۱۳۹۱ دی ۲۷, چهارشنبه

هاشمی رفسنجانی: خامنه ای از شرایط رهبر در قانون اساسی سقوط کرده است!

The Wheat Sifters


1- قابل پیش بینی بود که سخنرانی امروز احمدی نژاد در مجلس شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی تیم احمدی نژاد خواهد بود و منجر به نتیجه ای در لحظه و روز و هفته نخواهد شد. لذا باید این شروع را در وقایع دنبالۀ ان در روزها و هفته های آینده به انتظار بنشینیم. ناگفته نماند که حرف های امروز احمدی نژاد کمتر از انتظار ما هم نرم و ملایم و از سر مظلوم نمایی یک قدیس و یک پیامبر نیک اندیشی بود و بطور بدیهی پاسخ ها و موضع گیری های تند نمایندگان را هم باعث نشد. لذا حرف خاصی نمی ماند برای تعبیر و تفسیر عیر از اینکه احمدی نژاد انصافاً نشان داد که در رشتۀ تخصصی پوپولیسم خود یک استاد اعظم است و از همۀ الیگارشی چپ و راست بهرۀ هوشی بالاتری دارد. بویژه آنجایی که از شعار انتخاباتی قبیلۀ خودش رونمایی کرد و شعار "کسی که قالی می بافد نباید خودش روی حصیر زندگی کند" را بر سر زبان ها انداخت. البته احمدی نژاد یک حرف مهم دیگری هم زد به اصولگرایان آنجایی که گفت: "کسی که اول حمله کند برنده است" و به این ترتیب با یادآوری تاکتیک پیروزی 8 ساله اش در مقابل همۀ مخالفانش اعم از اصلاح طلب و اصولگرا این را هم آدرس داد که چطور با روحیۀ مثبت و فعال و تهاجمی اش توانسته از ضرب المثل منفی و قانع "کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد" شعار مثبت "قالی باف بر روی حصیر زندگی نمی کند" را استحصال کند.

2- اما خبر مهم روز بازهم از دفتر هاشمی رفسنجانی آمده است (اینجا). آنجایی که این بار گروهی متفاوت و نفوذی به دیدارش رفته اند و به بهانۀ سالگرد شهادت نواب صفوی از او خواسته اند که در مقابل خامنه ای سکوت کند و آب به آسیاب دشمن نریزد. البته هاشمی مثل همیشه کم نیاورده و حمله شان را با حمله ای متقابل پاسخ داده و توپ خامنه ای را مجدداً برگردانده به بیت خودش. ابتدا مهمترین حرف رئوفیان که این ملاقات کنندگان با هاشمی را رهبری می کرده است را بخوانیم:

در ابتداي اين ديدار، آقاي ابوالقاسم رئوفيان با اشاره به مجاهدت‌ها و مبارزات شهيد نواب صفوي و با بيان اينكه انقلاب اسلامي با رهبري حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت و امروز نيز با رهبري مقام معظم رهبري با عظمت به راه خود ادامه مي‌دهد، به توطئه‌هاي برخي مغرضان براي ايجاد شكاف در ميان بزرگان نظام و به خصوص ميان مقام معظم رهبري و يارانشان از جمله آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و گفت: انتخاب سال 92 يكي از مهمترين انتخابات پس از انقلاب است و لازم است كه بزرگان نظام با بصيرت به هنگام سخن، سخن بگويند و گاه سكوت، سكوت كنند تا مكر دشمنان نظام اسلامي به خودشان باز گردد.

مشخص است که منظور رئوفیان در مورد "اهمیت انتخابات 92" و "بصیرت" و "بهنگام سخن گفتن" و "بهنگام سکوت کردن" برای جلوگیری از مکر دشمنان غیر از هاشمی کس دیگری نبوده است و او خواسته است حرف های چند روز پیش خامنه ای در مورد شعار انتخابات آزاد را به هاشمی اخطار مجدد بدهد.

3- اما هاشمی از نواب صفوی تجلیل کرده اما یادش مانده که به تند روی و تحجر نواب هم اشاره بکند. یکی آنجایی که گفته شعار نواب اجرای "موبه موی اسلام" بوده و یکی هم در بحث وحدت مسلمانان که گفته اول باید یک محور و قطب قوی داشته باشیم که برداشت غالبی از اسلام رحمانی که مورد قبول همۀ مسلمانان کشورها و مذاهب مختلف باشد. این فراز البته در نزد اهل شناخت و مخاطب مذهبی هاشمی کدهای زیادی دارد از جمله طرح شورای فقه شیعۀ خود رفسنجانی و اسلام رحمانی در مقابل اسلام خونریز نواب و مهمتر از همه بازگشتی دارد به مرحوم آیت الله بروجردی که اولین مجتهد بسیار مهم شیعه بوده که مکاتبات و جلسات وحدت آفرینش با شیخ الازهر مصر در سال های دهل 30 خورشیدی معروف است و چه کسی نمی داند که ایت الله بروجردی مخالف سرسخت اقدامات و مشی نواب صفوی بوده است.

4- اما هاشمی حرف اصلی را که پاسخ قاطع ابوالقاسم رئوفیان در پاراگراف اول بوده را اینطور گفته است:

ایشان افزود: تعبيه نهاد ولايت فقيه با شروطي كه در قانون اساسي براي ولي فقيه آمده مي تواند وحدت مردم ما را تضمين نمايد و نيز كار مهمي كه براي وحدت و هماهنگي جهان اسلام بايد انجام شود، پيدا كردن محوري مورد قبول فرق اسلامي براساس معارف قرآن و سنت است.

هاشمی که در جای جای صحبتش کدهای لازم جهت اسلام رحمانی و قناعت و تمرکز به قران و سنت و چگونگی وحدت را جاسازی کرده است و از نبودن آن شکایت کرده است وقتی می رسد به بحث ولایت فقیه و مقام معظم رهبری مورد اشاره و تأکید سرکردۀ مهمانان؛ از امر وقوع یافته یا در حال وقوع سخن نمی گوید مثل خامنه ای که همیشه در حال گفتن از دست آوردهاست؛ بلکه از مشروط بودن و اگر استفاده می کند و ولایت فقیه را هنگامی محور وحدت جامعه معرفی می کند که محدود و محصور و واجد شرایط ذکر شده در قانون اساسی باشد. بعبارت دیگر او با عدم استفاده از افعال ایجابی و زمان حال و شرح و تبلیغ در مورد دست آوردهای ولایت فقیه به قبول امکان تحقق آن در شرایط ولی فقیه مطابق با قانون اساسی که عادل و مدیر و مدبر جزو برجسته ترین شرایط آن است بسنده می کند. و بطور تلویح عام و تصریح خاص اعلام می کند که رهبری فعلی خامنه ای را در شرایط قانونی نمی داند چون بجای وحدت باعث تفرقه و دشمنی بین مردم شده است.

5- موضوع از آنجایی مهم است که هاشمی خامنه ای را از وجود شرایط قانونی تهی معرفی و القای عزل خودبخودی او طبق قانون می کند. این البته موضع جدید هاشمی نیست و او در همان بعد از انتخابات 88 هم در مجلس خبرگان بر این موضع خودش اشاره کرده است ولی در صورت جلسات و بایگانی فایل ها باقی مانده و اجازۀ درز به بیرون داده نشده است - این موضوع را چند وقت پیش محمد یزدی گفته است اگر اسم درست خاطرم مانده باشد - اما حالاچون در یک مجلس عام و در جمع هواداران خامنه ای گفته شده مهم است و همزمانی آن با جلساتی که این روزها برخی اعضای مجلس خبرگان در همین بحث و تنش های شرایط رهبری تشکیل داده اند. یا...هو 

نکته: مثل آن مینی بوس هایی شده ام که رویشان می نویسند لطفاً یکی مرا بشوید.
لطفاً یکی این مطلب را به اشتراک بگذارد. 

۵ نظر:

ناشناس گفت...

زيبا تحليل كردي. ولي هاشمي مثل هميشه يكي به نعل ميزنه يكي به نعلين!

Dalghak.Irani گفت...

مرسی. می دانم. اما چون نیاز ما به او بیشتر از نیاز او بماست در حال حاضر؛ بنابراین به هر سازش باید برقصم - و می رقصم - به امید شب زفاف! یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک عزیز. امروز وقتی تیتر مشابه روزنامه های وابسته به احمدی نژاد را با شعار مشترک «مردمی که قالی می بافند...» دیدم فورا دریافتم که هدف اصلی احمدی نژاد از سخنرانی دیروز مجلس همین شروع تبلیغات بوده است. آمدم که برایت کامنت بگذارم که در تحلیلت استفاده کنی دیدم کاملا هوشمندانه موضوع راگرفته و به آن پرداخته ای. زنده باشی دلفک عزیز.
اینهم لینک تیترهای مشترک:
https://balatarin.com/permlink/2013/1/17/3242358

آریا گفت...

دلقک جان،

یه نکته ای که به ذهن من رسید این که سر این سخنرانی احمدی نژاد رسانه های حامی خامنه ای رو میشه از رسانه های جناح راست مخالف خامنه ای تشخیص داد. رسانه های خامنه ای از "تعامل" بین دولت و مجلس خوشحالند، اما رسانه های راستی مخالف خامنه ای همچنان به احمدی نژاد می تازند.

ناشناس گفت...

شما پیش بینی تان از تاکتیک احمدی نژاد برای انتخابات چیست؟ بعید میدانم شخص مورد نظرش مشایی باشد به نظرتان شخصی را در نظر دارد یا اصلا هدف دیگری دارد؟