۱۳۹۸ مهر ۱۱, پنجشنبه

تهران دیگر نمیخندد! چرا؟ بخش نخست

Image result for painting about tragedy


1- هیچگاه در طول 40 سال حکومت جمهوری اسلامی محرمی به این غمگینی را سراغ نداشتم. بویژه دهۀ اول محرم تا عاشورا که همواره یکی از شادترین روزهای مردم در طول سال بوده است. منظورم به کسانی نیست که با استفاده از تعطیلی روزهای تاسوعا و عاشورا بشمال میروند و تفریح میکنند! بلکه برعکس دقیقاً نظرم به مردمیست که در اینگونه مراسم ها شرکت میکنند و چه بعنوان متن یا در حاشیه شادی های ماندگاری میکنند. حتی دقیقتر بگویم که منظورم متمرکز بر کسانیست بویژه که در عزای حسین به سر و سینه میزنند و اشک میریزند و با امید بگشایشی در زیست و زندگیشان سرخوش و آواز خوانند!

2- دو سه ماهی هست که از ایران و تهران هیچ خبری غیر از مهوعات تکراری دولتمردان و متحجران نمی رسد. نه فریادی و نه اعتراضی و نه خشمی و نه خنده ای و نه جوکی و نه فیلمی و نه ترانه ای و نه مسخره ای و نه هیچ و هیچ! درست است که حکومت با حداکثر قدرت سایبری بدست آمده اش در سازمانها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی بشدت و سرعت هرنوع تراکنش اخبار فعالیت های غیر رسمی و مدنی و اعتراضی را در نطفه خفه کرده و میکند! اما این همۀ فاجعه نیست. بلکه فاجعه اینجاست که مردم تحت فشارهای اقتصادی و محافظه کاریهای ناشی از پیر شدن و خسته شدن جمعیت - بویژه در شهرهای بزرگ و بین مدرن ها - و البته نوعی دهان کجی هم به سیاست های فشار امریکا و اپوزیسیون های کودن و ابله "عرض خود میبرند و زحمت مردم میدارند" تقریباً خاموشی اجباری و زورگویانۀ حکومت را بخود قبولانده و آنرا انتخاب کرده اند! و گویی به سرنوشت محتوم خویش گردن نهاده و عرصه را خالی کرده و بجلد خویش خزیده اند! 

تا اینجا نوشته بودم که دیدم اگر با این دست خط جلو بروم احتمالاً بجای پست وبلاگ باید کتابی دویست صفحه ای بنویسم از مشاهداتم و نگرانی هایم و ... لذا آن توئیت "کلافه ام ..." را فرستادم و بعد از چند ساعت هم حذف کردم. حالا تصمیم گرفتم که فقط تیتر موضوع نگرانیهایم را بنویسم و بحث و توضیح بیشتر را حواله کنم به کامنت دانی اگر حوصله و علاقه و ابهام و بحثی را پرسیدید و مطرح کردید. اما دوست دارم قبل از انتشار این پست بعنوان مقدمه؛ به یکی از مشاهدات خطرناکم - بنوعی با عادل فردوسی پور و حذفش از سیمای جمهوری اسلامی ارتباط دارد - را به احترام و تبریک سالروز تولد این مجری مسلط و جوان هم بنویسم:

3- تقریباً برایم قطعیست که حذف عادل فردوسی پور از تلویزیون طی دستورالعمل دقیق و جامعی که شخص آیت الله خامنه ای بمحتوای آن نظارت کامل داشته انجام شده است. اما نه بخاطر آنچه که گفته اند بخاطر شهرت و محبوبیت فردوسی پور بلکه برای زدودن تلویزیون و پاکسازی همۀ مجریان و برنامه های تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم شاغل در تلویزیون از عناصر لیبرال و مدرن بوده است. به این معنا که بعد از اتمام پروژۀ حذف همۀ زنان شل حجاب و مدرن از تلویزیون اینک نوبت مردان رسیده است که همه حذف شوند و مردان و مجریان طراز جمهوری اسلامی جایگزین آنان و برنامه هایشان بشود. این البته لزوماً به این معنا نبوده که اگر مجریان شرایط ابلاغی در دستور العمل را هم میپذیرفتند حذف میشدند! نه؛ بلکه فقط مربوط به مجریانی میشد و میشود که قادر و یا حاضر به اجرای دستورالعمل تازه نیستند! و اما آن دستور العمل چیست؟

4- خلاصۀ دستور العمل از زبان خامنه ای خطاب بمدیران تلویزیون چنین است:
قبول دارم که اولاً برای کسب درآمد از آگهی های بازرگانی و ثانیاً سرگرم نگاه داشتن جوانان - بویژه مدرن - بدلخوشی تماشای فوتبال های روز بین المللی - ما تنها کشور دنیا هستیم که فوتبال روز دنیا را بگسترده ترین شکل ممکن و رایگان از تلویزیون دولتی پخش میکنیم - ناگزیر از تهیۀ برنامه های فوتبالی و فوتبال محور هستید؛ اما این موضوع لازم و حتی حیاتی؛ مجوز این را هم نمی دهد که مجریان وگزارشگرانی را بکار بگیرید و یا برنامه هایی را تهیه کنید که سرتاپایش تبلیغ لذت مادی و الگوسازی و تعریف و تمجید از کشورهای پیشرفته است - این در حالی است که ما روزی چندین و چند نفوذی داخلی و خارجی را که میخواهند این فرهنگ را بجامعه رسوخ بدهند بنام جاسوس دستگیر و زندانی میکنیم - بلکه خود مسابقه بدون حاشیه برای هم هدف شما پول و هم هدف من پرت کردن حواس مردم کافیست!پس بشما ابلاغ میکنم که:
 الف- کلیۀ برنامه های فوتبالی را که نام های شیک و مجریان شیک پوش و دارای ادبیات مدرن و زبان پروپاگاندا هستند حذف کنید. 
ب- نیازی به اتلاف وقت بنام مقدمات چنین برنامه هایی مثل آوردن کارشناس و بررسی ریز اتفاقات و احیاناً بگو بخندها و شوخی های مرسوم در چنین برنامه هایی نیست و باید حذف کنید. 
پ- از گذاشتن هرنوع نام هیجان انگیز و جذاب مثل "لذت فوتبال" مثلاً و همینطور استفاده از موزیک های متن شاد و جالب در این برنامه ها خودداری کنید. 
ت- لباس و آرایش ظاهری مجریان و گزارشگران چنین برنامه هایی باید کاملاً دمده و زبان شان خنثی و مخاطب گریز باشد. 
ث- چه لزومی دارد که فوتبال های خارجی مجری هم داشته باشد و مقدمه و مؤخره احتیاج باشد؛ کافیست همان فوتبال را با اعلام مجری - اعلام کنندۀ سایر برنامه ها - اطلاع بدهید و بلافاصله هم بگزارش خود بازی - البته بدون کمترین حاشیه پردازی و احساسات گزارشگر - پخش کنید و ....

و اگر فوتبالی نیستید و ندیده اید من بشما میگویم که دستور العمل خامنه ای هم دقیق بوده و هم دقیق اجرا شده و بعد از حذف فردوسی پور و مزدک و حذف لذت فوتبال و پوشاندن کت پدر بزرگی بتن محمد حسین میثاقی و ... شریعت حوزۀ فوتبال را هم در نوردیده و قبلاً هم که بسراغ مجریان برنامه های اجتماعی مثل رشیدپور و ... رفته بود و عنقریب حتی کسانی مثل علی ضیاء و حتی احسان علیخانی - خیلی سعی میکند که ثابت کند از متشرعین تبعیت میکند - خواهد رفت! البته که من نگرانیها و مشاهدات دیگرم را که عنقریب لیست کنم خواهیم دید که فاجعۀ کلون اندازی شرعی خامنه ای در کمین نیست بلکه کاملاً اتفاق افتاده و وای بحال ما! یا...هو

۲۶ نظر:

ناشناس گفت...

تیمسار مرسی که مینویسید.

ناشناس گفت...

سلام
1- چه عجب که سری به ما زدید. ما که هر روز آمدیم و در زدیم و رفتیم
2- کاملا درسته فرمایشتون ولی این پدر سوخته ها بخاطر گند کاری های اقتصادی و سیاسیشون که به لطف شبکه های اجتماعی دست به دست میشه و باعث انزجار شدید مردم شده ، مجبورن در حوزه های دیگه خودی نشون بدن و بچرزونن.واقعا بی اعتبار شدن
3- ترامپ رو کاملا درست گفتید. بعد از زدن پهبادشون همه منتظر یه گرد و خاکی بودن ولی دیدن طرف بخاری نداره. چقدر فحش فارسی خورده خودشم خبر نداره.
4-نا امیدی مردم و بهت حیرتشون خیلی زیاده. بیشتر بخاطر اینکه فکر میکردن ترامپ قراره یه کار اساسی بکنه. مردم واقعا نا امیدن.
5- ولی - بقول شما این ولی مهمه- توی این شرایط که انقدر عصبانیت و نفرت تو هوا حس میشه( شاید شما چون اینجا نیستید از عمق این نفرت و نفرین مردم بی خبر باشید) هر لحظه احتمال یک حادثه هست. یک واقعه ی بزرگ. یک چیزی که شروعش به ذهن بنی بشری نمیرسه. مثل یک حریق بزرگ که وقتی آتش نشانی میاد علت حادثه رو تعیین میکنه میگه جرقه ی یک پریز کوچک در گوشه ی خاک گرفته ی انباری. کی فکرشو میکرد که پریز ته انباری یک ساختمان ده طبقه رو خاکستر کنه؟ کی فکرشو میکرد که خودسوزی یک پیاز فروش در تونس بن علی رو بیرون کنه؟ بوی گاز همه جا استشمام میشه. چه کسی بی هوا کلید برق معیوبی رو میزنه؟ چه کسی بدون اطلاع با سیگار روشن وارد اتاق میشه؟ شاید هم جرقه ای بخاطر یک ترقه ی کوچک در تفنگ اسباب بازی پسر بچه ای بازیگوش. شاید مثلا خبر تجاوز یک معلم قران در کلاس قران نجف آباد. شاید زیر گرفته شدن یک پیر مرد توسط پورشه ی یک آقا زاده در اتوبان افسریه. شایدم کتک خوردن یک پیر زن دست فروش از یک مامور سد معبر در ساعت بی حوصلگی مردم.
ارادتمند - یزد

ناشناس گفت...

با تشکر از بازگشت دوباره. خسته شدن را قبول دارم ولی پیر شدن جمعیت را نمیدانم، مگر جمعیت ما رو به رشد نیست؟ از حذف یک مجری هم نتیجه گیری هایی کردید. صدا و سیما همیشه همین بود. حالا چرا خامنه ای بعد بیست سال تصمیم به پاکسازی گرفته؟ قبلا نمیتوانست؟

مشتاقم بقیه نشانه ها را بگویید و در مورد تحریم ها... نظر شما اینکه به ضرر ایران بوده؟ یعنی فایده نداشت سیاست های ترامپ؟

ناشناس گفت...

من از "یزد" سوالی دارم:
منظورتون از اینکه مردم منتظر بودن ترامپ کاری بکنه چی هست؟
این برداشت اولیه از سخن تون میشه که مردم ایران منتظر بودن، ترامپ به ایران حمله کنه!

اساسا چرا باید مردم منتظر باشن؟ و چرا نباید خودشون کاری کنن؟ مگر ترامپ بدهکار ما هست که کاری واسه ما بکنه؟

Dalghak.Irani گفت...

احتمال یک انفجار را هیچگاه مردود ندانسته ام و تنها دلخوشی واقعی مان چنین امیدی است. اما دوست محترمی که در پیر شدن پیر شدن جمعیت تردید دارند باید بگویم که رشد جمعیت ایران بالاتر از دو درصد نرفته در سالهای گذشته و این رشد هم تقریباً همه در طبقات محروم و پائین و حزب اللهی اتفاق افتاده و نه در جوامع شهری و مدرن که پایگاه اجتماعی اعتراضات است. این که دیگر اظهر من الشمس است و من تعجب میکنم! اما در مورد حذف یک مجری و نتیجه گیری من اشتباه محض میکنید و شما احتمالاً برنامه های ورزشی و بویژه فوتبال را تعقیب نمیکنید یا اگر هم میبینید سنسورهای مرا ندارید. و الا میدانستید که در دو ماه گذشته برنامۀ لذت فوتبال با اجرای خوب رسول مجیدی و توتونچی را از شبکه ورزش حذف کرده اند. به این رضا جاودانی شبکه 3 هم حتی دو دقیقه وقت نمیدهند قبل از پخش مسابقه که حداقل سلام علیک بکند چه رسد به کارشناس و آیتم های معرفی تیم ها و از این قبیل که قبلاً حداقل نیمساعت زمان داشت. و از همه بدتر گزارشگران فوتبال هستند که مثل کارمندان اداری یک مشت حرف های توپ را که داد به که و آنهم خنثی میزنند و از کمترین تعریف از بازیکن و استادیوم و نحوۀ برگزاری و چه و چه کمترین حرفی نمیزنند و جالبتر اینکه در این اواخر همۀ گزارشگران بدون استثناء این جمله را "این بازیکنان همه فقط به بازی فوتبال بعنوان وظیفه شان میپردازند و از کمترین حاشیه سازی و ورود به حواشی خودداری میکنند" بارها و بارها و بارها تکرار شده. که هشدار و اخطار جدی بدهند به بازیکنانی که برخی حرکات مثل تجلیل از دختر آبی و یا اظهر نظر درباره ورود زنان به ورزشگاهها کاری نداشته باشند. البته که انتظار ندارم شماها سنسورهای مرا داشته باشید اما بدون شناخت مسئله هم وارد انکار نشوید!
در مورد سیاست و اقتصاد و نتیجه گیری هم در بخش دوم و سوم خواهم نوشت.

ناشناس گفت...

با سلام
دلمان تنگ شده بود برای تفسیرهای ریزبینانه شما
ممنون از بازگشت

Dalghak.Irani گفت...

دلم برای عراقیها میسوزد. میدانم که اعتراضشان بدولت مردان فاسد عراق حقشان است. اما اعتراضات جاری نطفه در موساد و سیا و محتمل استخبارات عربستان دارد بخاطر برهم زدن مراسم #اربعین ج.ا و چه خوب: چرا خوب! اگر #خامنه‌ای حتی یک اپسیلن از تحجر و شریعت بسیار بسته اش کوتاه می آمد و از هر فرصتی برای توی شیشه کردن خون مردم سکولار ایران - حداقل 75% جمعیت - و بویژه جوانان و علی الخصوص زنان سوء استفاده نمیکرد و کمی آزادی های اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی به آنان میداد حاضر میشدم بعنوان یک لیبرال کنار محمد علی جناح عرب متحجر و متشرع و علی علیزادۀ چپ تازه از خواب برخاسته؛ با افتخار می ایستادم و از #خامنه‌ای دفاع میکردم. اما حیف که بخاطر تحجر عمیق و ضد زمانه و مدرنیتۀ خامنه ای هرنوع پالسی از سوی من و ما به او مصداق یاسین بگوش خر خواندن شده است!

24 گفت...

حالا از کجا مطمئن شدید کار استخبارات است؟ شاید همزمانی نصادفی باشد.

ناشناس گفت...

يزد:
با سلام

من نميدونم مردم چرا از ترامپ انتظار داشتن. خود من هم انتظار داشتم ادم مصمم تري باشه و حداقل بخاطر هيبت امريكا يه حركت تلافي جويانه انجام بده.
ولي اينكه نكرد باعث شد مردم نا اميد بشن. طبقه متوسط محتاطن منتظرن كس ديگه اي كار انجام بده. كسي نميخواد هزينه بده چون ميترسه اگر حركتي بةنه تنها بمونه
ارادتمند يزد

ناشناس گفت...

درود
خوشحالم از برگشتن شما
صد البته سیرک خیلی بهتر از توئیتر است

اما پاسخ یک سوال اساسی علت تعلل و تامل ترامپ را روشن میکند
زیرا هنوز وقتش نیست

اما آن سوال اساسی این است
امریکا اسلحه میفروشد و حضورش و نفوذش را در منطقه گسترش داده و اسراییل به اعراب نزدیک شده
چرا باید با عامل بوجود آمدن این شرایط برخورد کنند؟

ناشناس گفت...

از روزی که شما حرفها،خواستها و نظراتتان را در قالب وبلاگ ارایه کردید تا روزهایی که ملول و دلزده از وبلاگ به توییتر و از توییتر به وبلاگ در رفت و آمد بوده اید به عین شاهدم که علیرغم نقاط قوتی همچون خیرخواهی،قدرت بیان و استدلال و...که در نوشته هایتان قابل مشاهده است،همواره از یک درک اشتباه در رنج اید،درکی که میتوان بنابرآن جامعه ایرانی را از دهه سی شمسی به این سو،به دو جمعیت اکثریت قاطع و اقلیت محض تقسیم کرد.
از آن سالها تا به امروز،تفکر اکثریت قاطع برخاسته از اجتماع مذهبی-اسلامی متاثر از فرهنگ سیاسی انقلاب اکتبر،سقوط مصدق،الاهیات رهایی بخش قرن بیستمی،گاه در کسوت اسلام سیاسی،گاه در لباس کمونیسم و سوسیالیسم،گاه ملی گرایی آغشته به اسلام و سوسیالیزم و...کوشیده است با اتکا به تحریض و تحریک جمعیت به قصد "نجات جهان" بگونه ایی سریع السیر از ایستگاهی به ایستگاه بعدی برسد و هر بار نه تنها شکست خورده بلکه کشور را با هر شکست به قهقرا برده!اما همچنان دست بردار نیست و در اشکال متنوع بدنبال همان روشهای کهنه است.
اقلیت محض اما از همان سالها با اتکا به فرهنگ،ابزار و دستاوردهای انقلاب صنعتی در پی تغییر امکانات زندگی و نتیجتا اعطا حق انتخاب سبک زندگی،کوشیده است فرهنگ عمیقا منفعت طلبانه مدرنیته "اول خودم،دوم خودم،سوم خودم،مهم خودم" را در جمعیت نهادینه کند تا بنیادهای دموکراسی را در این سرزمین پی افکند.
حال که اجتماع ما بسوی جامعه شدن گامهایش را محکمتر کرده و شتابان به جلو در حرکت است،شما حق دارید همه چیز را وارونه ببینید و از خلال مثالهای از هم گسسته و بی ارتباط درکی از جامعه را ارایه کنید که جز عقب رفت و یاس و ناامیدی نمی پراکند!
زیرا شما همچنان به تفکر اکثریت قاطع قدیم تعلق دارید و جز نجات جهان به چیزی نمیاندیشید در حالیکه بیش از هر چیز دیگری به توجه و تمرکز بر نجات جان و روان خود نیازمندید.
باشد که این کلمات بر شما و خوانندگانتان کارگر افتد.

ناشناس گفت...

سلام.
در پاسخ به فرمایش 12 مهر 98 ساعت 22:51
من ابهامی درباره این تحلیل دارم و امیدوارم کسی جواب منو بده:
اینکه میگن آمریکا از این شرایط نفع میبره، خب حالا فرض کنیم آمریکا کاری بکنه و رژیم عوض بشه. یا اصلا آمریکا کاری نکنه و رژیم عوض بشه:
1- مردم ایران تمایل به غرب و بخصوص امریکا دارن و از چین و روسیه متنفر خواهند بود
2- شروع به نوسازی ارتش با اسلحه امریکایی خواهند کرد بخصوص اینکه اساس تجهیزات و اموزش ارتش ما امریکاییه
3- دوگانه عرب و عجم به فرم جدی تری مطرح خواهد بود و لذا اعراب هم اسلحه خواهند خرید. پس امریکا به هر دو طرف اسلحه خواهد فروخت
4- ایران و اسرائیل متحد استراتژیک در منطقه خواهند شد و اعراب از دو طرف تحت فشار خواهند بود
5- یک بازار 85 میلیونی بر روی اقتصاد غرب باز خواهد شد: مک دونالد - هیلتون- شرایتون- جنرال موتورز- کی اف سی- بوئینگ- مک دانلد دالاس و......
6- چین و روسیه از بازار ایران نسبتا حذف خواهند شد و پوتین اهرم فشار ایران را از دست خواهد داد
7- خاور میانه آرام تر خواهد شد و نیازی به حضور پر خرج آمریکا در منطقه نیست ولی فراموش نکنید فروش اسلحه و حضور مستشاری کماکان بر قرار خواهد بود.
8-سیل مهاجرت به غرب کاسته خواهد شد ( مهاجرت بی ضابطه فعلی از مناطق جنگ زده خیلی هم به نفعشان نیست)
9- بساط اسلام سیاسی که خطرناک هم هست به فرم خیلی جدی جمع خواهد شد. حداقل یک محرک شیعه- سنی از معادله حذف خواهد شد.
10- احتمالا اردوغان کمتر جفتک پرانی خواهد کرد. یک عضو ناتو که خواهان خرید اس 400 روسی و.... هست و در مناقشه سوریه هم ساز مخالف میزنه.
ممکنه که باز هم دلیل باشه ولی من الان خاطرم نیست چون چند بار با بعضی از اطرافیان این استدلال رو مطرح کردم.
حالا که بحثش شده دوست داشتم نظر جنابعالی و بقیه و البته جناب تیمسار رو هم بدونم
ارادتمند- یزد

Unknown گفت...

سلام وای که چقدر منتظر بودم خیر مقدم

Dalghak.Irani گفت...

از دوست محترمی که مرا دارای حسن نیت خوانده و تعریف کرده تشکر میکنم. و از توصیه اش برای اولویت دادن به نجات جان و روان خودم هم استقبال میکنم و چقدر درست میگوید. اما در مورد بخش مهم و منظور اصلی حرفش دچار گنگی عمیقی هستم و متوجه فرمایششان نیستم! اگر صلاح دانستند کمی روانتر و ساده تر شرح بدهند که قابل درک برای من هم باشد تا وارد بحث بشوم و رونقی به سیرک تازه تعمیر بدهیم. بویژه مشتاق هستم که این پاراگراف مهم از فرمایششان سر در بیاورم:

...از آن سالها تا به امروز،تفکر اکثریت قاطع برخاسته از اجتماع مذهبی-اسلامی متاثر از فرهنگ سیاسی انقلاب اکتبر،سقوط مصدق،الاهیات رهایی بخش قرن بیستمی،گاه در کسوت اسلام سیاسی،گاه در لباس کمونیسم و سوسیالیسم،گاه ملی گرایی آغشته به اسلام و سوسیالیزم و...کوشیده است با اتکا به تحریض و تحریک جمعیت به قصد "نجات جهان" بگونه ایی سریع السیر از ایستگاهی به ایستگاه بعدی برسد و هر بار نه تنها شکست خورده بلکه کشور را با هر شکست به قهقرا برده!اما همچنان دست بردار نیست و در اشکال متنوع بدنبال همان روشهای کهنه است.

ناشناس گفت...

سلام خوشحال شدم امدید
شما که نبودید در به در به دنبال کسی بودم که جانشین شما شود ولی نشد
اما در تلگرام با کانال زادالمسافرین که تحلیل خوبی اوضاع امریکا میده و در ارتباط با ایران را پیدا کردم
دوم با کانال تلگرامی جعبه سیاه که تعدادی از پرسنل ورارت اطلاعات جدا شده اند درست کردند دقیقترین خبرها سری و پشت پرده ایران را میگن //البته به جد میگن ایران 5 کلاهک اتمی داره که امریکا حمله نکرده// عزل ونصب ها و...
میخواستم نظر شما را بدونم

Dalghak.Irani گفت...

نظرم این است که کسی که میگوید ایران 5 کلاهک هسته ای دارد و به این خاطر امریکا حمله نکرده است را خیلی سریع بلاک کن و دیگر هم سراغ یک مشت کسخل و مشنگ نرو! فکر نمیکردم یه روزی برسد که بگویم باز صدرحمت به آمد نیوز! چرا امریکا حمله نکرد را هم حوصلۀ پاسخ دادن ندارم و خسته ام و بماند برای شاید وقتی دیگر!

در ضمن مگر من گردو یا شفتالو ام که بتوان جایگزینم کرد! چشمک

ناشناس گفت...

درود

درباره این پرسش که ناشناس نوشته بود

من ابهامی درباره این تحلیل دارم و امیدوارم کسی جواب منو بده

چند نکته خلاصه میگویم و امید که فرصتی باشد برای پاسخ مفصلتر و البته مشارکت صاحبخانه

چندین کشور عربی اسلحه بخرند خیلی بهتر از یک کشور ایران است
اگر ایران نرمال شود کسی در منطقه لولو نخواهد بود و دوگانه عرب عجم هم کار نخواهد کرد
قبلا تیمسار نوشته بود ایران پارسنگ مذاکرات است الان هم همین است مخصوصا برای روسیه و چین
اصل ماجرا این است که اسراییل و اعراب بهم نزدیک شوند، در صورت نرمال شدن ایران کجا این نزدیکی اتفاق خواهد افتاد

تصور میکنم برخورد با ایران اتفاق خواهد افتاد اما الان زود است

ناشناس گفت...

سلام
ایران که اسلحه بخرد، اعراب هم همگی اسلحه خواهند خرید. لذا هم ایران مشتری است هم اعراب
ایران همیشه لول خواهد بود بخاطر حس ناسیونالیستی که هم در اعراب و هم در ایرانیان وجود دارد. احیا مجدد امپراطوری ساسانی جایگزین هلال شیعی خواهد شد.
ایران پار سنگ مذاکرات هم باشد برای روسیهو چین پارسنگ است و نه امریکا. آنها هستند که از نزدیکتر بودن ایران به خود اهرم فشار دارند و نه آمریکا.
روابط اعراب و اسرائیل هیچگاه نمیتواند نرمال بشود بخاطر اعتقادات مذهبی اعراب و انواع آیه هایی که در قران قوم یهود را شماتت کردهو همچنین بخاطر مسئله ی نژاد عرب.
بنظر من یک ایران یکپارچه و قدرتمند که مردمش هم همدلی بیشتری با اسرائیل دارند بیشتر به درد اسرائیل میخورد تا اعرابی که حتی اگر بنا به ملاحظات سیاسی روابط خود را با اسرائیل بهبود ببخشند ، دارای مردمی هستند که باطنا از اسرائیل متنفر هستند.
بهرحال ممنون از پاسخ شما ولی من هنوز قانع نشدم
ارادتمند - یزد

ناشناس گفت...

با تشکر از ناشناس از یزد

بنظر شما (و البته تیمسار اگر افتخار بدهند) توالی اتفاقات زیر نشانه چیست

انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس
بخشیدن بلندی های جولان به اسراییل
کنفرانس منامه با صحنه گردانی کوشنر
تخصیص 50 میلیارد دلار برای استقرار و حل مساله آوارگان فلسطینی و اگر نشد پرداخت آن به کشورهای میزبان برای حل کردن آنان در همان کشورها
وعده نتانیاهو برای انضمام دره ؟؟؟ (الان نام صحیح آنرا بیاد ندارم) در صورت پیروزی در انتخابات
طرح منطقه خودمختار فلسطینی (که الان هم هست) بجای کشور مستقل فلسطینی
تشدید ساخت و ساز و شهرک سازی در سرزمینهای اشغالی
و بالاخره بهترین روابط اسراییل با کشورهای عربی در طول تاریخ موجودیت اسراییل

ناشناس گفت...

با سلام
تمام این اتفاقات برای تامین امنیت اسرائیل است. حالا شما فرض کنید تمام این طرحها هم بطور عملی به نتیجه برسد. هنوز هم کشورهای عربی دارای جمعیت سنی هستند که با عربهای فلسطینی قرابت نژادی دارند لذا مسئله اگر حتی روی کاغذ هم حل شود، در صحنه ی عمل حل نشده است و هر لحظه امکان دارد رهبری که کله ش پر از افکار مثلا ناصری است به قدرت برسد.
قبول بفرمایید برخی از اقدامات روسای جمهور امریکا برای جلب نظرموافق لابی های بسیار قدرتمند یهودی در آمریکاست.
تمام فرمایشات شما متناظر به مسئله ی اسرائیل بود. دلایل من ضمن در بر گرفتن مسئله ی اسرائیل ، سایر مسائل را هم در نظر دارد. البته کل قضیه هم نظر من است. جریان از آنجا شروع شد که شما فرمودید بودن رژیم اسلامی در ایران به نفع آمریکاست، من طبق دلایلی عنوان کردم که میتوان قضیه را از این زاویه هم دید و میتوان فرض کرد نبودن رژیم ایران هم منافعی برای غرب داشته باشد.
مثلا یک منفعت دیگر که قبلا فراموش کرده بودم عرض کنم:
الان تحت نفوذ روسیه ایران قادر به تامین گاز خانگی اروپا نیست و دست اروپا زیر تیغ ساطور روسیه است. اگر حکومت ایران از زیر بار روسیه آزاد شود ، روسیه اهرم فشار کمتری برای اعمال نظرات خود بر اروپا و ناتو خواهد داشت
ارادتمند- یزد

Dalghak.Irani گفت...

در مورد بحث "آیا غرب میخواهد حکومت ج.ا را ساقط کند" پاسخم قطعی و آری است. اما اینکه "آیا غرب میتواند حکومت ج.ا ساقط کند" پاسخم منفیست. زیرا امریکا در ایران سفارت خانه ندارد! این را از قول شریعتمداری کیهان که خود او هم از یک سیاستمدار عراقی نقل قول کرده را مینویسم و همانطور که بارها خودم هم گفته ام کاملاً درست است. سیاستمدار برجستۀ امریکایی - گویا پونته نامی که در عراق بعد از سقوط صدام نقش کلیدی داشت - از سیاستمدار عراقی می پرسد: "چرا در امریکا کودتا یا انقلاب نمیشود؟" و خودش بلافاصله جواب درست و خوشگل و طنزش را هم میگوید. او میگوید در امریکا کودتا نمیشود چون امریکا در واشنتگتن سفارتخانه ندارد! همۀ دلایل له و علیه مورد بحثتان - از دو طرف - درست است. اما علت اینکه غرب و امریکا بجد دوست دارند جمهوری اسلامی سقوط کند نه موارد مادی و نفع و ضرر تنها - البته که آنهم است - بلکه بخاطر بچالش گرفتن هژمونی امریکا و غرب است درست مشابه کمونیسم. و غرب این را بر نمی تاید!

ناشناس گفت...

با درود بر شما و تیمسار

در کل با شما هم نظر هستم
مجموعه آن اقدامات علاوه بر تامین امنیت اسراییل (تصور میکنم) بخشی از یک پلان بزرگتر است
یعنی همان لابی های قدرتمند اسراییل تصمیم دارند وضعیت منطقه را به شرایط جدیدی ببرند
و آن هم صلح اسراییل و دولتهای عربی است

جمهوری اسلامی ایران کارکردی داشته که موجب نزدیکی اسراییل و کشورهای عربی شده است و پای قدرتهای بزرگ را به منطقه باز کرده
و همین دیروز وزیر امور خارجه اسراییل از ترک مخاصمه صحبت کرد
اگر این تصور صحیح باشد در فاصله قبل از انتخابات امریکا بخشهای دیگر و مهمتری از آن را عملیاتی خواهند کرد که سودی هم به ترامپ برسد
در صورت صلح یا ترک مخاصمه بین اعراب و اسراییل نقش ایران و صدای ایران نمیتواند (و نباید) ادامه نقش و صدای فعلی باشد

اینکه گفتم زمان آن برخورد هنوز نرسیده منظورم همین بود ولی دیر نیست و قبل از انتخابات امریکاست
و نه بخاطر ایران که بخاطر اسراییل خواهد بود

آیا از این ماجرا یکپارچه بیرون خواهیم آمد شخصا امیدوارم و شواهدی هم هست
اروپا توان پذیرش موج جدید مهاجرت را ندارد
همه پرسی کردستان عراق هم نشان داد تغییر مرزها فعلا از سوی غرب و شرق پشتیبانی نمیشود
لذا برخورد کوتاه مدت و با برنامه خواهد بود

آنها که از سوریه و لیبی شدن ایران میترسند به این نکته مهم توجه ندارند که مردم ایران چهل سال حکومت دینی را تجربه کرده اند و به حق 400 سال از همسایگان جلو افتاده اند و شاید سکولارترین جمعیت منطقه باشند


آنها که در داخل هستند حس کاملا متفاوتی نسبت به اوضاع دارند و اگر این حس واقعی نبود گردانهای حشدالشعبی و حزب اله چرا و برای چه کاری در داخل مستقر شده اند

ناشناس گفت...

سلام
اگر امریکا ندارد، بقیه که دارند. یعنی حتما باید اختصاصی امریکا باشد؟
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

ناشناس گرامی از یزد

نیازی به سفارتخانه نیست
همین اخیر رسما اعلام شداز ترورکنندگان دانشمندان هسته ای هیچکس شناسایی نشده

در خاتمه این بحث دو نکته بعنوان جمع بندی و از منظر راستی آزمایی فرضیه ها بنظرم میرسد


اگر طرح صلح دولتهای عربی و اسراییل در دست اجرا باشد، در دنباله اقدامات پیش گفته و تا قبل از انتخابات امریکا شاهد گام های بعدی آن خواهیم بود

اگر حرف راجع به ایران صحیح باشد همزمان با طرح صلح بالا شاهد آلترناتیو سازی رسانه ای برای حکومت ایران خواهیم بود

هر دوی اینها باید حدود 2 تا 3 ماه قبل از انتخابات امریکا به نتیجه برسد مخصوصا طرح صلح اعراب و اسراییل که تحت عنوان
The Deal of the Century
جزء وعده های انتخاباتی ترامپ در دور قبل بوده

شاید حرف همان لابی های اسراییل است که توسط ترامپ گفته میشود

با اجازه تیمسار نازنین - یا هو (:


ناشناس گفت...

سلام
برای اقدام 3 ماه وقت کافی نیست. در ضمن امریکا برای تغییر رژیم ونزوئلا شکست خورد. جمعیتشون کف خیابان خیلییییی بیشتر از ما بود، رهبر درست و حسابی هم داخل کشور داشتند.
تنها کسی که شاید ، اونهم خیلی ضعیف بتونه الترناتیو بشه رضا چهلویه که اونهم بنظر من خودش مایه ای نداره. اگر آدم سیاسی بود و یا بدنبال قدرت سیاسی بود در این چند سال سکوت نمیکرد. اصولا اینکاره نیست. این حرکات اخیرش هم بخاطر فشار اطرافیانشه.
البته من هم اگر بودم و پدرم رو از کشور بیرون میکردن و خواهر و برادرم هم خودکشی میکردن ، و مردم مرگ بر پدرم رو سر میدادن ، از وضعیت امروز مردم خیلی هم ناراحت نمیشدم. خود کرده را تدبیر نیست!
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

بله. شما، شمایید و قادر به درک اطرافیان خود نیستید چه برسد به فردی کیلومتر ها دورتر.