۱۳۹۵ آبان ۱۸, سه‌شنبه

پیروزی ترسناک دونالد ترامپ کبیر کم احتمال نیست!

Image result for ‫ترامپ‬‎

1- سه ماه پیش و در هنگام رسمی شدن انتخاب خانم هیلاری کلینتون برای نامزدی ریاست جمهوری امریکا از سوی کنگرۀ حزب دموکرات مطلب کوتاهی نوشتم (اینجا) و ریاست جمهوری امریکا را به او تبریک گفتم. و آنجا اشاره کردم که موسم هیجانات و احساسات انتخاباتی بپایان رسیده و در سه ماه باقیمانده - تا امروز- دورۀ عقلانیت سیاسی است و جامعۀ امریکا عقل را بر احساس غلبه خواهد داد و کلینتون قطعاً اولین زن و چهل و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده خوهد شد. لذا بر آن شدم که قبل از اینکه از سوی شما هو شوم بیایم و اعتراف کنم که اشتباه کرده بودم و پیش بینی ام در حال شکست - قطعی یا نسبی - است. قطعی است اگر فردا صبح معلوم شود که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا شده است. و نسبی است اگر خانم کلینتون با اختلاف خیلی جزیی برندۀ انتخابات امریکا بشود.

2- به این عبارت که اگر خانم کلینتون با کمتر از حداقل ده درصد اختلاف در آرای مجموع امریکاییان هم برندۀ انتخابات بشود؛ باز من بازنده ام و اشتباه کرده بودم؛ و تصورم بر این بود که اختلاف آرای کلینتون نسبت به ترامپ باید از نسبت بالایی - 60 درصد هیلاری کلینتون و 40 درصد دونالد ترامپ - تبعیت خواهد کرد. اما اینک آخرین نظر سنجی ها حکایت از یکی دو درصد اختلاف و گاهی حتی شانه به شانه دارد. چرا این نظر سنجی ها مرا از پیروزی ترامپ وحشت زده می کند هم به این دلیل است که مرا یاد نظر سنجی های چند ماه پیش بریتانیا برای خروج از اتحادیۀ اروپا می اندازد. در آن نظر سنجی های بریتانیایی هم تا آخرین لحظه هواداران باقی ماندن بریتانیا در اتحادیۀ اروپا با اختلاف نه چندان پررنگی جلوتر از مخالفان اتحادیۀ اروپا بودند و تقریباً همه از دولت گرفته تا بازارهای مالی و اقتصادی و نخبگان و رسانه ها شکی نداشتند که موافقان اتحادیه پیروز خواهند شد و بریتانیا از اروپا خارج نخواهد شد. بخاطر همین هم بود که وقتی شمارش آرا از یک سوم گذشت و مخالفان اتحادیه جلو افتادگی خودشان را تثبیت کردند؛ تقریباً همۀ نخبگان و دولت و رسانه ها در شوک و بهت فرورفتند و نمی توانستند آنچه را که در حال رخ دادن بود باور کنند.

3- گمانم این بود که نوۀ پولدار و قلدر (امریکا) به جد بی رونق و فرتوت (بریتانیا) نه تنها تأسی نخواهد کرد؛ بلکه راه کاملاً مخالفی هم اتخاذ خواهد کرد. اینک اما - تا همینجا هم - معلوم شده است که فرزند همانقدر خودخواه و بی ملاحظه و منم است که جد و جده اش کله شق بوده اند و هستند! پیروزی دونالد ترامپ ترسناک و خطرناک است زیرا او بیشتر شبیه هیتلر است تا احمدی نژاد. البته در فلسفۀ پوپولیستی فرقی بین هیچکدام از پوپولیست ها نیست و همۀ آنان از یک بن مایۀ فلسفی استفاده می کنند برای در دست گرفتن قدرت. و آن بن مایۀ این است: "من و ملت من و کشور من و نژاد من و دین من و مذهب من و ایدئولوژی من و هرچی من برترین هستیم و نیازی به دیگران نداریم. هرکس این برتری را بپذیرد زیر دست ماباید باشد و هر کس نپذیرد برود به جهنم تا روز قیامت (جنگ) و چشیدن مزۀ برتری من و کشور و دین و ایدئولوژی و هرچی من". فرق هیتلر و ترامپ با احمدی نژاد و امثال او در این است که هیتلر و ترامپ بر یک جامعۀ مادی "واقعاً برتر" هم - در زمانۀ خود - چنین بلندپروازی و منم زدن ها را ادعا می کنند. در حالیکه امثال احمدی نژاد بر جامعه ای له شده و در حضیض مایحتاج اولیه چنین گنده گوزی هایی را سوار می کنند. امریکا هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی برترین جامعۀ حال حاضر جهان است و محتمل قادر به پیاده سازی ایدئولوژی برتری طلبانۀ امریکای ترامپ خواهد بود مثل هیتلر در اواخر دهۀ 1930 میلادی. و این بسیار ترسناک است.

4- زیرا برخلاف آنچه که مخالفان ترامپ مدعی هستند؛ پایگاه رأی او در بین مردم امریکا سخت ترین و کارآمد ترین طبقه های اجتماعی هستند. او برخلاف احمدی نژاد در ایران نمایندۀ محرومان و بدبخت ها و اعانه بگیران و تنبل ها و طفیلی های امریکا نیست. درست است که وال استریت و سایر الیت و روشنفکران امریکایی در کمپین او کم هستند اما ترامپ نمایندۀ طبقۀ دست به آچاری است که بدون آن ها هیچ جامعه ای قادر به جلورفتن نیست. در یک مثال ساده تر اگر هواداران هیلاری را مهندسان و معماران یک ساختمان در نظر بگیریم؛ ترامپ رهبر بلامنازع انبوه تکنیسین های عمل کننده در این ساختمان سازی است. و امثال احمدی نژاد دلخوش به کارگران ساده و عمله های گرسنه و اغلب هم از زیرکار در رو و اصولاً بدون بهره در دنیای امروزی که ساده ترین کارهایش هم مهارت می خواهد و ارادۀ خودمختار.

5- این یک تصویر بزرگنمایی شده است از آنچه که ریاست جمهوری ترامپ در امریکا می تواند حامل آن باشد و بدیهی است که نه سیستم در امریکا چنان فشل است که رییس جمهور همه کاره باشد و اگر زنجیر پاره کرد کسی جلودارش نباشد و نه ترامپ واقعاً یک هیتلر بالقوه می تواند ارزیابی شود. اما نکتۀ مهم در رابطه با ایران و ترامپ این نکتۀ ترسناک است که ترامپ کمترین دغدغه ای از انسان بماهو انسان - غیر سفید پوست اریجینال امریکایی - ندارد و همۀ آدم ها را نیز - چه در داخل امریکا و چه در خارج از امریکا - با معیار "یا تسلیم امریکایی برتر شو یا منتظر عقوبت باش" می سنجد و رفتار خواهد کرد. در چنین حالتی است که سیاست های ترامپ قطعاً فقط و فقط دولت ها را شامل خواهد شد و رفتار دولت ها در رابطه با امریکا. والاّ ترامپ کمترین توجهی به نوع رفتار دولت ها با ملت های خود و فانتزی هایی مثل حقوق بشر و امثالهم نخواهد کرد. در چنین حالتی است که ایران تحت رهبری خامنه ای یا با ترامپ در پشت پرده می بندد و تحجر داخلی و رفتار ماقبل تاریخش با مردم ایران و عمر حکومتش را بیمه می کند - احتمال قوی - و یا اگر خامنه ای به شاخ و شانه کشیدن های مؤثر - و نه صوری - بر ضد امریکای ترامپ ادامه بدهد حمله به ایران تسهیل می شود.

6- و در پایان اینکه مرا هو نکنید و اگر هیلاری کلینتون با کمتر از ده درصد اختلاف هم برنده شد؛ من شکست خورده ام و بخاطر پیش بینی غلطم شرمنده! یا...هو

۳۱ نظر:

ناشناس گفت...

البته این نوه دارای سیستم رای الکترال است که اگر فردا صبح هم اعلام شود ترامپ حداکثر آرا مردم را بدست آورده باز هم باید تا ژانویه صبر کنیم تا ببینیم آرا اکترال چه کسی را راهی کاخ سفید خواهد کرد.

ناشناس گفت...

خب چرا ترامپ یهو اینقدر جهش کرد؟ مگر جامعه آمریکا هم عاشق عشوه سیاستمداران پوپولیست است، فکر کردم فقط ایرانی ها راحت از احمدی نژاد گول خوردند. انتظارم از جامعه آمریکا بیشتره.

ناشناس گفت...

چرا کبیر؟ می خواستید با کوروش کبیر مقایسه کنید؟ این بابا کجاش کبیره اخه مردک، بازیگر خوبیه فقط همین.

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

خب چرا ترامپ یهو اینقدر جهش کرد؟.
خوشبختی نسبی است و همانقدر که مردم ایران در مواجهه با روز مرگی و دخالت حکومت در همه ابعاد زندگی شان احساس بدبختی میکنند، جامعه امریکا هم در مواجهه باسیستم مالیاتی و درمانی و غیره احساس خوشبختی نمیکند و گاهی هر ملتی در هر سیستمی در روز انتخابات فشل رفتار میکند. اما اقبال به ترامپ بیشتر که از سر احساس نارضایتی از سوی قشری از جامعه امریکا(بخوان قشر کم درامد)باشد، از سوی قشر متوسط جامعه است برای شکستن حصار قدرت و ورود چهره های جدید به ارسه سیاست امریکا. همانقدر که کلینتون معقول و داخل حلقه قدرت دیده میشود، ترامپ شورشی و چهره ای خارج از دایره قدرت دارد و معمولا مردم شورشی ها را دوست دارند!

ناشناس گفت...

"ترامپ شورشی و چهره ای خارج از دایره قدرت دارد و معمولا مردم شورشی ها را دوست دارند! "
پس مردم آمریکا هم دیوانه هستند! طرف رای از نژادپرستای آمریکا داره، چون تغییر می خواهند باید به هیتلر رای بدهند؟ من میگم برای طبقه متوسط آمریکا طور دو هفته ای ایرانگردی بگذارند، یک مقداری که وضع ما رو ببینند و باد به پشتشون بخوره و بدبختی مطلق ما رو ببینند، اونوقت قدر همان بدبختی نسبی خودشان را می دانند و اینقدر دنبال تغییرات ابلهانه نمی روند.

ناشناس گفت...

من هرگز لندن نبوده‌ام اما برادر دوستم در لندن زندگی می کند و وضعیت مالی خوبی هم دارد. نقل می کند که لندن پر از آسیایی آن هم از نوع هندی و پاکستانی است. لندن که نظم و انضباط و تمیزی آن زبانزد بود اکنون از جهاتی از تهران عقب افتاده تر است. جامعه انگلیسی و اروپایی غرق در مسائل حقوق بشری شده‌اند و جامعه خود را نسبت به قبل کمتر در نظر می گیرند.
جامعه آمریکا البته منظورم میان سالان آمریکایی است از وضعیت جامعه ناراضی هستند. اوباما کلا هیمنه آمریکا را از بین برده است. جوجه دیکتاتوری به نام پوتین در حال عربده کشی در جهان است و برای تک تک روزهایی که اوباما بر مسند است حساب می کند. اوباما به جایزه صلح نوبل بدهند خود را بهترین رئیس جمهور دنیا می داند. شما به لفاظی های ترامپ توجه می کنید ولی او جهت رسیدن به این نقطه و جلب توجه افکار عمومی به خود بسیاری از حرف ها را میزند و توانسته است از کسی که در بین کاندیداهای جمهوری‌خواه هم شانسی نداشت به عنوان مدعی ریاست جمهوری خود را مطرح کند. البته او با رسانه‌ها کاملا آشناست. در صورت رسیدن به کاخ سفید قول می دهم که دولتی کاملا فن سالار بر سر کار بیاورد.نشانه آن هم معاون اوست که انسان فوق‌العاده آگاهی است و به نظرم در آینده از او بیشتر خواهیم شنید. یکی از قوی ترین رئیس جمهور های آمریکا در عصر حاضر رونالد ریگان است که یک هنرپیشه هالیوود بود در جوانی اما کمونیسم در عهد او و تاچر به زباله دان تاریخ پیوست.
جمهوری اسلامی اگر منافع اش در عراق و افغانستان و لبنان و بحرین و یمن را بی خیال شود آنگاه خواهد توانست با ترامپ هم مصالحه کند.
اما در بعد کوچکتر، ترامپ با اسد و پوتین به توافق می رسد و ریشه حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی را تضعیف.

ناشناس گفت...

دلقک ! تو که هیچ وقت اینقدر سست و دو دل نبودی! مطمین باش که هیلاری با اختلاف حدود همان ۲۰ در صد که پیش بینی کرده بودی میبره. عقلانیت جزو اولین صفات جوامع توسعه بافته است و تو به توسعه بافتگی آمریکا شک نکن. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل قدرت آمریکا در توسعه بافتگی اجتماعی آن است.و اما پس از انتخابات! آنچه از زبان ترامپ جاری شد، در عین حال خواست عمومی جامعه آمریکاییست و لی نه به بهای گند زدن به سیستم حاکمه. مثل آنچه که در انتخاب دور اول احمدی نژاد در ایران اتفاق افتاد!بلکه این مطالبات به صورت درخواست های گروهی و کلوپی در طبقه میانه و به تاسی از آن در طبقه تاثیرگذاران و نخبگان پیگیری خواهد شد و از نتایج بارز آن سرعت در تعیین تکلبف خاورمیانه و گشایش های قابل توجه در داخل خواهد بود. به عبارت دیگر ترامپ زبان بسته پیشاهنگ یک جنبش فکری در اداره جامعه آمریکا و جامعه بین المللی شد!.... به قول خودت یا هو.....

ناشناس گفت...

20 درصد؟!!!!
من نظر سنجی روزنامه لس آنجلس تایمز را که روزنامه معتبری از یک شهر هوادار دمکرات هاست از لحاظ شیوه نظرسنجی قبول دارم که ترامپ را چهار درصد بالاتر از رقیب ارزیابی کرد با خطای آماری سه درصد.

ناشناس گفت...

نظام سیاسی که تریتا پارسی لابی ملاها را اجازه نشو و نمو می دهد، نظامی قابل اتکا نیست و باید اصلاح شود.
نظامی که عباس فخرآور در رادیوی آن نفوذ کند و با تغییر مدیریت، کارکنان دلسوز آن را بیرون کند برای دلخوشی ملا ها، نیازمند جراحی است، که ممکن عوارض جانبی هم داشته باشد.

ویژن گفت...

تا این ساعت نمیشه نظر قطعی داد
باید تا فردا صبح صبر کرد همه چیز مشخص بشه

ناشناس گفت...

مطلب زیر را یک آمریکایی نمی تواند بگوید چون متهم به نژاد پرستی می شود:
یک مشت مکزیکی قاچاق چی و دزد و خلافکار به راحتی وارد آمریکا می شود غیر قانونی زندگی می کند. کلینتون می خواهد به چنین افرادی شهروندی آمریکا بدهد.
ترامپ وقتی صحبت از مسلمانان می کند منظورش یک عده متعصب و افراطی است و خنده دار این است که که عده ای از ایرانیان که خود را مسلمان می دانند و در عمرشان جز چند رکعت نماز اجباری از ترس اخراجی نخوانده اند به وحشت می افتند.

ناشناس گفت...

نیو همپشایر که دور قبلی به اوباما رای داده بود ترامپ ۵۲ به 41 جلوست.

ناشناس گفت...

آنقدر رسانه های فاسد و جهت گیر آمریکا علیه ترامپ نوشتند که کسی در نظرسنجی هم جرات نداشت بگوید به ترامپ رای می دهد. همچون برگزیت در انگلیس

مانی گفت...

دلقک جان نگران نباش , به گفته ایرانیهایی که دوست دارند ملت ایران را سر زنش کنند , خلایق هر چه لایق! و البته که جهان و چند میلیارد انسان زیانهای جبران ناپذیر خواهند دید اما چه میشود کرد؟
دوستان هم باز نتوانستند از پست پیش درس در خور بگیرند و ناسزا و توهین به غیر سفید پوستشان را به جای تحلیل تحویل دادند. بازهم چه میشود کرد؟

ناشناس گفت...

اکثریت رسانه های فاسد غربی. نظرسنجی های جهت گیرانه و دست کاری شده.

یک بالون قدیمی گفت...

یک تحلیل بسیار خوب و البته معطوف به گذشته

منتظر تحلیل های معطوف به اینده شما هستیم

به خصوص در رابطه با رابطه آمریکا با چین در

دوران مستر پرزیدنت یا مادام پرزیدنت .

ناشناس گفت...

آمریکا آنقدر ذلیل و خوار شده بود که رئیس جمهور فیلیپین فحش خواهر و مادر به رئیس جمهور آمریکا می داد.
رونالد ریگان رئیس جمهور بدی برای ایران بود؟ جنگ عراق و ایران در زمان او به پایان رسید و حکومت کونش را زمین گذاشت.

نسترداموس! گفت...

تبریک می گم به طرفداران ترامپ، فقط خواستم بگم، دیدید که گفته بودما! دیدید؟ دیدید؟ من از اولشم گفته بودم... خوب حالا که دیدید، بگم بااین پیروزی چیزی از ارزش های تیمسار کم نمیشه! و همه تقریبا غافل گیر شدند، مقصرش به نظر من رسانه ها بودند با نظرسنجی های غلط انداز، خدا کنه در مورد هیتلر بودن ترامپ هم اشتباه کرده باشیم.

ناشناس گفت...

حقیقتا جهان ، کسل کننده ، به بن بست رسیده و بی در و پیکر شده و نیازمند یک شوک آمریکاییست ، اگر ترامپ همان کارهایی را بکند که وعده داده است . صرفنظر از همه چیز ترامپ ، متاسفانه کلینتون شخصیت ریاست جمهوری آمریکا را نداشت و آمریکا شاید برای اولین بار دچار قحط الرجال شده بود .به این شوک باید امیدوار بود.

ناشناس گفت...

خووب ترامپ با اختلاف فاحشی در آرائ الکترال پیروز شد،حالا باید بترسیم؟ از چی بترسیم؟ از آومریکا یا از حکومت خودمون ؟ من اطمینان دارم که آقایون دیگه دست به عصا راه میرن و حرف میزنن،چون چیزی رو که من عوام می فهمم حتما اونا بیشتر از من می فهمن،پس اگه آقایون از کنار چال زنبور رد بشن و کاری بهش نداشته باشن طبیعتا زنبور ها هم کاری به کارش ندارن و از نیش اون ها در امون میمونن اما این وسط این مردم هستن که ضرر میکنن ،چون جناب تراپ اگه خقوق بشر هم براش مهم باشه توی کشور خودش مهمه،کاری به ایران و عربستان نداره،بنابراین نتیجه میگیریم که بازنده ما مردم هستیم.

ناشناس گفت...

دلقک عزیز سلام
از خوانندگان چند ساله و وفادار به شما و مرام و مسلکتان هستم، روزی که عکس آن سه بانو را به عنوان ویترین پستتان انتخاب کردید و بشارت دادید که هیلاری کنار آن دو بانوی دیگر، جهانی دیگر گونه خلق میکنند، عمیقا با نظرتان، هم از جنبه ی پیروزی هیلاری و هم ازاین نظر که "این زنان کاری کنند کارستان" مخالف بودم. اما به تجربه، چون آنچه من در آیینه نمیبینم شما در خشت خام میبینید، دنبال نشانه هایی برای اثبات حرف شما بودم، با چشم پوشی از افتضاح هشت ساله ی دموکرات ها در تولید داعش و خاکستر کردن خاور میانه و این همه کودک بی مادر اینهمه مادر بی کودک و این همه مرد آواره... گرفته تا تحریمهای ناجوانمردانه علیه کشورم و مردمم و اجرای پر از دبّه و بهانه و کرشمه ی برجام ...
اما تصمیم گرفتم اکنون که ترامپ پیروز قطعی شده، بیان کنم که با نظر جنابعالی 180 درجه اختلاف دارم و من هم دقیقا مانند اسلاو ژیژیک اعتقاد دارم هیلاری کلینتون در دراز مدت خطر بسیار بزرگتری برای جهان است تا ترامپ هر چند ممکن است برای خود آمریکا در دوره ی ریاستش مفید تر باشد و مسلم است که من به عنوان فردی که دقیقا خانه اش در مرکز محور شرارت دنیا قرار گرفته، از پیروزی ترامپ بسیار خرسندتر و خوشحال ترم چون میوه ی تلخ دموکرات ها را هشت سال و چه بسا بسیار دورتر در کام خود مزه مزه میکنم.
بر خلاف نظر شما ترامپ نه تنها ترسناک نیست بلکه از بسیاری جهات اخلاقی و مرامی و احساسی بر کلینتون برتری مطلق دارد، آنچه که در طول رقابت های این دوره برای خیلی ها قابل هضم نبود و آنها را به اشتباه انداخت، شفافیت بی نظیر و کودکانه ی ترامپ در برابر حقارت و شرارت دیوآسا اما بزک شده ی کلینتون بود.
جدای از آن بر خلاف شما اعتقاد دارم کسی که جسارت و عرضه ی بنیان یک امپراطوری اقصادی را داشته بسیار ارجح است به یک پیر زن آسمان جل وابسته به این کارتل اقتصادی و آن مدیای گردن کلفت!
و میدانم مقایسه ترامپ هم با احمدی نژاد و هیتلر، صرفا برای دراماتیک کردن این پست بوده وبه گمانم این سه تن از نظر عملکردی هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.
در هر صورت این انتخاب بر اساس حس توده است و همانطور که خود بار ها گفته اید حس توده قابل اعتماد و احترام!

مستدام باشید.
دیدن این تصویر هم خالی از لطف نیست:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C#/media/File:Bryan,_Judge_magazine,_1896.jpg

ناشناس گفت...

دلقک ترامپ پیروز شد و شما با این پیش دستی در عقب نشینی از مواضع پیشین تان نشان دادید که دارای ذکاوت سیاسی هستید و پیچش مو را هم در تحولات سیاسی می بینید حتی بزرگترین نظرسنجی های موسسات معتبر نیز قادر به پیش بینی چنین برد قاطعانه ای برای ترامپ نبودند. البته برخی نظرسنجی ها بودند که فاصله بین دو نامزد را ناچیز (و البته به نفع کلینتون) نشان میدادند. امیدوارم که در آینده در برخی دیگر از دیدگاه های تان (مانند نظرتان در مورد قالیباف) نیز پیش بینی درست بکنید (در حال حاضر که همه شواهد بر علیه قالیباف است ولی هنوز هیچ کس نمی داند که او رئیس جمهور خوبی خواهد بود یا نه)

امیدوارم پست بعدی شما هم شامل هم تحلیل دلایل پیروزی شوک آور ترامپ باشد و هم شامل پیش بینی های زیرکانه ای از اثرات این پیروزی روی ایران و به خصوص برجام. فعلا که واکنش های حکومتیان ایرانی از نوع "دلداری های پس از مالیده شدن پوزه به خاک" است که بله "اشکال ندارد اینبار سرمان به سنگ خورد دفعه بعد انشالله پیروز خواهیم شد!". معاون اول کلینتون، از طرفداران سرسخت برجام بود درحالیکه معاون اول ترامپ، آقای مایک پنس یک جمهوری خواه بسیار پرنفوذ و به شدت مخالف برجام است. و نکته ترسناک ماجرا برای جمهوری اسلامی هم دقیقا همینجاست که اکنون کسی رئیس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا شده است که گفته بود برجام را پاره خواهد کرد و معاون اول او هم یک جمهوری خواه سیاستمدار کارکشته است که نفوذ زیادی بین سایر هم حزبی هایش دارد همان حزبی که اکثریت سنا و کنگره را هم در انتخابات حفظ کرد. جمهوری خواهان در زمان اوباماها هم بارها با ارائه متون قانونی متعدد سعی کردند برجام را محدود یا حتی ملغی کنند که اوباما و دموکرات ها مانع شدند حالا که رئیس جمهور هم جمهوری خواه است قطعا شاهد روزهای سختی برای جمهوری اسلامی خواهیم بود. سرنوشت برجام البته در دست خود خامنه ای و سپاه خواهد بود نه آمریکا چرا که آمریکا سعی در بستن روزنه های سواستفاده رژیم از برجام خواهد کرد و خامنه ای و سپاه مجبور خواهند بود یا تحمل کنند یا اگر شلتاق اندازی کنند قطعا برجام به تاریخ خواهد پیوست.

در روزها و ماه های اول پس از ریاست جمهوری ترامپ البته آنکس که بازی را شروع خواهد کرد و حمله اول را خواهد کرد خامنه ای خواهد بود که با حملات لفظی سعی در آزمودن ترامپ خواهد کرد. سپاه نیز احتمالا دست به یک سری تحریکات در خلیج فارس خواهد زد تا میزان تحمل ارتش آمریکای پسا ترامپ را بیازماید. همچنین برخلاف نظرات ساده لوحانه آنانکه فکر می کنند ترامپ با پوتین رابطه نزدیک برقرار خواهد کرد در نتیجه این موضوع به نفع ایران خواهد بود، آنچه که واقعا اتفاق خواهد افتاد اینست که ترامپ با پوتین روی هم ریخته و ایران را در قضیه سوریه دور خواهند زد. تنها بازنده بزرگ نزدیکی احتمالی روسیه و آمریکا، ایران خواهد بود.

میم گفت...

دوران تازه/ آمریکا، یک گام بزرگ دیگر برای نوع بشر/
یادداشت تازه امیر قادری در لحظه اعلام نتایج این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی دانلد ترامپ

http://www.caffecinema.com/new/index.php/media-news/item/15354-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D8%AD%D8%B8%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7.html

ناشناس گفت...

ترامپ برنده شد و خوشبختانه بساط حسن روحانی شیاد و برجام و فرجام برچیده خواهد شد

ناشناس گفت...

احتمال اینکه ترامپ، کلینتون را به عنوان وزیر امور خارجه اش معرفی کند هم هست که بدین معناست که بدترین اتفاق ممکن برای آخوندهای نفهم جمهوری اسلامی رخ خواهد داد. جمهوری اسلامی به این امیدوار بود که یکی از این دو نفر رئیس جمهور شوند تا حداقل از یه جا توسری بخورد اما اگر هیلاری وزیر خارجه ترامپ شود از هر دو جا توسری خواهد خورد!

ناشناس گفت...

افتضاحی که مسلمانان در مناطق زندگی خودشان و با مهاجرتشان به کشورهای غربی به بار آوردند نتیجه اش برگزیت در انگلستان و انتخاب ترامپ در آمریکا شد. احتمال قوی کار مرکل هم در آلمان تمام است و در فرانسه نیز شاهد روی کار آمدن راست های ملی گرا خواهیم بود. دوران سختی برای کشورهای افراطی مسلمان (در راس آنها ایران و عربستان) آغاز خواهد شد.

ناشناس گفت...

خدا را چه دیدی، شاید در ایران هم شاهد انتخاب دونالد ترامپی دیگر به جای روحانی باشیم اگرچه روحانی چندان بد هم عمل نکرده است ایران می توانست ونزوئلایی دیگر باشد ولی سیاست ریاضت اقتصادی و کشیدن ترمز تحرک بازار و گردش پول توسط تیم اقتصادی روحانی حداقل سبب شد که اقتصاد ایران زیر بار تورم وحشتناک له نشود. ولی مردم دنیا و لاجرم مردم ایران اکنون زیر فشارها و استرس های ناشی از اقتصاد ضعیف از یک طرف و ظهور گروه های افراطی از طرفی دیگر دنبال "تغییر" هستند و برایشان هم مهم نیست که رفتن دنبال تغییر "به هر قیمتی" سبب حذف سیاستمداران میانه رو (بی خاصیت و بی جربزه از نظر مردم) خواهد شد. با این تفاصیل شاید فردای روز پس از انتخابات در سال 96 نام فردی مانند "پرویز فتاح" از صندوق ها بیرون بیاید و روحانی هم که کاملا مطمئن از انتخاب دوباره خود است (درست مانند کلینتون) کاملا کیش و مات شود. و البته با وجود قحطی رجل به درد بخور سیاستمدار و کارکشته در ایران، "تحریم انتخابات" بهترین واکنش ممکن است.

ناشناس گفت...

این تمثیل آچار به دست شما را خیلی خوشم آمد و بسیار دقیق بود در توصیف طرفداران آمریکا.

ناشناس گفت...

پوپوليسم ترامپ با آرنولد و احمدي نژاد فرق داره! ترامپ كاسبه! و ايدئولوژيك نيست مثل احمدي نژاد و ستاره هاليود نيست مثل آرنولد. احتمال اينكه ترامپ منافع امريكا رو تامين كنه بيشتره چون منفعت شناس و منفعت طلبه. منافع امروز امريكا با دهه اي قبل تفاوت زيادي نكرده ولي دنياي پيرامون امريكا تغييرات زيادي داشته و رفتارهاي قبلي امريكا ممكنه در اينده مفيد نباشه. در ضمن احتمالا رفتارهاي انتخاباتي ترامپ با رفتارهاي رياست جمهوريش فرق خواهد داشت. بيمناكم! بيمناك!

ناشناس گفت...

جان بولتن احتمالا بشه وزیر خارجه آمریکا
جان بولتن یکی از مریدان بنام و قدیمی آقا امام حسین هست و هر ساله برای شرفیابی به حضور آقا امام حسین و 72 یار و یاور ایشان پای پیاده راه می افتد بدون کفش زیر آفتاب سوزان دشت نینوا تا چهلم عاشورای حسینی را در کنار ضریح آن نور دو چشمان حضور به هم رساند.
جان بولتن اخیرا روزهای عاشورا گل درست می کنه و می مالد به سر و روی خود و دو دستی بر سر زنان فاصله مقبره ابوالفضل العباس آن برادر شجاع امام حسین را تا قبر شش گوشه آقا سینه خیز می رود و از جای خود بلند نمی شود تا حاجت خود را از آقا بگیرد.

ناشناس گفت...

جان بولتن گزینه مناسبی برای وزیر خارجه آمریکاست. تجربه بالایی دارد و ماهیت آخوندها را هم خوب می شناسد.