۱۳۹۴ آبان ۱۷, یکشنبه

رمز گشایی از دخالت روحانی در اعزام دختران فوتسالیست: مقابله با مرگ اندیشان یا فریب زندگی خواهان!


1- با همۀ تبلیغات کر کننده ای که بر سر اعلام عدم اعزام دختران فوتسالیست به بازی های گواتمالا راه افتاده بود؛ حتی یک درصد هم شک نداشتم که این یک بازی طراحی شده است و دختران به گواتمالا خواهند رفت. اما چیزی نگفتم و ننوشتم که کار به نقطۀ تعیین شدۀ "روحانی در نقش ناجی" برسد. و دستور او صادر شود تا پروژه لو نرود؛ قبل از محصول نهایی؛ و بدخترهای فوتسالیست لطمه نخورد. اما حالا که دستور رییس جمهور صادر شده برای اعزام بچه ها به بازی های گواتمالا، دیگر درنگ جایز نیست که بدجوری کلافه ام از دستور خامنه ای برای ممنوعیت اجرای موسیقی در دانشگاه ها که امروز و با تأکید از طرف نماینده اش در دانشگاه ها اعلام شده است.

2- ماجرا بسادگی این است که اعزام دختران به بازیهای جهانی گواتمالا هیچگونه مانع شرعی و مذهبی و مزاحمت جبهۀ متحجر و زن ستیز را  نداشت. زیرا:

الف- این دخترها همین چند وقت پیش بود که به بازی های آسیایی اعزام شدند و با قهرمانی برگشتند و رأی مذهب فرقی نمی کند که دختران آسیا بروند یا امریکا، دور بروند یا نزدیک و ... بلکه متحجران اگر زورشان برسد حق حیات از زنان را سلب می کنند. - چنانکه افتد و دانی -

ب- فوتسال آن هم در قالب زنان رشته ای بی اهمیت و دور از زوم کردن های پیوسته بر روی آن از سوی مراجع تحجر و خشکه مقدسی است. زیرا عوامل میدانی آنان چنین ورزشی را جدی نمی گیرند و اهمیتی به آن نمی دهند. تا بولتن ها و گزارش ها و سر و صدای آنان باعث تحریک روحانیان ضد زن شود و دخالت پرزور بکنند برای حذف بانوان تیم فوتسال.

پ- و اتفاقاً نوع پوشش صد در صد پوشیدۀ آنان نوعی تشویق را هم سبب می شود در مراکز زن ستیز و ایدئولوژیک که با نمایش آنان در میادین جهانی اتهام زن ستیزی از خود را ضدیت با مذهب نمایش بدهند. ضمن اینکه بدنیاهم نشان بدهند که ارزش های مورد تأکید آنان برای محدودیت زنان (حجاب) مانع از ورزش کردن آنان نشده و نمی شود.

3- پس ماجرا هر چه بود ارتباطی به حوزۀ ممنوعیت مذهبی نداشت. بلکه این سناریو از آن جهت اجرا شد که روحانی بتواند سربزنگاه بعنوان ناجی وارد شده و بعنوان هوادار آزادی زنان و ورزش و حقوق شهروندی آنان خودش را "من هوادار مدرنیته هستم" نشان دهد. چرا اطرافیان روحانی چنین سناریویی را تدارک دیدند هم کاملاً روشن است. و آن عبارت از این است که روحانی تا اینجا نه تنها هیچکدام از وعده های مدنی و اجتماعی و حقوق شهروندی وعده داده اش را جامۀ عمل نپوشانده؛ بلکه از آزادی های زمان احمدی نژاد هم بسیار عقب نشینی کرده است. کافی است یک مقایسۀ آماری انجام بدهید از همۀ حوزه های فرهنگی و هنری اعم از کنسرت و موسیقی و سینما و ... در دولت دوم احمدی نژاد و عملکرد دو سال و نیمۀ روحانی تا معلوم شود که چه تفاوت معناداری دارد عملکرد اینان در موسیقی و هنرهای دیگر و حتی برنامه های رادیو تلویزیون بنفع زمان احمدی نژاد. برای من مثال نیاورید از بستن خانۀ سینما و خانه نشین شدن سینما گران فاخر و این قبیل موارد. زیرا خودم می دانم و این را هم می دانم که دعوای خانۀ سینما و قهر هنرمندان نخبه بیشتر جنبۀ سیاسی داشت و نه منع و جلوگیری احمدی نژاد. منتها چون روشنفکران کسر شأن خود می دانستند با احمدی نژاد و دولتش کار کردن را. لذا حاضر نمی شدند با دولت او همکاری کنند. و الا حبیب و چند هنرمند لس آنجلسی و امثال سعید راد و ...- بعنوان رادیکال ترین ممنوع الکارها - فقط بعرضۀ (بخوان کله خری. چه اشکالی دارد) احمدی نژاد بود که توانستند برگردند به وطن و کار کنند. یاد عکس مشایی با هدیه خانم تهرانی بخیر!

4- اینک چون روحانی نمی تواند - اراده و جرأت ریسک پذیریش را ندارد - از حوزۀ فرهنگ عمومی مردم مدرن و پایگاه رأیش دفاع و از عقب رانی روزمره و پیش روندۀ آن توسط متحجران و خامنه ای جلو بگیرد. دست بدامن یک سناریوی ساختگی اعزام دختران فوتسالیست شده تا با رد گم کردن و فریب مردم؛ بی عملی خود در حفاظت از حداقل آزادی های هنری و فرهنگی و اجتماعی - گسترش آن پیشکش - متعهد شده اش  در هنگام انتخابات را بپوشاند. و نه تنها بپوشاند بلکه برای خودش اعتبارِ "دیدی رییس جمهور چجوری جلو مخالفان اعزام دختران در آمد و ناجی حقوق زنان شد" را هم کسب کند. متأسفم اگر خیلی سیاه و سخت گیرانه شد برای رییس جمهوری که شدیداً تحت فشار همه جانبه است از سوی مخالفانش. اما واقعیت این است که اگر این سناریوی ساختگی را نپذیریم و اشکال بوجود آمده را همان کمبود بودجه و سختی ویزا  که رسماً دلیل عدم اعزام عنوان شده بود در نظر بگیریم؛ نتیجه بهتر که نمی شود. بلکه بسیار بدتر هم می شود. و پرسش های بی پایانی بدون پاسخ می ماند. زیرا دعوت از تیم فوتسال بانوان ایران به بازیهای گواتمالا مدت ها پیش انجام شده است:

الف- اگر امکانات و سختی راه و ویزا سد راه بود چرا در بدو رسیدن دعوتنامه آن را پذیرفته اند.

ب- چرا در این مدت طولانی اقدامات لازم را انجام نداده و از مبادی ذیربط مثل وزارت خارجه، مجلس و سازمان برنامه و بودجه کمک نخواسته اند. چون همۀ دست اندرکاران نامبرده اعلام کرده اند که چنین مشکلی  نه خود مشکل و نه درخواست حل آن به آنان اعلام نشده است.

پ- چرا بعد از اینهمه قصور و فوت وقت؛ مسئولان ورزش اعم از وزارت و فدراسیون بطور رسمی و از طریق سلسله مراتب اداری یا در جلسات کابینه مشکل بوجود آمده را به اطلاع رییس جمهور نرسانده اند

ت- چرا رییس جمهور در بدو رسانه ای شدن مشکل بلافاصله وارد نشده و گذاشته یک هفته روی خبر عدم اعزام مانور و پروپاگاندای منفی شدید بشود و سپس با تأخیر مثل ناجی وارد قضیه شده است.

ث- اگر علل عدم اعزام اعلانی از سوی مسئولان درست بوده چرا خود رییس جمهور همۀ ترتیبات قانونی و اداری را ایگنور کرده و دستور به اعزام دختران داده است. مگر نه اینکه روحانی خودش را حقوقدان و مقید بقانون می داند و متعهد است که دلبخواه و هیجانی و برای خوش آمد و بدآمد کسی ترتیبات دیوانی و چرخۀ تصمیم گیری را از کار نیاندازد.

ج- و بالاخره اگر این مشکل در اثر کوتاهی در انجام وظیفۀ مسئولان ورزش بوجود آمده و رییس جمهور را در نقطۀ بی بازگشت و ناچار از دخالت قرار داده؛ چرا مسئولان خطاکار تنبیه و از کار اخراج نشده اند. حداقل این را می دانیم که نصب و برکناری وزارت خانه ای کم اهمیت و غیر سیاسی همچون وزارت ورزش دست خود رییس جمهور است.

5- اما علت اینکه موضوع بعد از حل شدن و دادن حق بانوان فوتسالیست برای من مهم شد - بغیر از خود ماجرا که مهم هم است - این بود و است که حسن روحانی با این دست فرمان بسیار محتاط  در مقابل خامنه ای و اصحاب تندرو اش؛ در موضوعات کلان مثل اجرای برجام و آوردن سرمایه و رونق اقتصاد و تولید و ایجاد شغل و صدها مشکل عمده ای از این دست بطریق اولی موفق نخواهد شد. پایگاه رأی او و مدرن ها و جوانان زندگی خواه نیازی به فیلم بازی کردن روحانی ندارند که فریب بخورند و گمان کنند که "ایول چه رییس جمهور بیستی. دیدی بانوان را خودش فرستاد". زیرا آنان با پوست و گوشت و استخوان شان همه چیز رو به اضمحلال را لمس و زندگی می کنند. گیرم که تازه چند صباحی هم به این ترفند گنجشگ رنگ کنی بجای بلبل فریب خوردند؛ با موسیقی که حرام تر شد رسماً امروز، با کنسرتی که ندارند، با تفریحی که مجاز نیست، با فیلمی که نمی توانند بسازند، با دانشگاهی که نفس هایشان را می شمارد، با کاری که ندارند، با شکمی که گرسنه تر می شود و ده ها از این معضلات رنگارنگ که حکایت مثنوی هفتاد من است چه داوری خواهند داشت در فردای برخاستن از فریب "اعزام بانوان فوتسالیست توسط دکتر روحانی. هورا". روحانی فقط دارد فرصت ها را از دست می دهد و هر روز به بی آبرویی نزدیک تر می شود. و روزی که دیگر روز عمل نیست مثل همۀ رؤسای جمهور پیش از خودش بدم خر ایدئولوژیست ها بسته خواهد شد. آقای روحانی عزیز؛ مقابله با خامنه ای و روحانیت سیاسی - سنتی قم اصل است و دو گانگی ناگزیر ذاتی جمهوری اسلامی بی سر و ته احمق نباش که تو می توانی بین خدا و خرما جمع جبری برقرار کنی. فریب مردم به این قبیل بی قانونی ها و منم زدن های شعاری کمکی به نجات نه کشور و نه خود تو نخواهد کرد. سفت باش مرد. اگر مردی هستی که شعارش را داده ای. یا...هو  

۴۸ نظر:

شبگرد گفت...

تیمسار گرامی
می دانستم که امشب این مطلب را مورد تحلیل قرار می دهید و بسیار مرا خوشحال کردید. ای کاش باز هم بیشتر و بیشتر بنویسید.
باز هم سپاس از وقتی که برای ما بی سوادان می گذاری.

شبگرد

ناشناس گفت...

حس من هم دقیقا همین بود که فرمودید. به نظر می‌‌آید اصلاح طلب‌ها چون توان یا حتا عقیده ای‌‌ برای آزادی اجتماعی بیشتر ندارند راه کاری که پیدا کرده اند این است که همان چیزی که امروز مردم دارند را میگیرند و همان را پس میدهند و راجع به آن‌ تبلیغات می‌‌کنند. تنها در یک مورد بود که پس از ممنوعیت زنان در ورزشگاه‌ها که زمان احمدی نژاد مشکلی‌ نداشت وقتی‌ اول قطعش کردند بعد خواستند با قهرمان بازی برش گردانند، اصول گرایان زرنگی کردند و با هیاهو به یکی‌ از خواسته‌هایشان که سالها منتظر فرصتی بودند رسیدند و بازی قهرمان سازی دولت در نهایت به ضرر زنان ورزشگاه رو شد و آخر هم دولت اعلام کرد به احترام حوزه حرفی‌ نمی‌‌زند.

مازیار وطن‌پرست گفت...

در پاسخ شهروند گرامی (آخرین کامنت صفحه پیش)
شهروند گرامی
آیا فکر می‌کنی عربستان جرأت داشته‌باشد سرباز بفرستد به عراق و مقابل داعش؟ بعید نیست نصف سربازانش با همه سلاح‌ها به داعش بپیوندند.


ضمنا جناب دلقک انصافا لذت بردم. فقط اگر اینچنین باشد چه امیدی می‌شود به این تشکیلات بست در پیشبرد پروسه‌ای که بخاطرش برگزیده‌شد؟

ناشناس گفت...

خوب با این پست من جواب سوالم را گرفتم، می خواستم بپرسم در انتخابات شرکت کنیم و به بنفش ها رایی بدیم یا نه؟ ولی الان دیگه مهم نیست، این انتخابات هم شرکت نمی کنم، موفق باشی حسن! حصر با حسرت خوش بگذره!

ناشناس گفت...

این ایده لینک روز خیلی خوب هست، خصوصا که دیروز خارج از وبلاگت بود

ناشناس گفت...

"دستور خامنه ای برای ممنوعیت اجرای موسیقی در دانشگاه ها که امروز و با تأکید از طرف نماینده اش در دانشگاه ها اعلام شده است"

منبع؟

ناشناس گفت...

سلام تیمسار
من مدتی هست تحلیل های قوی شما رو میخونم، آگاهی مردم یک به قول دوستان روحانی یک جهاد اکبر است. کلک زرین شما روشنایی می بخشد اعماق تاریک مغزمان را.
پاینده باشید

مازیار وطن‌پرست گفت...

دلقک گرامی
این مقاله از رضا علیجانی به نظرم جالب آمد، گفتم دوستان هم بخوانند:
http://rezaalijani.com/2014-07-24-21-48-06/2014-07-28-23-09-40/item/930-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%C2%AB%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%C2%AB%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%C2%BB-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.html

مازیار وطن‌پرست گفت...

این حرکات ارتجاعی آقای ولی فقیه در حالی صورت می‌گیره که در مصاحبهٔ رادیویی زنده هنگام نخستین بازدیدش در مقام رهبر از نمایشگاه کتاب تهران (1368 یا 69) اعلام می‌شه دورهٔ ردیف سه‌تار از استاد ذوالفنون را خریده.

سهیل گفت...

برادر شبگرد اولا که لطفا تحقیر و زیر پا موندن رو منحصر به خودت بدون نه "ما بی سوادان".
دوما یه توصیه به خودت که جلوی هیچ کسی اینقدر ضعیف و تحقیر آمیز ظاهر نشو.
با سپاس

شبگرد گفت...

دوست گرامی سهیل عزیز
مورد اول آنکه بنده اینرا خطاب به تیسمار گرامی نوشتم نه خطاب یه شما و ما منحصرا به خودم بر می گردد و نه کس دیگری ضمن اینکه منظور از "بی سواد" بی سواد سیاسیت و هرکس به اینجا می آید برای یادگیریست و استاد اینجا هم تیمسار گرامی.

دوم اینکه بنده جلوی تیسمار عزیز در مورد مسایل روز سیاسی کوچکتر از آن هستم که بتوانم اظهار وجود کنم. نیازی به توصیه شما ندارم.

با عرض معذرت از تیمسار عزیز بابت آلوده کردن وبلاگتان به این کامنت های خاله زنکی

شبگرد

ناشناس گفت...

من نظری مخالف نظر دلقک دارم. روحانی و قسمتی‌ از حکومت از بحث زنان تا بحث نفوذ قصد ایستادگی در برابر جناح تندرو را دارند . اما دلایل روز:

۱-روحانی در چند روز اخیر ۲ بر به بحث نفوذ اعتراض کرده است.

www.entekhab.ir/fa/news/235153

۲- لاریجانی هم در مورد نفوذ یک بحث ملایم تر داشته است.

www.entekhab.ir/fa/news/235211

۳- شمخانی هم در مورد نفوذ هم حرف زده. از دقیقه ۲۷ نگاه کنید.

www.youtube.com/watch?v=d2egUOJXnx8&list=UL


۴-این هم یک دلیل دیگر

www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-e4e5ce738b.html

ناشناس گفت...

باسلام . جناب سهیل امام علی فرمود :هر کس مرا حرفی بیاموزد مرا عمری بنده خود ساخته است .این تفکر یه عرب بقول شماها در1400 سال پیشه . انوقت شما ؟؟؟ . من معلم بود هام 10 ساله بازنشست شده ام . گاهی بعض دانش اموزان چنان مرا بغل میکنند و فشار میدهند که دردم میاید . اخه مریضم . لابد انها هم شامل صفات برشمرده جنابعالی میشوند از پزشک بگیر تا داروخانه دفیزیوتراب تا مغازه دار و.... یکی ازشان مهندس عمران شده .مرا دید وقتی فهتید هنوز مستاجرم . با 8 میلیون که ازم گرفت مرا جزو طرح زیر دستش گذاشت و بعد 35 سال خانه دارم کرد لابد اونم چاپلوسه . ما دلقک رو دوست داریم چون بما درستدفکرکردن رئ یاد میده . همین .والبته ایشان ادعای معصو بودن ندارد و منهم چاکر دلقکم . حال.... والخ . داداش کوچیکه

ناشناس گفت...

مناظره جدید آقای دکتر زیبا کلام و آقای رسایی.

http://www.isna.ir/fa/news/94081609243/-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

لطفا در این مورد بنویسید هر چند شما قبلا نوشته اید در این مورد.

ناشناس گفت...

بنده اومدم عذر خواهی کنم از شما جناب دلقک، وقتی گفتید سر فراز بدتر از ضرغامی است، گفتم این بابا یاوه می گوید و فرقی بین این دو نیست، من البته برنامه ای که در ان توهین شده به اذری زبانها در فیتیله رو کامل ندیدم و همچنین من ندیدم صدا و سیما هیچوقت بخاطر توهین های قومی عذر خواهی بکنه! خلاصه قضیه به نظر من مشکوکه و حدسم اینه که پول ندارند برنامه زنده بسازند دنبال بهانه بودند زندگی هنرمندانی که زنده کار می کنند را بهم بزنند! چون من شک دارم اکثر این هنرمندان که خودشان آذری هستند بخواهند توهینی بکنند به جد و آباد خودشان، ان هم روی انتن زنده در برنامه کودک و از روی عمد! شاید اشتباه کنم ولی واکنش سرفراز در مقابل این اتفاق نامتناسب به نظر می رسد.

ناشناس گفت...

این قضیه برنامه فیتیله مثل اینکه داره شاخ میشه.

ناشناس گفت...

نکته تاسف بار برای من این است که بسیاری از آدم های تحصیل کرده فارس زبان از این می گویند که این شما (ترک ها) هستید که باید تحمل خود را بالا ببرید، برنامه طنز است، اصلاْ این توهین آمیز نبود و قس الهذا. در حالی که به نظر من تحقیر سیستماتیک قومیت ها هنوز در قشر حتی تحصیل کرده ایرانی ریشه دار است و علیرغم برخی پیشرفت ها، هنوز مساله احترام به زبان ها و قومیت ها را ما ایرانیان یاد نگرفته ایم. به نظر من حتی با دمکراسی هم این مشکل کامل حل نمی شود و نیازمند بازنگری جدی روشنفکران ایرانی است که از بحث در مورد مساله اقوام ایران فرار می کنند و تنها به چند گزاره ملال آور که ما همه ایرانی هستیم بسنده می کنند.

ناشناس گفت...

برنامه هم زنده نبوده. داستان این بوده که یک پدر و پسر ترک (لهجه اردبیلی) به یک هتل می روند و از رئیس فارس زبان آن شکایت می کنند که هتل بو می دهد. این اقای رئیس (با کلاس و مؤدب!) می گوید که دهان پسر است که بو می دهد نه هتل و بعد می فهمد که پسرک از فرچه توالت برای شستن دهان خود استفاده کرده است!!! این برنامه کودک ما است و هدف مثلاْ آموزش مسواک زدن به کودکان است.

ناشناس گفت...

نوشته زیر را از فیس بوک دیدم که جالب بود:
نشانه شناسی در برنامه توهین آمیز فیتیله ماهرانه طراحی و اجرا شده است.
هتلی که سمبل ایران است و البته رییس و صاحب هتل هم قاعدتا فارس زبان است. پدر و پسری که تورک هستند و قاعدتا هیچ سهمی در هتل ندارند بلکه در یکی از اتاقهای این هتل مستاجر هستند ،دقیقا مطابق ایدئولوژی پان ایرانیستی که فارس را صاحب اصلی ایران میداند و ترکها را مهاجرینی که هیچ حقی در آن ندارند.
جواني كه لباس قرمز هويت طلبي را بر تن نموده است و توركي حرف مي زند.
مستاجرین تورک به اعتراض برخاسته اند و با جاروجنجال میخواهند هتل را ترک کنند بهانه شان هم این است که هتل بو میدهد. پان ایرانیستها به این نتیجه رسیده اند که خواست اصلی حرکت ملی آزربایجان جداشدن از ایران و استقلال طلبی است.
اما رییس فارس ، بسیار متمدنانه و دموکراتیک برخورد میکند با ادب تمام از مستاجرین ترک میخواهد که هتل را ترک نکنند چونکه منافعش به خطر می افتد اما ترکها با سماجت آمیخته با حماقت فقط حرف خود را میزنند. پدری که معرف نسل قدیم است و از نسل جدید حرف شنوی دارد.
رییس فارس،اما با متانت و وقار، از محاسن و امکانات هتل میگوید از اتاقی که رو به دریاست و پرندگانی که بطور سفارشی جلوی پنجره پرواز میکنند، هرچند این نشانه ، مصداق خارجی در هتل ایران برای ترکان ندارد اما اتاقهای فکر راسیسم از چند سال قبل تبلیغات دروغین را برای همین روزها راه انداخته اند و هرسال خبر میدهند که سازمان ملل، تبریز را در بین شهرهای ایران بهترین شهر از نظر امکانات برای زندگی انتخاب نموده است. هرچند حتی یک لینک ناقابل از خبر مربوطه در هیچ کجای سازمان ملل وجود ندارد.
اما ترکها قانع نمیشوند چون اهل منطق نیستند حتی سراغ مترجم را هم میگیرند چون از دید شوونیسم فارس، ترکها زبان نفهم هستند و زبان بین المللی فارسی را متوجه نمیشوند.
با این همه ارباب فارس، که خیرخواه مستاجرین ترک است موضوع را پیگیری میکند و با ذکاوت خودش ، منشاء بوی بد را پیدا میکند بله دهان جوان ترک. هر وقت که جوان دهن باز میکند بوی گندش همه را آزار میدهد .از دید شوونیسم حاکم، زبان و فرهنگ و هویت ترک، متعفن و آزاردهنده است . ارباب فارس بیکار نمینشیند و در نقش درمانگر و منجی ظاهر میشود با خوشبوکننده و اسپری به رفع این عیب میپردازد، سمبلی از تلاش شوونیسم حاکم در هویت زدایی از ملت ترک آزربایجان .
پدری که نهایتا به اشتباه خود پی میبرد و از ارباب فارس طلب بخشش میکند نسل قدیم که دنباله رو حق طلبی نسل جوان تورکی است ، نسلی جوانی که پیشتاز حرکت مدنی حقوق مدنی خود و استقلال خواهی است.

ناشناس گفت...

حتی اگرم بر فرض محال عمدی باشد، مقصرش چهار تا بازیگر و یک مدیر نیستند! با عرض معذرت از هموطنان آذری، فقط اینها نبودند که ترک ها را مسخره کردند در ایران، این متاسفانه فرهنگ شده و این افراد هم جزئی از این فرهنگ غلط را دنبال کردند، حالا اگر اینا رو اخراج کنند یا اصلا سرشان را ببرند، مشکل حل می شود؟ مشکل ریشه دار تر است و صدا و سیما به جای اخراج و جابه جایی نیرو و عذر خواهی مشکوک همرا با داغ کردن پیاز داغ ماجرا! باید در مورد ترک ها فرهنگ سازی کند. خیر سرش صدا و سیمای ملی است اگر مردم ما فرهنگ غلطی دارند مگر وظیفه صدا و سیما نیست تا با قدرت نرم افزاریش مردم را آگاه کند؟

ناشناس گفت...

خیلی جالبه دو اتفاق بازی پلی اف لیگ برتر و حالا فیتیله در کمتر از یکسال. احتمالا مراحل تست نهایی برای الصاق باکو به نقشه ایران هست . علی الخصوص که باکو عملا ورشکسته شده.

ناشناس گفت...

چندسال پیش با تعدادی لر اشنا شدم که همه اش چوک برای لرها میساختند . گفتم ننم لر هستم . ولی قضیه چیه؟ حتی جوک های قدیمی رو هم میگید یه لر بود یا بروجردی یا لک یا نهاوندی و.... گفتند خل مان کردن ..تا حرف میزنیم میگن توهین نکن .پس براخودمون جوک میسازیم . اقایاننصف این مملکت ترک هستن . وترکها در تمام استانها درصدی از جمعیت رو تشکیل میدهند دوتا ازصمیمی ترین رفقای من ترک اند .چند تا از فامیل مان با ترمها و ... همه جای ایران وصلت کرده اند . ما همه یک خانواده ایم . بقول دلقک . جمهری اسلامی هنوز تبدیل به حکوت نشده و مبارکک هیکل نشود بفهمند راسیسم یعنی چه . اقایان تجزیه طلب کور خوانده اید ما همه ایرانی هستیم .در ضمن شما اول به من ثابت من تر کها ترک اند .؟بخاطر حکومت سلجوقی (حتی بعد از حمله مغول ) یه عده ای زبونشون ترکی شد ..و.. کلا" سوتفاهم همشه هست .چطوره در برنامه های کارتون مثلا" رابین هود و.. توهین به کسی نیست اما در ایران که همه مملکت رو ترکها میگردانند یه برنامه چسکی حیثیت قومی به این خوبی میده به باد. این بخث ها هیچ جای دنیا نیس بجز ایران .ترا بخدا بیکارید نگاه تلووزوزیزون ج ا ا میکنید . داداش کوچیکه

ناشناس گفت...

تجزیه طلبا دور برداشتن و حکومت که از همه جا به بدبختی افتاده از این موضوع هم گرفتار شده.

ناشناس گفت...

خنده داره که نهار رئیس جمهور ایران در فرانسه لغو شده بخاطر اینکه درخواست کرده بودند شراب سر سفره نیارید برای احترام به فرهنگ ما، فرانسه هم گفته بیلاخ و گور بابای فرهنگ مزخرف شما استون سوبرا! ای کاش تمام کشور های غربی به تلافی حجاب اجباری دیپلمات های خارجی در ایران، فقط مسئولین ایران را وادار به تراشیدن ریش و پوشیدن لباس آدمیزاد می کردند! با انرمال، باید انرمال رفتار کرد.

ناشناس گفت...

بنده ترک زبان هستم، از خطه آذربایجان شرقی‌. به نظر من قضیه خیلی‌ خیلی‌ بودار است. واضح است که طراحی شده توسط دستگا‌ههای امنییتی است. میخواهند شرایط امنیتی در مناطق ترک زبان برقرار کنند و سپاه هم معرکه گیری کند در برابر دولت. دقیقا بحران سازی علیه دولت جهت کسب قدرت. هموطنان ترک دقیقتر نگاه کنند به ماجرا.

ناشناس گفت...

هرچه فضا امنیتی تر باشد سپاه دست بالاتری نسبت به دولت پیدا می‌کند.

ناشناس گفت...

اگر آرشیوهای تصویری دوره ی معاصر را بگردیم به دوره ای خواهیم رسید که وقتی "جری" قصد اذیت کردن "تام" را داشت صندلی زیر پای خدمتکار زن چاقی را تکان می داد که همیشه سیاه پوست بود! بعدها با پیشرفت تکنولوژی و گسترش سینما بازهم نقش سیاهان محدود به خدمتکاران و قاتلان می شد؛ این مساله ای نبود که روشنفکران جامعه آن را تاب بیاورند.

مشکل این نبود که چرا خدمت کار و قاتل یک سیاه پوست بود چرا که سفید پوستان هم این نقش ها را بازی می کردند و بالاخره باید یکی این نقش ها را می پذیرفت مشکل اینجا بود که سیاهان "فقط" خدمت کار و قاتل بودند. ولی مردم تاب نیاوردند و جریانات مدنی سمت دیگری رفت…

در تولیدات تصویری حال حاضر ما هنوز زنان خدمت کار رشتی اند و مردان خدمت کار ترک؛ و ماجرا به گونه ای پیش رفته که اگر در تولیدات جدی افراد تحصیل کرده و فهمیده لهجه داشته باشند کُمیت داستان خواهد لنگید و داستان ملموس نخواهد بود ماجرا را به گونه ای پیش برده ایم که اگر مخاطب صرفا چند دیالوگ از اثری را بشنود که در آن با لهجه ترکی صحبت می شود اولین احتمال یک محصول طنز است که وظیفه ی خنداندن برعهده لهجه ی بازیگر گذاشته شده و احتمال دوم "خدمت کاری که از شهرستان مهاجرت کرده"؛ احتمال دیگری از ذهن مخاطبی که فقط چند دیالوگ اثر را شنیده عبور نخواهد کرد. و این زنگ هشداری است که هنوز ما در مرحله کارتون های "تام و جری" دست و پا می زنیم.

همگی مدام در حال استنشاق این هوای مسموم هستیم؛ اگر کسی نزد ما فرد غایبی را با صفت " نژاد پرست" توصیف کند اولین اتهامی که به ذهن ما خواهد رسید این است که فعالیت آن شخص برای شناخت و ترویج زبان مادری اش باعث می شود او لایق این صفت باشد در حقیقت تعریف ما از نژادپرستی با تعریف جهانی آن زاویه ی آشکاری دارد. ما با شنیدن صفت "نژادپرست" هیچ گاه یاد کسانی نمی افتیم که در رسانه های عمومی  اعراب و افغانستانی ها را به شکل ژنتیکی پست می دانند. امروز در جامعه مدام جمله هایی از این دست را می شنویم: " منظورم عرب های ایران نبود، عرب های خارج را گفتم!!!" این زنگ هشداری است برای نژادپرستی زیرجلدی که در حال نفوذ به مغز استخوان مان است.

نمایش شنیع پخش شده از رسانه ی "ملی!!!" حتی از نظر برخی از ما جای اعتراض نداشت و عده ای از ما گفتیم و نوشتیم که "ترک ها خیلی بی جنبه اند" اینکه توهین های مکرر نژادی را برای خودمان عادی کرده ایم می تواند روزی بهای سنگینی برایمان درپی داشته باشد. پیشنهاد می کنم هنگامی که مدیران مان طلب فعالیت بیشتر و دقیق تر می کنند از خود "جنبه" نشان دهیم و در توهین به یکدیگر تا می توانیم "بی جنبه" باشیم.

از طرف یک شهروند ترک همدانی

ناشناس گفت...

سپاه در موقعیتی نیست که بخواد با دولت درگیر بشه. رییس شورای عالی امنیت ملی صریح موضعگیری کرد.

ناشناس گفت...

به نظر من بعد از ماجرای کاریکاتور توهین آمیز سوسک و ترک، جامعه با توجه به این حساسیت ترک‌ها، کمتر به سمت جکهای قومیتی گرایش دارد. به خصوص در تلگرام، که بیشتر توسط نسل جدید تولید محتوا دارد، آثری از جوک ترکی‌ نیست. این برنامه توسط صدا و سیمای سرافراز، فاشیست به قول دلقک، طراحی و اجرا شده است. شاید اصل ماجرا ورود یا خروج یک بسته بزرگ از مبادی، یا یک تبادل بزرگ بوده، و با این بحران آن تبادل انجام شده است. یا میتواند جهت امنیتی کردن فضا و ایجاد دست بالا برای سپاه و خامنه ای‌ باشد. چون بحث نفوذ در همان نطفه آشکار شد. در این بحران اشتباه هنرمند مستقل مطرح نیست، بلکه ارگان صدا و سیما مطرح است. جالب است که سرافراز عامدانه و سریع عذرخواهی می‌کند و آنرا از یک بحران طراحی شده به چند برکناری تنزل میدهد. آیا تاکنون شده مسئولان جمهوری اسلامی به این سرعت عذرخواهی کنند. مساله بسیار شفاف است و پان ترک‌ها شدیدا بازی‌ خورده اند.

ناشناس گفت...

اتفاقاً سپاه و خامنه ای‌ در بد موقعیتی هستند و مجبورند بحران سازی کنند. به قول خاتمی هر ۹ روز یک بار یک بحران. بحران‌های طراحی‌ شده جدید نشان از تعدد سازمان‌های طراح بحران دارد.

ناشناس گفت...

من فکر میکنم این ماجرا بازم به ضرر نظام تموم شد و هر نوع واکنشی که نشون بدن هم فقط از سر ضعفه و بازنده صد در صدی هستن.ترکای هموطن فیتیله رو بکشن بالا تا امتیاز بگیرن نظام اینقدر ضعیفه که عرضه هیچ نوع برخوردی نداره.البته من حتما مخالف تجزیه هستم اما خیلی موافق اینم که ترکای آذری امتیاز بگیرن.اگه امتیاز بگیرن راه برای بقیه هم باز می شه.خامنه ای و سپاه در بدبختی تمام هستن.الان وقت امتیاز گرفتنه.

ناشناس گفت...

ناشناس ۲.۰۴،

من فکر می‌کنم تو هم سپاهی یا بسیجی‌ آنلاین ۷ تومانی هستی‌. وقتی‌ میگن بحران طراحی شده تا یک سری پان ترک بریزن بیرون و ناامنی بشه تو عوض ساکت کردن میگی‌ بریزین بیرون. تو دیگه کی‌ هستی‌ ......

ناشناس گفت...

ناشناس ناشناس ساعت ۲:۳۱

اتفاقا خودت سایبری هستی و میخوای زود غائله رو بخوابونی.اما زرشک مردم از تو و این هشدارهای الکی نمیترسن.سپاه هیچ غلطی نمی تواند بکند.این رو توی گوشت فرو کن. اون موقع که سپاه اژدها بود گذشت الان سپاه موشه.

ناشناس گفت...

ناشناس ۲.۵۳،

از کی‌ تا حالا تو مردم شدی؟ موش نخوردت......

Dalghak.Irani گفت...

از دوستان خواهش می کنم اینجا را اینقدر بی در و پیکر تصور نکنند و برای دعواهایشان ر یک گذر دیگر قرار بگذارند. مجبور بشوم همه را حذف خواهم کرد. خانه زندگی ندارید مگر. یا...هو

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
نیکوماخوس گفت...

سانسورچی قهاری شدی دلقک

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

سبز و بنفش و مجاهد و سلطنت طلب برنامه می دن من هم برنامه می دم برای مبارزه با رژیم. ما باید فرصت طلب باشیم. نظام ضعیف شده و هرمشکلی که براش پیش آدم ما باید سریع از فرصت استفاده کنیم تا ضربه بزنیم به جهل و جور و فساد. یک روز ترکا ناراحت می شن ما باید ازشون حمایت کنیم و روی زخم نظام نمک بپاشیم. یک روز لرا یک روز زنا یک روز خواننده ها یک روز ... خلاصه هرکی علیه نظام اقدام کرد ما باید ازش حمایت کنیم. اسم برنامم رو با اجازه بزرگترا می ذارم فرصت طلبی راهبردی. بهترین برنامه ممکن همینه.

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

من فکر می کنم که رسانه ای شدن ماجرای توهین و عذرخواهی صدا و سیما می تواند از جنس موضوع اشاره شده در پست بالای دلقک باشد. جامعه لازم دارد با چند هیجان مانند موضوعات بالا و دادگاه رد گم کنی زنجانی وارد دوران پسا برجام شویم.

ناشناس گفت...

عذرخواهی صداوسیما نشون می ده که اگه ما به خواسته هامون پافشاری کنیم مقامات بالاتر رو هم می تونیم درباره هر موضوعی وادار به عذرخواهی کنیم. منظورم دقیقا خامنه ای هست. این ماجرا نشون داد جمهوری آخوندی در مقابل مردم کاری نمی تونه بکنه.

ناشناس گفت...

حقير بعنوان يك شهروند عادي ، يكي از عوام الناس ، يكنفر از مردم گرفتار در چنگ جمهوري اسلامي ، ابايي ندارم كه خشم و نفرت خودم رو از خامنه اي و ديگر آخوندها بيان كنم ، از صميم قلب مي خواهم كه سر به تن يكنفرشان نباشد ، پنهان نمي كنم كه ناراحتم از هربار ترفندي كه به كار بستن براي حفظ نظام ، خشمگينم كه چرا ويراني بيشتر و بيشتر نشد تا شاهد سقوط باشم از فزون خرابي ، ولي هر چه خراب تر شد احتمال سقوط هم كمتر شد ، به نقطه اي رسيدم كه مردم تحت ستم مثل خودم ، كه ساكتيم ، لياقت رفاه و آزادي رو نداريم حتما ، به قول معروف خلايق هر چه لايق
بعد از سي و هفت سال خيلي از صاحب نظران مثل جناب دلقك گرامي راهكار منطقي و در دسترس را عرفي شدن حكومت شرعي آخوندها مي دانيد ، بخشي از نظام به سركردگي هاشمي هم پوسته اي از جمهوري اسلامي و شرع را مي خواهند ، همان كه خامنه اي هم به آن اشاره كرد ، حكومت درست معممين باشد ولي جمهوري اسلامي بازتعريف شود بر طبق مقتضيات دنياي امروز ، همه ي تلاش خامنه اي هم در قالب نفوذ دشمن براي جلوگيري كردن از همين شرايط است البته ، با ادامه حيات جمهوري اسلامي عرفي شده به احتمال زياد ( راه گريزي براي خامنه اي نيست به خاطر جبر زمانه و تغيير جامعه و فشار دنياي مدرن ) ، كنجكاوم بدانم در دنياي مدرن چيزي به عنوان تاوان عمل ، از هر دستي بدي از همون دست ميگيري ، خون ناحق يك روزي پاپيچ قاتل ميشه و گزاره هايي سنتي از اين دست وجود دارد ؟
اصطلاحي به نام كارما شنيده ام كه همان تقاص خودمان مي شود معني اش ، آيا جمهوري اسلامي نبايد كارماي اينهمه ريختن خون مخالفان سياسي خود ، مصادره اموال مردم ، دزدي ، اختلاس ، آوارگي ايرانيان و كلا ظلم و ستم بيشماري را كه انجام داده است ، پس بدهد ؟
خيلي علاقمندم تا نظر شما را بعنوان يك انسان مدرن بدانم و خيلي ممنون ميشوم

شهروند گفت...

حقير بعنوان يك شهروند عادي ، يكي از عوام الناس ، يكنفر از مردم گرفتار در چنگ جمهوري اسلامي ، ابايي ندارم كه خشم و نفرت خودم رو از خامنه اي و ديگر آخوندها بيان كنم ، از صميم قلب مي خواهم كه سر به تن يكنفرشان نباشد ، پنهان نمي كنم كه ناراحتم از هربار ترفندي كه به كار بستن براي حفظ نظام ، خشمگينم كه چرا ويراني بيشتر و بيشتر نشد تا شاهد سقوط باشم از فزون خرابي ، ولي هر چه خراب تر شد احتمال سقوط هم كمتر شد ، به نقطه اي رسيدم كه مردم تحت ستم مثل خودم ، كه ساكتيم ، لياقت رفاه و آزادي رو نداريم حتما ، به قول معروف خلايق هر چه لايق
بعد از سي و هفت سال خيلي از صاحب نظران مثل جناب دلقك گرامي راهكار منطقي و در دسترس را عرفي شدن حكومت شرعي آخوندها مي دانيد ، بخشي از نظام به سركردگي هاشمي هم پوسته اي از جمهوري اسلامي و شرع را مي خواهند ، همان كه خامنه اي هم به آن اشاره كرد ، حكومت درست معممين باشد ولي جمهوري اسلامي بازتعريف شود بر طبق مقتضيات دنياي امروز ، همه ي تلاش خامنه اي هم در قالب نفوذ دشمن براي جلوگيري كردن از همين شرايط است البته ، با ادامه حيات جمهوري اسلامي عرفي شده به احتمال زياد ( راه گريزي براي خامنه اي نيست به خاطر جبر زمانه و تغيير جامعه و فشار دنياي مدرن ) ، كنجكاوم بدانم در دنياي مدرن چيزي به عنوان تاوان عمل ، از هر دستي بدي از همون دست ميگيري ، خون ناحق يك روزي پاپيچ قاتل ميشه و گزاره هايي سنتي از اين دست وجود دارد ؟
اصطلاحي به نام كارما شنيده ام كه همان تقاص خودمان مي شود معني اش ، آيا جمهوري اسلامي نبايد كارماي اينهمه ريختن خون مخالفان سياسي خود ، مصادره اموال مردم ، دزدي ، اختلاس ، آوارگي ايرانيان و كلا ظلم و ستم بيشماري را كه انجام داده است ، پس بدهد ؟
خيلي علاقمندم تا نظر شما را بعنوان يك انسان مدرن بدانم و خيلي ممنون ميشوم

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
شهروند گفت...

جناب دلقك
متأسفانه كامنت بنده به خاطر اشتباه خودم در هنگام ارسال بعنوان ناشناس ١٩:٢٩ تأييد شد ، ضمن عذرخواهي ، كامنت فوق متعلق به حقير مي باشد، دوستدار شما شهروند

ناشناس گفت...

پیروزی حزب خانم انگ سان سوچی نازنین در برمه ضمن دادن نوید ازادی و سعادت بعد از چهل سال حکومت دیکتاتور های نظامیان که جز فقر و بدبختی و عقب ماندگی برای مردم و کشور میانمار یا برمه نداشت این نوید هم برای کشورهای دیکتاتور زده مثل ما بعمل میاره که تحت شرایطی پایان شب سیاه استبداد جمهوری اسلامی سفید است.شرایط و مقتضیات انرا دلقک گرامی تبیین کنید
سپاس
خسرو