۱۳۹۴ بهمن ۲۱, چهارشنبه

حسن روحانی آیت الله خامنه ای را به پل برد؛ در بخش فاسد سپاه! پل شکن رهبر چه خواهد بود؟


1- قبلاً و در مطلبی با عنوان "سپاه پاسدان از فرشته تا شیطان" تحلیل دقیقی - مورد تأیید گسترده حتی از داخل سپاه هم قرار گرفت - از سپاه نوشته ام. و در آنجا تدقیق کرده ام که سپاه یک جمهوری اسلامی مدل است و هرخوب و بد و تند و کند و گند و صلاحی که جمهوری اسلامی دارد سپاه پاسداران هم دارد. اینک اما می گویم سپاه نه تنها عین جمهوری اسلامی است. بلکه عین ملت هم است. به این معنا که سپاه هم مثل جامعۀ فعلی ایران بخش ایدئولوژیک دست پاک متحجری دارد؛ بخش اقتصادی بسیار فاسدی دارد؛ و بخش مدرنی که دغدغه های جامعۀ معمولی را دارند. آیت الله خامنه ای و روحانیان سنتی با بخش ایدئولوژیک متحجر سپاه کاملاً منطبق، با بخش اقتصاد مافیایی فاسد آن ناهماهنگ اما مجبور از مدارا و با بخش مردمی و مدرن آن مخالف اما مجبور از تحمل هستند. هر کدام این سه مورد نیازمند شرح و تفصیل مفصلی است در مورد چرایی ها و چگونگی ها؛ که قصد ندارم به آن بپردازم. بلکه منظورم از این نوشته موضع گیری بسیار خوب روحانی در برابر بخش اقتصادی فاسد سپاه است. زیرا باعث یک سری فعل و انفعالاتی خواهد شد که خامنه ای را باجبار لخت نشان خواهد داد.

2- ماجرا چنین است که طبق شواهد متعدد و مورد تأیید و مستند تمام کارشناسان رهبر جمهوری اسلامی و رییس جمهور در حال یک مبارزۀ ایدئولوژیک در پشت صحنه هستند که نمودهای ظاهری آن در سخنرانی های متقابل این دو قابل ردیابی دقیق است. بویژه از سوی آیت الله خامنه ای که بمحض هرنوع موضع گیری عقلانی و تنشزدا از سوی روحانی سخنرانی علنی تنشزایی می کند و هشدار می دهد که عقب نشینی نخواهد کرد. تا امروز هرچه تقابل موضعگیری این دو مقام ارشد جمهوری اسلامی بوده مربوط بوده است به حوزۀ ایدئولوژی مذهبی مارکسیستی خامنه ای از سویی و اومانیسم لیبرال روحانی از سوی دیگر. به این معنا که روحانی تحجر مذهبی داخلی - کمتر - و ضد امپریالیسم خارجی - بیشتر - ایدئولوژی را هدف می گرفته و در مورد تحجر داخلی با واکنش هماهنگ و تقویت کنندۀ رزنانسی خامنه ای و روحانیان ارشد قم و بخش ایدئولوژیک متحجر سپاه قرار می گرفته؛ و در حوزۀ تنش زدایی بجای تنش زایی با واکنش خامنه ای و بخش ایدئولوژیک متحجر سپاه روبرو می شده است. بطوریکه همه دیگر عادت کرده ایم که روحانی حرفی و رفتاری در این دو حوزه بزند یا بکند. و خامنه ای خیلی سریع عکس آن را بگوید یا انجام دهد. آخرین مورد همین نشان دادن خامنه ای به فاتحان سپاهی ضد آمریکا! بود و مدال دادن بلافاصلۀ روحانی به فاتحان دیپلماتیک مذاکره کننده با امریکا. البته گفتم که روحانی هم به حرف ها و رفتارهای خامنه ای بدل می زند. اما این خامنه ایست که تهاجم سریع در دستور کارش است و روحانی تا مجبور نشود سعی می کند با خامنه ای عریان روبرو نشود. که البته علل مهمی دارد و اصلی ترین علتش موقعیت سیاسی ممتاز خامنه ای در قانون اساسیست و ترس روحانی از رنجیدن قم و البته این اعتقاد روحانی که خامنه ای را تا حدود زیادی اسیر در دستان پرقدرت سپاهیان فاسد هم می داند. 

3- امروز اما روحانی اختلاف دیدگاه فی مابین خودش و خامنه ای را از نظر ادبیاتی بحوزه ای برده است که نقطه ضعف اصلی خامنه ایست و او نخواهد توانست براحتی از پس این حملۀ روحانی به بخش فاسد اقتصادی سپاه برآید و مقابله کند. زیرا همانطور که گفتم هرچند خامنه ای خودش هم در مورد فساد تحفظ شخصی و مذهبی دارد و با این بخش از سپاه اگر هم توان مقابله نداشته باشد - که نشان داده ندارد - اما مشکل اساسی دارد. اما بخش فاسد سپاه چنان قوی و در تاروپود کشور نفوذ مافیایی دارد که خامنه ای حتی به زبان هم نمی تواند به این بخش حملۀ علنی بکند. و بهمین خاطر هم است که نه اصطلاح "برادران قاچاقچی" محمود احمدی نژاد را رد و تأیید کرد؛ و نه بسادگی خواهد توانست با حملۀ روحانی به "دستگاه و نهادی که قاچاق سازماندهی شده دارد و کالا وارد می کند و جلو رشد صنایع داخلی را سد کرده است". - گل صحبت های امروز روحانی در همایش - مقابله کند و بروی خودش بیاورد. البته اگر روحانی روحیۀ رادیکال داشت و می خواست؛ می توانست خامنه ای را روی این پل مهم آنقدر نگهدارد که ناچار خاک شود و ضربه فنی. اما نه روحانی چنین روحیه ای دارد و نه صلاح دولتش است در حال حاضر که بجنگ علنی با سپاه برود. تنها شانس باقیمانده مان برای واکنش خامنه ای به این پل رفتن توسط روحانی این است که سپاه بخامنه ای دیکته کند که باید در مقابل افشاگری روحانی از سپاه حمایت کند. در چنین حالتی قطعاً خامنه ای قدرت سرپیچی از دستور سپاه را ندارد و ناچار بمیدان باخت کشانده خواهد شد. خواستم گوشی را داه باشم دستتان که مراقب واکنش خامنه ای هستیم و از احتمال ضعیف واکنش او برای رهایی از گیرافتادن در این مخمصه لذت خواهیم برد! یا...هو

بعد از تحریر: من هنوز تحلیل اصلی انتخاباتیم را ننوشته ام و هر روز یک خبر مهمی باعث تعویقش می شود. اما حسم خبر داده که ممکن است ملت کار مهمی بکند. و خواهم نوشت. انقلاب و براندازی نیست اما راه دست ما برای راستی آزمایی "استحاله در کدام پیچ است" خواهد بود.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام حس تان درست است .ملت میخواهند رای بدهند ولی اینکه روز اخر حوصله کنند صبور باشند .... یا درگیر مسایلی دیگر هرکس به بهانه ای کنار بکشد .همه روزه مطالبی بین خودشان رد وبدل میکنند .رای به روحانی رفع تحریم و رای به مموتی ...واما گمان نکنم رهبر پاسخی بدهد .
کوچک شما داداش کوچیکه

ناشناس گفت...

یم ظرح هم من بدمو اگه سیدحسن رد شد بریم رای باطله یا سفید بندازیم براش و تعداد زیاد رای های باطله در مقابل رای هر کدوم از کاندیداها محبوبیتش رو نشون بده.

ناشناس گفت...

سلام
جالب بود. واقعیت همین است که فساد اقتصادی پاشنه آشیل نهاست چون قابل تایید به هیچ نحو برای مذهبیون خشکه مغز هم نیست. تنها حربه ی آنها پنهان کردن آن و یا این استدلال مسخره است که: در همه جای دنیا فساد هست و در ایران هم هست ولی در ایران خیلی کمتر است!
بی صبرانه منتظر آن تحلیل آینده نگر شما در بارهایران و وضعیت احتمالی آن در آینده هستم
ارادتمند یزد

ناشناس گفت...

اصلا ماجرا از حزب توده شروع شد.از وقتی که شروع به فعالیت و جنبش جزبی و ژورنالیستی کردند.آخوندها جون گرفتن برای تغییر ماهیت.در واقع خیلی ها باهاش مقابله کردن ولی درعمل بهش تعلق خاطر دارن.

روحانی موذی تر از خامنه ایه.میدونه چجور با بازی با کلمات بتونه خامنه ای رو در تنگنا قرار بده ماننده"سعی کردیم حرفی از رهبری بر زمین نماند".یه جور رندی که اگه مذاکرات رو در آینده یا حال خواستن لجن مال کنند،مقصر اصلی خامنه ای شناخته بشه و اگه قرارداد ها ننگین شد،باز خامنه ای مقصره.

پروژه روحانی مهار قدرته و انتقال قدرت از دست خامنه ای به دست رفسنجانی،تضعیف مقام و نفوذ خامنه ای،تضعیف اقتصادی و ملیچک ساختن سپاه،ورود نیروی های تازه نفس یا اصلاح طلبان گمنام،پروژه حسن خمینی،ورود به دنیای غرب و سرمایه گذاری میلیارد دلاری در اروپا.

خامنه ای امروز وحشت زده تر از گذتشه است.جو خفقان کار دسته خودش داده.نمی تونه خوب مردم و جامعه رو رصد کنه.معلق در هواست.از طرفی هم محبوبیتش بین اقضار مذهبی و متحجر در حاله ریزشه،طرفه دیگه هم روحانی سعی داره دنیای سوسیالیسم رو راضی نگه داره که حامی بی چون و چرای خامنه ای نباشن.

چیزی که آزار دهنده است.روحانی که شوالیه رفسنجانیه در انتقال قدرته.اگه زورمند بشه،نه تنها به مردم بها نمیده،دیکتاتور تر از خامنه ای میشه،روحیه محافظه کاری روحانی،هرچند امروز شیرینه،فردا تلخ میشه.نعلینش رو میزاره بر گلوی خلق.

اشتباه شما اینجاست که با خامنه ای ستیزی وخوش بینی به روحانی و ایادی اون و خاتمی خنثی،سعی در ترغیب مردم به شرکت درانتخابات داری.متاسفم که بازهم بازنده ای.یا تحریم یا جنگ مسلحانه.با پارچه آلوده نمیشه آلودگی رو زدود.

ناشناس گفت...

سپاه ممکن هست بخش مدرن و غیرمتحجر هم داشته باشه ولی به قدری جزیی و ناچیز که اصولا بهتر هست گفته بشه اصلا همچین بخشهایی تو سپاه وجود نداره. اگر واقعا سپاه همچین بخشهایی داره چرا مردم هیچ نمود و ظاهری و نشانه ای رو ازشون نمی بینن؟ هیچی واقعا در حد هیچ مطلق. اگر تعداادی از سپاهیان هم غیرمتحجر باشن هرگز علیه سپاه کاری نخواهند کرد چون دارن از سپاه نون میخورن.
تنها چیزی که مردم از سپاه میبینن فساد مطلق هست. در هر شهری سپاه قدرت رو در دست داره و مردم به عینه میبینن که فرماندهان سپاه با استفاده از رانت قدرت و اطلاعات در هر کاری و پروژه ای که بخوان میتونن رقبا رو به راحتی کنار بزنن.

سپاه بی نظیر هست از این نظر که تاکنون در تاریخ چنین سازمان دولتی با این عمق از فساد و گستردگی تشکیل نشده بوده و نمونه اش در تاریخ نیست. حتی گشتاپوی هیتلر نیز فقط یک سازمان امنیتی بود. حتی دیکتاتورهای نظامی که در تاریخ بودن فقط در حوزه اقتصاد و امنیت مردم دخالت میکردن. سپاه اولین سازمانی در تاریخ هست که در تمام حوزه های زندگی مردم از اقتصادی و امنیتی گرفته تا اجتماعی، فرهنگی و دولتی دخالت داره. حتی در خصوصی ترین بخش های زندگی مردم سپاه از طریق نمایندگان مجلس که بخش عظیمی شان فرماندهان سابق سپاه بودن دخالت داره. حتی در بهداشت مردم از طریق واردات داروهای قاچاق از یک طرف و واردات مواد غذایی سمی و سرطانی از طرف دیگه دخالت داره. به همین دلیله سپاه رو میشه بی نظیر و یکتا دونست. قدرت و حکومت رو هم در دست داره و شما به درستی اشاره کردین که حتی رهبر نیز گروگان دستان پرقدرت سپاه هست.

البته رهبر همچنان از نظر قانونی قدرت به زانو در آوردن سپاه رو داره. اگر خامنه ای روزی به سمت مردم بخواد برگرده این قدرت رو از نظر قانونی داره که همه چیز رو اصلاح کنه. فرماندهان سپاه رو میتونه عوض کنه و تمام نهادهای زیرنظرش رو به دولت واگذار کنه. ولی متاسفانه خامنه ای آدم این کار نیست و نه تنها این کار رو نخواهد کرد بلکه با تعیین رهبری 100 برابر بدتر از خودش و آلت دست سپاه، کشور رو به طور کامل به دست سپاه خواهد سپرد. این آینده ایران هست با احتمال بالا.

مریم گفت...

مثل همیشه دست مریزاد
کامنت نویس نیستم و همیشه فقط میخونم
اینبار دیگه باید تشکر میکردم به خاطر این تحلیل خوب و همه ی نوشته های خوبتون که هم عمیق هست و هم به زبون ساده