواهد شد.

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
اگر ضرب المثل معروف كه ميگه : طرف آب نمي بينه والا شناگر خوبيه ، رو از جنبه مثبتش براي تيم ملي فوتبال و تمام بخشهاي ديگر جامعه بكار ببريم ، آنوقت درد و افسوس ما چند برابر خواهد شد ، اگر تيم ما اردوهايش لغو نمي شد و چند بازي تداركاتي با تيم هاي بزرگ داشتيم ، چه مي كرديم اونوقت !
تيم ما قبل از بازي امشب به جمهوري اسلامي باخته بود ، همانطوريكه زندگي و شادي را ، و ميليونها استعداد و فرصت را پيش از اين باخته ايم
چه خاكي تو سرمون كردن پدرها و مادرهاي ما ! مملكتي با اينهمه عظمت و استعداد رو دادن دست يه مشت آخوند بي فرهنگ و جنايتكار
حالا نميشه ازشون پس گرفت .

ناشناس گفت...

خدایا خدایا کیروش را تا انقلاب مهدی نگاه دار، از عمر ما بکاه و بر عمر او بیفزا. ملت جو گیر، عکسش را روی ماه ندیدی ؟ ارائه یک بازی تهاجمی حاصل مدیریت است، بازی بسته دفاعی را هر معلم ورزش دبیرستان هم میتواند پیاده کند و احتیاجی‌ به خارجی‌ چند میلیون دلاری نیست.

ناشناس گفت...

melate javgir va motevahem ke az bas thaghir shodan hata ba bakht az arjantine mirizan to khiaboon shady mikonan ,faghat fekre in hastim ke berizim biroon gher bedim halea che entekhabat bashe che borde ye time varzeshy va taze khoshal hastim ke to in mavared kasy kary be karemoon nadare ,hame chy inja shode dokon bazar ta hame sargarm bemonim,ta mohemtarin masale ma in bashe ke oon toop penalty bood ya nabood ,ta montazer bemonim bazye baady ba har natijeiy berizim biroon gher bedim,,damemoon garm,hozooremoon mostadam, bad,

ناشناس گفت...

جرا والیبال توانست اما فوتبال نخواهد توانست:
رئیس فدراسیون والیبال یکی از بسیار معدود مدیران موفق بعد از انقلاب بوده و با کاردانی تمام فدراسیون را اداره کرد و به نتیجه رسانید و بعدا در فدراسیون کشتی شاهکار کرد اما فدراسیون فوتبال دست از ما بهتران است، پشتوانه فوتبال علی و محمد و اصغر و بقیه بروبچ هستند و رویانیان بقیه لوتی و موتی ها یعنی فوتبال به جایی نخواهد رسید.

ناشناس گفت...

ادامه مطلب قبلی:
چرا قطری ها گاز استخراج می کنند و درآمد تریلیاردی از آن دارند اما ایران گاز برای داخل ندارد چه برسد به صادارت:
گذشته از دلایل سیاسی (که نباید و حق ندارد گاز ایران جایگزین گاز روسیه شود) قطری ها یکی از بزگترین شرکت های خارجی مدیریت پروژه را آوردند و دستشان را باز گذاشتند. ظریفی می گوید پروژه های نفتی - گازی قطری ها عین ساعت شروع به کار کرد در لجظه و روزی که برنامه ریخته شده بود یک به بک پروژه ها شروع به کار کرد و پول و ثروت و عیش و نوش را داخل کشور بی ریشه ای بنام قطر پمپاژ نمود. در ایران بیشترین پروژه های عسلویه دست سپاه و قرارگاه خاتم داده شد باضافه 47 میلیارد دلار پول بی زبان. امان از یک متر مکعب گاز آقایان تحویل داده باشند. هیچ.

Dalghak.Irani گفت...

جناب لیدی اُر جنتلمن!
فینگلیش زبان منسوخی شده و دیگر هیج تنابنده ای به لاتین فارسی نمی نویسد. پس بگذار بد گمان باشم که شما جزو ایرانیان مهاجری هستی که فقط فارسی شفاهی بلد هستند و آن را هم در خانه از مادر پدرشان آموخته اند.

اما اگر یک در ملیون ایرانی هستی که داخل کشور هم ساکن هستی و الفبای فارسی را هم بلد هستی و اینترنت را هم می شناسی و بازهم با زبان فینگلیش کامنت می دهی. خدمتتان عرض کنم که حیف و:

1- ما را سرزنش کرده ای اما نگفته ای که چکار باید بکنیم: غصه بخوریم. آخوند بکشیم. بیاییم زیر پرچم تو سینه بزنیم و اصلاً خود تو کجا هستی و چه می کنی.

2- از عبوسی مطمئناً هیج تحفه ای زاده نمی شود جز بدبختی و افسردگی. نه انقلاب فقیران و نه قیام عبوسان سابقه ای در تاریخ بشریت ندارد.

3- شادی جان مایۀ زندگی انسان و فرق بزرگ انسان و حیوان هم است. و جز بشادی نمی توان دیو تحجر و استبداد و تیره روزی را شکست داد.

4- شادی ملی برای باخت به آرژانتین یکسویۀ اعتراضی هم دارد که سیاستمداران را متوجه می کند که چه بر سر جامعۀ ایران آورده اند که غرورش چنین به حضیض افتاده پیدا کرده اند و خطرناک است بسیار.

5 قر دادن مؤثرترین سلاح ضد آخوند و تحجر است و جز با بیشتر قر دادن و نمایش های خیابانی از شادابی مدرن غلبه بر این نکبت هزار تو و هزارلا ممکن نیست.

6- اگر هم فوتبال دوست نداری می توانستی و هنوز هم دیر نشده می توانی بسلامتی شادی هموطنانت بنوشی و شاد باشی. یا...هو

تبریزی گفت...

سلام بر دلقک خوشحال
یادت است که نوشتم ما منتظر بازی خوب هستیم پیروزی وبرد بر ارژانتین پیشکش ما که 90 دقیقه یاخته به یاخته وجودمان شاد شد (فارسی را پاس داشتم)یادم نمیره که دوستان مینوشتن کیروش کی است ومعلم دبیرستان هم دفاعی بازی کردن را بلد است .دلقک جان قبل از مسابقات نیجر معادل ملی اینگلیس بود وبوسنی معادل بایرمونیخ بود والبته آرژانتین هم کمی از تراختور من قوی تر وحالا که مسی موش شده یا عقابهای نیجر جرخوردن والبته تیم بوسنی هم قبل از رسیدن به ایران حذف شده خدای است وعملا فقط با برد بوسنی ما در مقابل فرانسه قرار خواهیم گرفت انشاالله وخیلی خوشحالم که نه مثل سابق که اوردن کیروش را قبول نداشتی (موقع برنده شدن تیم والیبال ) ببینیم که اگر به جای این آقا جاهلهای که مدیریت کشور را بر عهده دارند اشخاصی مثل کیروش ومربی والیبال قبلی وفعلی حضور داشتن به کجا ها رسیده بودیم .
مجددا نیجه های بدست امده ورزشی را به همه تبریک می گویم وبه امید ماندن کیروش در ایران وبالا رفتن تیم ما از مرحله مقدماتی .

یک نفر آدم گفت...

جناب تیمسار، بازی لذت بخشی بود ، نه فقط به خاطر فوتبال که به خاطر برگرداندن این حس غرور آمیز که اگر کار در ایران به کاردانش سپرده شود ، ما خیلی بهتر از کشور های همسایه و چه بسا ژاپن و کره قادر به پیشرفت و انطباق با جهان روز هستیم. و صد افسوس که بخل و تنگ نظری و کوته فکری در 200 سال اخیر ما را ازپیشرفت محروم کرده. برای دوستی که فرموده بودند دفاع که کاری ندارد، دوست عزیز دفاع در فوتبال سخت تر از حمله است چون در حمله این شما هستید که تصمیم گیرنده هستید، مدافع احتیاج به سازمان منظبط دارد. راستی اگر یک نگاه کوچک به نام بازیکنان آرژانتین و ایران بیاندازی توهم این که ایران می توانست بیش تر از این روی دروازه آنها حمله کند برطرف می شود.

محمد گفت...

با سلام
بزرگترین کار کیروش ایجاد یک تیم است بدون ستاره , برای اولین بار است که یک تیم ملی داریم در گذشته همه چیز به یک نفر ختم می شد . سر علی دایی , شاید شوت کریم باقری , دریبل علی کریمی و . . . اما امروز یک تیم داشتیم .
از بزرگترین ایرادات ما ایرانی ها این است که تک تک افراد قوی ای هستیم . اما تیم که می شویم خراب از آب در می آید .

مستانه گفت...

درود برآقاجون خووودم..(با تقدیم شاخه گل و لبخند)

خیلی اهل فوتبال نیستم و نمیبینم حتی بازیهای ملی و جام جهانی رو.
اما شادم با شادی هموطنام و تبریک میگم چرا که حتی این باخت چیزی از ارزش بازی کم نمیکنه..
جوانان وطنم همه همت شونو بکار گرفتن و چیزی کم نگذاشتن(البته خودم که ندیدم بازیو! طبق گفته شوهرم و داداشام)...

خب امتحاناتمونم تموم شده و زین پس بیشتر مزاحم بابایی خوبم..
فعلا.....

Dalghak.Irani گفت...

البته که هم برای یزدانی خرم و داور زنی و هم به ولاسکو و کواچ و حتی مشحون ها در والیبال و بستکتبال احترام زیاد قائلم و دست شان درد نکند. اما همانطور که بارها گفته ام نه هیچ ورزشی فوتبال می شود بدلایل کاملاً منحصر بفرد مثل عین زندگی بودن، بدون نیاز به مشخصات و فیزیک و ... خاص داشتن، بدون نیاز به کمترین امکانات ابتدایی داشتن - در مراحل ابتدایی - و اجتماعی بودن و شامل همه بودن و مورد علاقۀ همه بودن و تأثیر اجتماعی و پرورشی و الگوگیری جوانان داشتن و ... هماوردی با فوتبال را دارند در اهمیت و فراگیری و نه هیچ کدام از اشخاص نامبرده به روشنی کیروش تأثیر گذار. پس کار کیروش به این دلیل هم مهم است که مخاطبان توده ای و چشمان میلیونی و قلب های مشتاق تر بیشتری را بدنبال خودش می کشد.
2- مطلقاً معتقد به تبلیغات مستقیم و گفتن از انگیزه هایم را ندارم در داشتن این سیرک. زیرا بمحض طرح خود مؤلف "من" می اید وسط و مخاطب و هدف گم می شود. و الا معلوم است که من در اینجا از هر مقوله ای که می نویسم جنبۀ مدرسه ای و آموزش اجتماعی آن را هدف دارم و بویژه می خواهم جوانان بدانند که چگونه الگو انتخاب کنند و مدرن مدرن که می گوییم چه مشخصات عملی دارد و بروند دنبال آدم حسابی ها و رفتارهایشان را آنالیز کرده و سرلوحۀ موفقیت های زندگی خودشان بکنند و مطمئن باشند که با تمسک بمدرسه ای که امثال کیروش راه می اندازند می توانند با همۀ موانع شخصی و اجتماعی و حکومتی فایق آیند و موفق بشوند.

3- و الا معلوم است که من بدلایل مشخص و از جمله سن و تجربه ام در اوج هیجان هم از هیجان خالی ام و اینطور نیست که بادیدن صحنه ای از خود بی خود شوم و احساس مطلقم را هم بر کاغذ نقاشی کنم که تعدادی بیایند و به به و اه اه بکنند. می خواهم تفکر بر بیانگیزم در جوانان که در دنیای امروز آدم حسابی ها چه کسانی هستند و چگونه باید یاد بگیرند که از آنان تقلید کنند تا فنون شان را مال خود کنند و زندگی شایسته ای برای خودشان تدارک ببینند. کیروش بیش از ده ها صفتی که همه بر شمرده اند - و از جمله محمد هم به بهترین آن حرکت تیمی بجای ستاره ها اشاره کرده است - یک مشخصۀ مفقود در جامعۀ امروز ما را هم بنمایشی تمام گذاشت. او فقط با احتساب مسابقه در مقابل آرژانتین رسماً دوبار دیگر و در ده روز باقی مانده از قراردادش مسئولیت و وظیفه داشت در قبال قوتبال ایران. و در مقایسه با رفتار امروز الگوهای داخلی که حتی رییس جمهورش از یکسال مانده به پایان ریاستش همه چیز را ول می کند به امید خدا (بمن چه) می تواند چقدر آموزنده باشد. البته کسانی هستند می گویند - و درست هم می گویند - که در جامعۀ امروز ایران این ارزش های همه جایی و مدرن پاسخ نمی دهد و فقط زد و بند و کلک و میانبر زدن و هزار دوز و کلک است که باعث صعود و سقوط زندگی آدم ها می شود هم اصرار دارم که جوانان فریفتۀ این گفتۀ درست - در مورد جامعۀ فعلی ما - نشوند و بدانند که الگوی مدرن مسئولیت پذیری و کوشش و پشتکار و اعتماد بنفس مدل کیروش حتماً - حتی در جامعۀ تخریب شده ما- جواب می دهد و باید سخت و عاشقانه و صادق و بی شیله پیله و بدون خود فریبی تلاش کنند و یک میلیون درصد مطمئن باشند که موفق می شوند. یا...هو

ناشناس گفت...


تیمسار نظر اخرت را خیلی دوست داشتم.محمد هم نظرش را دوست داشتم.سر علی دایی!شوت علی کریمی!پاس خداداد عزیزی! و دستان معجزه گر عابد زاده که در اخر, همه اشتباهات تیم راجمع می کند!

ناشناس گفت...

دوستان عزیز و تیمسار مهربانم !
ایرادها همه به هیئت حاکمه برنمی گردد بلکه کیفیتی با نام "ایرونی بازی" در انسان ایرانی باعث همه سرخوردگی ها و سرشکستگی هاست . انگلستان مهد فوتبال و یکی از بهترین هاست اما وقتی با مربی وطنی جواب نمی گیرد از کاپلو استفاده می کند بدون منم های چندش آور . مربیان ایرانی اجازه نداده اند و نخواهند داد "اجنبی" به تعبیر هتاک و مشمئز کننده امیر قلعه نوعی در این خراب آباد بی صاحب کاری را به سامان برساند . میلیارد میلیارد پول وارد فوتبال میشود و بچه ها سر سفره دور هم نوش جان میکنند . . . لق امید های نا امید و اشک های دختر من که بند نمی آمد و . . . بگذریم .
این بازی شرافتمندانه تقدیم به حمید درخشان و حسن روشن ، و همه ی منم های دیگر که به اسم اسطوره راه نفس را در گلو بسته اند و خفه مان می کنند و خفه مان کرده اند و خفه هم نمی شوند .

شبگرد گفت...

تیمسار عزیز 2 سال است که روزی 5 6 بار به صفحه شما می آیم و از تحلیل های زیبای شما لذت می برم.تیمسار عزیز به نظر شما کیروش ماندنیست یا رفتنی؟

Dalghak.Irani گفت...

1- درست است فرمایش تان در مورد عدم ارتباط همۀ مشکلات جوامع - از جمله ایران - به دولت ها و حکومت ها. اما در مورد جامعۀ خودمان سهم حکومت در ایجاد مشکلات - و نه رفع مشکلات که وظیفۀ ذاتی حکومت هاست - چنان زیاد است که اجازه نمی دهد ما وارد نقد جامعه بشویم و ایرادات فرهنگی و اجتماعی مان را مورد بررسی و راه حل قرار بدهیم. بعبارت دیگر جمهوری اسلامی بدلیل عقب ماندن حاکمان از زمانۀ زیست شان خودش یک مشکل اصلی است و هیچ تخم باروری در این شوره زار قابل اصلاح نسل و بارآوری نیست. ما اگر رژیمی با تفکر عرفی - حتی مثل پادشاه عربستان - داشتیم من اینجا نبودم و بحث مان هم سیاست نبود زیرا من به بازنشستگیم می رسیدم و جامعه شناسان و استادان و فرهیختگان دانش های مختلف کشورم هم به نقد و آموزش و پیرایش جامعه و فرهنگش مشغول می شدند. اما حکومت مذهبی خودش یک سد سکندر واقعی است در مقابل اصلاح از راه آموزش و پرورش هر آنچه شما کمی هم بی رحمانه به ایرانی بازی ربط می دهی.

2 فرزندم در مورد ماندن کیروش حدسی نمی توانم داشته باشم اما اگر بماند یک تغییر مهم و خوب است از سوی دولت روحانی. چون در ایران هیچ آدم غیر آخوندی - ایرانی یا بیگانه - که محبوبیت از راه کارآمدی کسب کرده باشد تحمل نمی شود. زیرا حکومت خودش از آدم کوتوله ها تشکیل شده لذا هر قد بلندی چنان باید راه برود که سرش پایین تر از عمامۀ آخوند ها - حتی طلبه و پنجزاری - باشد. اگر دیدید که بهانه آوردند و گفتند کیروش بعد از جام جهانی توقعاتش را زیاد کرده بود و قابل نگاه داشتن نبود مطمئن باشید که دروغ می گویند چون کیروش بعنوان یک انسان مدرن نه تنها زیاده خواهی نخواهد کرد بدلیل موفقیتش در جام جهانی بلکه تخفیف هم خواهد داد به دلیل عاطفه و غروری که ملت به او ارزانی داد. باید ببینیم این تغییر در حکومت ایجاد شده با دولت روحانی یا نه! یا...هو

ناشناس گفت...

تیمسار عزیز !
با شما کاملا موافقم در سهم عمده حکومت و عقب ماندگی ما . ایرونی بازی هم البته سهمی به مراتب کمتر از حکومت دارد و قبول دارم مسئولیت اصلی بر عهده حکومت است . و اما در مورد بی رحمانه بودن عبارت ایرونی بازی ، ای کاش میتوانستم تجربه های شهودیم در این مورد ، که کم هم نیستند ، را یک به یک برایتان بازگو کنم .
با شما همنظرم که :
میخانه اگر ساقی صاحب نظری داشت
میخواری و مستی و ره و رسم دگری داشت

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
فكر كنم قرارداد آقاي كروش را تمديد كنند ، به دو دليل
١- اين تمديد قرارداد توسط فدراسيون كفاشيان يا وزرات خانه گودرزي انجام نمي شود ، بلكه با دستور مستقيم روحاني انجام مي گيرد و خيلي هم روي آن مانور تبليغاتي خواهند داد ، زيرا روحاني در اين يك ساله نشان داده است ، اگر از احمدي نژاد پوپوليست تر نباشد ، دست كمي از وي ندارد
٢- دليل دوم هم اينكه روحاني خيلي علاقه دارد خود را متفاوت تر از ديگران كارگزاران جمهوري اسلامي نشان دهد ! به همين خاطر براي اينكه بتواند ژست عمل كردن به خواست مردم را بگيرد ، قرارداد گاليور شهر لي لي پوتيها را تمديد مي كند
پاينده باشيد

ناشناس گفت...

افشین جان
فیفا متاسفانه درست می گوید! زیبایی فوتبال در تهاجمی بودن آن است حالا ما این نتیجه فوتبال ایران را با گذشته آن مقایسه می کنیم و نه با آینده ان و خوشحالی می کنیم و گرنه لازم است که ایران یک شیوه تهاجمی خود را تقویت کند.یادم می اید در یکی از بازی های جهانی یکی از تیم های مدعی جام فرضا آلمان با دو تیم قوی دیگر در یک گروه افتاده بود و همه نام این گروه را گروه مرگ گذاشته بودند. خبرنگار با سر مربی این تیم مصاحبه کرد و گفت شما کار خیلی سختی در پیش دارید. سر مربی گفت ما اصلا نگران نیستیم! ما برای بردن جام آمده ایم و باید همه این تیم ها را شکست بدهیم حال چه در مقدماتی و چه یک هشتم و چه نیمه نهایی و چه نهایی!
آمار بازی می گوید در تمام زمینه ها آرژانتین دوبرابر لایق تر از ایران عمل کرده است, و از دید عدالت برد حق مسلم او بوده است حال نباید فکر کرد بخاطر یک پنالتی گرفته نشده که زیاد هم اتفاق می افتد حق مسلم هسته ای فوتبال ما را خوردند! بابا ول کن اسدلله! بی خیال !

Dalghak.Irani گفت...

خیلی هم ممنون افشین جان بخاطر مقاله که تحلیل واقع بین و غرورانگیز برای ایرانیان کرده و همانطور که فرمودید در انتها هم به این نکتۀ بدیهی اشاره کرده که فیفا دوست ندارد تیم های معروف بخطر بیفتند. اما این نکته به این دلیل بدیهی است که این تنها فیفا -بعنوان سپ بلاتر و ستاد مستقرش در زوریخ - نیست که مخالف بخطر افتادن اقتصاد فوتبال است بلکه همۀ اعضای جامعۀ جهانی فوتبال - از جمله داوران اعم از اروپایی یا سایرقاره ها - بخوبی می دانند که زندگی و شغل و اعتبار آنان در گرو فوتبالی است که کشورهای معروف در این زمینه - مختص اروپا و امریکای لاتین - بنمایش در می اورند و هر گونه گزندی به کلیت این - حداکثر - ده تیم شاخص منافع خود آنان را مستقیم تهدید می کند. لذا حتی اگر داور هموطن یک تیم درجه دو با یک تیم شاخص و معیار را قضاوت کند ناخودآگاه کشش برای حفظ تیم شاخص خواهد داشت چون منفعت شخصی اش در آن است و همواره منفعت اقتصاد شخصی مقدم بر منفعت یا غرور ملی و از این خزعبلات سنتی است.
می خواهم به این نکته اشاره کنم که اینطور نیست که فیفا یا هر ارگان دیگری داوران یا اداره کنندگان را در جایی جمع کند و به آنان دیکته کند که هوای این تیم را داشته باشید و هوای آن را نه. بلکه این ساز و کار طبیعی راز معروف بقا و منفعت طلبی شخصی - باعث پیشرفت بشر هم - است که این روند را مدیریت نا اندیشیده می کند. شما در نظر بگیرید که در همین جام برزیل در مراحل مقدماتی حذف شود. خب این فقط فاجعه برای برزیل نیست بلکه ما هم که تماشاگر جهان سومی این بازی ها هستیم رغبت مان را از دست می دهیم.

البته فوتبال به این لیل هم زیباست که کمتر از همۀ ورزش های دیگر پشت پرده و آلودگی - بضرر تماشاگر - را دارد و با همۀ بده بستان های پشت پرده بدلیل نظارت توده و عامه در ورزشگاه ها و گاهی دیوانگی و شجاعت! برخی داورها صحنه هایی بشدت ناب و بیاد ماندنی - منفی و مثبت - بوجود می آورد. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقك جان، لينك قبلى روى موبايل است، لينك ذيل، براى كامپيوتر، ارادت، افشين قديم:
http://news.gooya.com/politics/archives/2014/06/181991.php

Dalghak.Irani گفت...

افشین جان این ویدیو را قبلاً دیده بودم و به سازندگانش هزارآفرین داده بودم اما فکر می کردم که کل ویدیو ساخت عجم است و در خارج از ایران تهیه شده. نکته ای که بسیار بسیار بسیار مهم است و از هوش و دلیری و پختگی جوانان ایرانی خبر می دهد این است که این ویدیو یک تصویر بشدت واقع گرایانه و آرزوی نسل جوان ایرانی در داخل و خارج از کشور را حامل است و بخاطر همین ان گرفتن ها هم راه بجایی نخواهد برد و پلیس خودش را سبک کرده است. آن نکتۀ بسیار عالی در این موزیک ویدیوی زیبا صد در صد غیرسیاسی بودن آن است و نشان می دهد که جوانان با شکل و نام و پرچم حکومت و حجاب اختیاری و روسری ایرانی و چادر مادربزرگی و غیره کمترین مشکلی ندارند و با نشان دادن فراوان پرچم منقش به آرم جمهوری اسلامی و دختران محجبه در هنگام شادی این اعلامیۀ مدنی خود را به بهترین رنگ ها آراسته اند و فریاد کرده اند. و چون صبغۀ سیاسی ندارد لذا اگر پلیس زیادی خودش را چس کند باعث عمیقتر شدن دعوا در الیگارشی خواهد شد و ما قدم های سریعتری بعرفی شدن برخواهیم داشت. چون حتی خامنه ای در سفر دوسال قبلش به بجنورد گفت که با دختران کم حجاب و امروزی مشکلی ندارد اگر آنان حاضر باشند کلیت نظام سیاسی و رهبری روحانیون را بپذیرند (نقل به مضمون) پس پلیس اشتباه کرده و جوانان شاهرودی به تبلیغ جمهوری اسلامی و پرچم الله کمک هم کرده اند و البته دم همشان گرم. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقك جان، من كه از خوش ساخت بودن اين ويديو كيف كردم من هم فكر كردم كه بيشتر صحنه ها خارج بوده، حال اينها به كى گير دادن بايد ديد. البته اين نشان مى دهد كه چقدر عاصى اند،
ارادتمنند، افشين قديم