۱۳۹۱ آذر ۱۷, جمعه

جنگ تازۀ مجلس و دولت در گردنۀ بودجه در هفتۀ آینده: خامنه ای محلل اینبار چه خواهد کرد!

Boreas


1- دو فقره از مواردی را که احمدی نژاد در آن جلسۀ قانون اساسی گفت یکی این بود که "آیا قوه ای حق دارد در آئین نامۀ داخلی خود برای قوه ای دیگر تعیین تکلیف کند؟" و دیگری را هم اینطور مطرح کرد که آیا قوۀ مقننه حق دارد در لوایح دولت طوری دستکاری کند که قانون برآمده از آن کمترین سنخیت و شباهتی با لایحۀ خود دولت نداشته باشد". قطعی است که هر دوی این پرسش های احمدی نژاد ناظر به لایحۀ بودجه بود. چه در مورد زمان تحویل آن که در آئین نامۀ داخلی مجلس 15 آذر تعیین شده است و چه در مورد تغییراتی که مجلس در لایحۀ بودجۀ دولت اعمال می کند و هرساله دعواهای آن را دیده ایم.

2- از قراین و شواهد چنین پیداست که بزودی زود شاهد در گیری مجدد مجلس با دولت و احمدی نژاد خواهیم بود و این بار بر سر ابتدا تحویل لایحۀ بودجه در همین هفتۀ آینده. زیرا با این که مجلس تجربه دارد که احمدی نژاد همۀ بودجه های سالیانه اش را از یکماه و نیم تا دوماه و نیم تأخیر بمجالس داده است تا جائیکه پارسال مجلس قادر به تصویب بودجه نشد و ناچار از تصویب بودجه های یک دوازدهم شد؛ اما به این تأخیر قلدرانه و هرساله اعتنا نکرده است و امسال از 14 آذر تذکرات نمایندگان برای تحویل بموقع بودجه شروع شده است. تا آنجا که لاریجانی به نمایندۀ تذکر دهنده در 14 آذر به مزاح گفت که فردا باید تذکر بدهی. امروز هم علاوه بر نمایندگان باهنر در نقش نایب رییس مجلس نیز مجدداً بدولت تذکر داده است که لایحۀ بودجه را تحویل بدهند.

3- بنظرم می رسد که این جدیت کمی نامتعارف از سوی مجلس برای تأخیر چند روزۀ دولت در آوردن لایحۀ بودجه با تذکرات و توصیه های بی اثر و بی ثمر سال های گذشته تفاوت کیفی دارد و بعید است که اگر دولت در حداقل تا 25 آذر بودجه را تحویل ندهد مجلس مثل سال های گذشته تحمل کند و منتظر زمان نامحدود احمدی نژاد بماند. لذا باید در همین هفتۀ آینده منتظر یک درگیری جدید باشیم بین مجلس و دولت و منتظر بیچارگی خامنه ای که اینبار از چه ترفندی برای ساکت کردن مجلس استفاده خواهد کرد. اما علت اینکه از این درگیری تازه و بزودی مطمئنم این است که:

4- هر واحد جمعیتی از ایران را که بصورت فله ای و راندم انتخاب کنیم و بخواهیم مورد بررسی جمعیت شناسی قرار بدهیم حتماً از هر 100 نفر 5 نفر آدم متشخص و مستقل پیدا می کنیم. لذا بسیار بعید است که در مجلس سیصد نفره حتی 10 الی 15 نفر آدم قابل شناسا بعنوان آدم پیدا نشود. این 15 الی 20 نفر آدمی که در مجلس هستند و جزو امضاء کنندگان طرح سؤال از رییس جمهور هم بودند نسبت به تحقیری که خامنه ای و بصورت علنی بمجلس تحمیل کرد بسیار ناخشنود و زخمی هستند تا جائیکه حتی نتوانند پاسخ فرزندان بزرگشان را بدهند. اینان با علم قطعی به اینکه بزودی در صحنه ای دیگر تلافی خواهند کرد بزخو کرده اند برای لایحۀ بودجه و عدم تحویل بموقع آن تا علاوه بر قشقرقی که براه می اندازند علیه احمدی نژاد؛ یک نیشتر غیر مستقیمی را هم بزنند به خامنه ای و او را در مقابل دعوای دیگری آچمز کنند.

5- بودجه نویسی برای احمدی نژاد ساده ترین کار ممکن در بین کارهای دولت است. زیرا که او بجای دو کتاب قطور هزاران صفحه ای با ماده ها و تبصره ها و جداول گوناگون و ریز بریز و متنوع؛ همۀ هزینه ها و در آمدهای کشور را در چند صفحه می نویسد و چند سرفصل کلی هم انتخاب می کند تا بتواند بودجه را مثل پول توجیبی خودش هزینه و هرجا صلاح دید خرج کند. امسال هم که حداکثر 5 ماهش در قدرت خواهد بود و پول نفت کلانی هم ندارد دیگر آن حرص سابق را نخواهد داشت و می تواند در عرض چند روز دست نوشته ای را بمجلس بدهد. اما او احمدی نژاد است و همین کار باسمه ای را هم بموقع تحویل نخواهد داد. زیرا در ابتدا گفتم که او اعتقادی به قانون آیین نامۀ داخلی مجلس اولاً و بخود مجلس ثانیاً ندارد. ضمن اینکه او مثل همیشه می خواهد حرف خودش را بکرسی بنشاند و خامنه ای را وادار بدخالت بکند.

6- چنین است که جدال جدید بزودی با کینۀ بیشتری هم از سوی نمایندگان بازنده و تحقیر شده شروع خواهد شد و خامنه ای ناچار بمیدان منازعۀ جدید فرخوانده خواهد شد و ما شاهد یک دل سیر خنده و تمسخر بریش وحدت فرمایشی خواهیم بود. اگر غیر از این اتفاق بیفتد و در حقیقت آن 5 درصد با شخصیت و آدم در میان 300 نماینده پیدا نشوند من دیگر تحلیل نخواهم نوشت. زیرا در کشوری که هر سیصد نمایندۀ مجلسش برده و نوکر و بی شخصیت باشند دنبال چرایی علت ها گشتن امر بیهوده و وقت تلف کردن است. و بهتر است بجای نوشتن برای چنین فاجعه ای بروم و از هوای سرد و گرفتۀ لندن لذت آفتاب ببرم. یا...هو

۴ نظر:

ناشناس گفت...

محمود احمدی نژاد گفت:
نظارت استصوابی برای همان 5 درصد است
یا هو...

ناشناس گفت...

صادق نیستی دلقک جان! زمان خیلی زودتر از آنچه تصور کنی به نفع ملت ایران در حال حرکت است...خداحافظ تا روزی در همین نزدیکی ها...روز پیروزی!

آدم گفت...

دلقک گرامی از آنجا که شما بیشتر نظامی هستی تا سیاسی آیا امکان دارد تحلیلی نظامی از وضعیت سوریه هم بنویسید؟ آرایش نیروهای ارتش آزادی بخش را چطور میبینید و کلا این جنگ سوریه را چطور تحلیل میکنید؟ به هر حال نتیجه سوریه هم برای ایران مهم است. ممنون

ناشناس گفت...

داری شبیه ژوکر میشی
خودتم خبر نداری!

به من ربطی داره؟
no
no