۱۳۹۲ آبان ۲۶, یکشنبه

روحانی و اوباما هر دو روی لبۀ تیغ: ژنو بعدی آخرین فرصت توافق دو رییس جمهور!

 من ترجیح می دادم که ظریف بجای اینجا در سفری محرمانه بود برای رایزنی جهت ژنو3
 با اعراب و حتی اسرائیل. اما یادم نبود که ظریف وزیر جمهوری اسلامی خامنه ای است.

1- بعد از چند روز اخبار ناخوش آیند و عزا من هم با این نظر تحلیلگران موافق شده ام که توافق نهایی (مقدماتی و موقت) بین ایران و 1+5 در ژنو3 بدست خواهد آمد و بالاخره نقطۀ شروعی برای تنش زدایی بین دو کشور ایران و امریکا پیدا و به واقعیت خواهد انجامید. دلایلی که مرا به این خوشبینی جدید متقاعد می کند عبارتند از:

الف- در طرف ایرانی بعد از آنکه گزارش جدید آمانو پرده از تعطیلی سه ماهه و داوطلبانۀ فعالیت های هسته ایش از زمان شروع کار دولت روحانی - من 5 روز قبل از آمانو این تعطیلی را لو داده بودم اینجا! - برداشت و بازدید از معدن گچین و سایت اراک آیت الله خامنه ای توانست جو ضد سازش را کنترل کند و به تندروان مجوز انتقاد و حملۀ مهمی را ندهد تا جائیکه شریعتمداری در کیهان نیز بغیر از اشاره ای در حد نق زدن واکنش تندی نشان نداد. این مورد نشان می دهد که خامنه ای به نتیجۀ مذاکرات هم نیاز دارد و هم امیدوار است. و مهمتر اینکه از موضع منفی فرانسه دچار انفعال نشده و از حمایت روحانی دست نشسته است.

ب- در طرف غرب و امریکا اما این تندروان کنگره و سنا و اسرائیل بوده اند که بکمک آمده اند تا اوباما هر چه زودتر در ژنو3 توافق مقداماتی با ایران را امضاء کند. بعبارت دیگر زیاده گویی های نتانیاهو و شمشیر داموکلس سناتورهای امریکایی پشت گردن اوباما هر چند برای محتاط تر کردن او و سختگیر کردن مواضع او مطرح و به صحنه آمده اند. اما در نتیجه ای معکوس به اوباما و دولتش این پالس را هم داده اند که اگر در ژنو3 توافق حاصل نشود آنان تشدید تحریم های ایران را تصویب خواهند کرد. و چه کسی نمی داند که تشدید تحریم ها توسط سنا شلیک نهایی به میز مذاکره خواهد بود و آیت الله خامنه ای اگر هم بخواهد نخواهد توانست شرکا و طرفدارانش را متقاعد کند که کماکان پشت میز مذاکره باقی بمانند.

2- لذا از قراین و شواهد چنین می فهمم که طرف ایرانی با نرمش بازهم بیشتر و طرف امریکایی با قاطعیت تمام کننده وارد دور جدید مذاکرات خواهند شد و سند مقدماتی را امضاء خواهند کرد. زیرا عدم توافق نهایی ایران و غرب بلافاصله بسمت جنگ و گزینۀ نظامی خواهد رفت و اوباما ناچار خواهد شد قبل از پایان ریاست جمهوری اش در 2016 وارد جنگ با ایران شود و او نه می خواهد و نه روحیه و سیاستش را دارد. چون که بمحض شکست مذاکرات در دور جدید و تشدید تحریم ها علیه ایران آیت الله خامنه ای هم با سرعت بیشتر و اینبار با تصمیم قطعی هم بسمت تسلیحات هسته ای خواهد رفت و ذخایر اورانیوم و توانایی های فنی فعلی ایران - طبق برآوردهای غربی - نشان می دهد که در کمتر از پایان ریاست جمهوری اوباما (دوسال) ایران بمب خواهد ساخت.

3- قبلاً هم گفته ام که خط قرمز خامنه ای برای دولت روحانی پذیرش صرف غنی سازی اورانیوم در داخل ایران است و بغیر از آن هر موضوع دیگری قابل چانه زنی و مصالحه خواهد بود. بنابراین موضوع رآکتور اراک که اصلی ترین ایراد فرانسه بوده حل خواهد شد و ایران اگر بتواند امریکا را قانع کند که در مقابل مبلغی هم به رفع تحریم های احتمالی توافق شده تا کنون اضافه کند نور علی نور خواهد بود. اما موضوع غنی سازی تا 5 درصد را هم امریکا خواهد پذیرفت و فرانسه را به قبول آن متقاعد خواهد کرد. زیرا خداوکیلی غرب از روز اول هم با این پیش شرط ایران (حق غنی سازی) وارد مذاکره شده و ابتدا تلویحاً و در مذاکرات تصریحاً با آن مخالفت نکردند. سومین ایراد نقل شده از منابع فرانسوی که به تعیین تکلیف اورانیوم غنی شدۀ فعلی در انبارها مربوط است هم راه میانه ای قابل توافق خواهد یافت و گمان نمی کنم بر سر آن توافق بهم بخورد.

4- طرفه اینکه کار بجایی رسیده است که اینک روحانی و اوباما در یک جبهه قرار گرفته اند و تلاش خواهند کرد مخالفان توافق در داخل و در خارج از کشورهایشان را با هم از منفی کاری و دو بهم زنی بازدارند. بنظرم که عاشورای امسال حسین واقعاً برای رییس جمهور حسن یک تراژدی ملموس بود زیرا او همۀ امیدش به مذاکرات ژنو است برای گزارش قابل قبول صد روز اول دولتش که قولش را داده بود. زیرا اگر این فقره درست کار نکرده باشد دست روحانی خالی است برای متقاعد کردن مخاطبانش به کاری که شده و چشم انداز امیدهای آینده. یا...هو

۹ نظر:

ناشناس گفت...

احتمال توافق کم نیست چون اوباما عزمش را جزم کرده است ولی این توافق با توافق قبلی خیلی تفاوت خواهد داشت. فشار های عظیمی به اوباما و جان کری وارد امده است و مجبورند برای هر واو قرارداد به هزار نفر توضیح پس بدهند. آنها مجبور به نرمش در برابر مخالفان خود هستند. برای همین اگر رد قراردادی در کار باشد به احتمال زیاد از جانب ایران خواهد بود.یعنی این ایران است که باید شرایط آنها را قبول کند . از این بابت شکست مذاکرات نیز مطرح است هر چند که ایران بر اساس سنت حسنه اخوندی تا آخرین دقایق چانه خواهد زد و بعد جامزهر را خواهد نوشید و این توافق دقیقه اخر اصلا شگرد مطرح روحانی است. قبلا هم از این کار کرده است و چون غربی ها به این شیوه چانه زنی ایرانیان آشنا نیستند که تا دم در مغازه می روند و بعد بر می گردند لذا احتمال فریب خوردنشان زیاد است.یا فریبا!
یقلوی بی دسته گفت!

ناشناس گفت...

حمله تندروها هم بخشی از بازی فریب غربی ها است که با هماهنگی روحانی انجام می شود. می خواهند شرکای غربی را در ترس ازقدرت گرفتن تندروها نگاهدارند تا راحت تر توافق را امضا کنند.واقعا فکرمیکنید مقام معظم رهبری جام زهررا بنوشند وعده ای با خیال راحت در مخالفت با ایشان بیلبورد ضد امریکایی بزنند؟!

یقلوی

ناشناس گفت...

اینها سیاه بازی جمهوری اسلامی برای تحت فشار قرار دادن مذاکره کننده های غربی است . می خواهند آنها را بترسانند اگر با روحانی توافق نکنند . دچار تند روهای جنگ طلب خواهند شد! غافل از اینکه تند روهای جنگ طلب هم برای جنگیدن احتیاج به دلار دارند که تحریم ها جلوی ان را گرفته است! و عملا هیچکاری نمی توانند بکنند . بر عکس شکسته شدن تحریم ها باعث رسیدن این افراطیون به رودخانه دلار خواهد شد!

ناشناس گفت...

من که نظر 50 دلار کردم، برای طوفان زده های شرق آسیا، که این توافق به سرانجام نرسد و یک جنگ جهانی شروع شود.
اگه این دیگ برای من نجوشه، می خوام سر سگ توش بجوشه.

ناشناس گفت...

جناب ناشناس اگه می خوای کمک کنی که بسم الله دیگه چرا شرط می ذاری برای کمک
اونم 50 دلار! یعنی تو یه کفه 50 دلار گذاشتی تو کفه دیگه یه جنگ چند میلیارد دلاری انتظارم داری خدا کفه تورو سنگین کنه برای 50 تا
حالا بگذریم ازینکه نظام طبیعت به نذر نیست

حیران گفت...

حالا راستی جنگ میخواهی برای چی؟ ایران ویران تر بشه ؟ چندین هزار بی گناه کشته بشن ؟ چند میلیون مجروح بشن ؟ 50 دلار به فیلپینی ها برسه؟ سودش را برای خودت بگو که درکت کنیم بابام جان!

ناشناس گفت...

منم 50دلار می زارم!
حالا علت چیست. علت این است ک نفس ما بر عکس است! هر چه ملت دعا می کنن و می گویند انشالله درست می شود برعکس میشود حالا می گوییم انشالله بدتر بشود تا بلک درست بشود

ناشناس گفت...

"من ترجیح می دادم که ظریف بجای اینجا در سفری محرمانه بود برای رایزنی جهت ژنو3 با اعراب و حتی اسرائیل. .......1- بعد از چند روز اخبار ناخوش آیند و عزا...."


عجب شروع دلچسبی....

شهریار

سه چرخه گفت...

من امروز اول گزارش بي بي سي از پيش شرط هاي ريس جمهور فرانسه-٤ شرط- را خواندم و بعد گزارش تبادلات اقتصادي فرانسه با عربستان و امارات و ايران، كه با ايران يك دوازدهم عربستات بود تقريبا. من در نهايت با دلقك عزيز موافقم كه اين سخن رسمي و حاشا از ريس جمهور فرانسه راه را براي توافق باز كرد، چون ايران فكر مي كنم كه حاضر است براي راكتور آب سنگين كوتاه بيايد كه هنوز راه هم نيفتاده و چه و چه. مهم راكتور نيست، مهم موضع شفاف ريس جمهور فرانسه است كه جاي بازي را براي سياسان مخالف توافق خيلي خيلي كم مي كند، و به نوعي پاس گل براي مذاكرات بود. در نهايت باز هم اميدواريم كه به نتيجه برسند و از اين پيچ دولت روحاني عبور كند تا به پيچ هاي بعديش كه بيشتر داخلي است خوب برد.